تیلاندسیا گیاه هوازی و نحوه نگهداری آن

تیلاندسیا

تیلاندسیا گیاه هوازی و نحوه نگهداری آن

تیلاندسیا چیست و چگونه می توان آن را در خانه نگهداری کرد؟

این روز ها که بسیاری از مردم، انواع گل و گیاه آپارتمانی را برای زینت بخشیدن به منزل خود استفاده میکنند، یکی از محبوب ترین گیاهان هوازی که در اکثر خانه ها پیدا خواهید کرد تیلاندسیا است. از این گیاه زیبا به عنوان ملکه گیاهان هوازی یاد میکنند.

در این مطلب قصد داریم این گیاه را مورد بررسی قرار دهیم و نکات مهمی درباره ی نگهداری آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

تیلاندسیا

گیاه هوازی چیست؟

گیاهان هوازی، گیاه هایی هستند که بدون خاک رشد و تکامل پیدا میکنند و تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق آب موجود در برگ هایشان دریافت میکنند.

فکر میکنید این گیاهان از ریشه خود چه استفاده ای میکنند؟

گیاهان هوازی از ریشه های خود فقط برای ماندن بر روی سطوح مختلف مثل تنه درخت، زمین، سنگ و… استفاده میکنند.  آنها در بسترهای طبیعی به روش انگلی زندگی میکنند. برای مثال اگر یکی از گیاه های هوازی ریشه های خود را بر روی یک درخت بچسباند می تواند آب مود در درخت را جذب کند و خود را رشد دهد.

گیاهان هوازی حدود 650 گونه مختلف دارند که اکثرا بومی مکزیک و جنوب آمریکا هستند. آنها به دو دسته کلی گیاهان هوازی رطوبت دوست و خشک زی تقسیم می شوند.

نگهداری گیاهان هوازی در آپارتمان یا محل کار بسیار ساده است زیرا آنها به مراقبت ویژه ای نیاز ندارند و جزو گیاهان حساس به حساب نمی­آیند.

اگر جزو کسانی هستید که به خاک حساسیت دارید بهترین انتخاب برای شما یک گیاه هوازی مانند تیلاندسیا است.

مشخصات کلی گیاهان تیلاندسیا

این گیاه مقاوم یکی از گسترده ترین گونه ها در میان تمامی گیاهان است زیرا 450 نوع متفاوت از تیلاندسیا وجود دارد که می توانید آنها را در فضای مخصوص خود پرورش دهید.

در اصل آنها به نسل بروملیادها تعلق دارند و در نهایت کلیت خانواده‌ی تیلاندسیا به خانواده‌ی آنانانس‌ها مرتبط هستند.

ریشه این گیاه خیلی مشخص نیست بنابراین می توانید آن را در هر مکانی مثل گلدان یا داخل فضا های شیشه ای نگهدارید تا کمی شبیه به تراریوم‌ها به نظر برسد و جلوه ی خاص تری پیدا کند.

حتی می توانید آنها را درون صدف یا ظروفی غیر از گلدان پرورش دهید این موضوع بستگی به نظر و سلیقه شما دارد. می توانید با استفاده از خلاقیتتان زینتی خاص را در منزل خود داشته باشید.

این گیاه می تواند از 5 سانتی متر تا 2 متر رشد و نمو داشته باشد و همچنین آنها دررنگ ها و ابعاد مختلف موجود هستند. البته اکثرا در گل فرشی ها میانگین اندازه آنها 5 تا 12 سانتی متر است.

تیلاندسیا معمولا بین چند روز تا چند ماه  زنده است و برخی از گونه های آن در پایان زندگی خود شکوفا میشوند. خبر خوشحال کننده است که گیاهان هوازی معمولا قبل از مردن گیاهچه یا همان جوانه هایی تولید میکنند که می تواند به جای گیاه اولیه مجدد رشد کند و این چرخه ادامه دار است.

 

 

تیلاندسیا

 

شیوه نگهداری

آبیاری: آبیاری گیاهان هوازی با گیاهان آپارتمانی کمی متفاوت است برای آب رسانی به تیلاندسیا در فصل های گررم کافی است هر دو هفته یکبار آن را در یک ظرف پر ازآب به صورت برعکس شناور کنید. همچنین در فصول سرد این عمل را هر سه هفته یکبار انجام دهید.

بعد از 30 دقیقه که این گیاه را در آب شناور قرار دادید لازم است آن را از آب خارج کنید و به خوبی آن را تکان دهید تا آب های اضافی از آن به طورکامل خارج شود سپس آن را روی یک پارچه نمگیر یا حوله قرار دهید تا برگ های آن کاملا خشک شود توجه کنید که در این بازه زمانی اصلا نور خورشید به آن نتابد.

این گیاه هوازی برای خشک شدن نیاز به 3 ساعت زمان دارد و سپس می­توانید آن را به جای اولیه بازگردانید. اگر گیاه به خوبی خشک نشود ممکن است ذرات آب باعث فاسد شدن و پژمردگی آن شود.

اگر رطوبت فضای خانه شما کم است و روبه خشکی دارد بهتر است هرزگاهی برگ های گیاه را با اسپری آبپاشی کنید.

برای آبیاری این گیاه به هیچ عنوان از آب سرد استفاده نکنید. اگر برگ ها حالت چروکیده به خود گرفتند به این معنا اس که به خوبی آبیاری نشده اند و نیاز به ممقدار آب بیشتری دارند.

تیلاندسیا بسیار علاقه مند به باران های تابستانی است و بهترین آب برای آن آب لوله کشی است که از24 ساعت در یک ظرف مانده باشد.

 

 

تیلاندسیا

 

دما و رطوبت: تیلاندسیا یک گیاه هوازی رطوبت دوست استو بهترین دما برای آن دمایی بین 15 تا 27 درجه سانتی گراد است.

همانطور که در بالا اشاره کردیم اگر محیط خشکی برای نگهداری آن انتخاب کرده اید بهتر است هراز گاهی به برگ های آن آبرسانی کنید تا بتواند مواد مورد نیاز خود را جذب کند.

البته این توصیه به این منظور نیست که آنها هیچ مقاومتی نسبت به گرما ندارند اما بهترین دما برای آنها دمای ذکر شده است.

همچنین گیاهان هوازی را نباید در سرما رها کرد زیرا سرما می تواند باعث مرگ و از بین رفتن آنها شود.

نور: تیلاندسیا به نور زیاد علاقه بسیاری دارد البته نباید فراموش کنید که تابش نور مسقیم برگ های آن را می سوزاند. بنابراین از یک فیلتر مانند شیشه برای نور دهی به آن استفاده کنید.

کلام آخر

تیلاندسیا یک گیاه سمی نیست و به راحتی می توان آن را در خانه یا محل کار پرورش داد. در این مقاله تلاش کردیم این گیاه هوازی رطوبت دوست را به شما معرفی کنیم و شیوه نگهداری آن را نیز شرح دهیم. امیدواریم که این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *