گل آرایی چیست؟ اصول و سبک‌های گل آرایی

گل آرایی

منظور از گل آرایی چیست؟

گل آرایی هنر چیدمان مواد گیاهی زنده یا خشک شده برای زینت بدن یا خانه یا به عنوان بخشی از مراسم عمومی، جشن ها و مناسبت های مذهبی است.

از نخستین روزهای تمدن، انسان ها از تزئینات گلی، متشکل از مواد گیاهی زنده یا خشک شده یا فاکسیمیل های مصنوعی برای آراستن محیط و افراد خود استفاده می کردند. گل نقش مهمی در جشن‌های عامیانه، مراسم مذهبی، جشن‌های عمومی از هر نوع و البته خواستگاری داشته است.

فرهنگ‌های پیچیده عموماً با چیدن دقیق گل‌ها در ظروف مخصوص انتخاب شده، علاقه خود را به تزئین با گل یا همان گل آرایی ابراز می‌کنند، در حالی که جوامع دیگر از آن‌ها به‌طور غیررسمی استفاده می‌کنند: به صورت پراکنده، گلدسته و تاج گل ساخته می‌شوند، یا به‌طور اتفاقی در ظروف نگهدارنده آب قرار می‌گیرند، بدون اینکه فکری به چیدمان شود.

 

گل آرایی

 

عناصر و اصول طراحی گل آرایی

اصطلاح گل آرایی کلمه طراحی را پیش فرض می گیرد. وقتی گل‌ها بدون فکر کردن به طرح در ظروف قرار می‌گیرند، دسته‌ای از گل‌ها باقی می‌مانند که به خودی خود زیبا هستند، اما چیدمان درست نمی‌کنند. خط، فرم، رنگ و بافت عناصر اصلی طراحی هستند که انتخاب می شوند، سپس بر اساس اصول طراحی تعادل، کنتراست، ریتم، مقیاس، تناسب، هارمونی و تسلط در یک واحد هماهنگ ترکیب می شوند. لاین توسط شاخه ها یا گل های باریک و شبیه قلاب مانند اسنپدراگون، دلفینیوم و استوک ایجاد می شود.

شکل و رنگ به اندازه خود دنیای گیاهی متنوع است. علاوه بر این، می‌توان با خم کردن و دستکاری شاخه‌ها، درختان انگور یا نی‌ها برای محصور کردن فضا و ایجاد اشکال جدید، اشکال غیرطبیعی برای دنیای گیاهان برای ترکیب‌های انتزاعی معاصر ایجاد کرد.

بافت کیفیت سطح را توصیف می‌کند و می‌تواند درشت باشد، مانند سطوح با گلبرگ‌های متعدد مانند گل رز، داوودی، یا صاف، مانند آنتوریوم، گل نیلوفر و گلایل. تفاوت های زیادی بین این افراط ها وجود دارد. برگ ها و ساقه های چوبی نیز دارای کیفیت های بافتی متنوعی هستند و در گل آرایی ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گل آرایی نه تنها شامل خود گل‌ها می‌شود، بلکه ظرفی که آنها را در خود نگه می‌دارد و پایه‌ای که ظرف ممکن است روی آن قرار گیرد را شامل می‌شود. اگر لوازم جانبی، مانند مجسمه، گنجانده شود، آن نیز بخشی از کل طرح می شود. کل ترکیب بندی باید از نظر کیفیت بافتی به چارچوب مرجع آن مربوط باشد، که ممکن است روی میز چوبی یا شیشه ای یا پارچه کتانی باشد، و باید با سبک اتاقی که برای آن برنامه ریزی شده، هماهنگ باشد.

همانطور که اجزای یک طرح انتخاب و ترکیب و گل آرایی می شوند، یک شبح یا طرح کلی چیدمان ایجاد می شود. این طرح کلی زمانی که فضاهای ترکیب بندی از نظر اندازه و شکل متفاوت است، به طور کلی جالب ترین در نظر گرفته می شود. بعد سوم یا کیفیت مجسمه‌سازی با اجازه دادن به برخی از مواد گیاهی در یک گروه به جلو و برخی دیگر عقب‌نشینی حاصل می‌شود.

به عنوان مثال، سرهای گل به طرفین یا به سمت پشت چرخانده شده اند، یکنواختی خطوط را در گل آرایی از بین می برند و چشم را به داخل و اطراف ترکیب می کشانند. هنگامی که به دنبال کیفیتی رسمی و ایستا هستیم، کانتور محدود می شود یا به شکل یکنواخت، اغلب به شکل های مدرج مانند هرم یا تپه تبدیل می شود.

تعادل از نظر روانشناختی مهم است، زیرا چیدمانی که به نظر می رسد متمایل، سنگین یا کج است، تنش را در بیننده ایجاد می کند. (اما گاهی اوقات، مانند برخی از ترتیبات مدرن، این همان اثر مورد نظر است.) رنگ و همچنین اندازه واقعی مواد گیاهی بر ثبات طراحی تأثیر می گذارد.

در گل آرایی مقادیر رنگ تیره سنگین تر از مقادیر روشن به نظر می رسند. به عنوان مثال، یک گل رز قرمز تیره، در آرایش سنگین‌تر از گل میخک صورتی کم رنگ به نظر می‌رسد، حتی اگر اندازه آنها یکسان باشد. ترتیبی که در آن رنگ‌های تیره در بالا و رنگ‌های روشن در پایین جمع می‌شوند، بنابراین می‌توانند سنگین به نظر برسند.

در گل آرایی؛ گل های مشابهی که در موقعیت های یکسان در دو طرف یک محور عمودی خیالی قرار می گیرند تعادل متقارن ایجاد می کنند. اگر توزیع نابرابر گل ها و برگ های مختلف در دو طرف محور وجود داشته باشد اما وزن ظاهری ظاهری آنها متعادل شود، تعادل نامتقارن حاصل می شود. این وسیله ترکیبی ظریف‌تر و اغلب از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیرتر از تعادل متقارن است، زیرا تأثیر آن به ظاهر کمتر ساخته شده و متنوع‌تر است.

تضاد روشن و تاریک، خشن و صاف، بزرگ و کوچک نیز به ترکیب بندی در گل آرایی تنوع می بخشد. یک چیدمان به طور کلی دارای یک منطقه یا مرکز توجه بصری غالب است که چشم پس از بررسی تمام جنبه های آرایش به آن باز می گردد. یک ناحیه با شدت رنگ قوی یا مقادیر بسیار روشن، یا یک گروه نسبتاً جامد از مواد گیاهی در امتداد محور فرضی و درست بالای لبه ظرف، وسایلی هستند که معمولاً به عنوان مراکز ترکیبی استفاده می‌شوند.

در گل آرایی ریتم یک خط پویا و روان را می توان با تکرار مدرج یک شکل خاص یا با ترکیب مقادیر رنگ مرتبط به دست آورد. مقیاس نشان دهنده روابط است: اندازه مواد گیاهی باید به طور مناسب با اندازه ظرف و به یکدیگر مرتبط باشد. تناسب مربوط به سازماندهی مقادیر و مناطق است. قانون سنتی ژاپنی ها مبنی بر اینکه چیدمان باید حداقل یک و نیم برابر ارتفاع ظرف باشد، استفاده عمومی پذیرفته شده از این اصل است. تناسب همچنین به قرارگیری چیدمان در یک محیط مربوط می شود.

یک ترکیب اگر روی یک سطح خیلی کوچک یا خیلی بزرگ یا در یک محیط فضایی خیلی کوچک یا خیلی بزرگ قرار گیرد، یا بسیار قوی است یا ضعیف. گل آرایی هارمونی احساس وحدت و تعلق است، یک چیز با چیز دیگر، که با انتخاب مناسب همه اجزای یک چیدمان، رنگ، شکل، اندازه، و بافت مواد گیاهی و ظرف به وجود می آید.

همچنین بخوانید: انواع گل سیکلامن

مواد مورد استفاده در گل آرایی

انواع مختلفی از مواد گیاهی در گل آرایی استفاده می شود، از جمله گل، شاخ و برگ، علف، غلات، شاخه ها، توت ها، دانه ها، آجیل، مخروط ها، میوه ها و سبزیجات. مواد ممکن است زنده، خشک یا مصنوعی باشند. در ابتدا، انسان محدود به استفاده از گیاهان وحشی بومی یا گیاهان کشت نشده بود، اما با توسعه تمدن در طول هزاران سال، وابستگی انسان به فصل ها و منابع منطقه خاصی که در آن زندگی می کرد کمتر شد.

با بهبود وسایل حمل و نقل و رشد اینگونه تجارت هایی که نیاز به گل آرایی دارند، گیاهان از کشورهای خارجی معرفی شدند و از آن زمان بسیاری از آنها برای بهبود یا تغییر شکل، اندازه و رنگ هیبرید شده اند. در قرن بیستم، دکوراتور گل دارای محیطی بسیار متنوع است که می تواند در آن ایجاد کند، زیرا مواد گیاهی را می توان از یک نقطه از جهان به نقطه دیگر منتقل کرد.

از قرن نوزدهم، زمانی که کشت گسترده گلخانه‌ای برای اولین بار امکان خرید گل‌های تازه را در هر زمانی از سال فراهم کرد، تولیدکنندگان تجاری مواد گیاهی وجود داشته‌اند که بازارهای عمده‌فروشی گل را در جهان عرضه می‌کنند. به عنوان مثال، هلند به خاطر گستره 10 مایلی گلخانه ها در Aalsmeer در نزدیکی آمستردام مشهور است. در ایالات متحده، کالیفرنیا و فلوریدا، به ویژه، مناطق وسیعی برای کشت گل های تجاری دارند.

 

گل آرایی

 

مواد گیاهی خشک شده به طور کلی برای چیزی که به طور سنتی دسته گل زمستانی نامیده می شود استفاده می شود. گل‌هایی که اغلب خشک می‌شوند، گل‌هایی هستند که دارای کیفیت سطحی خشک و سفت هستند، مانند گل‌های توت‌گل (Helichrysum bracteatum)، گل تاج خروس (Gomphrena) و استاتیک. گیاهان وحشی منطقه معتدل شمالی که برای چیدمان خشک‌شده چیده شده و نگهداری می‌شوند و در گل آرایی از آنها استفاده می شود.

همچنین بخوانید: خواص اسماج و سوزاندن اسماج

 

عبارتند از: همیشه مرواریدی، هدر، و اسطوخودوس دریایی از باتلاق‌های نمکی، و همچنین میله‌های طلایی، توت‌های تلخ و شیرین نارنجی، کتیل، حوض، گز و سماق. بسیاری از انواع علف‌ها مانند پامپا، جو دریایی، ارزن و سورگوم نیز خشک می‌شوند، مانند کپسول‌های حاوی دانه مانند دیسک‌های کاغذی صاف صداقت (Lunaria)، فانوس‌های چینی نارنجی (فیسالیس)، و چوب. گل رز از شکوه صبحگاهی هاوایی (Ipomoea tuberosa). سایر مواد خشک شده که گاهی اوقات در تزئینات گل استفاده می شود مخروط ها و آجیل ها هستند که مدت ها برای ساخت تاج گل و فستون برای جشنواره های زمستانی مانند کریسمس استفاده می شود.

نی، که برای تزئینات کریسمس در سوئد و لیتوانی استفاده می شود. و غلات، به ویژه گندم و جو، اغلب به صورت دسته‌ای برای تزئینات برداشت در اروپا و آمریکا چیده می‌شوند. بیشتر میوه ها و سبزیجات به دلیل ماده گوشتی خود به خوبی خشک نمی شوند. استثناهای اصلی کدو، انار و کنگر فرنگی هستند.

روش های مختلفی برای خشک کردن مواد گیاهی برای استفاده در گل آرایی وجود دارد. برخی از گل‌های باغی (از جمله سلوزیا، مریم گلی آبی، خار مریم گلی، آلیوم و ادریسیا) را می‌توان در اوج شکوفایی خود جمع کرد و با آویزان کردن آن‌ها به صورت وارونه در مکانی تاریک و خشک به مدت چند هفته، خشک کرد. همچنین ممکن است گل ها به صورت جداگانه با استفاده از یکی از چندین روش خشک شوند. پی. جیووانی باتیستا فراری، نویسنده ایتالیایی قرن هفدهم در زمینه باغبانی، فرآیندی را توصیف کرد که به آرامی سر گل ها را در ماسه تمیز و خشک شده در آفتاب دفن می کنند و به آنها اجازه می دهند تا چندین ماه در مکانی گرم شده در آفتاب باقی بمانند. همین روش در قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفت. بعدها از بوراکس و در قرن بیستم سیلیکاژل به دلیل قابلیت جذب رطوبت استفاده شد. این محلول به آرامی بین و روی هر گلبرگ مالیده می شود. از آنجایی که این روش خشک کردن ساقه ها را حفظ نمی کند، سر گل ها باید قبل از چیدمان سیم کشی شوند.

برگ ها و سرخس ها با فشار دادن خشک می شوند. ظریف‌ترین گل‌ها و شاخ و برگ‌های فشرده ساخته، نصب و قاب‌بندی شده‌اند این روش مخصوصاً در بین رمانتیک‌های قرن نوزدهمی که سوغاتی‌های گل‌ها را به‌عنوان یادگاری‌های احساسی شخصی نگهداری می‌کردند، محبوبیت زیادی داشت.

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با نحوه گل آرایی آشنا کنیم کمی از تاریخچه و موارد آن بگوییم امیدواریم که مطالب برای شما مفید بوده باشد.

جهت سفارش و خرید گل از مجموعه گندم vip می توانید گل خود را در صفحات خرید تاج گل، جعبه گل و دسته گل و خرید رز جاودان انتخاب کرده و سپس با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *