همه چیز درباره گل شب بو

گل شب بو

گل شب بو

بدون شک گل شب بو یکی از زیباترین گل‌ها است که علاوه بر زببایی بوی معطری دارد و به گل معطر شب معروف است. این گل جزو خوشبوترین گل‌هایی است که به سادگی می‌توانید آن را پرورش داده و از زیبایی و رایحه آن لذت ببرید. باغبانان توصیه می‌کنند آن را در ارتفاع بالاتری نسبت به سایر گیاهان بکارید تا بوی آن همه جا پخش شود و فضا را معطر کند. گل‌های شب بو بسیار مقاوم هستند و قابل کاشت در باغچه و گلدان هستند. گل‌های شب بو نسبت به هوای خنک سازگاری دارند و معمولا در بهار و تابستان شکوفا می‌شوند و گل باز می‌کنند. گرمای بیش از حد در تابستان می‌تواند رشد این گل‌ها را متوقف کند و باعث پوسیدگی گل‌ها شود. این گل‌ها برای رشد بهتر نیاز به دمای پایین دارند و با بالارفتن دما ممکن است رشدشان متوقف شود.

گل‌های شب بو بسته به شرایطی که در آن کاشته می‌شوند می‌توانند یکساله یا چندساله باشند. در مناطق سردتر که دمای هوا پایین است این گل‌ها بصورت یکساله رشد می‌کنند زیرا در سرمای بیش از حد نمی‌توانند رشد کنند. اما در مناطقی که هوا کمی گرمتر است می‌توانند گیاهی چندساله باقی بمانند. در صورت فراهم بودن شرایط مطلوب این گل می‌تواند چندسال زنده بماند و هر ساله ساقه‌های خود را قوی تر کند.

این گل در رنگ بندی متنوعی گل می‌دهد اما رایج‌ترین رنگ‌های آن سفید، صورتی، قرمز، بنفش و آبی است. ارتفاع این گل‌ها نیز متفاوت است بنابراین گل‌هایی با ارتفاع کمتر را می‌توان در گلدان کاشت و گل‌هایی که ارتفاع ببشتری دارند را در باغچه کاشت و نگهداری کرد.

گل شب بو
گل شب بو

تاریخچه گل شب بو

شب بو از گل‌های بومی جنوب یونان و منطقه مدیترانه است که معمولا در بهار گل باز می‌کند. نام دیگر این گل، گل جیلی یا گل ویرجینیا است. این گل دارای عطری تند و خوشبو است که به دلیل متراکم بودن شاخه‌ها بوی آن‌ها همه جا پخش می‌شود. این گل‌ها که از خانواده کلم‌ها محسوب می‌شوند معمولا بصورت بوته‌ای رشد می‌کنند. گل‌های شب بو در انگلستان طرفداران زیادی دارد و به دلیل خوشه‌های متراکم زیبا و خوشبو محبوبیت زیادی در این کشور پیدا کرده است. این گل از زمان‌های قدیم برای مصارف دارویی نیز کاربرد داشته‌است. در ایام گذشته از روغن این گل برای سقط جنین استفاده می‌کردند.

گل شب بو نماد چیست؟

گل شب بو نماد شادی و عشق است و به عنوان نشانه‌ای از محبت و آرامش از آن استفاده می‌شود. این گل نماد زندگی طولانی و شادی است به همین دلیل در مراسم عروسی برای تزئین دسته گل عروس و ماشین عروس از آن استفاده می‌شود. این گل همچنین نمادی از فرا رسیدن سال نو و تولدی دوباره است. برای مشاهده محصولات به صفحه خرید دسته گل مراجعه کنید.

گل شب بو
گل شب بو

این گل در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی رشد می‌کند و بیش از 60 گونه آن در تمام جهان شناخته شده است. در این مقاله چند مورد از بهترین انوع شب بو را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع گل شب بو

malcolimia maritime  که به آن مروارید شیرازی نیز شناخته می‌شود نوعی گیاه یکساله است. این نوع  به شب بوی ویرجینیا معروف است. گل‌هایش شب باز می‌شوند و در طول روز بسته می‌مانند. ارتفاع این نوع گل می تواند از 15 تا 30 سانتی‌متر هم برسد. گل  ویرجینیا دارای 4 گلبرگ است که برای رشد کافی نیاز به نور خورشید دارد. دوره گلدهی این گل کوتاه است و نسبت به سرما مقاوم است.

انواع گل شب بو
انواع گل شب بو

matthiola incana این نوع گل در دو نوع بهار و تابستان وجود دارد و عمر آن یک الی دو سال است. این گل بصورت خوشه‌ای رشد می‌کند و دارای طیف رنگ متنوعی است. ارتفاع این گل معمولا 15 تا 20 سانتی متر است ولی می‌تواند به بلندترین ارتفاع تا 60 سانتی‌متر هم برسد.

 

لانگی پتالا longipetala نوعی است که فقط شب‌ها گل باز می‌کند. این نوع گل در مقایسه با سایر گل‌های شب بو شکوفه‌هایش کمتر دیده می‌شود زیرا در طول روز شکوفه باز نمی‌کند. این گل عطر بسیار بی نظیری دارد و زمانیکه شب‌ها گلبرگ‌های خود را باز می‌کند با عطر و بوی خوش رایحه‌اش شما را شگفت زده می‌کند.

گل شب بوی starlight sensation : این نوع گل در طیف وسیعی از رنگ‌ها گل باز می­کند بطوری که هنگام کاشت آن نمی‌دانید کدام رنگ آن را انتخاب کنید. این نوع گل دارای شکوفه‌های بزرگ و معطر است که در تمام روزهای بهار تا اوایل تابستان شکوفه باز می‌کند و زیبایی بی نظیری به باغچه شما می‌بخشد.

گل شب بوی الهه سفید : الهه سفید یکی از زیباترین انواع شب بو است که شکوفه‌های بزرگ دوتایی تولید می‌کند و بوی خوشی دارد. این گل با گلبرگ‌هایی به رنگ سفید با مرکزی به رنگ سبز مایل به زرد زیبایی منحصر به فردی دارد. الهه سفید در رنگ و ظاهر و شکل شکوفه‌ها تنوع بی نظیری دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای زیباسازی باغ‌ها و محوطه‌ها است.

 

گل شب بو سیندرلا
گل شب بوی سیندرلا

گل شب بوی سیندرلا: گل سیندرلا نوعی از گل‌های شب بو است که ارتفاع کمی دارد اما تنوع رنگی بالایی دارد. این گل شکوفه‌های کوچکی باز می‌کند و بسیار معطر است. گل سیندرلا بهترین انتخاب برای کاشت در گلدان است و می‌تواند علاوه بر زیبایی رایحه‌ای شیرین به فضای خانه شما ببخشد.

شرایط کاشت و نگهداری از گل شب بو

نور خورشید: شب بو دوست‌دار آفتاب است و نور کامل خورشید را ترجیح می‌دهد. اما مقداری سایه در برخی شرایط را تحمل می‌کند.

نوع خاک: گل‌های شب بو برای رشد بهتر نیاز به خاک غنی دارند. لازم است چندوقت یکبار خاک این گل‌ها با کودهای حاوی مواد آلی تغذیه شود تا این گل‌ها برای شکوفه دادن تقویت شوند.

دما: گل های شب بو برای رشد مطلوب نیازمند دمای مناسب هستند. این گل ها برای رشد نیاز به دمایی حدود 15 درجه نیاز دارند و در هوای خنک سازگاری بهتری دارند. برای کنترل دما، بهتر است در پاییز و زمستان گل های شب بو به گلخانه انتقال داده شوند.

کاشت  شب بو به دو روش انجام می‌شود: کاشت بذر و کاشت نهال. باغبانان معتقدند کاشت گل شب بو از طریق نهال موفقیت بیشتری به همراه دارد. برای کاشت نهال شب بو زمین را حفر کنید و نهال‌ها را در داخل خاک قرار دهید و سپس آنها را آبیاری کنید. اگر می‌خواهید چند نهال را باهم بکارید بهتر است نهال‌ها را با فاصله 15سانتی‌متری از هم بکارید.

در صورتی که می‌خواهید شب بو را از طریق بذر آن بکارید در خانه اقدام به این کار کنید. گلدان را با خاک مرغوب پر کنید و سپس بذرها را داخل خاک قرار دهید. تا زمان شروع جوانه زدن آن‌ها را خوب آبیاری کنید. بعد از جوانه زدن دو تا سه بار آبیاری در هفته کفایت می‌کند. بعد از تمام شدن سرما و یخبندان گل‌های گلدان را به باغچه انتقال دهید و آن‌ها را با فاصله از هم بکارید. گل‌ها را در معرض نور خورشید قرار دهید تا از رشد مناسب بهره مند شوند. البته در مناطقی که دمای هوا گرمتر است کمی سایه بعد از ظهر برای جلوگیری از سوختن گل‌ها مناسب است. برای اینکه خاک شما کیفیت مرغوبی داشته باشد مقداری مواد آلی به آن اضافه کنید.

نگهداری از گل شب بو آسان است و این گل به مراقبت کمی نیاز دارد. در هوای گرم نیاز به آبیاری منظم دارد. برای رشد بهتر این گل‌ها بهتر است ماهی یکبار به این گل کود بدهید. کوددهی مناسب و به موقع به گل‌ها کمک می‌کند رشد خوبی داشته باشند و بتوانند شکوفه باز کنند. این گل از نظر جذب آفات و حشرات مشکلی ندارد اما در صورت مشاهده حشرات روی این گل به راحتی با استفاده از حشره کش و مواد دفع کننده مشکل رفع خواهد شد.

شب بو انتخابی مناسب برای چیدمان خانه است. این گل حتی بعد از جدا شدن از ریشه مدت‌ها در آب نیز می‌تواند شکل و رنگ خود را حفظ کند. این گل‌ها در گلدان نه تنها زیبایی خاصی به خانه شما می‌دهند بلکه با عطر و بوی خوش، رایحه‌ای معطر را به فضای خانه شما می‌بخشند.

 

قلمه زدن گل شب بو

کاشت گل شب بو معمولا به روش بذر و نهال انجام می‌شود و قلمه زدن این گل رایج نیست اما برخی افراد از طریق قلمه زنی آن را تکثیر می‌کنند. گل شب بو گیاهی خنک است و برای رشد مناسب نیاز به خاک آهکی دارد بنابراین قبل از کاشت گل شب بو از کیفیت خاک اطمینان حاصل کنید. برای قلمه زدن این گل ابتدا یک شاخه را از بوته اصلی قلمه بزنید و در عمق 3 سانتی متری گلدان در خاک قرار دهید. حدودا 10 روز طول می‌کشد تا جوانه‌ها از خاک بیرون بزنند و رشد کنند. بعد از بیرون زدن جوانه‌ها مقداری کود حاوی پتاسیم به پای خاک اضافه کنید تا گیاه رشد بهتری داشته‌باشد. برای رشد مناسب هنگام کاشت گل شب بو آن را در محیطی با دمای 15 درجه قرار دهید.

نگهداری گل شب بو در آب

برای نگهداری از گل شب بو در آب لازم است چند نکته را در نظر بگیرید. برگ‌های پایینی گل را از ساقه جدا کنید و دور بریزید. اجازه ندهید برگ‌های افتاده در آب شناور بمانند. با جدا کردن برگ‌های پایینی از ساقه، گیاه انرژی بیشتری برای سالم نگه داشتن شکوفه‌های بالایی خواهد داشت. آب گلدان را هر روز عوض کنید تا طراوت و شادابی گل‌ها حفظ شود. صرف اینکه گل‌ها از ریشه جدا شده‌اند به این معنی نیست که دیگر به غذا و نگهداری نیاز ندارند. با مراقبت و نگهداری شب بو ماندگاری آن‌ها بیشتر خواهد شد و شما می‌توانید از زیبایی و رایحه بی نظیر این گل‌ها لذت ببرید.

 

خواص دارویی

در طب سنتی فوایدی را برای شب بو برشمرده‌اند که عبارتند از:

  • نرم کننده سینه
  • کاهش ورم مفاصل
  • تقویت کننده قوای جنسی
  • تقویت کننده اعصاب
  • رفع کننده سردرد
  • تقویت کبد و طحال
  • رفع نفخ شکم
  • پادزهر نیش سمی

گفته می‌شود استفاده دارویی از این گل برای افرادی با مزاج گرم ممکن است سردرد آور باشد. بنابراین بهتر است برای هرگونه مصرف دارویی از این گیاه ابتدا با پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه پرهیز کنید.

گل شب بو بنفش

 

نکاتی برای رشد بهتر

  • برای نگهداری بهتر از شب بو اطمینان حاصل کنید که این گل از نور خورشید به میزان کافی بهره ببرد. این گل نیاز به حداقل 6 ساعت نور مستقیم افتاب در روز دارد. البته برخی از گونه‌های این گل در مناطق نیمه سایه دار نیز می‌توانند رشد کنند.
  • مراقب دمای خاک برای شب بو باشید. شب بو در برابر خشکی و گرما مقاوم هستند ولی با افزایش بیش از حد دما رشد آنها ممکن است متوقف شود. برای کنترل مناسب دما باید گل‌ها را در جای مناسبی قرار دهید. در صورت کاشت گل شب بو در خانه، بهترین مکان برای نگهداری آنها در بالکن و ایوان و پشت پنجره ها است زیرا این گل‌ها در هوای خنک رشد بهتری دارند.
  •  شب بو برای رشد و شکوفایی به خاک مرطوب نیاز دارند. بنابراین لازم است گل‌ها را بطور مرتب آبیاری کنید تا رشد مطلوبی داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که خاک همیشه مرطوب بماند. بخصوص در فصول گرم و خشک این گیاه برای رشد بهتر نیاز به آب بیشتری دارد.
  • به شب بو فقط ماهی یک بار کود بدهید. در کوددهی به این گل ها زیاده‌روی نکنید زیرا ممکن است به ریشه گیاه آسیب بزنید.
  • برای رشد مناسب گل‌های شب بو از کیفیت خاک اطمینان حاصل کنید. گل شب بو مانند بسیاری از گل‌های دیگر خاک زهکشی شده و سبک را ترجیح می‌دهد. گل‌های شب بو در خاک خنثی تا کمی اسیدی رشد بهتری دارند.
  • شب بو نسبت به کمبود پتاسیم حساس است. در صورت نبود پتاسیم کافی در خاک برگ‌های این گل دچار سوختگی می‌شوند. بهتر است برای جلوگیری از سوختن برگ‌ها تمام شرایط لازم برای رشد این گل را فراهم کنید و ماهی یکبار از کودهای حاوی پتاسیم و نیتروژن برای این گل استفاده کنید. مناسب ترین زمان برای کوددهی اولیه وقتی است که گیاهان از بدر بیرون آمده باشند.

 

سخن آخر
با کاشت گل شب بو در باغچه خانه یا در گلدان‌ها علاوه بر زیبایی رایحه خوش این گل‌ها را می‌توانید تجربه کنید. این گل‌ها به دلیل عطر خوشی که دارند در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی در برخی از محصولات خوشبو کننده بدن از عصاره شب بو استفاده می‌شود. با نگهداری از این گل‌ها در خانه تان زیبایی و رایحه خوش را یکجا تجربه می‌کنید.

در نظر داشته باشید این این گل ها در تاج گل ترحیم استفاده میشوند که شما عزیزان میتوانید با مراجعه به صفحه تاج گل تسلیت، سفارش تاج گل خود را ثبت نمایید، همچنین میتوانید انواع گل با دیزاین های مختلف را برای انواع مراسمات خود در مجموعه گندم vip سفارش دهید. برای اطلاعات بیشتر به صفحات مربوطه مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *