معرفی و روش نگهداری گیاه کروتون Croton یا کرچک هندی

Croton plant

معرفی و روش نگهداری گیاه کروتون

گیاه کروتون یک گیاه آپارتمانی است که برای رشد نیاز به مراقبت خاصی ندارد؛ این گیاه زیبا که به دلیل شاخ و برگ های متنوع پوشیده از لکه های سبز، قرمز، نارنجی و زرد برای پرورش در آپارتمان شناخته شده است. در مقاله نحوه مراقبت از کروتون در خانه یا باغ را آموزش داده ایم، با ما همراه باشید.

درباره گیاه کروتون (Croton)

کروتون که به آن «کروتن باغ» نیز می‌گویند، یک گیاه بومی جنگل‌های استوایی جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه است. در طبیعت، آنها به صورت بوته های بزرگ رشد می کنند و ارتفاع آنها به 3.5 متر می رسداما در آپارتمان ها رشد کمتری دارد و ارتفاع کوتاه تری را شال می شوند.

لازم دانستیم قبل از اینکه به سراغ تهیه کروتون بروید ذکر کنیم که؛ تمام قسمت های گیاه، به خصوص دانه های آن سمی هستند، بنابراین نگهداری از آن در خانه هایی که حیوانات خانگی یا کودکان کنجکاو دارند توصیه نمی شود. همچنین هنگامی که گیاه کروتون آسیب می بیند، شیره شیری رنگی تولید می کند که می تواند پوست را نیز تحریک کند.

اگر کروتون جدید شما شروع به از دست دادن برگ کرد، وحشت نکنید. این گیاهان به تغییرات محیطی خود بسیار حساس هستند. با مراقبت مناسب، باید در فضای شما تثبیت شود و بعد از سه تا چهار هفته شروع به از بین بردن رشد جدید کند.

همچنین بخوانید: پرورش گل پیاز

 

گیاه کروتون Croton plant
گیاه کروتون Croton plant

 

کاشت کروتون یا کرچک هندی

هنگام انتخاب ظرف برای کروتون، به خاطر داشته باشید که گیاه به صورت عمودی رشد می کند، که در نهایت ممکن است باعث سنگین شدن آن شود. بنابراین گلدانی را انتخاب کنید که با بزرگتر شدن کروتون به راحتی واژگون نشود. یا، برنامه ریزی کنید که به مرور زمان گلدان های بزرگتری برای آم در نظر بگیرید.

مانند اکثر گیاهان آپارتمانی، خاک گدان را از مخلوطی انتخابکنید که زهکشی مناسبی داشته باشد؛ زیرا این گیاه زیبا دوست دارد در خاک مرطوب بماند، اما اصلا خیس بودن خاک را دوست ندارد.

در مناطقی با تابستان های گرم و مرطوب، گیاه کروتون را می توان در فضای باز به عنوان یک گیاه چشم انداز منحصر به فرد و رنگارنگ پرورش داد.

نکته مهم: هنگامی که دما به حدود 10 درجه سانتیگراد کاهش می یابد، کروتون باید در داخل خانه قرار بگیرد.

 

همچنین بخوانید: گل حنا یا سولماز شیرازی

 

گیاه کروتون
گیاه کروتون

 

چگونه از کروتون مراقبت کنیم؟

  • کروتون را در یک مکان آفتابی مانند پنجره جنوبی یا غربی قرار دهید. اگر نور کافی به این گیاه مقاوم نرسد، برگ های جدیدتر آن کم رنگ می رویند.
  • خاک را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید، اما بگذارید بین دو آبیاری خشک شود.
  • اگر رطوبت در خانه کم است، لازم است هفته ای یک بار اطراف برگ ها را با آب غبارآلود کنید یا یک سینی شن خیس در نزدیکی گیاه نگه دارید. (یک سینی یا نعلبکی را با لایه ای از سنگریزه ها پر کنید و سپس آب را به سنگریزه ها اضافه کنید. گیاه خود را روی آن قرار دهید، مطمئن شوید که ته گلدان با آب تماس نداشته باشد. آب تبخیر می شود و هوای اطراف گیاه شما را مرطوب می کند. هر هفته یا بیشتر سطح آب را بررسی کنید و در صورت نیاز مقدار بیشتری آب اضافه کنید.)
  • برگ های گیاه کروتون آهنربای گرد و غبار هستند. برگ ها را دو بار در ماه به آرامی با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا تمیز و بدون گرد و غبار بماند.
  • گیاه را در بهار و تابستان کود دهید، در حالی که گیاه به طور فعال در حال رشد است. در طول فصل رشد بهار و تابستان، گیاه کروتون خود را با یک کود استاندارد گیاهان آپارتمانی هر دو ماه یکبار تغذیه کنید. در پاییز و زمستان تغذیه را متوقف یا کاهش دهید و مراقب باشید که حداقل تا شش ماه پس از گلدان مجدد یا آوردن گیاهان جدید به خانه کود داده نشود تا ریشه ها بتوانند خود را مستقر کنند.
  • گیاهان جدید کروتون را می توان با قلمه های ساقه 8 تا 12 سانتی شروع کرد. برگ های زیرین را جدا کرده و قلمه را در یک لیوان آب قرار دهید. بعد از اینکه ریشه ها شکل گرفتند، آن را در گلدان مناسبی بکارید.
  • اگر برای اندازه گیاه قلمه زده شده برای گلدان فعلی‌اش خیلی بزرگ شده است، گیاه کروتون را در بهار دوباره بکارید.

نحوه هرس کردن گیاه

همانطور که در بالا تر اشاره کردیم، در مناطق گرمسیری گیاه کروتون می تواند تا 3.5 متر رشد کند؛ بنابراین ممکن است برای محدود کردن ارتفاع آن نیاز به یک هرس سبک باشد. این امر همچنین گیاه را تشویق می کند که به جای بلند و دوک دار، بوته ای شود.

در مناطق خنک‌تر، حذف نوک‌های در حال رشد شاخه‌های کناری و عادت فشرده‌تر و پرپشت‌تر را تشویق می‌کند.

بیماری ها و آفات موثر بر گیاه کروتون

گیاه کروتون یک گیاه مقاوم است که  از آفات یا بیماری ها زیاد آسیب نمی بیند، اگرچه گاهی اوقات ممکن است حشرات فلس ظاهر شوند. استفاده از روغن باغبانی یا آفت معمولاً مشکل را حل می کند.

همچنین؛ ریزش برگ ممکن است نشانه پوسیدگی ریشه باشد،  بنابراین بهتر است میزان آبیاری، نور و زهکشی گیاه خود را بررسی کنید.

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را گیاه کروتون آشنا کنیم، برای خرید گل و گیاهان آپارتمانی می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

مجموعه گندمvip به صورت گل فروشی آنلاین سالهاست که در کنار شما حضور دارد، برای همراهی بیشتر ما لطفا نظرات خود را کامنت بگذارید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *