پرورش، نگهداری و تکثیر گیاه زامیفولیا

گیاه زامیفولیا

گیاه زامیفولیا و نحوه نگهداری آن

گیاه زامیفولیا Zamioculcas zamiifolia  که بیشتر به عنوان گیاه ZZ شناخته می شود یکی از مقاوم ترین گیاهان موجود در اطراف است. نام مستعار آن “” ZZ plant  از حروف اول نام آن گرفته شده است. در مناطق 9 و 10 رشد می کند، اما از شرق آفریقا سرچشمه می گیرد.

این گیاه با سایر گیاهان آپارتمانی محبوب مانند پتوس و زنبق در صلح مرتبط است.

گیاهان ZZ معمولا در اتاق های انتظار و ساختمان های اداری یافت می شوند. بسیاری از مردم معمولاً آنها را با یک گیاه مصنوعی اشتباه می گیرند، زیرا برگ های سبز و مومی شکلی دارند.

آنها می توانند طیف وسیعی از شرایط رشد را تحمل کنند و حتی پس از هفته ها غفلت می توانند زنده بمانند. گیاهان ZZ می توانند تا متر1.5رشد کنند، اما به طور معمول بین به این ارتفاع  نمی رسند.

برگ های  گیاه زامیفولیا ، صاف و به طور طبیعی براق رشد می کند؛ که در دوران جوانی تا سبز زمردی در بلوغ آنها متغیر است. برگه های منفرد معمولاً تا 7 سانتی متر رشد می­کنند.

آنها از ساقه های ضخیم و کمی پیازی که از ریزوم های بزرگ و ذخیره کننده آب پنهان در زیر خاک رشد می کنند، سرچشمه می گیرند. ZZ یک گیاه آپارتمانی بسیار قابل اعتماد است زیرا می تواند نور کم را تحمل کند و نیاز آبی کمی دارد.

در این مقاله قصد داریم درباره نحوه ی نگهداری و نیاز های گیاه زی زی را برای شما عزیزان توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

گیاه زامیفولیا

 

مشخصات گیاه زامیفولیا

گیاه Raven ZZ یک ساکولنت گرمسیری با رشد آسان از خانواده Araceae  آروئید است. اولین بار در سال 2019 معرفی شد و به لطف برگ های سیاه رنگش توجه زیادی را به خود جلب کرد. نیمی از نام خود را از گیاه ZZ (Zamioculcas zamiifolia) که “گیاه ابدیت” یا “درخت پاسخ” و “زاغ” است.

قبل از شروع به رشد  گیاه زامیفولیا باید این واقعیت را بدانید که برگ های جدید به صورت لیمویی یا سبز روشن ظاهر می شوند و با بالغ شدن، رنگ بنفش یا سیاهی به خود می گیرند.

یک گیاه بالغ با شاخ و برگ تیره بخرید

هنگام خرید به سراغ گیاه نه چندان جوان بروید. این اطمینان حاصل می کند که از همان ابتدا قبل از اینکه گیاه را به خانه بیاورید، برگ های سیاه دریافت کنید!

نیاز های گیاه زامیفولیا

زی زی یک گیاه بسیار مقاوم است که به کندی رشد می­کند؛ اما همچنان مانند دیگر گیاهان آپارتمانی نیاز به مراقبت هایی دارد در این بخش به نیاز های اصلی گیاه زاغ که باعث رشد بهتر آن می شود می­پردازیم:

 

گیاه زامیفولیا

 

نور: گیاهان ZZ نور روشن و غیرمستقیم را ترجیح می دهند اما همچنان می توانند در شرایط کم نور زنده بمانند. این گیاهان حتی می توانند با نور درخشان و فلورسنت رشد کنند. این یکی از دلایل اصلی انتخاب محبوب برای فضاهای داخلی بدون پنجره است.

یکی از نکات کلیدی که باید به خاطر داشته باشید این است که گیاه زامیفولیا نور مستقیم خورشید را دوست ندارند. قرار گرفتن بیش از حد مستقیم در معرض نور خورشید می تواند باعث سوختگی یا خشک شدن برگ ها شود.

اگر این اتفاق بیفتد، باید گیاه خود را به مکانی سایه‌تر منتقل کنید تا زمانی که برگ‌های آن به حالت عادی و سبز خود شبیه شوند.

آب: بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. اجازه ندهید گیاه شما در آب بنشیند زیرا به راحتی می تواند باعث پوسیدگی ساقه و ریزوم شود. گیاه شما می تواند ماه ها بدون آب زنده بماند، اما اگر به طور منظم آبیاری شود سریعتر رشد می کند همانطور که در دیگر مقالات توضیح داده ایم آبیاری بیش از حد گیاهان مرگ آنها را به دنبال دارد؛ زیرا احتمال مرگ ناشی از پوسیدگی ریشه در گیاه زامیفولیا شما بیشتر از مرگ ناشی از کمبود آب است.

دما: گیاه ZZ معمولاً دمای بالا تر از 25 درجه را ترجیح می دهد. اما می تواند در دمای بالاتر از 10 درجه نیز زنده بماند زیرا آنها گیاهان مرطوب و گرمسیری هستند بنابراین در آب و هوای مرطوب بهتر رشد می کند، اما می تواند آب و هوای کمتر مرطوب را تحمل کند، مگر اینکه هوا واقعاً خشک باشد.

در این صورت می توانید برای مقابله با هوای خشک، برگ های آن را با آب مه کنید. اگر گیاه شما در نزدیکی دریچه تهویه مطبوع قرار گیرد ویا دما به زیر 25 درجه کاهش یابد، رشد آن ممکن است رخ دهد.

سعی کنید گیاه زامیفولیا را از دستگاه های سرمایشی و گرمایشی دور نگه دارید  تا بتواند در سلامت رشد کند.

خاک: از مخلوط گلدانی با زهکشی خوب استفاده کنید. برای افزایش هوادهی خاک در صورت نیاز، موادی مانند پرلیت یا سنگ های گدازه را مخلوط کنید.

کود دهی: گیاه خود را یک یا دو بار در بهار یا تابستان با استفاده از کود مایع رقیق شده مانند کود دهی کنید.

همچنین بخوانید: گل آکاسیا، اقاقیا یا صمغ عربی

نحوه تکثیر گیاه زامیفولیا

گیاهان ZZ را می توان با قلمه های برگ، ریشه دهی برگچه ها و تقسیم بندی تکثیر کرد. تقسیم ساده‌ترین گزینه است، اما روش‌های دیگر برای تکثیر نمونه‌های کوچک‌تر موفق‌تر هستند.

هرس نکنید

اگر می‌خواهید گیاه زامیفولیا دارای شاخ و برگ تیره باشد، از هرس کردن آن هر از چند گاهی خودداری کنید. از آنجایی که برگ های جوان سبز هستند و هرس آن ها اغلب باعث رشد برگ های جدید می شود و باعث می شود گیاه بیشتر سبز به نظر برسد تا سیاه.

شاخ و برگ را تمیز نگه دارید

از آنجایی که یک گیاه آپارتمانی براق است، برگ‌های آن مستعد تجمع گرد و غبار و لکه‌های آب سخت است؛ که می‌تواند در ظاهر تیره و براق آن فرورفتگی ایجاد کند. برای اطمینان از اینکه گیاه زامیفولیا به سیاهی و بهترین ظاهرش ادامه می دهد، شاخ و برگ ها را با استفاده از یک پارچه نخی مرطوب هر 2 تا 3 هفته یک بار تمیز کنید. همچنین این امر به فتوسنتز گیاه کمک خواهد کرد.

آفات و بیماری ها

زامیفولیا سیاه

گیاه زامیفولیا ممکن است به شپشک آردآلود، کنه عنکبوتی، تریپس و فلس حساس باشد. آنها را می توان با فوران شدید آب یا اسپری صابون حشره کش از بین برد.

البته شایع ترین نوع بیماری در این گیاه شته هایی مانند “شیره” گیاهان  ZZ. اگر متوجه علائم یا لکه های زرد غیرمعمول روی گیاه خود شوید، ممکن است به شته آلوده شوید. شته ها به راحتی با برگ ها ترکیب می شوند، بنابراین ممکن است لازم باشد نگاه دقیق تری داشته باشید (مخصوصاً زیرا آنها دوست دارند زیر برگ ها پنهان شوند).

برای جلوگیری از بیشتر بیماری های احتمالی، به هر قیمتی شده از استرس و آبیاری بیش از حد گیاه خودداری کنید.

 

سمی بودن

هنگام استفاده از این گیاه باید مراقب باشید زیرا حاوی کریستال های اگزالات کلسیم است. این می تواند باعث تحریک پوست یا بیماری های جدی تر مانند درد معده شود. کریستال های اگزالات این گیاه را به ویژه برای گربه ها و سگ ها سمی می کند، بنابراین مطمئن شوید که آن را دور از دسترس قرار دهید تا زمانی که گیاه زامیفولیا را دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکان کنجکاو قرار دهید، هنوز در خانه شما امن است. شما باید بلافاصله پس از مراقبت از گیاه دستان خود را بشویید یا دستکش بپوشید تا تماس با گیاه به حداقل برسد.

 

 کلام آخر 

در این مقاله تلاش گردیم شما را با نکات مهمی برای رشد و نگهداری گیاه زامیفولیا که یک گیاه بسیار مناسب برای پرورش در آپارتمان یا محل کار است آشنا کنیم. امیدواریم که مطلب برای شما مفید بوده باشد. ممنونیم که تا پایان مقاله با ما همراه بوده اید. برای خرید گیاهان آپارتمانی کلیک کنید.

همچنین بخوانید: عوض کردن خاک گلدان باید هر چندوقت یکبار انجام شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *