آنچه باید درباره گل گلایول

همه چیز درباره گل گلایول

گل گلایول با نام علمی Gladiolus از گیاهان گلدار است گل گلایول دارای غده پوشیده از تور و الیاف با برگهای پهن خطی یا شمشیری است. گلایل در یک سنبله، بدون دم گل و به شکل متراکم قرار گرفته است. در گونه ایرانی رنگ ارغوانی با طیف های مختلف دارد.

گلایول نه تنها در زمین بلکه در تاریخ باستان نیز ریشه دارد. اصطلاح گلادیول که به دلیل شکل و ظاهر آنها نامگذاری شده است از شکل کوچک gladius که در لاتین به معنای شمشیر است، نشات می گیرد. به معنای واقعی کلمه گلایول یک شمشیر کوچک است. گلادیول ها را xiphium نیز می نامند که از کلمه یونانی xiphios می آید که به معنای شمشیر نیز می باشد. علاوه بر نام گلایول، گل ها را به عنوان نیلوفرهای شمشیری یا ذرت نیز می نامند.

قدرت های شفابخش گل گلایول اغلب برای اهداف دارویی استفاده می شدند. به عنوان مثال، انگلیسی ها از بنه های گیاه (پایه ساقه) به عنوان بانداژ و برای بیرون آوردن خار یا ترکش استفاده می کردند. بنه ها را نیز پودر کرده و با شیر بز مخلوط کردند تا علائم قولنج را تسکین دهند.

با این حال، بخش‌هایی از گلایول اگر خورده شود سمی است و گونه‌های خاصی در هنگام دست‌کاری باعث تحریک یا واکنش آلرژیک می‌شوند. امروزه ما در درجه اول از گلایول به عنوان یک گل تزئینی در باغ ها و دسته گل ها استفاده می کنیم.

برای آموزش کاشت و نگهداری گلایل و شناخت انواع گلایل حتما کلیک کنید.

 

تاریخچه گلایل

 

خرید گل

 

گل گلایول قرن ها برای اروپاییان به عنوان ساکن مزارع کام (دانه) در نواحی اطراف دریای مدیترانه و بیشتر در داخل به سمت شمال و شرق بوده است. با این حال، این فقط بود یک گل وحشی دیگربا نام گل گلایل بود.

اولین گونه گلایول آفریقای جنوبی بین سال‌های 1739 تا 1745 به اروپا آورده شد. کشتی‌های هلندی و انگلیسی در تجارت هند، که برای تامین منابع و آب در منطقه کیپ کنونی توقف کردند و آنها را کشف و با خود همراه کردند.

امروزه بیشتر گلایول های وحشی در مناطقی زنده می مانند که خاک یخ نمی زند و در طی آن گل می دهند. همه گللایل ها دارای دوره خواب طولانی هستند که توسط آب و هوای منطقه کنترل می شود. شرایط گونه ها به ویژه توسط بارندگی، طول نور خورشید و دمای خاک و هوا کنترل می شوند. زیرا هر کدام برای زنده ماندن در مکان خاص خود سازگار شده اند.

در مناطقی از آفریقا جنوبی هم چنان جشن هایی برای نمایش انواع گل گلایول برپا می کند؛ که شامل گونه های بسیاری است. این گل زیبا دارای حدود 200 گونه مختلف است که برخی از باغبان ها معتقد هستند برخی از گونه های آنها همچنان کشف و معرفی نشده اند. زنده ماندن در شرایط سخت تر، با افزایش جمعیت انسان، برخی از گونه ها نزدیک به انقراض رفتند؛ زیرا انشان ها ب تغییرات در محیط های زیست محیطی زیستگاه آنها از بین برده و همچنان می برند.

همچنین بخوانید: اهمیت گل برای تشییع جنازه چیست؟

کلام آخر

 

گل گلایل

 

 

گل گلایول، خود گیاه با معنای نمادین است که آن  را به گیرنده منتقل می کند. گلادیول بیانگر قدرت شخصیت، یادآوری، وفاداری و یکپارچگی اخلاقی است. گلایول، به معنای انتقال شیفتگی است. معنای اضافی را می توان از طریق انتخاب رنگ، با استفاده از نمادهای استاندارد رنگ گل از دوران ویکتوریا منتقل کرد. قرمز معمولاً اشتیاق را نشان می دهد، سفید بیانگر خلوص است و زرد اغلب به معنای دوستی است که اغلب به عنوان گل تزیینی تاج گل ترحیم استفاده می شود.

اگرچه گل گلایل یک گل چند ساله است که می توان آن را در زمستان در آب و هوای سرد حفر کرد و ذخیره کرد، گل مانند سایر گیاهان چند ساله پیاز واقعی ندارد. پیاز گلایول را بنه می نامند. اگر علاقه به کاشت گلایل دارید ترتیب مراحل را در این مقاله مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: پیام تسلیت رسمی کوتاه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *