بونسای جینسینگ و نحوه ی نگهداری از آن

بن سای جینسینگ

بونسای جینسینگ و نحوه ی پرورش آن

بونسای جینسینگ یک گیاه آپارتمانی زیبا و پرطرفدار است که می توان آن را در اکثر گل فروشی­ها پیدا و تهیه کرد.

گیاه بونسای انواع گوناگونی دارد که یکی از آنها نوع جینسینگ است. بونسای یک گیاه مینیاتوری زیبا و کوچک شده درختان هستند که قرن ها در آسیای شرقی رواج داشته اند.

بنسای یک کلمه ای است که ریشه در زبان ژاپنی دارد “بن” به معنای سینی و “سای” به معنای کاشتن به طور کلی به مفهوم کاشتن در سینی معنا پیدا میکند.

این روزها برای رشد بنسای آنها را در گلدان میکارند و پرورش میدهند که می توان گفت هنر نگهداری آنها در این است که بتوانید آنها با فرم پا کوتاه در اشکال گوناگون رشد دهید.

زمانی که تمام نیازهای این گیاهان را برآورده کنید. می توانید سالیان طولانی از آنها استفاده کنید و همچنین یکی از نکات جالب در مورد بن سای ها است که با گذر زمان آنها زیبا تر و با شکوه تر خواهند شد.

یکی از فراوان ترین گونه های بن سای، بونسای جینسینگ است که قصد داریم در این مقاله نکات مهمی درباره نگهداری و رشد آنها در اختیار شما دوست داران گل و گیاه قرار دهیم.

بونسای جینسینگ

بونسای جینسینگ

 ginseng ficus microcarpa bonsai  یا همان بن سای جینسینگ از دسته ی گیاهان موراسه‌ها (Moraceae) است و جزو فراوان ترین گیاهان آپارتمانی به شمار می رود که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

از این گیاه به دلیل رشد سریعی که دارد به راحتی می توان تکثیر کرد؛ به همین دلیل است که یکی از رایج ترین بن سای ها بحساب می­آید.

از نام های دیگر بونسای جینسینگ می توان به انجیر بانیان، فیکوس تایوانی ،انجیر هندی نیز اشاره کرد.

این گیاه برگ های بیضی شکل روشنی دارد که تقریبا می توان گفت نوک تیزی هم دارند و ریشه های آن طب سنتی به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار میگیرد.

فیکوس جینسینگ ریشه های غده ای مانند دارد که رشد آن به صورت دو یا سه ریشه هوایی شکل میگیرد که به نظر تنه درخت را تشکیل خواهد داد.

با خرید این گیاه زیبا به عنوان هدیه به جای گل های کم عمر بسیار ارزنده تر و زینت بخش تر خواهد بود.

همچنین بخوانید: فواید گیاه بونسای

بن سای جینسینگ

 

 

شرایط نگهداری فیکوس جینسینگ

نور: بونسای جینسینگ برای رشد کافی نیاز به نور شدید فیلتر شده دارد. بنابراین نباید آن را در مقابل نور مستقیم قرار دهید به همی خاطر بهترین مکان برای نگهداری آنها جایی پشت یک پنجره ی جنوبی است اما به هر حال به هر طریقی که می توانید از رسیدن نور مستقیم به گیاه جلوگیری کنید.

البته اگر به این گیاه به اندازه ی کافی نور نرسد برگ های سبز و چرمی شکل آن شروع به پژمردن و ریزش خواهد کرد.

آبیاری: یکی از دلایلی که این گیاه را مناسب برای رشد در آپارتمان کرده است مقاومت بودن آن در برابر کم آبی است بنابراین اگر بونسای جینسینگ را تهیه کرده اید خیلی نباید نگران آبیارری آن باشید.

البته منظورمان از مقاومت این نیست که اصلا به آبیاری آن توجه نکنید زیرا کم آبی نیز می تواند رشد گیاه را متوقف کند و باعث پژمردگی آن شود.

به طور معمول باید یک روز در میان یا دو روز در میان به جینسینگ آب بدهید. وجود آب زیاد در خاک باعث میشود گیاه نتواند به درستی نفس بکشید و همین نرسیدن اکسیژن باعث پوسیدگی ریشه ها خواهد شد.

در نهایت تعادل را رعایت کنید و به اندازه به بن سای جینسینگ  آب دهید.

خاک: خاک مناسب یکی از عوامل اصلی در رشد و تغذیه هر گیاهی است. برای نگهداری از بونسای جینسینگ باید از یک خاک سبک و با زهکشی بالا استفاده کنید که فقط خاک مرطوب بماند نه خیس.

در واقع خاک مناسب نباید دارای هیچ گونه ترکیبات سنگینی باشد که به راحتی قدرت نفوذ پذیری آب و هوا در آن مشاهده شود.

نکته: برای اینکه متوجه شوید که خاک سبک است و به خوبی زهکشی شده کافی است مقدار کمی آب روی خاک بریزید اگر آب به سرعت به سمت لایه های پایین تر حرکت کرد یعنی خاک سبک است؛ در غیر این صورت باید خاک را با ترکیباتی مثل شن و ماسه، برگ و … ترکیب کنید تا زهکشی بالاتری داشته باشد و عبور هوا و اکسیژن از آن راحت تر باشد.

بونسای جینسینگ

 

دما: زمانی که شما بونسای جینسینگ را در دمای مناسب نگهداری میکنید به رشد سریع تر آن کمک خواهید کرد. این گیاه به دما بسیار حساس است و بهترین میزان دما برای آن میانگین 20 تا 30 درجه سانتی گراد میباشد.

بن سای جینسینگ در دمای سرد تضعیف خواهد شد و اگر دمای آن را مدام عوض کنید و و دمای معتدل را برای آن در نظر نگیرید این گیاه دچار تنش خواهد شد.

رطوبت: بهتر است بدانید که شادابی بونسای جینسینگ بستگی به میزان رطوبت در آن دارد. بنابراین زمانی که گیاه را آبیاری می کنید کمی هم با آپ پاش برگ های آن را مرطوب کنید. البته در این مورد زیاده روی نکنید زیرا رطوبت زیاد هم باعث زرد شدن برگ ها خواهد شد.

 

 همچنین بخوانید: گل های مخصوص گلدان کوچک

 

تعویض گلدان: برای فضا دهی به گیاه و رشد بهتر ریشه های آن بهتر است هر دو سال یکبار گلدان بونسای جینسیگ را تعویض کنید.

بهترین فصل برای این اقدام ابتدای بهار میباشد.

مراحل تعویض گلدان:

1-  گیاه را با دقت از گلدان قبلی خارج کنید.

2-  خاک های اطراف ریشه را پاک کنید و بگذارید فقط مقدار کمی از آن برای گلدان بعدی باقی بماند.

3-  فراموش نکنید که در انتهای گلدان جدید حفره مناسب ایجاد کنید و روی آن را با سنگ های کوچک بپوشانید این امر برای زهکشی بسیار کارآمد و مهم است.

4-  در این مرحله گیاه را در گلدان قرار دهید  و خاک اصلی را روی آن بریزید و به نکات گفته شده برای ترکیبات خاک نیز دقت کنید.

نکته: در هنگام تعویض گلدان بونسای جینسینگ فراموش نکنید که ریشه های گیاه را هرس کنید.

 

کودهی: تمامی گیاهان آپارتمانی نیازمند به کودهی و تغذیه مناسب دارند که البته بونسای جینسینگ نیز از قاعده مستثنا نیست. برای این کار کود گیاهان زینتی بسیار مناسب است و می توانید هر دو هفته یکبار یا ماهی یکبار کودهی کنید تا گیاه رشد بهتری داشته باشد.

 همچنان مطالعه کنید: کاکتوس های بزرگ برای نگهداری در آپارتمان

 

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل شرایط نگهداری گیاه آپارتمانی نونسای جینسینگ را برای شما عزیزان شرح دهیم امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *