باغبانی گلدانی یا کانتینری

باغبانی کانتینری برای مبتدیان

باغبانی کانتینری یا باغبانی در گلدان

نکات مهم برای باغبانی کانتینری برای مبتدیان را در این مقاله بخوانید!

با شیوع کرونا باغبانی دوباره رواج یافته است و پرورش گیاهان برای مبتدیان پیشرو است. افرادی که قبلا هرگز گیاهی پرورش نداده اند، ناگهان به کاشت گل و گیاه علاقه مند شده­‌اند و میخواهند تجربیات جدیدی را بدست بیاورند.

چه در شهری پرجمعیت زندگی ‌کنید یا در حومه شهر، می‌توانید با موفقیت گیاهان و سبزیجات خوراکی پرورش دهید. می توانید گوجه فرنگی، لوبیا، اسفناج، کدو حلوایی و خیلی چیزهای دیگر را پرورش دهید. باغبانی کانتینری برای مبتدیان راه خوبی است و زمان شروع آن هم اکنون است. اما در ابتدا باید بدانید این سبک باغداری یعنی چه و چگونه می تواند یک باغ کانتینری راه اندازی کرد؟ با ما همراه باشید.

 

باغبانی کانتینری چگونه انجام می شود؟

 

باغبانی کانتینری برای مبتدیان

 

خیلی ساده، باغبانی کانتینری یعنی پرورش گیاهان در گلدان، دبه، نیم بشکه و یا هر چیز دیگری که بتواند مقداری خاک گلدان و یک گیاه را در خود جای دهد. اساساً توصیه میکنیم که باغداران مبتدی سعی کنند گیاهان مقاوم را انتخاب کنند تا بتوانند نتیجه ی دلخواه خود با لذت تماشا کنند.

هیچ زمین باغی برای این کار لازم نیست،به همین دلیل است که باغبانی کانتینری برای مبتدیان بسیار عالی است. برای مثال می توانید فقط یک بوته گوجه فرنگی یا چند گیاه را در کنار هم بکارید اگر همه فضایی که دارید کوچک است. در واقع می خواهیم بگوییم که در این شیوه باغداری محدودیتی وجود ندارد، همه چیز ساده و آسان است.

همچنین بخوانید: راهنمای مبتدیان برای باغبانی کانتینری

 

چه نوع گیاهانی می توانند در ظروف رشد کنند؟

گل ها، سبزیجات، گیاهان دارویی، ساکولنت ها، کاکتوس ها و حتی برخی از درختان کوتوله می توانند در گلدان ها و انواع دیگر ظروف رشد کنند. اما چیزی که مردم در حال حاضر دیوانه ی آن هستند، پرورش گیاهان خوراکی است.

اصطلاح “گیاهان خوراکی” برای توصیف گیاهانی که می خورید استفاده می شود؛ مانند کاهو و اسفناج. همچنین به گیاهانی اطلاق می شود که میوه ها و سبزیجات خوراکی تولید می کنند؛ مانند گوجه فرنگی، کدو سبز، خیار و خربزه.

یک نکته مهم برای باغبانی کانتینری برای مبتدیان این است که اندازه ظرف باید با اندازه بالغ گیاهی که می خواهید رشد کنید مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، شما نمی توانید یک گیاه گوجه فرنگی را در قوطی قهوه پرورش دهید. گیاه گوجه فرنگی خیلی بزرگ می شود و سیستم ریشه به فضای بیشتری نیاز دارد. (خوب، می توانید سعی کنید یک گیاه گوجه فرنگی را در قوطی قهوه پرورش دهید، اما گیاه از شما متنفر خواهد شد. و هرگز گوجه فرنگی به دست نمی آورید.) اما می توانید یک گیاه کاهو را در ظرفی به اندازه یک قوطی قهوه پرورش دهید. بنابراین مهم است که قبل از انتخاب گلدان یا ظرف به ریشه دهی گیاه و ابعاد رشد آن توجه کنید.

مطالب مرتبط » کاشت گل رز در باغ کانتینری

گیاهان برای رشد سالم به چه چیزهایی نیاز دارند؟

پرورش گیاهان خوراکی علم موشکی نیست. اما گیاهان برای سالم بودن و تولید برگ ها و میوه های خوراکی به شرایط رشد مناسب نیاز دارند.

سبزیجات و گیاهان به شش ساعت یا بیشتر در روز به نور خورشید نیاز دارند. بنابراین، قرار دادن گلدان ها و ظروف خود در یک مکان آفتابی خوب یکی از کلیدهای موفقیت است. گیاهان نیز به آب نیاز دارند، بنابراین باید به آبیاری باغبانی کانتینری توجه کنید.

گیاهان باید در خاک خوب یا مخلوط گلدان رشد کنند. برای به دست آوردن بهترین محصول از گیاهان باغ خود، مقداری کود به آن اضافه کنید. ما کود آلی را ترجیح می دهیم، اما کودهای شیمیایی نیز موجود است. این ها را می توان در گل فروشی ها و یا بازار های گل خانگی خریداری کرد.

بهترین ظروف کدامند؟

ظرف کلاسیک برای رشد گیاهان یک گلدان گل است. معمولا گلدان ها از سفال ساخته شده اند و در قسمت پایینی آن حفره ی زهکشی وجود دارد.

گلدان ها تراکوتا چیست؟

گلدان ها تراکوتا
گلدان ها تراکوتا

جدیدترین نوع ظروف کاشت گلدان های تراکوتا یا زیر آبیاری هستند. این معمولا به شکل جعبه است که دارای یک مخزن آب در پایین است. اگر چیزی به عنوان یک ظرف رشد با تکنولوژی بالا وجود دارد، این همان است.

در واقع پس از اینکه آب را به مخزن اضافه کردید، آب به طور طبیعی به خاک گلدان کشیده می شود تا ریشه گیاه هیدراته بماند. این گیاه را مرطوب و شاد نگه می دارد. مخزن آب به این معنی است که شما مجبور نیستید گیاه را به دفعات آبیاری کنید.

و عدم نیاز به آبیاری مکرر گیاهان مشکل بزرگی است. این به این دلیل است که فراموش کردن آبیاری گیاهان در ظروف یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که مبتدیان هنگام راه اندازی باغچه کانتینری مرتکب می شوند. کم آبیاری احتمالاً علت اصلی مرگ گیاهان در ظرف است.

همچنین بخوانید: اصول اولیه کوددهی گیاهان آپارتمانی

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با باغبانی کانتینری برای مبتدیان آشنا کنیم امیدواریم که مطالب برای شما مفید بوده باشد.

جهت سفارش و خرید گل و گیاهان آپارتمانی کافی است با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *