زهکشی چیست و چگونه خاک گلدان را زهکشی کنیم؟

زهکشی

زهکشی خاک گلدان

زهکشی کلمه ای است که در تمام مقالات مربوط به نگهداری از گل و گیاه می خوانید. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل درباره اهمیت این مسئله و آموزش نکات مهم آن بپردازیم با ما همراه باشید. احتمالا برای نگهداری بهتر از گل و گیاهان آپارتمانی نیاز به زهکشی داشته باشید.

زهکشی خاک
زهکشی خاک

زهکشی چیست؟

به زبان ساده می توان گفت، خارج کردن آب اضافی از خاک گلدان را زهکشی می گویند. اگر خاک مملو از آب باش ممکن است صدمه های جدی به ریشه گیاه بزند؛ زیرا گیاه نمی­تواند به درستی نفس بکشد و باعث پژمردگی و مرگ آنها شود.

همچنین برخی از گیاه اصلا نیاز به آبیاری بسیار ندارند و زمانی که ریشه آنها مداوم در خاک پر آب باشد ریشه های آنها می پوسد و از بین میرود.

خارج کردن آب اضافی از گلدان باعث می شود هوا از میان ذرات خاک عبور کند و گیاه شادابی خود را حفظ کند. همچنین خاک نیاز دارد تا در میان هر بار آبیاری خشک شود تا بتواند در مرحله بعدی آبیاری، آب را به خوبی از خود عبور دهد و به تمام ریشه گیاه آب برسد.

ریشه های گل و گیاه درون خاک هستند و از مواد آلی و آب موجود در خاک تغذیه میکنند اگر خاک را به خوبی زهکشی کنید می توانید آب را به لایه های پایین تر خاک برسانید.

البته گیاهان میزان آب مورد نیاز خود را تشخیص میدهند و آب های اضافی را از طریق حفره های ته گلدان به بیرون هدایت می کنند بنابراین وجود حفره های ته گلدان نیز بسیار پر اهمیت است و بهتر است زمان تهیه گلدان به این موضوع توجه کنید.

همچنین بخوانید: آماده سازی خاک باغچه برای کاشت گل رز

 

چه زمانی خاک نیاز به زهکشی دارد؟

یک راه بسیار ساده برای تشخیص این موضوع وجود دارد، در این روش شما باید فقط مقداری آب روی خاک گلدان تان بریزید اگر آب به راحتی از میان خاک عبور کرد یعنی شما خاک مناسبی دارید و اگر آب روی خاک ماند و سرعت پایین رفتن آن کند بود لازم است که خاک را به نسبت نیاز گیاه زهکشی کنید.

گلدان زهکشی

انتخاب گلدان مناسب برای زهکشی

همانطور که در بالا تر اشاره کردیم معمولا گلدان ها دارای چندین حفره در قسمت زیرین خود هستند که آب را به بیرون از گلدان هدایت می­کنند.

اما ممکن است گلدانی بخرید که حفره ای نداشته باشد در این صورت دست به کار شوید و در انتهای آن حفره ایجاد کنید.

دقت کنید که اگر حفره ای که ایجاد می کنید زیادی بزرگ باشد، آب بیش از آن که نیاز است از خاک خارج می شود و نیاز های گیاه را برآورده نمی­کند.

اگر حفره ی بزرگ ایجاد کردی فکر نکنید که گلدان خراب شده و دیگر نمی­توان از آن استفاده کرد فقط کافی است روی حفره یک سنگ قرار دهید و سپس خاک و گیاه را در گلدان قرار دهید با این کار می توانید مقدار خارج شدن آب را کنترل کنید.

استفاده از گلدان های سفالی علاوه بر اینکه بسیار جذاب است، به دلیل جنس گلدان باعث جذب آب و خنک شدن گیاه نیز می شود.

 

زهکشی خاک گلدان گل یاس

چطور زهکشی ایجاد کنیم؟

راه های مختلفی برای خروج آب از گلدان وجود دارد، اولین گام این است که خاکی مخلوط درست کنیم که آب بتواند به راحتی از میان ذرات آن عبور کند و به سطوح پایین تر برسد.

برای این امر می توانید ماسه، شن، برگ، لیکا، پوست برنج را به خاک اضافه کنید البته مقداری که می ­خواهید اضافه کنید را با توجه به نیاز گیاه تان در نظر بگیرید.

برای گل هایی که در باغچه یا محیط های رو باز کاشته شدن اضافه کردن ماسه بهترین راه است.

در بعضی موارد افزودن لوله های زهکشی در خاک می تواند کمک به سزایی کند و باعث خروج سریعتر آب شود.

 همچنین بخوانید: گیاهان آپارتمانی سایه دوست

زهکشی خاک گلدان

شرایط خاک برای زهکشی

پیش از اینکه خاک را به گلدان اضافه کنید این موارد را رعایت کنید؛ ابتدا یک لایه خاک ریزه یا بهتر از آن ماسه بریزید تا احتمال پر شدن حفره های ته گلدان کم تر شود و از خروج املاح مفید موجود در خاک نیز جلوگیری کند.

خاک غنی شامل مواد های معدنی از جمله کلسیم، سدیم، آهن است که به سبک بودن خاک نیز کمک میکند.

 

کلام آخر

به طور کلی یکی از اصول باغبانی و نگهداری گل و گیاه زهکشی خاک است. در این مقاله سعی کردیم شما را معنا و مفهوم زهکشی و نحوه ی انجام آن آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. ممنونیم که تا پایان مقاله با ما همراه بودید.

ما در گل فروشی اینترنتی گندم vip با فروش و ارسال انواع گل در خدمت شما عزیزان هستیم. پیشنهاد می کنم از دسته بندی های مختلف در منوی سایت دیدن نمایید. دسته بندی هایی همچون دسته گل، تاج گل ترحیم، باکس گل، سبد گل و… . ارسال گل توسط تیم گندم vip در تهران رایگان انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *