کاشت سبزه برای عید نوروز

کاشت سبزه برای عید نوروز

کاشتن سبزه هفت سین برای عید نوروز

سبزه به عنوان نمادی از تولد و رشد، بخش ضروری و جدایی ناپذیر هفت سین ایرانی محسوب می شود. پرورش سبزه کاری هیجان انگیز است که زحمت و دردسر چندانی ندارد. به طور معمول می توانید از انواع بذر برای کاشت سبزه استفاده نمایید. البته شما باید در زمان درست اقدام به کاشت دانه ها کنید تا هنگام سال تحویل سبزه ای زیبا و شاداب داشته باشید.

از دیگر سو زمان کاشت بذرهای مختلف به دلیل تفاوت در سرعت رشد، متفاوت است. اگر می خواهید تکنیک های کاربردی کاشت سبزه برای عید نوروز را یاد بگیرید، این مطلب را از دست ندهید.

انواع بذر مورد استفاده برای کاشت سبزه

 

کاشت سبزه برای عید نوروز

رایج ترین انواع بذر برای سبزه سفره هفت سین، بذرهای گندم، عدس و ماش هستند. این بذرها از لحاظ مدت زمان لازم برای رشد و شکل ساقه تفاوت دارند. ساقه های رشد کرده گندم صاف و بلندند، در حالی که ساقه های عدس به شکلی پیچ خورده و شاعرانه رشد می کنند.

 برای کسانی که سلیقه خاصی دارند و به دنبال خلاقیت هستند، پیشنهاد بهتری داریم. شما می توانید از بذر نعناع، ریحان، سایر انواع سبزی خوردن، دانه پرتقال و لیمو نیز جهت کاشت سبزه برای عید نوروز استفاده کنید.

همچنین این نکته را در نظر بگیرید که شما برای سفره هفت سین خود به سبزه ای نیاز دارید که به ارتفاع مناسبی رسیده باشد. پس باید زمان مناسب برای کاشت هر نوع بذر را بدانید. گندم تقریبا 12 تا 13 روز زمان لازم دارد تا به اندازه دلخواه برسد. رشد عدس و ماش حدود سه یا چهار روز بیشتر از گندم طول می کشد. دانه های مرکبات مانند پرتقال یا نارنج پس از حدود یک ماه، به اندازه مطلوب شما می رسند.

همچین بخوانید: گل طبیعی، کادو و عیدی عید نوروز

 

کاشت سبزه برای عید نوروز

 

نحوه کاشت سبزه برای عید نوروز و سفره هفت سین

مراحل سبز کردن انواع بذر تقریبا مشابه است که در ادامه به آن می پردازیم. اما ابتدا بیایید وسایل کاشت سبزه را مرور کنیم:

همچنین بخوانید: بهترین گل برای عید نوروز 1402

وسایل لازم برای کاشت سبزه

خوشبختانه کاشت سبزه خیلی ساده است و به لوازم خاصی نیاز ندارد. پس دست به کار شوید و وسایل زیر را آماده کنید.

2/1- 4/1 فنجان گندم یا عدس (یا هر بذر انتخابی)

ظرف مدنظر برای سبزه از جمله کوزه، بشقاب یا کاسه کم عمق

قیچی

صافی

پارچه نخی یا دستمال کاغذی

آب و نور خورشید

 

مراحل کاشت سبزه برای عید نوروز

  1. ابتدا بذرها را به مدت 24-48 ساعت در آب سرد خیس کرده و آب را روزی 1 تا 3 بار عوض نمایید.
  2. در روز سوم دانه ها را از صافی عبور دهید تا آب اضافی خارج شود. حال آنها را روی یک دستمال کاغذی در یک بشقاب، پهن کنید. اگر متوجه جوانه های سفید روی بذرها شدید، خوشحال باشید، چرا که بذرهای شما رشد خود را آغاز کرده اند.
  3. زیر و روی بذرها را به خوبی با پارچه نخی یا دستمال بپوشانید. از این لحظه به بعد باید دائما از مرطوب بودن پارچه اطمینان حاصل کنید.
  4. ظرفی که دانه ها در آن قرار دارند را برای 2-3 روز در معرض آفتاب قرار دهید تا رشد جوانه ها تسریع شود. فراموش نکنید که چند بار در روز آنها را آبپاشی کنید.
  5. بسته به نوع بذری که انتخاب کرده اید در روز پنجم یا هفتم می توانید دستمال را از روی دانه ها بردارید. در این زمان باید جوانه ها را به طور واضح مشاهده کنید.
  6. اگر می خواهید دانه ها را به ظرف دیگری منتقل کنید، روز پنجم مناسب است. کف ظرفی که جهت کاشت سبزه برای عید نوروز انتخاب کرده اید را دستمال کاغذی بیاندازید. حال جوانه ها را به طور مساوی روی دستمال پخش کنید. برای جلوگیری از خفگی، دانه ها را زیاد از حد روی هم انباشته نکنید. روی ظرف را برای دو روز با دستمال کاغذی مرطوب بپوشانید و حداقل روزی سه بار آبپاشی نمایید.
  7. پس از دو روز پوشش روی جوانه ها را بردارید و ظرف سبزه را در معرض نور خورشید بگذارید. از آنجایی که جوانه ها رشد کرده و قد کشیده اند، بنابراین تنها دو بار در روز (صبح و شب) آبیاری کافی است.

 

کاشت سبزه برای عید

نکات مهم کاشت سبزه برای عید نوروز

  • در مرحله اول یعنی هنگام خیس کردن بذرها، حتما مطمئن شوید که به خوبی غوطه ورند. همچنین به طور مداوم آنها را بررسی کنید. زیرا دانه ها تمایل دارند آب را به سرعت جذب کنند، پس مجبورید آب بیشتری اضافه کنید. برای اطمینان، توجه داشته باشید که همیشه حدود 1 الی 2 سانتی متر آب روی بذرها قرار گیرد.
  • زمانی که بذرها را در دستمال پیچیده اید، باید آنها را مرطوب نگه دارید، نه خیس! بنابراین از آبپاش استفاده کنید و در صورت نیاز آب اضافی را تخلیه نمایید. این یکی از نکته های حیاتی کاشت سبزه برای عید نوروز محسوب می شود.
  • دستمال کاغذی یا پارچه ای، نقش خاک را برای بذرها ایفا می کند، بنابراین انداختن آن کف ظرف ضروری است.
  • آیا بعد از برداشتن پوشش جوانه ها و قرار دادن سبزه در نور آفتاب احساس می کنید که زیاد از حد بلند شده اند؟ نگران نباشید و ظرف سبزه را به جایی خنک و کم نور منتقل کنید. بدین ترتیب رشد آنها کندتر شده و برای سفره هفت سین سبزه مناسبی خواهید داشت. همانطور که تا کنون متوجه شدید اگرچه کاشت سبزه برای عید نوروز کار سختی نیست، ولی نیازمند دقت و توجه بسیاری است.

چنانچه نگران مرحله انتقال بذرها به ظرف دیگری هستید، آنها را پس از خیس کردن در ظرف مدنظرتان قرار دهید. بدین ترتیب می توانید مرحله مربوط به جابجایی جوانه ها را با خیال راحت حذف کنید.

همچنین بخوانید: خرید و تحویل فوری گل

جمع بندی

پرورش سبزه یکی از مهم ترین و هیجان انگیزترین رسوم عید باستانی نوروز می باشد که باید در زمان مناسب انجام شود. آیا فرصت را از دست داده اید و دیگر زمان کاشت سبزه برای عید نوروز گذشته است؟ به دنبال خاص ترین سبزه ها و سبدهای گل برای سفره هفت سین خود هستید؟ گلفروشی آنلاین گندم vip با ارائه شگفت انگیزترین انواع گل، ارسال سریع و رایگان در تهران، آماده خدمت رسانی به شما می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *