نگهداری لاکی بامبو

اصول نگهداری لاکی بامبو

آیا اصول نگهداری لاکی بامبو را میدانید؟

لاکی بامبو Dracaena sanderiana اغلب یک گیاه آپارتمانی است که می تواند به صورت هیدروپونیک یا در خاک رشد کند.

در حالی که ساقه های آن شبیه یک گیاه بامبو واقعی است، اما دارسینا  این گیاه همیشه سبز در واقع بخشی از خانواده Asparagace است و اصلا جزو گونه بامبو ها نیست.

 بامبو شاد ریشه عمیقی در فنگ شویی دارد.  یک فلسفه چینی باستان که به قرن نهم قبل از میلاد بر می گردد. بنابراین به طور سنتی به عنوان یک هدیه برای ارتقاء خوش شانسی، ثروت، عشق، سلامتی و رشد داده می شود.

زیستگاه لاکی بامبو ها مرکز آفریقا مرکزی  و آسیا شرقی است. در سالیان گذشته  این گیاه به طور گسترده در چین پرورش داده میشود.

نگهداری لاکی بامبو

شرایط نگهداری لاکی بامبو

نگهداری لاکی بامبو ها کار سخت یا پیچیده ای نیست این گیاهان لوکس و زیبا به دلیل مقاوم بودن برای نگهداری در خانه یا محل کار بسیار مناسب هستند.

بهترین شرایط برای رشد این گیاه که خوش شانسی به ارمغان می آورد، گرم نگه داشتن آن در داخل خانه و ترجیحاً در اتاقی با نور غیر مستقیم است.

می توان لاکی بامبو را در خاک بیرون نیز کاشت، دمای پایین یا نور شدید خورشید می تواند به گیاه آسیب برساند.

معمولا برای نگهداری لاکی بامبو از یک گلدان شیشه ای که نیمی از آن با آب پر شده است استفاده میشود. اما بهتر است بدانید که عمر بامبو خوش یمن در خاک طولانی ت خواهد بود.

لاکی بامبو در آب

این گیاه همیشه سبز که به نام های دیگری از جمله: گیاه الهه رحمت، فرفری، چینی یا بلژیکی در جهان شناخته میشود را می توان در آب مانند زنبق نگهداری کرد.

بامبو خوش شانس یک گیاه مقاوم است که می توانید آن را در یک گلدان کشیده نگهداری کنید. زمانی که این روش را برای پرورش و رشد آن انتخاب کردید بهتر است بدانید که ساقه های لاکی بامبو نباید تماما در آب قرار بگیرد بلکه باید 3 تا 5 بند پایینی آن در آب باشد.

اگر تمام ساقه را در آب قرار دهید کم کم ریشه ها تمام ساقه را می­پوشاند و از جذابیت آن می­کاهند.  برای نگهداری لاکی بامبو نباید از آب دارای کلر است استفاده کنید.

اگر از آب معمولی برای این امر استفاده می­کنید حتما قبل از اینکه آب را در گلدون مورد نظر بریزید بهتر است یک یا دو ساعت آن را  کنار بگذارید تا کلر آن کاملا از بین برود.

اگر از آب معمولی و لوله کشید استفاده نمی کنید آب معدنی هم به دلیل داشتن فلوئر اصلا مناسب نگهداری لاکی بامبو ها نیست.

همچنین در این شرایط باید در گلدان گیاه، حتما  سنگ ریزه بریزید و آب موجود باید یک آب سبک باشد که املاح بسیاری نداشته باشد؛ زیرا دراسینا از املاح آب تغذیه میکند.

برای تعویض آب گلدان هرهفته یکبار یا حداکثر دو هفته یکبار اقدام کنید. دمای آب بهتر است  بیشتر از 18 درجه سانتیگراد باشد.

ممکن است در آب جلبک به وجود بیاید بنابراین همیشه ظرف گلدان را تمیز نگهدارید.

نور مناسب

برای نگهداری لاکی بامبو به نور خورشید متوسط ​​یا غیر مستقیم نیاز دارید. نور مستقیم خورشید برگ ها را می سوزاند، بنابراین از قرار دادن گیاه خود در مقابل پنجره روشن خودداری کنید.

منظورمان از برگ سوخته این است که اگر متوجه شدید دور برگ ها شما روبه به خشک شدن و تغییر رنگ کردند انگار که در آتش سوخته اند. بهتراست بامبو خود را به منطقه ای با نور کمتر منتقل کنید.

دمای مناسب

این گیاه در شرایط عادی و در طبیعت در دمای بالا و مرطوب رشد میکند بنابراین اگر می خواهید آنها در خانه نگهداری بهتر است دما خانه را میان 18 تا 35 درجه سانتیگراد نگه دارید.

توجه کنید که در طول زمستان یا  ماه‌های سردتر، گیاه خود را نزدیک پنجره‌ها یا مکان‌های دیگر که در مسیرباد سرد هستند رها نکنید.

درست است که نگهداری لاکی بامبو آسان است اما اگر مراقب دما و نور نباشید برگ های گیاه زرد و خشک میشوند.

نگهداری لاکی بامبو

آیا لاکی بامبو سمی است

اگر حیوان خانگی دارید مطمئن شوید که پت شما علاقه ای به گاز زدن یا خوردن این گیاه زیبا نداشته باشد زیرا آنها یر خلاف گونه بامبو ها که خوراکی هستند و جنبه درمانی نیز دارند برای آنها سمی و دردسرساز هستند.

آفت لاکی بامبو

معمولا این گیاهان دچار آفت نمی شوند اما اگر شرایط نگهداری لاکی بامبو مناسب نباشد و رسیدگی لازم را نداشته باشند ممکن است دچار آفت شوند.

برخی از آفات رایجی که بر بامبوهای لاکی بامبو ها  تأثیر می گذارند شامل شپشک های آرد آلود، کنه ها و عفونت های قارچی هستند.

 اگر متوجه وزوز موجودات خاکستری روی گیاه خود شدید، ممکن است یک عفونت قارچی باشد، بنابراین برگ آلوده را جدا کنید، ساقه و برگ ها را خشک نگه دارید و گردش هوا را افزایش دهید.

شپشک آرد آلود حشرات کوچک سفید رنگی هستند که باید به صورت دستی و با الکل از بین بروند. گرچه کنه ها (که به صورت تار و پود سفید ارائه می شوند) معمولاً روی بامبوهای خوش شانس تأثیر نمی گذارند، اما می توانند به سایر گیاهان خانگی آسیب برسانند.

در هنگام نگهداری لاکی بامبو برای جلوگیری از آفات، باید ظرف یا گلدان ان را مرتب با آب و مواد شوینده و ضدعفونی کننده بشویید. حتی نباید بگذارید آب لاکی بامبو کدر شود.

بامبو خوش شانس شما باید سبز باشد، اما اگر قسمتی از ساقه یا برگ ها زرد باشد، این نشان می دهد که گیاه شما ممکن است بیمار باشد. قسمت زرد ساقه یا برگ ها را کاملا جدا کنید تا به بقیه قسمت های گیاه سرایت نکند.

پیوند ساقه بامبو

 چگونه می دانید چه زمانی باید بامبو خود را پیوند بزنید؟ پس از سفت شدن ریشه ها در ظرف، بایدآن را  پیوند بزنید.

 

کلام آخر

زمانی که متوجه شلوغی ریشه ها شدید، باید بامبو را به ظرف بزرگتری بگذارید. اگر گیاه شما فقط در آب رشد می کند، آن را به یک گلدان جدید منتقل کنید.

اگر از سنگ استفاده می کنید، آنها را دور بریزید، از سنگ های جدید  با شکل های متفاوت یا بزرگتر  و یا کوچکتر از ابعاد سنگهای قبلی استفاده کنید. یا برای استفاده از همان ظرف، ریشه ها را ببرید.

اگر از خاک استفاده می کنید، خاک را مرطوب کنید، گیاه را با دست روی ساقه ها و خاک بچرخانید تا گیاه جدا شود و آن را به گلدان بزرگتر منتقل کنید.

مجموعه گندمvip در این مقاله تلاش کرد، اصول مهم و اصلی نگهداری لاکی بامبو را در اختیار شما قرار دهد امیدوار هستیم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

پرورش گیاهان خانگی آشنایی با بامبو خوش شانس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *