پرورش گیاه سرخس در آپارتمان

گیاه سرخس

پرورش گیاه سرخس در آپارتمان

 گیاه سرخس نماد جنگل بارانی و رطوبت و طراوت است.

گیاه سرخس انواع گوناگونی دارند و به طور کل آنها برای مناطق بومی و  گرمسیری، استوایی استرالیا، آمریکا و آسیاست. اگر به شمال ایران سفر کرده  باشید حتما از این گیاهان که به صورت وحشی رشد می­کنند دیده اید.

در زبان انگلیسی به این گیاهان Fern می­گویند، سرخس بومی تقریباً در هر گوشه از جهان وجود دارد، به ویژه در مناطقی با رطوبت بالا، مانند کف جنگل های بارانی استوایی، فراوان است. در آب و هوای سرد و خشک نادر است. سرخس ها با هاگ تولید مثل می کنند، به این معنی که نه دانه تولید می کنند و نه گل.

 

رشد سرخس در آپارتمان

وجود گیاهان در منزل نشانه صمیمیت و آرامش است اما گاهی به دلیل وجود مشغله زیاد ممکن است نگهداری آنها کمی دشوار باشد. اگر به دنبال گیاهی هستید که نگهداری آن آسان باشد و همچنان زیبا و با طروات جلوه کند یکی از بهترین گزینه ها گیاه سرخس است.

نور مناسب فراهم کنید: این گیاهان مقاوم نور غیرمستقیم را ترجیح می­دهند بنابراین معمولا آنها را در کنار پنجره های غربی و جنوبی که نور با تابش بیشتری دارد قرار نمی دهند. توجه کنید که نور زیاد ممکن است گیاه سرخس را خشک کند.

میزان مصرف آب سرخس: گیاه سرخس نیاز به رطوبت و آب بسیار دارند بنابراین و بهتر است در هفته بین 3 تا 4 بار به آنها آب بدهید؛ البته باید به گونه  گیاه سرخس هم توجه کرد. بهتر است مقداری به آن آب بدهید که کمی از آب به بیرون بریزد، البته بهتر است که در زیر گلدان از یک بشقاب استفاده کنید تا اطراف آن تمیز بماند.

اگر نمی دانستید که چه زمانی باید آن را آبیاری کنید بهتر است ابتدا روی سطح خاک را لمس کنید اگر خشک بود یعنی سرخس به آب احتیاج دارد و سپس با توجه به نکات گفته شده در گلدان آب بریزید.

نکته: بعد از ریختن آب در خاک گلدان با یک اسپری برگ های گیاه را نیز به مقدار کمی آبیاری کنید تا طراوت و نشاط گیاه را بیشتر احساس کنید. البته هیچ گاه به طور مستقیم آب را روی گیاه نریزید همچنین استفاده از آب معدنی ممنوع است زیرا هر دو این کارها باعث خشک شدن ریشه گیاه سرخس خواهند شد.

گیاه سرخس

خاک مناسب سرخس: همانطور که در بالا ذکر شد گیاه سرخس ها به صورت وحشی و طبیعی رشد می کنند و نیاز به خاک غنی دارند، به همین دلیل بهترین نوع خاک برای این گیاهان خاک ارگانیک است بهتر است برای بالا بردن محتوای ارگانیک خاک از ذغال، پوست تخم مرغ، خزه و… استفاده کنید.

اگر بخواهیم به طور دقیق توضیح دهیم باید بگوییم، بهترین خاک برای این گیاهان خاک بسیار سبک، مخلوطی از خاک لوم، پیت ماس و شن درشت یا ذغال به نسبت مساوی است (ترکیب خاک باغچه با خاک برگ و کمی ماسه هم مناسب هست). اگر بتوان به این مخلوط خاک فقط میزان خیلی کمی کود دامی پوسیده (باید خاطر نشان کنم کود دامی ولی از کود مرغی هرگز) و یا مواد مشابه اضافه میشود.

گلدان مناسب: برای نگهداری بهتر و حفظ رطوبت بهتر است از گلدان های پلاستیکی به جای گلدان های سفالی استفاده کنید

دمای مناسب: بیشتر سرخس‌ها در محیطی دوام می‌آورند که دمای آن به صورت مداوم بین ۶۴ تا ۷۵ درجه فارنهایت یا ۱۸ تا ۲۴ درجه سلیوس باشد.

با حشرات مبارزه کنید: حشراتی مثل عنکبوت و زنبورها در اطراف این گیاه می چرخند ، می توانید آن ها را با بخار مستقیم آب از گیاه دور کنید .

علت رنگ پریدگی برگ های سرخس: نور بیش از حد و تابش مستقیم نور آفتاب برگ های گیاه سرخس را رنگ پریده و بی جون نشان می­دهد.

علت خشک شدن برگ ها: نبود تهویه هوا، گرمای بیش از حد، کم آبی می تواند دلیل خشک شدن برگ سرخس باشد.

علت کندی رشد گیاه: خاک ضعیف، کمبود نور، گلدان کوچک و بیماری ها و آفات از علت های کند شدن رشد گیاه سرخس می باشند.

زمان تعویض گلدان گیاه سرخس: بهترین زمان برای تعویض گلدان سرخس بهار و تابستان است در ماه های پائیز، بسیاری از سرخس ها حالت رکود رشدی را می گذرانند و در این دوران جابه جا کردن آنها به گلدان های بزرگتر توصیه نمی شود.

همچنین بخوانید: پرورش میخک در خانه و خواص آن

 

گیاه سرخس

 

 

آفات و بیماری های گیاه سرخس

شپشک آردآلود، شپشک سپردار و کنه تارعکنبوتی از مهم ترین آفات گیاه سرخس هستند که نشانه وجود آن ها به ترتیب ایجاد لکه های پنبه ای سفید، لکه های کروی نیمه برجسته قهوه ای و لکه های تارعنکبوتی بر روی ساقه و برگ است.

همچنین زمانی که بیش از حد تصور به گیاه سرخس آب بدهید و خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید یا اطراف گیاه دما و تهویه هوای مناسبی نداشته باشد بیماری های از قبیل پوسیدگی ریشه، لکه برگی، فوزاریوم  و بوتری تیس گیاه را تهدید میکند.

زمانی که به گیاه خود رسیدگی نمی کنید گیاه دچار آفت می­شود و در نهایت توسط آفت ها تغذیه می­شود و از بین خواهد رفت.

توصیه: اگر بنا به هر دلیل متوجه یکی از این عارضه ها شدید توصیه ما این است که ساقه ها و یا برگ هایی که آسیب جدی دیده اند را جدا کنید و سپس آن را با قارچ کش سم پاشی کنید.

 

کلام آخر

گاها برای برخی سوال پیش می­آید که آیا این گیاه سمی است یا خیر؟ پاسخ این سوال منفی است و با توجه به مطالب گفته شده می­توانید دریابید که این گیاه زیبا با رسیدگی می­تواند گوشه ای از منزل شما را تبدیل به جنگلی سرسبز کند و همچنین فوایدی برای شما داشته باشد. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید و قابل استفاده بوده باشد. جهت خرید گل و گباه و سفارش کافیست با ما تماس بگیرید.

اگر علاقه به نگهداری کاکتوس دارید کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *