کمپوست چست و چه کاربردی دارد؟

کمپوست

کمپوست چست و چه کاربردی دارد؟

کمپوست چیست، از چه چیزی و چگونه تشکیل شده است؟ ما همه چیز را در مورد شکل گیری، استفاده و کاربرد این مواد آلی در باغ فاش می کنیم.

قرن هاست که انسان ها از زباله های مختلف این مواد را می سازند تا گیاهان خود را بارور کنند. در اوایل قرن هشتم قبل از میلاد، هومر، شاعر یونانی، از کودن معطری خبر داد که در حیاط مزرعه ادیسه می‌رسید و بعداً در مزارع پخش شد. اما کدام ابرقدرت های خاص و اسرارآمیز کمپوست را آنقدر برای انسان ارزشمند می کند که گاهی از آن به عنوان “طلای سیاه” باغبان یاد می شود؛ در این مقاله با نحوه تشکیل و منشا، خواص و کاربرد این طلای باغبانی بیشتر آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

compost چیست؟

کمپوست مواد آلی مرده ای است که فرآیندی به نام پوسیدگی را طی کرده است. در طی فرآیند پوسیدگی، تجزیه ابتدا توسط میکروارگانیسم های تنفس کننده هوا صورت می گیرد. اینها بخش هایی از مواد آلی را به گونه ای تجزیه می کنند که به صورت دی اکسید کربن به صورت گازی به هوا می روند.

در این فرآیند، مواد خام به آرامی به قطعات درشت تر و در نهایت حتی به مولکول ها یا اتم های منفرد تجزیه می شوند. سپس این «عناصر» در فرآیند «هوم‌سازی» تشکیل هوموس به چیز جدیدی تبدیل می‌شوند، یعنی اسیدهای هیومیک (یا مولکول‌های هوموس). اینها با هم جمع شده و از نظر شیمیایی با ذرات خاک رس ترکیب می شوند، خرده ها و تکه های قابل مشاهده ای را تشکیل می دهند که می توانیم آنها را به عنوان کمپوست یا هوموس تشخیص دهیم.

اکنون ممکن است از خود بپرسید که دقیقاً چه تفاوت هایی بین هوموس و این مواد آلی  وجود دارد که سؤال بسیار معتبری است. در واقع، کلمه ” compost” از کلمه لاتین compositum گرفته شده است که تقریباً به معنای “آنچه در کنار هم قرار می گیرد” است. بنابراین این نام به مواد اولیه مختلفی اشاره دارد که کمپوستر، یعنی انسان  برای تشکیل هوموس استفاده می کند. بنابراین این مواد نوعی هوموس است. هوموس نیز به نوبه خود به طور طبیعی تشکیل می شود و بنابراین مشابه compost نیست.  

مواد تشکیل دهنده compost

 

 

کمپوست

 

 

مانند هر چیزی که به طور ارگانیک رشد می کند؛ مانند حیوانات، گیاهان، قارچ ها یا حتی جلبک ها زباله های قابل compost نیز از ترکیبات کربن به نسبت های مختلف تشکیل شده است. به عنوان مثال، دیواره سلولی گیاهان عمدتاً از سلولز، همی سلولز و پکتین تشکیل شده است.

 هر سه کربوهیدرات هستند، یعنی ترکیبات کربنی که پیوندهای اکسیژن و هیدروژنی نیز دارند و در سطح مولکولی به هم متصل می شوند تا زنجیره های بلند و پایداری را تشکیل دهند. وقتی دیواره سلولی توسط میکروارگانیسم‌ها خورده و هضم می‌شود، در واقع همان اتفاقی می‌افتد که وقتی کربوهیدرات‌ها را می‌خوریم، مثلاً به شکل یک تکه نان: ترکیبات کربن در تنفس سلولی برای تولید انرژی تبدیل می‌شوند و کربن پس از آن تبدیل می‌شود. به عنوان دی اکسید کربن (CO2) همراه با آب به عنوان محصول نهایی بازدم می شود.

به کمپوست ماده پوسیده ای است که به هوموس تبدیل می شود

اصطلاح ” compost ” به مواد اولیه مختلف هوموسی که توسط انسان ها در کنار هم قرار می گیرد اشاره دارد.

این مواد آلی از مولکول های هوموس تشکیل شده است که به تنهایی و در ترکیب با ذرات خاک رس، تکه های قابل مشاهده را تشکیل می دهند

دی اکسید کربن در طی کمپوست سازی آزاد می شود زیرا میکروارگانیسم ها از ترکیبات کربن موجود در مواد compost تغذیه می کنند.

خواص compost 

به طور کلی؛ بسته به درجه پوسیدگی این مواد را می توان به صورت درشت و فیبری یا قهوه ای و خردکننده توصیف کرد و اغلب گفته می شود که بوی خوش چوبی دارد. وزن آن تقریباً دو برابر ذغال سنگ نارس و نیمی از شن و ماسه است. کمپوست همچنین دارای منافذ متوسط ​​زیادی است که به آن امکان هوادهی در خاک و همچنین تعادل آب را می دهد.

بسته به مواد اولیه، می تواند کمی اسیدی، خنثی یا حتی کمی قلیایی باشد. محتوای مواد مغذی به مواد خام و دوره بلوغ بستگی دارد: می تواند بسیار زیاد یا بسیار کم باشد. نیتروژن، فسفر و پتاسیم؛ سه ماده مغذی اصلی گیاهان  می توانند با یکدیگر در تعادل باشند، اما اغلب نسبت فسفر و پتاسیم در مقایسه با نیتروژن بسیار افزایش می یابد.

compost معمولاً حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاهان است. اثر کوددهی آن بر روی خاک و گیاهان نیز می‌تواند به‌طور قابل ملاحظه‌ای متفاوت باشد: در حالی که یک compost سبز بالغ، کم‌مغذی، خواص خاک را با افزایش محتوای هوموس بهبود می‌بخشد، یک compost آلی تازه و غنی از مواد مغذی برای کوددهی گیاهان قابل استفاده‌تر است، زیرا آزاد می‌کند. مواد مغذی زیادی دارد اما باعث افزایش محتوای هوموس در خاک نمی شود.

درجه پوسیدگی کمپوست: درجه پوسیدگی واحد اندازه گیری است که برای نشان دادن پایداری آن از نظر تخریب توسط میکروارگانیسم ها استفاده می شود. بنابراین تجزیه در خاک به درجات مختلف بسته به درجه پوسیدگی هنگام استفاده از compost انجام می شود.

با افزایش درجه پوسیدگی و بلوغ این مواد آلی، پایداری افزایش می یابد، در حالی که توانایی آزادسازی مواد مغذی کاهش می یابد. دلیل این امر را می توان در humification یافت زیرا این امر باعث می شود مولکول های جدید و پایدار هوموس از بلوک های ساختمانی آلی آزاد شده پس از تجزیه خارج شوند که در برابر تخریب مصون هستند. مواد compost خام کمترین درجه پوسیدگی را دارند، یعنی 1، کمپوست تازه دارای درجه پوسیدگی 2 یا 3، compost نهایی 4 یا 5 است.

جمع بندی مزایا compost:

 

مزایای کمپوست

 

 

 

  • خواص compost به مواد اولیه و درجه پوسیدگی بستگی دارد.
  • درشت و فیبری، قهوه ای مایل به خرد شده یا مخلوطی از هر دو است.
  • بوی مطبوع و چوبی دارد.
  • سنگین تر از ذغال سنگ نارس و سبک تر از ماسه می باشد.
  • دارای منافذ متوسط ​​زیادی است که تعادل آب و هوای خوب کمپوست را توضیح می دهد.
  • مقدار pH بین 6.2 و 8.4 است.
  • محتوای مواد مغذی از بسیار کم تا 50 درصد حجمی است.
  • حاوی مقدار زیادی فسفر و پتاسیم، معمولاً نیتروژن کمتر، همچنین عناصر کمیاب می باشد.
  • به عنوان کود گیاهی یا نرم کننده خاک یا هر دو عمل می کند.

کمپوست از کجا می آید؟

همانطور که در بالا ذکر شد، کمپوست شکل دست ساز هوموس است. هوموس همچنین توسط فرآیندهایی که در بالا توضیح داده شد در بسیاری از مکان‌های طبیعی که زباله‌های آلی و میکروارگانیسم‌های کافی وجود دارند، تشکیل می‌شود. یک قانون کلی خاص در اینجا اعمال می شود: اگر شرایط زندگی برای میکروارگانیسم های درگیر قابل تحمل باشد اما کاملاً مطلوب نباشد، هوموس بسیار بیشتر از مواد مغذی آزاد می شود.

و با این توضیحی برای لایه‌های هوموس ضخیم در جنگل‌ها و باتلاق‌ها داریم: در این مکان‌ها، معمولاً برای میکروارگانیسم‌ها خیلی اسیدی یا خیلی مرطوب است؛ علاوه بر این، مکان‌های دیگری از این قبیل وجود دارند که هوموس‌ساز هستند. اگر کمی در مورد کنترل شرایط افزایش دهنده هوموس بدانید، می تواند در باغ شما نیز رخ دهد.

مطالب بیشتر » نحوه ی ساخت کمپوست خانگی را در این مقاله بخوانید!

کرم های کمپوست و سایر کمپوست ها

 

 

کمپوست چیست

 

 

احتمالاً قبلاً تصور درستی داشته اید که compost سازی به هیچ وجه یک فرآیند صرفاً مکانیکی یا شیمیایی نیست، بلکه یک فرآیند بیولوژیکی است. این کار به طور مشترک توسط اعضای مختلف گیاهان و جانوران زمین انجام می شود. تعداد موجودات در هر حجم به خصوص در compost زیاد است زیرا در اینجا یک جشن واقعی وجود دارد. یک متر مکعب کمپوست حاوی کمتر از 10 کیلوگرم موجودات زنده است!

گروه‌های درگیر شامل باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر تک یاخته‌ها، کرم‌های گرد (نماتد)، حشرات و لاروهای آن‌ها، کنه‌ها، کرم‌های خاکی از جنس‌های مختلف، همپایان، هزارپاها و حلزون‌ها هستند. بسته به شرایط زندگی غالب، ترکیب گیاهان و جانوران ممکن است متفاوت باشد.

وظایف آنها شامل تجزیه، رطوبت سازی، تغییر شیمیایی، اختلاط و تخریب آلاینده های آلی است. البته آنها برای خوشایند ما این کار را نمی کنند: بلکه وقتی شرایط زندگی بهینه را پیدا کردند برای تغذیه و تولید مثل می آیند. این شامل وجود مواد آلی، رطوبت و اکسیژن کافی، pH کمی اسیدی یا کمی قلیایی و دمایی است که تا حد امکان گرم باشد. اگر تمام مواد آلی به هوموس تبدیل شده باشد، می میرند یا مهاجرت می کنند.

کمپوست از مراکز بازیافت

compost فروخته شده در مراکز بازیافت از زباله های سبز و زباله های آلی از سطل زباله های آلی بازیافت می شود. بسته به محصول، مواد کم‌مغذی و غنی از مواد مغذی compost شده و با هم یا جداگانه فروخته می‌شوند. compost سبز از نظر مواد مغذی کمتر است، در حالی که compost ارگانیک دارای مواد مغذی بیشتری است. همچنین سیستم های کمپوست مختلفی وجود دارد که برخی از آنها مقادیر زیادی از مواد کمپوست را پردازش می کنند. این روش‌ها از کمپوست‌سازی سنتی بادگیر و اجرای دائمی «پنجره‌های مسافرتی» گرفته تا برج‌ها یا درام‌های پوسیده هوادهی تحت فشار با حجم تا 1000 متر مکعب است که دائماً مواد compost را به صورت پویا به گردش در می‌آورند. البته، هر مرکز بازیافتی چنین تأسیساتی را راه اندازی نمی کند؛ آنها فقط در مناطقی استفاده می شوند که مواد زیادی نیاز به پردازش سریع دارند.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با مفهوم  کاربرد کمپوست آشنا کنیم و به طور دقیق و علمی آن را بازگو کنیم امیدواریم که مطالب برای شما مفید بوده باشد.

جهت خرید گل آنلاین و گیاهان آپارتمانی کافی است با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 

ترجمه شده از plantura.garden

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *