نحوه رشد گیاهان در گلدان شیشه ای

رشد گیاهان در گلدان شیشه ای

آیا می توان گیاهان را در گلدان شیشه ای پرورش داد؟

ظروف شیشه ای که به عنوان جایگزینی بدون زباله و بدون آلاینده برای پلاستیک دیده می شوند، با کاربردهای جایگزین بیشتر و بیشتر فراتر از ذخیره سازی مواد غذایی به زندگی ما بازگشته اند. این روند همچنین تنوع جدیدی از طرح های ظروف شیشه ای را برای ما به ارمغان آورده است.

در عین حال، علاقه مندان به گیاهان و دکوراسیون داخلی همیشه به دنبال راه های جدیدی برای نمایش گیاهان آپارتمانی مورد علاقه خود هستند.

در این زمینه، کاشت در یک گلدان شیشه ای راحت، نوآورانه و ساده به نظر می رسد.

با این حال، ممکن است تعجب کنید که آیا این بهترین ایده برای گیاهان است. پیش از همه، بهتر است بدانید گلدان های شیشه ای سوراخ زهکشی ندارند. همچنین، ممکن است شنیده باشید که گیاهان دوست ندارند ریشه هایشان در معرض نور قرار گیرد.

خوشبختانه، دنیای گیاهان آپارتمانی به قدری متنوع است که برای برخی از گونه‌ها، کاشت در گلدان‌های شیشه‌ای گزینه‌ای معتبر برای لذت بردن از گیاهان و تماشاگران است.

 

آیا می توان گیاهان را در گلدان های شیشه ای پرورش داد؟

 

گلدان شیشه ای

 

 

می‌توانید گیاهان را در گلدان‌های شیشه‌ای پرورش دهید، از کوزه‌های قدیمی گرفته تا گلدان‌ها سفالب و گلدان‌های شیشه‌ای با طراحی خاص. با این حال، محدودیت هایی در مورد گیاهانی که می توانید پرورش دهید وجود دارد. و همچنین اقدامات احتیاطی خاصی که باید برای اطمینان از سالم ماندن گیاهان خود انجام دهید.

یکی دیگر از موارد زیبا در مورد گلدان شیشه ای این است که می توانید تقریباً از هر ظرف شیشه ای استفاده کنید؛ فقط باید گیاه مناسب را مطابقت دهید.

همچنین بخوانید: روشهای تکثیر گیاهان

 

نحوه پرورش گیاهان در گلدان های شیشه ای

سه راه اصلی برای استفاده از کوزه های شیشه ای و سایر ظروف برای رشد گیاهان وجود دارد.

به عنوان  گلدان های شیشه ای و کاشت، با گیاهان به طور مستقیم در یک محیط قرار می گیرد. استفاده از گلدان های شیشه ای برای رشد گیاهان می تواند به عنوان گلدان معمولی (با خاک) یا به عنوان یک سیستم هیدروپونیک غیرفعال (با آب و شاید یک بستر هیدروپونیک) انجام شود.

به عنوان تراریوم شیشه ای

برای  ریشه زایی قلمه ها، در حالی که مطمئناً بسیار کاربردی هستند، گلدان های شیشه ای با قلمه های ریشه دار نیز می توانند نمایش جذابی ایجاد کنند.

با این حال، برخی از اشتراکات در همه اشکال رشد گیاهان در گلدان شیشه ای وجود دارد. قبل از پرداختن به سه روش گفته شده برای کشت گیاهان ظروف شیشه ای، نگاهی اجمالی به این موارد خواهیم داشت.

همچنین بخوانید: 15 گیاه برای رشد در گلدان شیشه ای

 

نحوه رشد گیاهان در گلدان های شیشه ای – راهنمای گام به گام

آیا می خواهید گیاهان خوشمزه را در گلدان های شیشه ای پرورش دهید؟ چرا آنها را در شیشه های سنگ تراشی پرورش نمی دهید؟! این باغ گیاهی دوست‌داشتنی را که حاوی مقدار زیادی پیازچه، جعفری، ریحان، پونه کوهی، آویشن و مریم گلی است، ببینید. اگر در حال پرورش گیاهان روی طاقچه، ایوان جلویی یا حتی بخش کوچکی از حیاط خود هستید، این ترکیب عالی برای داخل خانه است. با ما همراه باشید:

 

گلدان شیشه ای

 

  1. گلدان های شیشه ای فاقد سوراخ های زهکشی هستند. بنابراین، به جز قلمه های ریشه دار، به شما توصیه می کنیم از زهکشی مناسب در کف گلدان شیشه ای اطمینان حاصل کنید. یک لایه ضخیم مناسب از مواد زهکشی غیر تخریبی اضافه کنید. سنگریزه های درشت شن یا خاک رس در ته گلدان کاملاً کار می کنند.
  2. همچنین می‌توانید در یک ظرف شیشه‌ای سوراخ کنید، اگرچه این کار با بسیاری از کوزه‌ها و ظروف شیشه‌ای دشوار است.
  3. بستر را روی این لایه قرار دهید! تمام آب اضافی زیر لایه به لایه زهکشی (خوب، خوب!) تخلیه می شود.
  4. لایه زهکشی باید به اندازه کافی ضخیم باشد تا ناحیه ریشه نتواند مستقیماً به آب بیش از حد دسترسی پیدا کند. در عوض، هنگامی که بستر خشک‌تر می‌شود، آب توسط نیروهای مویرگی به سمت بالا کشیده می‌شود.
  5. مراقب آبیاری باشید. از آنجایی که آب نمی تواند از شیشه خارج شود و از طریق دیواره گلدان تبخیر نمی شود، گیاهان نسبت به گلدان های معمولی به آبیاری کمتری نیاز دارند. آب بیش از حد در این شرایط قطعا به معنای خطر پوسیدگی ریشه است.
  6. وقتی صحبت از روشنایی می شود، گلدان های شیشه ای برای قرار دادن در نقطه ای با  نور غیر مستقیم، با روشنایی بسته به نیاز گیاهان انتخابی مناسب هستند.
  7. قرار دادن گلدان های شیشه ای در معرض نور بیش از حد منجر به تکثیر جلبک های سبز می شود، به این معنی که یک لایه سبز لزج ناخوشایند در قسمت داخلی کاشت شیشه شما ایجاد می شود. همچنین نور مستقیم خورشید می تواند گلدان را بیش از حد گرم کند و بر سیستم ریشه تأثیر منفی بگذارد.
  8. پوشاندن گلدان شیشه ای خود با یک پوشش تیره و غیر شفاف یا قرار دادن آن در گلدان تزئینی دوم بیشتر مشکلات شما را در مورد نور ناخواسته و جلبک حل می کند. به طور طبیعی، این راه حل برای افرادی که می خواهند شیشه به دلیل ارزش زیبایی شناختی خود را نشان دهند، کار نخواهد کرد.
  9. اگر از ظروف شیشه ای برای قلمه زدن  یا  پرورش گیاهان در آب در سیستم هیدروپونیک مانند غیرفعال استفاده می کنید، نیازی به مراقبت از زهکشی و آبیاری ندارید. با این حال، تمام نکات دیگر در مورد روشنایی و نگهداری اعمال می شود. همچنین، اگر می‌خواهید گیاه برای مدت طولانی رشد کند، احتمالاً برای رشد گیاهان در آب، باید سطح مواد معدنی و مواد مغذی را کنترل کنید.
  10. بیشتر گلدان های شیشه ای نیاز به نگهداری و تمیز کردن دارند؛ که شامل حذف دوره ای رسوب آهک و جلبک سبز می باشد.
  11. در نهایت، انتخاب بهترین گونه های گیاهی برای رشد در ظروف شیشه ای برای موفقیت ضروری است. به طور کلی، به دنبال گیاهانی باشید که بزرگ نباشند و نسبت به هنگ های آبیاری و رطوبت بیش از حد حساس نباشند.
  12. همچنین از گیاهان حساس به خشکی در انتهای طیف خشک تر خودداری کنید! و برای امتیازهای اضافی، گیاهانی را امتحان کنید که مستعد پوسیدگی ریشه نیستند. ما فکر می کنیم اگر این نکات را هنگام انتخاب  گیاهی که در ظرف شیشه ای قراردارد رعایت کنید، عملکرد خوبی خواهند داشت.

مطالب مرتبط » راهنمای کامل زهکشی

 

انتخاب دقیق گونه به سبک خاص کاشت شیشه شما بستگی دارد.

 

گلدان شیشه ای

 

 

 

برای کشف نحوه رشد گیاهان در تراریوم های شیشه ای، گلدان ها و ظروف ریشه زایی و اینکه چه گونه هایی برای هر کاربرد مناسب است، ادامه دهید.

وقتی همکاران باغبان ما در مورد رشد گیاهان در گلدان شیشه ای صحبت می کنند، همیشه پیاز را فراموش می کنند! بنابراین؛ وقتی پیدا کردیم که این پیازها در یک جفت کوزه شیشه ای قدیمی روی یک طاقچه آفتابگیر جوانه می زنند، خندیدیم! باور کنید یا نه، این پیازها مقاوم هستند!

ما همچنین یک راهنمای عالی از دانشگاه آریزونا را در مورد رشد مجدد پیاز خواندیم. راهنمای رشد پیاز به وضوح مراحل دقیقی را که می‌خواهید از ابتدا پیاز بکارید، انجام دهید. هیچ گونه ارقام فانتزی پیاز یا دانه های پیاز مورد نیاز نیست! (فقط پیاز تازه و ریشه پیاز!)

تراریوم  یک اکوسیستم گیاهی کوچک و محدود است، یک گلخانه مینیاتوری که متناسب با میز اتاق نشیمن شماست. به همین دلیل است که تراریوم ها اغلب با استفاده از کوزه های شیشه ای، بطری ها یا دیگر سازه های شیشه ای مناسب ایجاد می شوند.

از همان توضیحات، می توانید نتیجه بگیرید که یک تراریوم گیاهی که به خوبی نگهداری می شود چقدر می تواند تزئینی باشد. آنها زرق و برق دار هستند!

با این حال، احتیاط کنید! همه گیاهانی که در تراریوم شیشه ای ظاهر خوبی دارند برای تراریوم شیشه ای مناسب نیستند.

شرایط خاص یک مینی اکوسیستم محصور، فضای محدود، جریان هوا کم و (معمولا) رطوبت بالا همه گیاهان نمی توانند این شرایط را تحمل کنند. تعداد کمی می توانند در تراریوم برای مدت طولانی دوام بیاورند. در نتیجه، انتخاب بهترین گونه گیاهی تراریوم برای موفقیت هر پروژه تراریوم بسیار مهم است.

آبیاری مناسب نیز حیاتی است. تراریوم شیشه ای و تراریوم ها به دلیل زهکشی محدود و تبخیر ضعیف به آب بیش از حد حساس هستند. همیشه آب را با دقت اضافه کنید. اگر در دو طرف تراریوم متوجه قطرات میعان شدید، آن را برای مدتی باز بگذارید (اگر طراحی اجازه می دهد) تا آب بتواند تبخیر شود.

وقتی صحبت از نورپردازی می شود، نیاز به تراریوم های شیشه ای برای ماندن در یک نقطه روشن با نور غیر مستقیم حیاتی است!

چرا؟ خوب، لایه زهکشی نیز به عنوان یک سینی رطوبت عمل می کند. قرار دادن یک تراریوم شیشه ای در زیر نور گرم و مستقیم خورشید، تبخیر را تا سطوح ناخواسته افزایش می دهد؛ و منجر به تجمع گرما می شود. تمام رطوبت و هوای گرم ممکن است گیاهان را بخار کند. این بسیار بیهوده خواهد بود؛ مگر اینکه مقداری بچه اسفناج در آنجا داشته باشید!

همچنین بخوانید: پرلیت یا سنگریزه های سفید و سبک داخل خاک گلدان چیست؟

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با نحوه‌ی کاشت و نگهداری گیاهان آپارتمانی در گلدان شیشه ای آشنا کنیم، امیدواریم که مطالب برای شما مفید بود باشد.

جهت سفارش و خرید گل و گیاهان آپارتمانی کافی است با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ترجمه شده از سایت outdoorappenes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *