تزیین سنگ قبر در مراسم سوگواری

گل روی سنگ قبر

تزئین قبر و قوانین و آداب بازدید از قبرستان

احترام به عزیزانی که سوگوار از دست دادنشان هستیم همیشه در فرهنگ های مختلف مرسوم بوده است. برگزاری مراسم یادبود و انجام آیین سوگ از رفتار و لباسی که بر تن داریم تا مراسم مفصل و با شکوه انجام می گیرد. بخش مهمی از مراسم سوگ مربوط به تزئین قبر با گل، دسته گل، تاج گل ترحیم، شمع و… است که نشان دهنده عرض احترام و ارادت ما به فردی است که در زندگی ما بوده است.
با من در این مقاله همراه باشید تا شما را با راه هایی برای تزئین قبر یا مزار خاص و به یاد ماندنی آشنا نمایم.

 

چرا قبرها را تزیین می کنیم

انسان ها در سراسر جهان با فرهنگ و نژادهای مختلف پیشینه طولانی در تزئین قبر دارند. در بسیاری از فرهنگ ها، قراردادن لوازم مهم یا خاطره انگیز در اطراف سنگ قبر رایج است.
در تاریخ اولین نمونه ثبت شده تزئین قبر مربوط به یونان باستان در دو هزار سال پیش است. گذاشتن گل بر مزار جنگجویان کشته شده انجام شده است. رومی ها نیز در روزها و مناسبت های خاص مانند روز پدر و مادر گلهایی را روی قبر می گذاشتند.

امروزه این سنت را در زندگی شخصی مان به جای می آوریم. افراد قبر عزیزان و از دست رفتگان را تزئین می کنند تا نشان دهند پس از رفتن آنها به یادشان هستند.

شخصی سازی و چیدمان اطراف قبر از لحاظ روحی برای التیام سوگواران لازم است. فراهم کردن مکانی زیبا و غرق گل علاوه بر اینکه نشان دهنده علاقه و احترام ما به شخص متوفی است. آنجا را به مکانی آرام و راحت تبدیل می نماید که بنشینیم و در کنار آن عزیز وقت بگذرانیم.

گل روی سنگ قبر

 

رایج ترین تزئینات قبر

موارد زیر از مواردی هستند که برای تزیین و گل آرایی سنگ قبر بیشترین استفاده را دارند. این موارد در فرهنگهای مختلف عمومی هستند. اما ممکن است با توجه به مناطق خاص و خواست متوفی یا بازماندگان مواردی دیگر اضافه یا کم شود.

گلهای تازه و با طراوت

گذاشتن گل های تازه روی قبرها یک روش کلاسیک و جاودانه برای تزئین قبر است. همانطور که توضیح دادم، گلها در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته اند. گل ها زیبا، پر جنب و جوش و آرامش بخش هستند و به هر قطعه قبرستانی رنگ و زندگی می بخشند
ممکن است قوانین آن قبرستان به شما اجازه دهد گل یا گیاه کوچکی را رو یا کنار قبر بکارید.

قانون خاصی در استفاده حتمی از گل هایی خاص مثل میخک، گلایل، داودی یا گل رز وجود ندارد. اگر احساس می کنید خودتان یا بازماندگان به گل های دیگری علاقه مندید آنها را سفارش دهید. حتی ممکن است فرد متوفی به گلهای خاصی علاقه داشته است و شما علاقه مندید گلهایی که او روزی دوست داشته را برایش هدیه ببرید. پس خودتان را محدود به چارچوب ها نکنید و آزادانه انتخاب کنید.
اگر علاقه مندید بدانید چه گزینه های دیگری برای انتخاب و سفارش گل وجود دارد ایده هایی که در ادامه می بینید به شما کمک می کند.

 

علاقه مندی های متوفی در زمان حیات

برخی افراد گلهای خاصی را دوست دارند و یا گلها و گیاهان خاصی را دوست ندارند. ممکن است فرد متوفی از این دست افراد باشد و در زمان حیات ابراز علاقه کرده باشد. به این بیاندیشید فرد فوت شده چه رنگ یا نوع گلی را دوست داشته؟ چه چیزهایی را دوست نداشته است؟ ممکن است حتی او میخک یا رز را دوست نداشته اما عاشق لیلیوم بوده است.

 

انتخاب گل های مناسب فصل

اینکه در چه فصلی از سال هستیم نیز می تواند در انتخاب گل مورد توجه باشد.
همچنین انتخاب رنگ گل می تواند با توجه به فصل تغییر کند در بهار و تابستان رنگ های روشن انتخاب شود و در پاییز و زمستان گل ها با رنگ های تیره انتخاب شود. گل های فصلی تازه ترین گل ها در هر فصل هستند.

گل آرایی سنگ قبر در مراسم سوگواری
گل آرایی سنگ قبر در مراسم سوگواری

شمع و روشن کردن شمع

شمع و گذاشتن شمع بر روی قبر نماد ایمان به روز رستاخیر و زندگی ابدی است. سوختن شمع و آب شدنش بر روی سنگ قبر نیز همیشه در مراسم سوگواری مرسوم بوده است.

 

کارت و متن تسلیت

نوشتن متن نیز از جمله رسومی است که همواره اجرا شده است. برای نشان دادن حس همدردی با بازماندگان معمولا کارت یا برگه ایی با متنی زیبا و نام شخص هدیه دهنده گل، بر روی تاج گل ترحیم قرار می گیرد. کلمات و متنی که نشان از غم و اندوه از دست دادن عزیز متوفی است.

همچنین بخوانید: چرا باید متن تبریک روی تاج گل سفارش دهیم؟

 

عکس ها

به قول معروف، یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد. خاطرات متوقف شده در زمان، که برای گرامیداشت یاد عزیزان از آنها استفاده می شود.
برخی قبرستان ها اجازه قرار دادن عکس بر روی سنگ قبر یا گذاشتن قاب عکس ها در بالای قبر را می دهند. همچنین قرار دادن عکس متوفی در میان گلها در روزهای خاکسپاری، ختم و هفتم و چهلم یا سالگردها بسیار مرسوم است.

 

گل آرایی سنگ قبر

گل آرایی سنگ قبر و همچنین انتخاب گل مناسب برای قرار دادن روی قبر و اطراف آن، از سخت ترین انتخاب هاست با هم نکاتی را مرور کنیم.

 

گل های مناسب برای گل آرایی سنگ قبر

تاج گل

تاج گل در مراسم خاکسپاری برای نشان دادن امید و انتقال روح به جهان بعدی است. حتی مسیحیان از تاج گل هایی به شکل صلیب استفاده می کنند که نشان از زندگی ابدی دارند.
همچنین گل های مانند گل ارکیده، گل رز، گل میخک، گل شیپوری، گل داوودی، گل صد تومانی، گل آفتابگردان، گل نرگس، گل لاله بیشترین انتخاب برای تاج گل و یا گل آرایی روی قبر را دارند. گلهایی که دوام بیشتری دارند و ماندگارترند نیز رز، داوودی، آنتوریوم، میخک، لیسانتوس هستند.

گلهای مورد استفاده تاج گل
گلهای مورد استفاده تاج گل

اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب دیدن گل آرایی سنگ قبر

در گل آرایی سنگ قبر بجای قرار دادن گل ها بر روی قبر بهتر است از گل های تزئین شده مانند سبد گل، تاج گل و دسته های گل که با ربان و کاغذ مشکی گل آرایی شده اند استفاده نمود. تا دوام و زیبایی بیشتری داشته باشند و روی زمین پخش نشوند.
اگر به دنبال ایده هایی برای تزئین و گل آرایی سنگ قبر در مناسبت های چهلم و سالگرد دارید. می توانم به شما ایده هایی مانند پوشاندن کامل روی سنگ مزار با گل، تزئین قاب عکس متوفی و چیدمان تاج گل ها در اطراف قبر را پیشنهاد دهم.
اگر تمایل به کاشت گیاه در اطراف مزار را دارید، بهتر است با توجه به منطقه و آب و هوای محیط گیاه مناسب را انتخاب نمایید. اما گیاهانی را در اینجا معرفی خواهم کرد که مناسبترین گیاهان برای آب و هواهای مختلف هستند. گیاهانی مانند گیاه گل طاووسی، گیاه خرزهره، کامیس طبری.

 

کلام پایانی

در این مطلب سعی ام بر این بود که با انتخاب گل و نحوه گل آرایی سنگ قبر بیشتر آشنا شوید. لوازمی که می توانید بر روی سنگ مزار بگذارید و یا در مراسم ختم، چهلم و سالگرد به عنوان تزئین و یا هدیه به متوفی و خانواده متوفی تقدیم کنید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید واقع شود و البته هیچ گاه عزیزی را از دست ندهید و همیشه مشتری دسته گل و تاج گل تبریک در گندم vip باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *