چرا گیاهان به کود نیاز دارند؟

گیاهان به کود نیاز دارند

چرا گیاهان به کود نیاز دارند؟

گیاهان به کود نیاز دارند تا مواد مغذی از بین رفته در خاک را برای رشد دوباره جذب کنند.

برای رشد محصولات سالم پر از مواد مغذی، کشاورزان باید از داشتن خاک سالم اطمینان حاصل کنند. بدون کود، طبیعت در تلاش است تا مواد مغذی موجود در خاک را دوباره پر کند.

هنگامی که محصولات برداشت می شوند، مواد مغذی مهم از خاک حذف می شوند، زیرا آنها به دنبال محصول هستند و به میز شام ختم می شوند. اگر خاک از طریق کوددهی با مواد مغذی پر نشود، عملکرد محصول به مرور زمان بدتر می شود.

تجزیه و تحلیل دقیق و کود دهی محصولات، زنجیره ای را قادر می سازد که غذای مغذی را برای انسان فراهم کند:

  • مواد مغذی خاک را تغذیه می کند
  • خاک گیاهان را تغذیه می کند
  • گیاهان به حیوانات و مردم غذا می دهند

سه کود معدنی متداول، کودهای مبتنی بر نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند.

انجمن بین المللی کود IFA  تخمین می زند که 85 درصد خاک های جهان دارای کمبود نیتروژن هستند (1). 73 درصد خاک ها دارای کمبود فسفر و 55 درصد فاقد پتاسیم هستند.

گیاهان به کود نیاز دارند و این امر درمورد گیاهان خانگی نیز صدق می­کند.

همانطور که می دانید که گیاهان آپارتمانی شما به نور خورشید و آب نیاز دارند، اما در مورد کود چطور؟ کود دادن به گیاهان آپارتمانی در طول فصل رشد می تواند مواد مغذی ضروری مورد نیاز آنها را برای رشد فراهم کند: نیتروژن (N)، فسفر (P)و پتاسیم (K) .

کود چیست؟

اول و مهمتر از همه، کود غذای گیاهان نیست. گیاهان غذای خود را با استفاده از نور خورشید در فرآیندی به نام فتوسنتز می سازند. گیاهان به کود نیاز دارند زیرا کود بیشتر شبیه یک مولتی ویتامین است که رشد جدید و سالم را تشویق می کند.

همچنین می توان از آن برای جایگزینی مواد مغذی ضروری استفاده کرد که مخلوط گلدان گیاهان ما با رشد گیاهان در طول زمان از دست می دهد. کودها می توانند حاوی مقدار کمی مواد مغذی باشند، اما مواد مغذی اصلی یا درشت مغذی ها عبارتند از نیتروژن فسفر و پتاسیم که در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

گیاهان به کود نیاز دارند زیرا؛ غالباً گیاهان بدون کمک کودها، امکانات کمی برای جلوگیری از کمبود مواد مغذی دارند.

به عنوان مثال نیتروژن را در نظر بگیرید: از آنجایی که گیاهان قادر به جذب مستقیم آن از هوا نیستند، خاک تنها وسیله آنها برای به دست آوردن این ماده غذایی مهم است. اگر خاک دارای نیتروژن کم باشد، برای افزایش سطح تغذیه به کودهای شیمیایی نیاز است.

غلظت‌های زیادی از منابع پتاسیم در اعماق سطح خاک (اغلب در حدود یک کیلومتر) وجود دارد و بسیار دور از دسترس ریشه‌های گیاه است. استخراج پتاسیم این ماده مغذی طبیعی را به سطح خاک و در دسترس ریشه گیاهان می آورد.

فسفر در سنگ های خاصی وجود دارد، اما برای دسترسی گیاهان به این ماده غذایی، باید محلول در آب باشد. استفاده صحیح از کودهای فسفر به گیاهان کمک می کند تا آن را از طریق خاک جذب کنند و تولید بالا و رشد سریع را تضمین کنند.

همچنین گیاهان آپارتمانی نیز برای بهبود شرایط خاک به کود احتیاج دارند.

چه زمانی به گیاهان آپارتمانی خود کود بدهم؟

مانند نور زیاد یا آب زیاد، کود بیش از حد می تواند به گیاهان شما آسیب برساند. کوددهی گیاهان آپارتمانی را به مقدار کم در طول فصل رشد توصیه می کنیم: اوایل بهار تا اواخر تابستان. در این زمان، زمانی که گیاهان به طور فعال رشد می کنند، زمانی است که از مواد مغذی تازه بیشترین بهره را می برند.

به طور کلی، بسته به کودی که استفاده می کنید، می توانید گیاهان خود را هر دو هفته یکبار (هر هفته در میان) یا ماهانه کود دهید. حتماً برچسب ارائه شده را بخوانید، زیرا توصیه‌های مربوط به رقیق‌سازی و جدول زمانی ممکن است بر اساس برند متفاوت باشد.

با توجه به توضیحات بالا باید دریافته باشید که گیاهان به کود نیاز دارند اما نه به صورت مداوم بنابراین شما باید با توجه به نیاز گیاه، فصل و نوع کود از آنها استفاده کنید.

گیاهانی که اخیراً در گلدان قرار داده شده اند یا دوباره گلدان شده اند، از کود استفاده نمی کنند. مخلوط گلدان تازه آنها مملو از مواد مغذی است که هنوز از آنها استفاده نکرده اند! برای جلوگیری از آسیب احتمالی گیاهانی که اخیراً در گلدان قرار گرفته‌اند، 2 تا 3 ماه پس از گل‌دانی تازه صبر کنید و سپس به گیاهانی که در حال رشد فعال هستند در طول فصل رشد کود دهید. اگر در طول ماه‌های پاییز و زمستان گلکاری کرده‌اید، می‌توانید تا فصل رشد بعدی از کود استفاده نکنید.

توجه: کود برای گیاهان در محیط های کم نور ضروری نیست زیرا فعالیت متابولیک آنها کندتر است. آنها به اندازه مواد مغذی در نور روشن تر از مواد مغذی استفاده نمی کنند.

 

تفاوت کودهای معدنی با کودهای آلی چیست؟

در طبیعت 17 ماده مغذی لازم برای رشد گیاهان وجود دارد. اینکه به چه نوع کودی نیاز دارید، به محصولی که می روید و کمبود مواد مغذی در هر خاک خاص بستگی دارد. گیاهان مختلف مقادیر متفاوتی از مواد مغذی را از خاک حذف می کنند.

بسیاری از افراد از کودهای ترکیبی NPK استفاده می کنند که ترکیبی از چندین ماده مغذی را به طور همزمان فراهم می کند.

کودهای آلی مانند فضولات حیوانی و کمپوست برای قرن ها مورد استفاده قرار گرفته اند و منبع ارزشمندی از مواد مغذی و مواد آلی هستند که ساختار خاک را بهبود می بخشد.

اما از قرن بیستم، کودهای معدنی برای برآوردن نیازهای غذایی روزافزون جمعیت رو به رشد جهان مورد نیاز بوده است. مقادیر مواد مغذی در کودهای آلی متفاوت است و غلظت آنها بسیار کمتر از کودهای معدنی است.

کودهای معدنی مقدار مورد نیاز و تعداد وسایل نقلیه برای انتقال محصولات کوددهی را کاهش می دهد.

گیاهان به کود نیاز دارند تا مواد مغذی تحیل رفته در خاک را جبران کنند اما شما برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی از کدام نوع کود استفاده می­کنید؟

انتخاب بین کودهای آلی و شیمیایی که کودهای مصنوعی نیز نامیده می شوند، ترجیح داده می شود. کودهای مصنوعی معمولاً غلیظ تر هستند و با مقدار تقریباً عالی از هر ماده مغذی ماکرو و میکرو فرموله می شوند. آنها می توانند مقرون به صرفه تر باشند، به خصوص اگر آنها را به شکل مایع برای رقیق کردن خریداری کنید. می توانید کمتر استفاده کنید و به همان میزان مواد مغذی دریافت کنید.

کودهای آلی از مواد کاملاً طبیعی مانند ضایعات غذای بازیافتی ساخته می شوند، بنابراین غلظت کمتری دارند. اما ملایم برای کود گیاهان آپارتمانی یک مزیت است، نه مضر. کود آلی نیز می تواند کمی گرانتر از انواع دیگر باشد، اما یک جایگزین بی خطر و بدون مواد شیمیایی است. اگر فضای خود را با حیوانات خانگی به اشتراک می گذارید، استفاده از کودهای ارگانیک ممکن است بهترین باشد.

فراموش نکنید که گیاهان به کود نیاز دارند و انتخاب بهترین گزینه برای کود دهی  در رشد و نگهداری آنها بسیار موثر است.

فواید کودها چیست؟

دانستن مقادیر دقیق مواد مغذی در کود معدنی نیز برنامه ریزی فرآیند کشاورزی را آسان تر می کند. کودهای حاوی عناصر اصلی، ثانویه و ریزمغذی‌ها در حال حاضر بیشتر در دسترس کشاورزان هستند.

کودهای معدنی عمدتاً به شکل دانه بندی جامد مناسبی هستند که آنها را برای حمل و نقل و استفاده توسط کشاورز مناسب می کند. گیاهانی که در خاک‌هایی با کمبود مواد مغذی و بدون بارور رشد می‌کنند، اغلب کوچک‌تر و کندتر از گیاهانی که در خاک سالم هستند رشد می‌کنند.

کود جامد بهتر است یا مایع؟

کودها به اشکال مختلف وجود دارندزیرا نیاز گیاهان متفاوت است اما همچنان گیاهان به کود نیاز دارند. انتخاب نوع کود برای استفاده بیشتر یک اولویت است. هر کدام مزایا و معایبی دارند و هر دو مواد مغذی ضروری مورد نیاز گیاهان را تامین می کنند.

کودهای مایع و کودهای پودری رایج ترین برای گیاهان داخلی هستند. بسته به میزان غلظت آنها، یعنی نسبت N-P-K آنها چقدر بالا است، آنها همچنین می توانند مقرون به صرفه ترین باشند. استفاده از کودهای مایع و پودری نیز آسان است و با آب رقیق می شوند. بسیاری از کودهای پودری را نیز می توان مستقیماً به مخلوط گلدان اضافه کرد.

کودهای جامد که کودهای خشک یا دانه ای نیز نامیده می شوند، مسلماً برای گیاهان آپارتمانی کمتر رایج هستند. رقیق کردن آنها به آسانی نیست، و – چون برخی از کودهای دانه ای دارای زمان رهاسازی هستند (گلوله های کود) می توانید خطر کوددهی بیش از حد یا کود دهی را در زمانی که گیاه به دلیل نور کم خواب است یا کند رشد می کند، در معرض خطر قرار دهید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم برای شما عزیزان شرح دهیم که چرا گیاهان به کود نیاز دارند. امیدواریم که مطلب برای شما مفید بوده باشد. سپاسگذاریم که تا پایان مطلب همراه ما بوده اید.

همچنان بخوانید: انواع کود های مختلف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *