انواع درخت بونسای و نگهداری آن

انواع درخت بونسای

انواع درخت بونسای و نگهداری آن

انواع درخت بونسای بسیار زیادی و زیبایی وجود دارد که می تواند ویژگی منحصر به فردی را در خانه یا باغ شما ایجاد کند.

درختان بونسای نه تنها یکی از بهترین درختان برای رشد در گلدان هستند، بلکه به دلیل تناسبات مینیاتوری خود، از بهترین درختان برای باغ های کوچک هستند.

این تصور وجود دارد که مراقبت از درختان بونسای دشوار است، اما نمی توان گفت این امر صحیح است.

انواع مختلف درخت بونسای نیازهای متفاوتی دارند، بنابراین مطمئن شوید که نیازهای خاص درخت خود را درک کرده اید.

چه یک پرورش دهنده گل و گیاه مبتدی باشید و یا یک باغبان حرفه ای تفاوتی ندارد شما می توانید درخت بونسای را در آپارتمان ییا محل کار خود نگهداری کنید.

فقط باید اطمینان حاصل کنید که درخت شما در مقابل یک پنجره بزرگ قرار دارد و نور زیادی دریافت میکند. اگر امکان این کار را ندارید بهتر است از LED های مخصوص استفاده کنید تا نور کافی به درخت بونسای برسد.

در نظر داشته باشید که برای نگهداری از انواع درخت بونسای باید این قاعده را رعایت کنید.

همچنین برای نگهداری از درخت بونسای را می توانید در پاسیو، بالکن، حیاط یا حتی زیر یک درخت بزرگ نگهداری کنید. در ادامه به بررسی انواع درخت بونسای می پردازیم با ما همراه باشید.

انواع بونسای

بنسای راش اروپایی

انواع درخت بونسای

یکی از انواع درخت بونسای ، درختان بونسای راش قوی و باشکوه است. راش اروپایی با مراقبت صحیح ممکن است تا ارتفاع 50 متر هم رشد داشته باشد. بنابراین میتوانید از آن به عنوان یک بونسای بزرگ یا متوسط یاد کرد.

درخت راش را باید در مقابل نور کامل آفتاب قرار دهید یا آن را در مکانهای نیمه سایه بگذارید. همچنین باید از آن در مقابل آفتاب شدید بعد از ظهر محافظت کنید بخصوص در فصل های گرمتر سال مثل تابستان.

یکی از جذابیت های این درخت زیبا حالت پذیری شاخه های جوان آن است که برگهای آن در فصل پاییز و زمستان به رنگ زرد در می آیند.

گلدانی که برای درخت راش در نظر میگیرد باید کم عمق باشد زیرا ریشه های آن در محدودیت و خاک کم عمق بهترین رشد را دارند.

توجه کنید که این گونه از انواع درخت بونسای  در تمامی فصل ها خاک نمناک را دوست دارد و بهترین خاک برای آن، خاک آکاداما می­باشد که باید به خوبی زهکشی شود.

توجه کنید این گونه بن سای رشد آهسته ای دارد و برای دیدن اوج شکوه و زیبای آن باید صبور باشید.

بنسای سیکاس

 

انواع درخت بونسای

درخت سیکاس یا نخل زینتی یکی دیگر از انواع درخت بونسای است که بسیار محبوب و پرطرفدار میباشد.  نگهداری از آن ساده است. در ادامه نکات مهمی را در اختیارتان میگذاریم.

این گیاه بومی مناطق استوایی و ژاپن است که از لحاظ ظاهری به دلیل وجود غده های ضخیم روی ساقه های آن بسیار شبیه به نخل است؛ اما اصلا جزو گونه نخل نیست.

سیکاس یک گیاه مقاوم است اما برگ های شکننده و حساسی دارد. خاک مناسب برای این درخت خاک کاکتوس همراه با مواد آلی است.  همچنین آنها باید چند ساعت از روز را در مقابل تابش مستقیم آفتاب باشند.

بنسای انار

 

بنسای انار

یکی از زیبا ترین گونه های بن سای، بن سای انار است، این گیاه مینیاتوری پرفروش به نسبت دیگر انواع درخت بونسای قیمت مناسب تری دارد. بونسای انار دارای قدمت سه هزار ساله است و بومی ایران می­باشد.

ریشه های این درخت نیاز به گلدانی با عمق کم دارد زیرا بنسای انار برای رشد نیاز به خاک زیادی ندارد.

این گونه را در روزهای گرم تابستان از تابش نور شدید دور نگهدارید. در فصل سرد بهتر است این درخت را در فضای گرم منزل نگهداری کنید.

 البته از قرار داد بنسای انار در مجاورت وسایل سرمایشی وگرمایشی خودداری کنید و جایی با نور و دمای معتدل و مناسب برای آن در نظر بگیرید.

همچنین در زیر گلدان بن سای انار حتما یک سوراخ برای خارج شدن آب اضافه ایجاد کنید زیرا ماندن آب بیش از نیاز در خاک باعث پوسیدن ریشه های آن می­شود.

این گیاه معمولا با رسیدن فصل بهار شکوفا میشود و درنهایت شکوفه های زیبای آن به انار تبدیل می­شوند. قبل از فصل شکوفایی (یکبار در سال) آن را هرس کنید.

بن سای انار محیط های با دمای معتدل روبه سرد و خاک حاصلخیز را ترجیح میدهند.

بنسای رتوزا

 

بن سای

بن سای رتوزا نیز یکی دیگر از مقاوم ترین انواع درخت بونسای است که بومی مناطق گرمسیری میباشد. این گیاه می تواند در سخت نیز رشد داشته باشد.

بن سای رتوزا به آسانی شکل پذیر است بنابراین می توان گفت که این نوع از بونسای مناسب ترین گونه برای پرورش در آپارتمان برای مبتدیان است.

این گیاه به تابش نور زیاد نیازی ندارد و باید آن را در سایه یا شرایط نیمه آفتابی نگهداری کنید.

رتوزا حدود صد سال عمر میکند و نسبت به دیگر انواع درخت بونسای حساسیت و شکنندگی کمتری دارد.

نگهداری از این گیاه جذاب کار دشواری نیست فقط کافیست به میزان تابش نور آن توجه کنید و آن را از محیط های سرد دور نگهدارید.

بنسای الکس

بن سای الکس

 

این گونه از بن سای ها مقاومت زیادی نسبت به سرما و هوای خشک نشان میدهد و در محیط هی مرطوب و خنک بهترین رشد را دارد. این گیاه برای نگهداری در آپارتمان یا محل کارتان از مناسب ترین انواع درخت بونسای به حساب می­آید.

بن سای الکس آفتاب زیاد را دوست دارد اما در ظهر های تابستانی باید آن را در سایه قرار دهید. این گونه در تمامی خاک ها امکان رشد دارد اما بهترین خاک برای آن یک خاک سنگین قلیایی و غنی است.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با برخی از انواع درخت بونسای آشنا کنیم و نکات مهمی را درباره آنها در اختیار شما دوست داران گل و گیاه قرار دهیم امیدواریم که این مطلب رای شما مفید بوده باشد.

مطالعه بیشتر بونسای چیست؟

گیاهان آپارتمانی که رشد سریعی دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *