باید و نباید انتخاب گل مناسب برای سر مزار

گل مناسب برای سر مزار

انتخاب گل مناسب برای سر مزار

گذاشتن گل بر روی مزار، روشی معنادار برای احترام به عزیزانی است که فوت شده اند. گل ها معانی زیادی را منتقل می کنند، پس با تقدیم گل، می توان پیام تسلیت را به زیباترین روش به بازماندگان نیز منتقل کرد. از این رو انتخاب گل مناسب برای سر مزار، در موارد خاص به نوبه خود چالش محسوب می شود.
در زمان های متفاوت می توان روی مزار عزیزان از دست رفته، گل گذاشت؛ به عنوان مثال، در سالگرد فوت، در تعطیلات، روز تولدشان و مراسم های ترحیم.

همچنین بخوانید: انتخاب مناسب تاج گل‌های مراسم ترحیم

چه نوع گلی برای زیارت اهل قبور مناسب است؟

در اصل، قوانین خاصی برای نوع گلی که می توان برای سر مزار تهیه کرد، وجود ندارد؛ می توانید گل هایی را که آن مرحوم دوست داشته اند، بخرید یا گیاهانی را که در باغ خود پرورش داده اید بیاورید.
با این حال، مطالبی که ذکر می کنیم فقط ایده اولیه برای انتخاب گل مناسب برای سر مزار هستند و نکاتی وجود دارد که دانستن در مورد آن ها، خالی از لطف نیست.

گل مناسب برای سر مزار

 

 

گل‌های نامناسب برای سر مزار

به خاطر داشته باشید که قبر ها، ممکن است مکان های شلوغ و پر رفت و آمدی باشند؛ از این رو نباید با هدیه ای که به سر مزار می برید، باعث آزار کسی شوید.
گل های با رایحه های خیلی قوی، ممکن است، بسته به شرایط بدنی افراد ایجاد حساسیت کنند و همین طور باعث جذب حشرات شوند. بنابراین از استفاده آن ها اجتناب کنید. رز و زنبق به خاطر داشتن این خصوصیت، گل های مناسبی برای این منظور نیستند.
بدیهی است که گل های سمی و خار دار، در دسته گل مناسب برای سر مزار قرار نمی گیرند.
مسئولین تعمیر و نگهداری، باید بتوانند بدون آسیب رساندن به گیاهان به آن ها رسیدگی کنند. درختان یا درختچه هایی که به مرور زمان بزرگ یا ریشه دار می شوند انتخاب خوبی برای سر مزار نیستند.

 

انتخاب گل مناسب برای سر مزار

گل مناسب برای سر مزار

از سری موارد مناسب برای سر مزار، گل های داوودی هستند و دلیل انتخابشان به عنوان گل مناسب برای سر مزار یا همان تاج گل ترحیم، این است که این گل ها حشرات زیادی را به خود جذب نمی کنند و می توانند در طولانی مدت بر روی مزار عزیزان شما بمانند. یکی دیگر از دلایل انتخاب داوودی به عنوان گل مناسب، دلایل خرافاتی است که می گویند، گل داوودی ارواح شیطانی را از بین می برد.

همچنین بخوانید: درک معانی گلها برای تشییع جنازه

 

استفاده از گل های مصنوعی برای سر مزار

در برخی مناطق به جای گل های تازه، گل مصنوعی به عنوان گل مناسب برای سر مزار انتخاب می شود. مزایایی مثل آسیب ندیدن، شکیل بودن، سمی نبودن و بی بو بودن، سبب برتری گل های مصنوعی می شود و در سال های اخیر تعداد افرادی که گل مصنوعی برای سر مزار می آورند در حال افزایش است.
با این حال، باید مراقب باشید که استفاده از گل مصنوعی، بر خلاف رسم و آداب برای منطقه ای خاص نباشد. تقدیم گل مناسب برای سر مزار تازه حاوی این مفهوم است که هر چیزی که حیات دارد روزی می میرد و این به آن معنی است که دنیای انسان ها فانی و زودگذر است، پس باید زندگی خود را ارزشمند بدانیم.
یکی از نکات بسیار مهم برای تقدیم گل، تمیز بودن و شاداب بودن آن هاست؛ پس قبل از تقدیم کردن آن ها به فرد بازمانده، گل ها را تمیز کنید و از عدم وجود خزه، برگ خشک یا لکه در آن ها مطمئن شوید.

 

گل مناسب برای سر مزار

 

نمونه های گل مناسب برای سر مزار

هنگام زیارت قبر یکی از عزیزان، بسیاری از مردم با آوردن هدیه ای، برای ایجاد احساس آرامش در بازماندگان تلاش می‌کنند. که این هدیه ها می توانند به شکل گل یا تاج گل باشند. حتما نمونه های تاج گل ترحیم را مشاهده نمایید.
گل ‌ها نه تنها تزیین زیبایی هستند، بلکه دارای معانی قدرتمندی هستند که می ‌توانند به ما کمک کنند تا با عزیزانی که از دست داده‌ ایم احساس ارتباط بیشتری داشته باشیم.
اگر به دنبال احترام به یکی از عزیزان درگذشته هستید، در این جا 6 گل زیبا و ماندگار که برای قبر عالی هستند، آورده شده است:
1. ارکیده: ارکیده، گل مناسب برای سر مزار محسوب می شود. این گل ها می توانند تا سه هفته دوام بیاورند. گل ها در فرهنگ ها معانی مختلفی دارند. به طور کلی، تصور می شود که ارکیده ها نشان دهنده آرامش هستند.

همچنین بخوانید: تزیین سنگ قبر در مراسم سوگواری

 

گل ارکیده، انتخابی مناسب برای سر مزار

 

2. زینیا: زینیاها، در ماه ‌های تابستان، از گل های مناسب برای هدیه دادن است و می‌ تواند سه تا چهار هفته پس بریده شدن، بصورت شاداب باقی بمانند. در گذشته، از زینیا برای به یاد آوردن یک دوست غایب استفاده می شد. این گل ها، نماد احساس دلتنگی برای کسی و اشتیاق برای دیدن او هستند.
3. گل داوودی: گل‌های داوودی را می توان گل مناسب برای سر مزار دانست. از گل داوودی می توان برای احترام به مادران، استفاده کرد. استفاده از این گل ها نشان دهنده عشق، وفاداری و نشاط است.
4. گل آفتاب گردان: آفتابگردان ها گرما و درخشندگی خاصی دارند. آن ها برای ارج نهادن به زندگی فرد مورد علاقه و لحظات خوبی که در کنار هم داشته اید، گزینه های منحصر به فردی هستند. به طور نمادین، آفتاب گردان ها، نشان دهنده ستایش، عشق و قدرت هستند.
5. گل میخک: میخک ها، به خاطر داشتن زیبایی ماندگارشان شناخته می شوند. این گل ها برای ابراز عشق و ارادت بهترین گزینه هستند. این گل ها می توانند برای احترام به همسر فوت شده یا شریک عاشقانه، گل مناسب برای سر مزار باشند.

 

گل مناسب برای سر مزار

 

6. گل نیلوفر: نیلوفر ها به دلیل تنوع زیادی که دارند، انتخابی عالی برای سر مزار هستند. آن ها در گونه ها و رنگ های مختلفی وجود دارند. نیلوفر معانی متنوعی دارد و به طور کلی، ظاهر ظریف آن ها احساس زیبایی، خلوص نیت و تولد دوباره را به ارمغان می آورد.

7. گلایل: گل گلایل نشان دهنده احساسات عمیق قلبی است و همیشه در مراسم تدفین و یادبود برای ادای احترام مورد توجه بوده است.

تاج گل ترحیم
تاج گل ترحیم

جمع بندی
در هر حال، تفاوت چشم گیری بین گل های تقدیمی به اهل قبور نیست.
هر نوع گلی برای سر مزار خوب است؛ به شرطی که احساس تشکر از عزیزان از دست رفته را انتقال دهد. در انتخاب گل مناسب برای سر مزار، در مرحله اول به احساسات خودتان رجوع کنید و سپس روز هایی که با فرد فوت شده داشته اید را به یاد بیاورید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *