راهنمای جامع انواع گل رز

انواع گل رز

راهنمای جامع انواع گل رز

انواع گل رز کدامند؟ گل رز یکی از کلاسیک ترین، محبوب ترین و جاودانه ترین گیاهان باغی است. در طول سالیان دراز 300 نوع گل رز به وجود آمده است،  گل رز سالهاست که بیشتر متکی به گونه های ترکیبی خود است و از اصل طبیعی خود فاصله گرفته است.

 اما همچنان رزهای طبیعی از جمله رز هلندی، مینیاتوری، ایرانی و رزهای باغچه ای طرفداران بیشماری دارند. گل رز از خانواده گل های سرخ به­حساب می­آید که دارای بوته های پا بلند و پا کوتاه هستند و برخی دارای برگ های دائم و برخی دیگر برگ های موقت دارند. در این مقاله قصد داریم درباره انواع گل رز توضیحاتی را در اختیار شما عزیزان بگذاریم.

گل های رز در گذشته به صورت طبیعی و پر خار و تیغ رشد میکردند، اما بعد از گشن گیری های متعدد و به وجود آمدن گونه های متفاوت تر که از طریق پیوند با نژاد طبیعی و وحشی  شکل های جدیدی از گل رز بدست آمده است. گونه های پیوندی گل رز بیشتر شباهت با سلیقه پرورش دهنده داشته تا گونه وحشی رز.

انواع رز

ویژگی های یک نوع خاص از گل رز را می توان به طور کامل تنها با در نظر گرفتن دسته یا کلاس رزهایی که به آن تعلق دارد درک کرد. راه های زیادی برای طبقه بندی گل رز وجود دارد، اما رایج ترین آنها سیستمی است در این بخش به آن می­پردازیم.

رزهای هیبرید چای: رزهای گل درشت که ترکیب رزهای چینی و اروپایی بدست آمده اند و به عنوان رز شاخه بریده آنها را مورد استفاده قرار می­دهند. این گونه رزها از محبوب ترین و رایج ترین انواع گل رز هستند که دارای 50 تا 30 گلبرگ می باشد.

انواع گل رز

رز گراندیفلورا: بعضی ها این نژاد گل رز را زیرشاخه گل های هیبرید می دانند و شکوفه های این گل شاخه بلند به صورت تک تک نیستند بلکه به صورت خوشه ای رشد می­کنند.

رز پولیانتا: این کلاس گل در درجه دوم محبوبیت قرار دارد و تفاوت آن با نوع هیبرید به لحاظ اندازه است درواقع گل رز پولیانتا کمی کوچک تر از دو نوع قبلی است.

رز مینیاتوری: از دیگر انواع گل رز می توان به گونه مینیاتوری اشاره کرد. این گل در دسته گل های مقوم طبقه بندی می­شوند و در فصل زمستان ماندگاری بالاتری نسبت دیگر گونه های رز نشان می­دهند. در حال حاضر رز مینیاتوری در رنگ های مختلف در سراسر ایران پیدا می­شود.

این گل معمولا در فضای باز رشد خوبی دارد و نمی تواند از آنها در خانه نگهداری درستی کرد. رز مینیاتوری یک گل معمولی  با اندازه ای کوچک است که هیچ عطری از خود ساطع نمی­کند بنابراین در دسته رزهای عطری قرار میگیرد.

رز بوته ای: این دسته از گل ها به صورت نامنظم رشد میکنند و به عنوان رز بوته ای یا درختچه ای از آنها نام برده می­شود.

این رزها می توانند تا ارتفاع 5/1 در هر جهت رشد کنند، آنها بسیار در مقابل آب و هوا مقاوم هستند و به دلیل تولید خوشه های بسیار، مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین عطر دلپذیر آن مانند زیبایی گل غنچه هایش زبانزد است.

رز بالا رونده: یکی از متنوع ترین گل های رز باغچه ای، گل های رز بالارونده یا رامبلر می باشند. روش کاشت انواع گل رز رونده مشابه می باشد و کاشت این گل ها معمولا در هر زمانی بین فصل بهار تا پاییز امکان پذیر است.

رزهای بالارونده یا رامبلرها شامل گل هایی کوچکی می باشند، که میتوان آنها را بر روی حصار ها ، نرده ها ، آلاچیق ها و درختان با استفاده از چوب بلند و یا هر محافظی کاشت.

رز ایرانی: رز ایرانی که متعلق به شیراز است، یکی دیگر از انواع گل رز طبیعی است. این گونه دارای عطر خاصی است که از آن در صنعت ساخت لوازم آرایش و عطر نیز استفاده می­شود.

رز ایرانی دارای برگ های تیره و شاخه بلند است. این گونه برای کاشته شدن در باغچه بسیار مناسب است. رز ایرانی باید روزانه 6 ساعث در مقابل نور خورشید باشد.

رز هلندی: یکی از مشهور ترین  گل ها چه در نوع گل رز و چه در مقایسه با گل های دیگر رز هلندی است. رز هلندی دارای تنوع رنگی بسیاری است و از خلوص رنگی بالای برخوردار است. این گونه دارای عطر شیرین و خاصی که به صورت تکرار بر شاخه نیز شکوفه می دهد.

رز پارفیت گیلاسی: رز پارفیت گیلاسی در دسته  رز های فلوریبوندا قرار دارد که گلبرگ های آن سفید و لبه های قرمز دارند. این گل دارای برگ های سبز تیره هستند. نسبتا به صورت پر پشت رشد میکنند و بوته هایی انبوه مانندی نیز دارند.

 سوالات متداول

تفاوت رز هلندی با رز ایرانی چیست؟ رنگدانه رز هلندی پررنگ تر است و زمانی که هردو گونه را در کنار یکدیگر قرار می دهید متوجه تفاوت رنگ آنها خواهید شد، همچنین رز ایرانی دارای ساقه های خاردار است که در رز هلندی کمتر دیده می­شود و برگ های رز هلندی مخملی تر  از رز ایرانی می­باشد.

رز قرمز نشانه چیست؟ معمولا انواع گل رز را به عشاق نسبت می­دهند به خصوص رز قرمز را رمانتیک ترین آن می خوانند.

کلام آخر

خرید آنلاین گل یکی از بهترین ترین هدایا برای لحظه های رمانتیک شما می­باشد. در این مقاله قصد داشتیم شما را با انواع گل رز آشنا کنیم امیدواریم که توانسته باشیم در این مسیر شما را همراهی کرده باشیم ممنون که تا پایان مقاله با ما همراه بوده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *