پرورش گیاهان هوازی در آپارتمان

گیاهان هوازی

پرورش و نگهداری گیاهان هوازی در آپارتمان

گیاهان هوازی گیاهانی هستند که این روزها نامشان مانند دیگر گیاهان آپارتمانی بر سر زبان ها افتاده است و افراد بسیاری به دنبال پرورش آنها در محیط های بسته هستند.

این گونه گیاهان برای رشد نیاز به خاک ندارند و طریقه زندگی آنها بی شباهت به زنگدی انگل گونه نیست.

این گیاهان برای کسانی که به خاک یا مشتقات آن حساسیت دارند بسیار مناسب است و می توان آنها را به راحتی در منزل یا محل کار نگهداری کرد.

درواقع بیش از 600 گونه گیاه هوازی وجود دارند که بیشتر درمناطق جنوبی و مرکزی آمریکا به عنوان گیاهان بومی شناخته می­شوند. یکی از مهم ترین دلایلی که اغلب طرفدار پرورش گیاهان هوازی شده­اند این است نگهداری و رشد آنها نیاز به مراقبت و رسیدگی پیچیده یا خاصی ندارد. حتی برخی از این جمله که نمی توان گیاه های هوازی را به راحتی کشد برای نشان دادن میزان مقاومت این گیاه استفاده می­کنند.

یکی از مشهور ترین های نوع این گونه گیاه تیلاندسیا است می­باشد.

این گیاهان خاص نسبت به شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم هستند حتی می توانند چندین روز را بدون آب کافی بگذرانند. همین ویژگی باعث شده که علاقه مندان به گل و گیاه بتوانند از این گونه ها برای دکوراسیون های خاص و نما از آنها استفاده کنند.

همانطور که از نام آنها مشخص است، این گیاهان نیازی گلدان یا ظرف آب برای نگهداری ندارند و فقط نیاز مهم آنها هوا است.

این گیاهان می­توانند از درختان و دیگر گیاهان آویزان شوند و روی آنها رشد پیدا کنند. در ادامه به بررسی ویژگی گیاهان هوازی می­پردازیم. با ما همراه باشید.

نگهداری از گیاهان هوازی
نگهداری از گیاهان هوازی

نیاز های اصلی گیاهان هوازی

همانطور که شرح دادیم این گیاهان برای رشد نیاز به خاک و آب ندارند و نیاز اصلی آن ها هوا است. اما نور نیز یکی از مهم ترین نیازهای آن ها می­باشد. این گونه گیاهان به نورهای شدید و زیاد علاقه بسیاری دارند. البته منظورمان نور شدید و مستقیم نیست نور مستقیم ممکن است باعث ازبین رفتن گیاه بشود بنابراین نور شدید باید به صورت غیر مستقیم به گیاه برسد.

بنابراین اگر آنها در آپارتمان یا مکان های رو بسته نگهداریی می­کنید باید یک بخش پرنور خانه خود را به آنها اختصاص دهید.

اگر پنجره ی شرقی یا جنوبی یا چنین قسمت نورانی در خانه شما وجود ندارد؛ می تواننید از نور های مصنوعی نیز کمک بگیرید. می توانید چراغ مخصوص پرورش گیاهان را به راحتی از بازار یا فروشگاه ها تهیه کنید.

 

آبیاری گیاهان هوازی

تمامی گیاهان برای رشد نیاز به آب دارند اما این گونه گیاهان نیاز به آبیاری به شیوه ی گیاهان آپارتمانی دیگر ندارند زیرا بسیار مقاوم هستند.

دو روش متفاوت برای آبیاری گیاان هوازی: اولین روش و ساده ترن نوع آبیاری برای آنها می تواند غبار گیری از روی برگ ها با با یک آبپاش صورت بگیرد می توانید در هفته چندین مرتبه(2-3) این اقدام را انجام دهید.

و اما روش دوم این است که باید هفته ای یکبار یا ده روز یکبار گیاه را در یک ظرف آب به مدت ده دقیقه قرار دهید تا آب مورد نیاز خود را جذب کند. حتما توجه کنید که گیاه را به صورت وارونه در ظرف آب قرار دهید و حتما از یک آب مناسب برای این امر استفاده کنید که کلر یا دیگر املاح اضافی و مضر را شامل نباشد.

نکته قابل توجه دیگر این است که ریشه های گیاه بعد از آبیاری باد حتما خشک شوند تا از پوسیدگی آنها جلوگیری شود.

همچنین در فصل های سرد سال این گیاه به میزان کمتری به آب نیاز دارد همواره در این فصول ریشه های گیاهان هوازی دیر تر خشک می­شوند؛ بنابران میزان آبیاری را با توجه به فصل ها و زمان خشک شدن ریشه ها، در نظر بگیرید.

نکته: اگر آبیاری نوع اول ترجیح شما است مشکلی ندارد اما توجه کنید که هر چند وقت یکبار نیاز است که روش دوم را برای آبیاری کامل در دستور کار خود قرار دهید زیرا آبیاری نوع اول گیاه را سیراب نمی کند.

همچنان بخوانید: آبیاری اصولی گیاهان آپارتمانی

 

دمای مناسب گیاهان هوازی

این گیاهان به عنوان گیاهان گرمسیری شناخته میشوند و علاقه بسیاری به دمای بالا دارند. دمای 18 تا 25 درجه دقیقا معادل دمای یک اتاق نرمال، برای رشد این گونه بسیار مناسب است. البته این گیاه می تواند تغییر دما از 10 تا 35 درجه را نیز دوام بیاورد اما نباید گیاهان هوازی را در دمای زیر 7 درجه نگهداری کرد. در این دما گیاهان مقاومت خود را از دست میدهند و مرگ آنها رقم میخورد.

گیاهان هوازی
گیاهان هوازی

مواد مغذی و کود دهی گیاهان هوازی

برای اینکه این گیاهان بتوانند املاح مورد نیاز خود را جذب کنند می توانید ماهی یکبار از کود گیاهان زینتی یا کود های دارای نیتروژن برای کود دهی به آنها استفاده کنید. این امر دز میزان رشد، سرعت رشد و گلدهی آنها بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

برای گود دهی این گونه باید کود را به صورت یک محلول رقیق شده درست کنید و روی گیاه اسپری کنید.

همچنین بخوانید: مزایا و فواید نگهداری گیاهان خانگی

تکثیر گیاهان هوازی

برای تکثیر این گونه گیاهان از پاجوش میتوان استفاده کرد.این پا جوش ها مرور زمان و رشد گیاه به وجود می آید. این گیاهان در کل طول رشد و زنده بودنشان فقط و فقط یکبار گل می دهند و در طول دوره گلدهی گیاهان کوچک و بچه گیاه هوازی را تولید می کنند.

این گیاهان جدید و کوچک را به همان شکل متصل به گیاه مادری نگه کنید تا زمانی که به اندازه نصف تا یک سوم مادر خود رسیده باشند. حالا به آن مرحله رسیده است که بتوانید آنها را برش داده و در مکانی جداگانه نگهداری کنید. مناسب ترین فصل برای تکثیر فصل بهار میباشد.

 

گردش هوا مناسب گیاهان هوازی

گردش هوای مناسب برای گیاهان هوازی، مهمترین عامل برای داشتن یک گیاه هوازی سالم و شاداب است. بنابراین از قرار دادن آنها در یک ظرف بسته ی بدون هوا خودداری کنید.

 

مراقبت از گیاهان هوازی

اگر برگ‌های گیاهان هوازی دچار سوختگی شد، آن‌ها را جدا کنید و چند روز از اسپری کردن آب به محل قطع شده برگ خودداری کنید تا کاملا خشک شود.

 

آیا گیاهان هوازی سمی هستند؟

خوشبختانه این گیاهان برای حیوانات و انسان‌ها اصلا سمی نیستند و با خیال راحت می‌توانید از آن در منزل‌تان نگهداری کنید و لذت ببرید.

انواع گیاهان هوازی
انواع گیاهان هوازی

چه آفت‌هایی گیاه هوازی را تهدید می‌کند؟

دو آفتی که می‌توانند گیاهان هوازی را از بین ببرند، شته‌ها و شپشک آردی هستند. شته‌ها به زیر برگ‌ها می‌چسبند و از گیاه تغذیه می‌کنند. شپشک آردی هم حشرات سفیدرنگی هستند که به صورت انگلی از گیاه تغذیه می‌کنند. اگر برگ‌های گیاه در حال ریختن یا زردشدن است حتما آن را از نظر وجود آفت با دقت بررسی کنید.

اگر گیاه‌تان دچار آفت شده است، آن را از بقیه ی گیاهان جدا کنید تا به بقیه‌ی گیاهان سرایت نکند. بهتر است عکسی از گیاه بگیرید و با کارشناسان باغبانی مشورت کنید، تا سم مناسب برای آفت را به شما بدهند.

همچنین بخوانید: کود شیمیایی برای گیاهان آپارتمانی

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را نحوه ی پرورش گیاهان هوازی آشنا کنیم و نکات مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، امیدواریم که مطلب برای شما مفید بوده باشد. ممنونیم که تا پایان مطلب با ما همراه بوده­ اید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *