معرفی انواع سرخس آپارتمانی

انواع سرخس

معرفی انواع سرخس آپارتمانی

در این مقاله شما با گیاه سرخس و انواع سرخس آشنا خواهید. هیچ گیاهی نمی­تواند به اندازه انواع سرخس ها منزل شما را سرسبز و صمیمی نشان دهد.

سرخس یک گونه گیاه وحشی است که اغلب در جنگل و یا مناطق گرمسیر بارانی رشد می­کند ولی گاها این گیاه در مناطق دیگری مانند مناطق نیمه گرمسیری و یا سردسیر نیز دیده شده بنابراین شما نیز می­توانید با محیا کردن شرایط مناسب انواع آن را در خانه، آپارتمان یا محل کار خود پرورش دهید و یک ظاهر چشم ­نواز از طبیعت را در مکان خود تعبیه کنید.

وجود طیف مختلفی از این گیاه به علت رشد وحشی آن در بیشتر مناطق باعث شده که ما بتوانیم آنها را در خانه یا مکان های رو باز  خود نگهداری کنیم. اغلب مردم سرخس را نماد روح آزاد طبیعت و نشاط میدانند؛ به همین خاطر این گیاه طرفداران زیادی دارد.

نام علمی سرخس Polypodiopsida است که از طریق هاگ (هاگ سلولی است که توسط قارچ‌ها، گیاهان خاص باکتری‌ها تولید می‌شود) تولید مثل می­کند و برخلاف دیگر گیاهان بذر و گل ندارند و جزء دسته گیاهان پترییدوفیت (گروه های اصلی گیاهان عروقی زمینی)قرار میگیرند.

در ادامه مطلب شما را با انواع سرخس آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید.

انواع سرخس

سرخس لانه پرنده: یک از پر طرفدار ترین انواع سرخس ها، سرخس لانه پرنده یا لانه کبوتری است. نام این گیاه گرمسیری که بیشتردر مناطق گرمسیری یافت می شوند  Asplenium nid میباشد این نوع سرخس بومی مناطق هاوایی و جزایر دریای آرام است و به طور چشم گیری در مناطقی از آسیا، استرالیا و آفریقا یافت می­شود.

سرخس لانه کبوتری یک گیاه همیشه سبز است که برگ های سبز براق  آن با حاشیه های تیره  موج دار زیباییش را دو چندان می­کند. همچنین برگ های این گیاه می­تواند به طول یک متر و عرض 10 سانتی متر رشد کند.

سرخس شاخ گوزنی: این نوع سرخس که با نام علمی Platycerium Bifurcatum نیز شناخته می­شود و به علت شمایل برگ هایش که شباهت زیادی به شاخ گوزن دارند به نام سرخس شاخ گوزنی معروف شده اند.

این گیاه کمیاب دارای ریشه های بسیار قوی است که می تواند در ارتفاعات بالا رشد کنند و حتی درتنه درختان نیز نفوذ می­کنند.

باید بدانید که سیاه شدن پشت برگ ها در فصل بهار برای این گونه ،امری طبیعی است و جای هیچگونه نگرانی ندارد. شما می نوانید سرخس شاخ گوزنی را بر روی تنه گیاه دیگر فیکس کنید یا مانند دیگر انواع گیاه سرخس آنها را در گلدان بکارید.

انواع سرخس

سرخس مارچوبه: این گیاه دقیقا یک گیاه آپارتمانی تلقی نمی­شود اما به دلیل زیبایی بی وصف این گیاه که دارای برگ های سوزنی و سبکی است برخی از علاقه مندان آن را برای زینت خانه های خود انتخاب میکنند.

 نام دیگر این این گونه، گیاه شویدی است و با نام علمی Asparagus Falcatus شناخته می­شود. رشد این گیاه مانند خزه است و حتی می توان آنها را جزء گیاهان مهاجم نیز در نظر گرفت. اگر تمایل دارید این گیاه رشد سریع تری داشته باشد آن را ر محیطی رو باز نگهداری کنید.

خاک مناسب برای این گیاه باید به خوبی زهکشی شود و بهتر است از خاک سبک و ارگانیک برای آن استفاده کنید.این گیاه رشد بالای دارد و باید هرساله گلدان آن را تعویض کنید.

سرخس منگوله ای: یکی دیگر از انواع گیاه سرخس منگوله ای، نوار ژاپنی یا گاها  کره ای نیز شنیده شده که با نام علمی Huperzi یا Polystichum Polyblepharum نیز شناخته می­شود. این نوع یکی از قدیمی ترین گونه های سرخس است؛ که بومی کشور ژاپن  و کره جنوبی می­باشد.

این گیاه همیشه سبز در شمال غربی اقیانوس آرام به شدت دیده می­شود و به دلیل اینکه در بدو رویش برگها قبل از باز شدن به عقب معطوف می­شوند و هنگام باز شدن مانند منگوله آویزان می­شوند بعد به مرور به شکل عادی باز­میگردند به آنها سرخس منگوله ای می­گویند.

این نوع سرخس در طبیعت معمولا در سطح گسترده رشد می­کنند و بسیاری از سطح جنگل ها را پوشش می­دهند. برای نگهداری این گیاه بهتر است خاک آن را به خوبی زهکشی کنید و از یک خاک سبک استفاده کنید اما سرخس تور ژاپنی در خاک سنگین که دارای شن و ماسه هم باشد می­تواند رشد کند و زینت بخش محیط باشد.

در مقاله ای دیگر که به شرح کلی گیاه سرخس پرداختیه بودیم گفته  شد که این گیاه علاوه بر نیاز شدید به آب و رطوبت نیاز به غبار گیری برگ ها نیاز دارد و این کار را از طریق اسپری آب انجام دهید اما نکته ای که باد درباره ی سرخس منگوله ای ذکر شود آن است که این گیاه مانند دیگر سرخس ها نیاز به آب و رظوبت فراوان دارد اما غبار گیری باعث سیاه شدن برگ ها خواهد شدد.

سرخس پنجه خرسی: یکی از گسترده ترین طیف ها در میان انواع سرخس متعلق به سرخس پنجه خرسی است که بومی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر قاره آمریکا است. از نام های دیگر این گیاه می توان به سرخس پا طلایی، نخل کلم، مار طلایی و سرخس خرگوش اشاره کرد. نام علمی این گیاه Phlebodium Aureum است.

این گیاه به شدت دربرابر شرایط محیطی مقاوم است و می تواند با شیوه های مختلف نگهداری خود را سازگار کند و به خوبی نیز رشد کند. برگهای موج دار این گیاه  بین طیف رنگ های سبز کم رنگ، نقره ای، سبزآبی و خاکستری است. رشد این گیاه تا 1 متر هم میرسد و لبه های آن نیز تا 40 سانتی متر رشد میکند.

در هنگام انتخاب جا برای سرخس پنجه خرسی به طبیعت آن که رشد بر روی گیاهان دیگر است توجه کنید.

 

انواع سرخس

 

 

 

سرخس استرالیایی: یکی از گونه های درختی در میان انواع سرخس، سرخ نر یا استرالیایی است. سرخس نر مانند درختان دارای یک تنه و یک ساقه اصلی است که باعث جدایی آن از زمین می­شود. سرخس های درختی با استفاده از هاگهایی که در قسمتهای زیرین برگها تشکیل می شوند، تولید مثل می کنند.

برگهای درختان سرخس، اغلب چندپایه و بزرگ هستند. تنه آنها در واقع یک ریزوم عمودی و اصلاح شده است و بافت چوبی در آن وجود ندارد.

 

کلام آخر

اگر علاقه به پرورش گل و گیاه دارید انواع سرخس یکی از بهترین گزینه ها برای زینت خانه شما است که نیاز به نگهداری خاص و ویژه ای ندارد فقط نیاز به آب و رطوبت فراوان دارند. اگر طبق اصول گفته شده به آنها توجه کنید لذت حضور سبز آنها را تجربه خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *