کاشت و پرورش گل نیلوفر پیچ و رونده

گل نیلوفر

روش کاشت گل نیلوفر رونده در گلدان

گل نیلوفر یکی از زیباترین و محبوب ترین گلها است، می توانید این گل را با ظاهری زیبا و گرمسیری، پروررش دهید که در واقع این امر آسان است. این گل مقاوم به سرما تا منطقه 5را می توانید در فضای باز بگذارید!این گل در رنگ های آبی شامل سفید، قرمز، صورتی، زرد، اسطوخودوس و آبی است. آنها که از اوایل تا اواخر تابستان شکوفا می شوند، یکی از باشکوه ترین گیاهان آبی هستند که می توانید پرورش دهید. نام دیگر این گل لوتوس (otus) است، لوتوس گل ملی هند نیست.

گیاهان نیلوفر آبی با نیلوفرهای آبی ارتباط نزدیکی دارند. اما از نیلوفرها متمایز هستند زیرا گلها و شاخ و برگها روی ساقه های بالای آب قرار می گیرند. در حالی که گل ها و شاخ و برگ نیلوفرهای آبی روی سطح آب شناور هستند (به استثنای گل های نیلوفر آبی گرمسیری که همچنین شکوفه در بالای خط آب).

نیلوفر آبی از مناطق 5-10 که بیشتر آمریکای شمالی را پوشش می دهد مقاوم است.

این گل زیبا هزاران سال است که روی زمین وجود دارد و پراکنش آنها گسترده است. آنها در آب و هواهای مختلف از آمریکای جنوبی تا روسیه و در همه جا رشد می کنند. در آسیا کشورهایی مانند هند، چین، ژاپن و کره، نیلوفر آبی را مقدس می دانند. در آمریکای شمالی، نیلوفر آبی از جنوب کالیفرنیا تا کانادا را در بر می گیرد. در استرالیا می توانید نیلوفر آبی را از مناطق استوایی کوئینزلند شمالی تا کوه های برفی و تاسمانی پرورش دهید. دو نوع نیلوفر آبی وجود دارد. گونه های گرمسیری و معتدل چند ساله. هر دو گونه تقریباً یکسان به نظر می رسند. تفاوت اصلی این است که نوع گرمسیری آن در تمام طول سال رشد می کند و گونه های چند ساله آن در ماه های سردتر به خواب می روند و در بهار دوباره جوانه می زنند.

گل نیلوفر آبی در طیف وسیعی از اندازه ها با برخی از گونه های آن به ارتفاع یک و نیم نتر می رسد (در سدها و دریاچه ها) در حالی که سایر گونه های مینیاتوری با خوشحالی در یک گلدان تا  15 سانتی متر رشد می کنند. به عبارت دیگر نیلوفر آبی برای هر موقعیتی وجود دارد. نیلوفر آبی را می‌توان به روش‌های مختلف از کاسه‌های ایستاده در پاسیو گرفته تا حوضچه‌ای در حیاط خلوت یا یک دریاچه بزرگ خاکی در ملک خود پرورش داد.

 

روش کاشت گل نیلوفر پیچ

اگر قصد دارید این گل زیبا را در گلدان بکارید اولین کاری که می‌بایست انجام دهید. تهیه بذر مرغوب و با کیفیت این گل است بعد از آن بهتر است بذرهای خریداری شده را با یک دستمال خیس به مدت 24 ساعت در محل تاریک نگهداری کنید. تا به خوبی خیس بخورد اما اگر پوسته بذرها بسیار ضخیم بود باید با نوک چاقو یک خراش بسیار جزیی و کوچک روی آن ایجاد کنید تا دستمال خیس بتواند آن را خیس کند. سپس خاک مناسب با ترکیبی از کوکوپیت و پیت ماس و پرلیت در گلدان ریخته و بذرهای خیس خورده را به راحتی به کمک بیلچه در عمق یک سانتی متری درون آن خاک بکارید. بعد از این عمل کمی آب بر روی خاک بریزید اما هیچ گاه از روش غرقابی برای آبیاری آن استفاده نکنید.

همچنین بخوانید: روش نگهداری از گل نیلوفر آبی

کاشت نیلوفر در گلدان
کاشت نیلوفر در گلدان

 

شایان ذکر است که بعد از آنکه گل نیلوفر به اندازه مناسبی رسید. می‌توانید به آرامی آن را از گلدان در آورده و به درون باغچه و یا باغ منتقل کنید. همچنین نیلوفر از گل های چهار فصل می باشد. شما میتوانید با مراجعه به مقاله گل های چهار فصل دیگر گل ها را مشاهده فرمایید.

 

نکات بعد از کاشت گل نیلوفر پیچ

بعد از کاشتن بذر برای نگهداری صحیح به موارد گفته شده در ذیل توجه کنید:

نکات مهم برای رشد گل نیلوفر:

  • نیلوفر آبی به 6 ساعت آفتاب در روز نیاز دارد.
  • لوتوس را از آب جاری یا فواره دور نگه دارید.
  • اجازه ندهید گلدان یا کاسه شما در زمستان یخ بزند.
  • برگ های در حال رشد را زیر آب نگذارید.
  • نیلوفر آبی خود را دوباره در ظرف بزرگتری قرار دهید.
  • از نیلوفر آبی جوان خود در برابر پرندگان و سخت پوستان محافظت کنید.
  • در تابستان کود دهی کنید.

نیلوفر آبی گیاهانی چند ساله هستند که در بهار جوانه می زنند، سپس در تابستان و پاییز گل می دهند و در زمستان به خواب می روند. نیلوفر آبی برای گلدهی به 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد، بنابراین هنگام تصمیم گیری در مورد موقعیت گیاه جدید خود، مطمئن شوید که آفتاب زیادی دارد. ثانیا نیلوفر آبی گیاهان آبی هستند و اگر آنها را در گلدان یا کاسه می روید، مطمئن شوید که سطح آب را 5 سانتی متر روی خاک نگه دارید، اما برگ ها را زیر آب نگذارید. استفاده از آب معمولی لوله کشی مناسب است. همچنین مهم است که پس از خرید، نیلوفر آبی خود را در یک گلدان یا کاسه بزرگتر قرار دهید. ما کاسه ها و گلدان هایی با عرض بیشتر از 40 سانتی متر با عمق 20 سانتی متر برای گونه های کوچک و عرض 80 سانتی متر با عمق 30 سانتی متر برای گونه های بزرگتر پیشنهاد می کنیم.

میزان آبیاری گل نیلوفر

جالب است بدانید که این گل دربرابر بی آبی مقاومت زیادی از خود نشان می دهد به همین دلیل نیاز به آبیاری فراوان ندارد البته برای حفظ رطوبت و شادابی آن بهتر است همیشه مقداری خاک آن رطوبت داشته باشد.

 

گل نیلوفر

 

نوع خاک گل نیلوفر

گل نیلوفر توانایی رشد در هر نوع خاکی را دارد اما برای اینکه رشد مناسب نسبتاً زیادی داشته باشد بهتر است خاک حتماً از زهکشی مناسب برخوردار باشد و با خاک پیت ماس ترکیب شود زیرا اگر این گل را در خاک سنگین بکاریم نمی تواند به خوبی رشد و گل دهد.

میزان نور گل نیلوفر

نیلوفرهای آبی برای تولید گل‌های زیاد به آفتاب فراوان نیاز دارند، این گل بر خلاف گل‌های دیگر باید در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرد و هر چه از میزان دریافت نور آفتاب کم شود به همان میزان نیز میزان گل دهی آن کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل بهتر است گلدان مورد نظر خود را در مکانی قرار دهید که حداقل روزی 6 ساعت نور خورشید به طور مستقیم به آن بتابد.

میزان دما گل نیلوفر

به دلیل آنکه بیشتر در مناطق رشد می‌کند بهتر است در دمای 18 درجه سانتی گراد نگهداری شود تا بتواند سریع انگشت درد و به گلهای برسد.

تکیه گاه برای ساقه گل نیلوفر

استفاده از تکیه گاه برای ساقه گل نیلوفر در سال‌های اولیه پرورش گل نیلوفر بهتر است برای بهتر شکل گرفتن آن از این چوب کوچک به عنوان تکیه گاه استفاده کنید بتواند به سمت مورد نظر شما رشد کند.

 

روانشناسی و نماد گل نیلوفر پیچ

در روانشناسی و باورهای مردمان گذشته همواره گل نیلوفر به عنوان نمادی از یک انسان باشعور و عاشق که هدف راستی و درستی را دنبال می کند به کار می رود. به طوری که در شعرهای شاعران گذشته نیز می‌توان نمونه هایی از آن را پیدا کرد. به همین دلیل این گل همواره نمایانگر گوهر وجودی و دوری از تنبلی و بیهودگی می باشد. زیرا که در درون مرداب راه خود را به سوی آسمان پیدا می‌کند و از زشتی‌ها جدا می‌شود. این باور و عقیده موجب شده است تا هر گاه کسی در شرایط بد و زجر آور خود را باز شناسد و با تلاش و پشتکار زیاد خود به درجه های بالا دست پیدا کند می توانیم آن شخص را به گل نیلوفر تشبیه کنیم. همچنین این گل بسیار زیبا که در شبه قاره هند بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است. می‌تواند به عنوان یک نماد جهانی شناخته شود. زیرا به نظر هندیان که این گل را مقدس می‌دانند هر لایه از آن نشان دهنده ادوار مختلف جهان و همچنین مراحل تکامل هستی می‌باشد.

همچنین بخوانید: پرورش گل پیاز

گل نیلوفر

 

گفتنی است که این نوع گل در محل‌های با آب و هوای گرم مانند آمریکای جنوبی و مرکزی رشد می‌کند. در هنگام بهار با روییدن گل های شیپوری زیبا به رنگ آبی و معطر می‌تواند جلوه خاصی به محیط ببخشند. به همین دلیل بهترین محل استفاده از این گل در بالکن خانه، آلاچیق ساختمان و… است زیرا در هر فصل رشد می‌کند و جزء دسته گیاهان رونده قرار می‌گیرد که این ویژگی باعث می‌شود تا روی بالکن و آلاچیق شما منظره زیبایی به وجود آید.

همچنین بخوانید: گل های مناسب فصل تابستان

 

خواص درمانی گل نیلوفر رونده

اگر شما این گل را در خانه یا باغچه خود پرورش می‌دهید باید بدانید که از خواص درمانی بسیار زیادی نیز بهره مند است که در ادامه به چند نمونه از مهمترین خواص آن اشاره می نماییم.

بهبود دهنده ورم های درون حلق: در برخی مواقع پیش می‌آید که به دلیل عوامل مختلفی حلق انسان دچار تورم می‌شود و یا بیماری‌هایی مانند دیفتری این ناحیه را درگیر می‌کند، این بیماری‌ها باعث می‌شود فرد نتواند به طور طبیعی مایعات و نوشیدنی ها را بخورد بنابراین اگر از این بیماری ها در عذاب هستید می‌توانید گل نیلوفر را با مقداری زعفران و دارچین ترکیب کرده و روزی دو بار میل نمایبد تا به طور کامل این بیماری رفع شود.
درمان سریع اسهال: برای درمان قطعی و سریع اسهال مزمن می شود از این کل و یا حتی ریشه آن استفاده کرد.
درمان بیماری‌های سرخچه آبله و سرخک: در گذشته برای درمان این گونه بیماری‌ها از گل نیلوفر بسیار استفاده می‌کردند زیرا می‌تواند قابل توجهی دمای حرارت بدن را پایین بیاورد و از بروز بیماری‌های سرخچه و سرخک و آبله جلوگیری کند.
درمان سردرد: همانطور که می دانید سردرد یکی از آزار دهنده ترین دردها در بدن است که در این هنگام می‌توانید با استفاده از گل نیلوفر آبی به راحتی سردردهای شدید را به میزان زیادی کاهش دهید.

 

جمع بندی

خب مقاله گل نیلوفر هم اینجا به پایان رسید امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد و جواب های سوال هایتان را گرفته باشید، با خرید گل اینترنتی از گل فروشی آنلاین گندم VIP روزی به یاد ماندنی را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید. ♥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *