نکات مهم در هنگام آبیاری گیاهان آپارتمانی

آبیاری گیاهان آپارتمانی

نکات مهم در هنگام آبیاری گیاهان آپارتمانی

آبیاری گیاهان آپارتمانی یکی از مهم ترین رکن های نگهداری گل و گیاه است. در اینجا میلیون ها بار درباره ی آبیاری گیاهان پرسیده می­شود: هر چند وقت یکبار باید گیاهان داخل خانه را آبیاری کنید؟ در اینجا هیچ پاسخ قطعی وجود ندارد زیرا متغیرهای زیادی وجود دارند که دقیقا مربوط به نوع گیاه و شرایط نگهداری از آن می­شود.

آبیاری گیاهان آپارتمانی به اندازه کافی ساده به نظر می رسد، با این حال، این چیزی است که بسیاری از ما با انجام صحیح آن مشکل داریم. در این مقاله  قصد داریم به سوالاتی که مربوط به نحوه ی آبیاری گیاهان است پاسخ دهیم.

 به علاوه، ما نکاتی در مورد بهترین نوع آب برای استفاده برای گیاهان آپارتمانی و نحوه تشخیص علائم ترسناک آبیاری بیش از حد داریم. وقتی شروع به پیروی از دستورالعمل‌های ما کردید، ممکن است دیگر هرگز مجبور نشوید با خاطره‌ی برگ‌های ترد، خشک شده یا گیاهان قهوه‌ای رنگ مواجه شوید. با ما همراه شوید.  

بهترین آب برای آبیاری گیاهان کدام است؟

آیا نمی دانید که آیا آب لوله کشی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی شما مناسب است یا خیر؟

آبیاری گیاهان آپارتمانی

پاسخ کوتاه این است که بستگی دارد. بیشتر آب لوله کشی باید برای گیاهان آپارتمانی شما مفید باشد مگر اینکه گیاه تان نرم شود؛ زیرا  آب های شهری دارای نمک هایی هستند که می تواند در طول زمان در خاک رسوب کند و در نهایت مشکلاتی را ایجاد می­کند.

آب کلردار نیز برای اکثر گیاهان آپارتمانی بی خطر است، اما اگر سیستم فیلتراسیون دارید، حتی برای گیاهان شما بهتر است که از آنها استفاده کنید.

اگر فیلتر آب ندارید میتوانید آب مورد نیازتان را از چندین ساعت قبل در ظرف بریزید و بگذارید به مرور زمان کلر آن برود و بعد استفاده کنید. گزینه دیگر جمع آوری آب باران برای استفاده است.

اشتباه رایج مردم با ساکولنت ها

 

آبیاری گیاهان آپارتمانی

 

مهم نیست چه نوع آبی را انتخاب می کنید، آب مورد نیاز برای آبیاری گیاهان آپارتمانی ، بهتر است گرم یا سرد نباشد و یک دمای معتدل داشته باشد.

زیرا هر دو حالت شدید می تواند به برگ های گیاهان آپارتمانی شما آسیب برساند، بنابراین بهتر است بلافاصله بعد از هر جلسه، ظرف آبیاری خود را دوباره پر کنید؛ و بگذارید تا دفعه بعد بماند. به این ترتیب، زمان زیادی برای یکنواخت کردن دمای مناسب دارید.

همچنین بخوانید: انواع گیاهان ساکولنت آپارتمانی کدام اند؟

مقدار آب مورد نیاز گیاهان چقدر است؟

باید در نظر داشته باشید که نیاز گیاهان به آبیاری یکسان نیست، بنابراین اگر مطمئن نیستید که گیاه شما چقدر به آب نیاز دارد، از طبیعت سرنخ بگیرید.

بسیاری از گیاهان آپارتمانی محبوب مانند فیلودندرون از مناطق گرمسیری جهان می آیند که در آن مرتب باران می بارد. این گونه ها معمولاً برگ های بزرگی دارند که آب زیادی مصرف می کنند تا زیبا به نظر برسند. ا

اما لزوما آبیاری گیاهان آپارتمانی دیگر این طور نیست؛ گیاهان بیابانی مانند کاکتوس ها و ساکولنت ها به آب کمتری نیاز دارند، که اغلب زمانی که اجازه دهید خاک بین دو آبیاری خشک شود بهتر عمل می کنند.

زمان سال نیز می تواند تفاوت ایجاد کند. بسیاری از گیاهان آپارتمانی در طول بهار و تابستان بیشتر رشد می کنند، اما در پاییز و زمستان رشد بیشتری ندارند.

اگر متوجه رشد کمتر از حد معمول می‌شوید، مقدار آبیاری گیاهان آپارتمانی که این روال را دارند باید تا زمانی که دوباره شروع به رشد کنند را کاهش دهید.

 

هر چند وقت یکبار باید گیاهان آپارتمانی را آبیاری کرد؟

اگر برگهای پژمرده دیدید، وقت آن است که آبیاری گیاهان آپارتمانی خود را شروع کنید.اما شما نمی خواهید اجازه دهید گیاهان شما به این نقطه برسند زیرا ظاهر خوبی ندارند و این باعث می شود که آنها کمتر بتوانند از خود در مقابل بیماری ها  و حشرات مضر محافظت کنند.

 در عوض، سعی کنید حداقل هفته ای دو یا سه  بار خاک گیاهان خود را چک کنید تا ببینید آیا آنها به نوشیدنی نیاز دارند یا خیر. می‌توانید از برنامه‌ای مانند Waterbug یا Happy Plant استفاده کنید تا به شما یادآوری کند که چه زمانی باید آبیاری کنید.

 

بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا گیاهان شما به آب نیاز دارند این است که یک بند انگشت خود را در مخلوط خاک گلدان بچرخانید و اگر احساس کردید خشک است، لازم است که به گیاهتان آب دهید.

اگر رطوبت را تشخیص دادید، یک یا دو روز دیگر دوباره بررسی کنید. برای گیاهان آپارتمانی کوچکتر، می توانید کل ظرف را نیز بردارید. البته اگر نسبت به اندازه اش گیاه سبکی سبک باشد. اگر خاک گلدان سبک باشد که یعنی گیاه بدون آب است و نیاز به آبیاری دارد.

چه زمانی از روز را به آبیاری اختصاص دهیم؟

 

آبیاری گیاهان آپارتمانی

 

آبیاری گیاهان  آپارتمانی در صبح به عصر ارجحیت دارد. به این ترتیب، زیرا زمان تبخیر آب از روی برگ ها در صبح ها سریع تر است اما در عصر ها گل و برگ گیاهان زمان بیشتری را صرف تبخیر آب میکنند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که هر چه مدت طولانی تر رطوبت روی برگ های گیاه بماند، خطر ابتلا به بیماری ها بیشتر می شود.

چگونه بفهمیم که آیا بیش از حد گیاهان خانگی خود را آبیاری کرده ایم ؟

دلیلی وجود دارد که گلدان ها دارای حفره های زهکشی هستند: آب زیاد گیاهان شما را به معنای واقعی کلمه غرق می کند. این به این دلیل است که ریشه ها به اکسیژن نیاز دارند، در غیر این صورت می پوسند و می میرند.

حتی با زهکشی خوب، مرطوب نگه داشتن خاک توسط آبیاری گیاهان آپارتمانی به طور مداوم می تواند رسیدن هوا به ریشه ها را سخت کند. چند راه وجود دارد که می توانید قبل از اینکه خیلی دیر شود گیاهان خود را آبیاری کنید، متوجه شوید.

عدم رشد جدید و زرد شدن برگ هایی که در حال ریزش هستند می تواند نشانه آبیاری بیش از حد باشد. همچنین ممکن است متوجه پژمردگی شوید که می تواند گیج کننده باشد زیرا این نیز نشانه کم آبی است.

ترفند این است که وقتی متوجه این مشکلات شدید خاک را بررسی کنید: اگر احساس می‌کنید مرطوب است، احتمالاً باید راحت‌تر روی آب بروید. اگر خاک خشک است، ممکن است لازم باشد به گیاه خود آب بیشتری بدهید. اگر آبیاری گیاهان آپارتمانی شرایط را بهبود نمی بخشد، ممکن است لازم باشد دما یا سطح نور گیاه خود را تنظیم کنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با نکات مهمی درباره ی آبیاری گیاهان آپارتمانی آشنا کنیم تا بتوانید به خیال آسوده گیاهان خود را پرورش دهید و تا صمیمیت و زینت خانه هایتان را افزایش دهید. ممنونیم که تا پایان مقاله همراه بوده اید. 

همچنین بخوانید: چگونه طول عمر گیاهان آپارتمانی را افزایش دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *