نحوه نگهداری از رز بوته ای

رز بوته ای

نحوه نگهداری از رز بوته ای

گل رز بوته ای یکی از محبوب ترین و زیباترین درختچه های گلدار است که می توانید در باغچه های خود پرورش دهید، اما راه اندازی باغ گل رز ممکن است برای باغبانان جدید دلهره آور به نظر برسد. با این حال، پرورش گل رز برای مبتدیان نباید یک تلاش استرس زا باشد. در واقع، با کاشت و مراقبت مناسب، تقریباً هر کسی می تواند یک باغبان موفق گل رز شود.

در این مقاله قصد داریم نحوه نگهداری بوته های رز را آموزش دهیم با ما همراه باشید.

 

شرایط نگهداری بوته های رز

برای نگهداری رز بوته ای است که محلی را انتخاب کنید که حداقل شش ساعت در روز آفتاب داشته باشد. بوته های رز نیز باید در خاکی با زهکشی خوب و حاصلخیز قرار گیرند. رزهای خفته را در اوایل بهار (یا پاییز) بکارید. گیاهان گلدانی را می توان در هر زمانی بین بهار و پاییز کاشت، اما ترجیحاً بهار فصل مناسب تری است.

برای کاشت رز مرحله به مرحله را دنبال کنید:

گل رز خود را هوشمندانه انتخاب کنید

انواع مختلفی از گل رز وجود دارد که از گلهای ریز مینیاتوری گرفته تا گل رزهای بزرگ و از پوشش های زمینی تا رزهای کوهنوردی را شامل می شود و برخی از کلاس ها شامل صدها گونه هستند. اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد که باغ گل رز خود را با مجموعه ای وسیع پر کنید، اما احتمالاً در نهایت با یک آرایه نامنظم و گیاهان زیادی برای فضا مواجه خواهید شد.

 چند گونه خوب انتخاب شده نسبت به ده ها گیاه نامتجانس که هماهنگ کار نمی کنند، رضایت بیشتری به شما می دهند.

اگر رزهایی با نگهداری کمتر می‌خواهید، رز بوته‌ای یا منظره‌ای مانند لاین Oso Easy را امتحان کنید تا باغ گل رز بدون مراقبت بیشتری داشته باشید.

بهترین انواع گل رز برای باغ خود را ببینید و نکاتی را برای انتخاب گل رز مناسب برای باغ خود دریافت کنید.

زمان مناسب کاشت گل  رز

بهتر است گل رز را در بهار (بعد از آخرین یخبندان) یا در پاییز (حداقل شش هفته قبل از متوسط اولین سرمازدگی) بکارید. کاشت رز بوته ای در پاییز به اندازه کافی ریشه ها زمان کافی می دهد تا قبل از اینکه گیاهان در زمستان خواب شوند، مستقر شوند.

از ریشه ها شروع کنید

رز بوته ای

می‌توانید گل رز را که قبلاً در خاک یا به‌عنوان گیاهان ریشه‌برهنه خوابیده‌اند، خریداری کنید. هر نوع مزایای خود را دارد:

گل رز ظرفی: گل رز ظرفی برای باغبانان تازه کار بسیار عالی است زیرا کاشت آن ها آسان است و به سرعت استقرار می یابند. آنها همچنین می توانند از گلفروشی ها یا بازار گل های محلی محلی در طول فصل رشد خریداری شوند. این امر به شما امکان می دهد زمانی که شرایط آب و هوایی ایده آل است آنها را بکارید.

 ( ترجیحاً یک روز خنک و ابری را برای کاشت رز بوته ای انتخاب کنید).

رزهای ریشه برهنه: یکی از مزایای گل رز با ریشه لخت، انتخاب بیشتر انواع موجود است. به علاوه، آنها مقرون به صرفه هستند و می توان آنها را به صورت آنلاین سفارش داد. با این حال، بر خلاف گل رز ظرفی، گیاهان ریشه لخت باید قبل از کاشت، ریشه هایشان را یک شب در آب خیس کنند. همچنین ریشه ها را باید در چند ماه اول پس از کاشت مرطوب نگه داشت.

رز بوته ای

روش کاشت مناسب گل 

کاشت صحیح گل رز بوته ای ریشه برهنه یا ظرفی باعث می شود که آنها شروع خوبی داشته باشند.

حفره کاشت باید به اندازه کافی عمیق و پهن باشد تا ریشه های گیاه را در خود جای دهد. این منطقه باید زهکشی خوبی داشته باشد، زیرا گل رز پاهای خیس را دوست ندارد.

مقدار زیادی کمپوست باغچه، پیت ماس ​​یا سایر مواد آلی را با خاکی که از سوراخ کاشت برداشته شده است، مخلوط کنید. مقداری از این مخلوط را در ته چاله کاشت استفاده کنید و بوته گل رز را در چاله قرار دهید.

تاج گیاه در آب و هوای معتدل باید در سطح زمین و برای آب و هوای سرد 8 سانتی متر زیر سطح زمین باشد.

حفره را تا حدی با مخلوط خاک پر کنید و یک کود مناسب به مخلوط اضافه کنید.

بعد از کاشت گیاه را کاملاً آبیاری کنید و سپس سوراخ را با خاک باقی مانده پر کنید. سپس دوباره گیاه را آبیاری کنید؛ و خاک سست را در اطراف گیاه بپاشید تا از گل رز در حالی که به محل جدید خود عادت می کند محافظت کنید.

اگر چندین رز بوته ای را با هم می کارید، آنها را حداقل 8 سانتی متراز هم فاصله دهید تا در زمان بلوغ، فضای کافی برای رشد داشته باشید.

به طور منظم کود دهی کنید

برای نمایش چشمگیر گل ها، بوته های رز باید به طور کودهی شوند. روش‌های ارگانیک تامین آهسته و پیوسته مواد مغذی را فراهم می‌کنند. کاربرد ماهانه کمپوست، کود کمپوست شده و سایر کودهای آلی و طبیعی، مانند این امولسیون ماهی ارگانیک، به خوبی جواب می دهد. اصلاحات ارگانیک همچنین به تشویق میکروب های مفید خاک و PH متعادل خاک کمک می کند.

کودهای ملایم تعادل مناسب نیتروژن، فسفر، پتاسیم و سایر مواد مغذی جزئی را تامین می کنند. آنها همچنین به رز بوته ای مواد غذایی مورد نیاز برای رشد مطلوب را می دهند.

برای گیاهان تازه کاشته شده با ریشه برهنه: در زمان کاشت، مواد آلی را روی خاک اعمال کنید. صبر کنید تا زمانی که گیاه اولین شکوفه های خود را تولید کند تا کودهای با قدرت کامل اعمال شود تا ریشه های جدید نسوزند.

آبیاری به شیوه صحیح

برای نگهداری رز بوته ای ، خاک باید در طول فصل رشد به طور یکنواخت مرطوب نگه داشته شود. مقدار و دفعات آبیاری به نوع خاک و آب و هوا بستگی دارد. گل رز با معادل 1 اینچ بارندگی در هفته در طول فصل رشد بهترین عملکرد را دارد.

گل رزهایی که در خاک های شنی رشد می کنند نسبت به خاک های رسی سنگین تر به آبیاری بیشتری نیاز دارند. شرایط گرم، خشک و باد نیز گل رز را به سرعت خشک می کند.

نحوه آبیاری شما به اندازه فرکانس مهم است. برای حفظ سلامت گل رز، از خیس کردن شاخ و برگ خودداری کنید. از یک شلنگ خیساندن، قوطی آبیاری با دهانه بلند یا یک میله آبیاری که مستقیماً به سمت خاک اشاره دارد استفاده کنید.

مثل یک حرفه ای هرس کنید

 

رز بوته ای

 

کاشتن و نگهداری رز  با هرس بیش از حد تقریبا غیرممکن است. اما، اگر از چند قانون ساده پیروی کنید، نتایج حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسند و گیاه سالم‌تر می‌شوند. بسیاری از انواع جدیدتر گل رز نیازی به هرس زیادی ندارند. یک جفت هرس بای پس خوب (نه به سبک سندان) و دستکش هرس گل رز می تواند کار را آسان تر کند.

هرس اصلی باید در اوایل بهار انجام شود. برای همه گل های رز، با برداشتن شاخه ی مرده یا آسیب دیده (هر شاخه یا برگی که قهوه ای به نظر می رسد) شروع کنید. برای نمونه هایی که نیاز به هرس سخت دارند، یک سوم تا نصف رشد سال قبل را قطع کنید تا زمانی که مراکز سالم و سفیدی در داخل ساقه پیدا کنید.

البته می توانید گل های رز بوته ای خود را در تمام فصل به آرامی هرس کنید تا به خوبی مرتب شوند.

برخی از انواع رزهای شکوفه‌دهی شده برای تشویق دوباره شکوفه‌دهی در طول فصل، نیاز به گلدهی دارند. برای تقویت رشد مجدد، شکوفه های صرف شده را به اولین ساقه پنج برگه برش دهید.

پیشگری از آفات و بیماری ها گیاهان

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری گل رز انتخاب گونه های مقاوم به بیماری است. این گل های رز برای مقاومت در برابر شایع ترین بیماری های گل رز، از جمله سفیدک پودری و لکه سیاه، پرورش و انتخاب می شوند.

سفیدک پودری معمولاً در طول تابستان ظاهر می شود، به ویژه زمانی که روزها گرم و خشک و شب ها خنک و مرطوب هستند. نشانه‌های حکایت‌کننده شامل برگ‌هایی است که پیچ خورده و می‌پیچند و رنگ سفید و پودری روی برگ‌ها ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از کپک پودری، گیاهان را صبح در سطح زمین آبیاری کنید، زیرا برگ های مرطوب (مخصوصاً در طول شب) محیط رشد عالی را فراهم می کنند.

هرس بوته گل رز بوته ای برای گردش هوا در میان شاخ و برگ نیز به جلوگیری از این رشد پودری کمک می کند.

برای مثال: لکه  های سیاه، یک بیماری قارچی ناشی از آبیاری بیش از حد است. به صورت لکه های سیاه یا قهوه ای دیره ای در بالای برگ ها ظاهر می شود. به سمت پایین یک بوته شروع می شود و به سمت بالا حرکت می کند و در نهایت باعث می شود برگ زدایی شود.

از این بیماری به همان روشی که از سفیدک پودری جلوگیری کنید می توانید کنید: با گردش هوا در اطراف و از طریق گیاه و آبیاری در سطح زمین. مخلوط ساده جوش شیرین و روغن باغبانی می تواند با گسترش لکه سیاه کمک کند. همچنین می توانید از قارچ کش ارگانیک استفاده کنید.

حشرات مزاحم که دوست دارند از بوته های رز تغذیه کنند عبارتند از شته ها، سوسک های ژاپنی، کنه های عنکبوتی و مگس اره. اکثر این عفات را می توان با روغن چریش یا صابون حشره کش کنترل کرد. در مورد شته ها، بیرون ریختن آب از شلنگ در صبح تنها درمان است. کاشت همراه با آلیوم ها نیز می تواند به دفع شته ها کمک کند.

نکات مهم برای نگهداری گل های بریده شده

گل های رز از دیرباز به خاطر گل های بریده زیبا و معطرشان مورد توجه بوده اند. اما، هیچ گل رز دوست‌داشتنی‌تر از گل رز نیست که تازه از باغ شما جمع‌آوری شده باشد. در اینجا چند نکته برای حفظ گل رز بریده شده وجود دارد:

گل رز زمانی که بلافاصله پس از مرحله جوانه، زمانی که گلبرگ ها شروع به باز شدن می کنند، بریده شوند، بیشترین ماندگاری را خواهند داشت.

از هرس دستی یا قیچی باغچه با تیغه های تیز برای بریدن ساقه ها بدون آسیب رساندن به کانال های جذب آب استفاده کنید.

گل رز را زمانی که شبنم تازه و هیدراته هستند (صبح یا عصر) برش دهید، نه زمانی که گیاه ممکن است تحت فشار گرما باشد.

ساقه های گل رز را درست قبل از قرار دادن در گلدان دوباره برش دهید. این به از بین بردن حباب های هوا که مانع جذب آب می شود کمک می کند. همچنین ساقه ها را با زاویه 45 درجه برش دهید تا صاف در کف گلدان قرار نگیرند.

برای جلوگیری از پوسیدگی و رشد باکتری ها، برگ های پایینی را که زیر خط آب می افتند، جدا کنید. در بالای خط آب، تا آنجا که ممکن است شاخ و برگ بگذارید، که به کشیدن آب کمک می کند.

آب را به طور مکرر،  در صورت امکان هر روز برای حذف هر گونه باکتری عوض کنید. همچنین هر چند روز یکبار ساقه های گل را مجدداً قطع کنید تا جذب آب بهتر شود.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما رابا نحوه کاشت و نگهداری گل رز به خصوص رز بوته ای آشنا کنیم، امیدواریم که مطالب برای شما مفید بوده باشد. سپاس گذاریم که تا پایان مطلب با ما همراه بوده اید.

همچنان بخوانید: رز ماندگار یا رز جاودان چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *