معرفی انواع گل نرگس

انواع گل نرگس

معرفی انواع گل نرگس به عنوان نماد تولد دوباره و آغاز نو

یکی از محبوب ترین و زیباترین گیاهان، انواع گل نرگس است. این گیاه اسرارآمیز دارای عطر مسحور کننده ای می باشد. از نظر علمی نیز ثابت شده که عطر نرگس دارای تاثیر مثبتی بر سلول های مغزی می باشد و با استشمام بوی خوش این گل، حس و حال خوبی در انسان ایجاد می شود.

این گیاه، دارای خواص فراوانی است و از دیدگاه دینی نیز احادیث زیادی درباره بوئیدن این گل زیبا و خوش بو به ما رسیده است. نرگس، گیاه بومی بخش‌ هایی از اروپا، آفریقا، آسیا و مخصوصاً سواحل مدیترانه است و علاوه بر کشت پرورشی، به صورت خود رو و وحشی نیز رشد می کند. امروزه، این گل زینت بخش محافل و مهمانی های زیادی است.

 

انواع گل نرگس

 

از نظر گیاه شناسی، نام علمی این گیاه narcissus است و رشد تقریبی این گیاه در حدود 20 تا 60 سانتی متر می باشد. نرگس، یکی از خوشبو ترین گل های طبیعی است که تقریباً همه علاقمندان گل و گیاه به آن علاقه دارند.

شکفتن گل های این گیاه، نوید آمدن بهار را می دهد. نرگس دارای 4 تا 6 گلبرگ و یک تاج شیپوری زرد رنگ است. گل های نسرین، مریم، خورشیدی هم خانواده های نرگس هستند. علاقمندان انواع گل نرگس، پیاز این گل را تهیه کرده و سال ها از آن نگهداری می کنند. معمولاً این گیاه در پاییز کاشته می ‌شود و در بهار گل می دهد.

در این مقاله از «گندم vip» به ویژگی ها و نحوه کاشت و نگهداری از نرگس و سایر اطلاعات مفید درباره این گیاه می پردازیم. اگر می خواهید بیشتر با این گل زیبا آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

گل نرگس

ویژگی های گل نرگس و انواع آن

نرگس، در رنگ های مختلف وجود دارد. معروف ترین نوع نرگس به رنگ های زرد و سفید موجود است. این گل خوش بو، علاوه بر زیبایی و عطر دل نشین، دارای خواص دارویی و درمانی زیادی است. انواع گل نرگس، در علف زارها، بوته زارها و چمن ها و مناطق کوهستانی می روید. معمولاً این گیاه را در بین درختچه ها و داخل گلدان یا گلخانه ها می کارند. این گل در محیط طبیعی دارای طول عمر زیادی است و در برابر انواع حشرات و آفات مقاوم می باشد.

این گل دارای تنوع فوق العاده زیادی است. شناخته شده ترین نوع این گل، نرگس شیرازی و نرگس شهلا است که در رنگ های سفید و زرد وجود دارد. اما انواع گل نرگس به این رنگ ها محدود نمی شوند و تفاوت گونه های مختلف این گل به مواردی از قبیل زادگاه، شکل گلبرگ ها و ظاهر آن برمی گردد.

یک نوع نرگس دارای تاج بزرگ بوده و تک گل است و نوع دیگر، دارای تاج کوچک و گل‌ های خوشه ‌ای است. بیشتر نرگس ‌های ایرانی از دسته دوم هستند و به نام ‌های نرگس شهلا، نرگس پرپر، هزار پر یا شصت پر و نرگس نروک یا پنجه گربه ‌ای نامیده می شوند؛ که نرگس شهلا محبوب ‌ترین نوع نرگس است. طبقه ‌بندی‌ های دیگری هم برای این گل وجود دارد که بر اساس طول تاج گل و تعداد گل انجام شده است.

 

نماد گل نرگس

 

انواع گل نرگس نماد چیست؟

نرگس، یک گل جذاب و زیبا است که علاوه بر ظاهر زیبا و جذاب، به عنوان نماد می تواند پیام هایی را با دیگران منتقل کند. به عنوان مثال، انواع گل نرگس به عنوان نماد تولد دوباره و آغازگری، خوش شانسی، نماد ارتباط عاشقانه، نماد شادی و احترام و نشاط، خوشی، امید و زندگی مجدد می باشد.

روش کاشت و بهترین شرایط نگهداری از نرگس

بهترین زمان کاشت نرگس از طریق بذر و پیاز، دو تا چهار هفته قبل از شروع فصل زمستان مانند گل رز جاودان است. به بیان دیگر، اواخر آذر زمان مناسبی برای کاشت این گیاه می باشد. پیاز کاشته شده، در فصل بهار رشد کرده و شکوفا می شود.

پس از تهیه پیاز مناسب، باید یک گلدان سفالی با عمق بیشتر از 20 سانتی متر را آماده کنید و آن را تا نیمه از خاک مخصوص پر کنید. پیازها را به مدت 2 ساعت در آب با دمای اتاق و بدون کلر قرار دهید. دقت کنید برای جلوگیری از پوسیدگی پیازها، باید فقط قسمت انتهایی پیاز در آب قرار داده شود.

پیازهای خیس خورده را در حدود 4 تا 6 سانتی متر زیر خاک قرار دهید. پس از کاشت گلدان را در برابر نور خورشید و یا پنجره نورگیر قرار دهید و تا قبل از مشاهده جوانه، از آبیاری گیاه خودداری کنید. گیاه شما، پس از زمستان در اوایل بهار گل می دهد.

برای افزایش ماندگاری نرگس شاخه بریده، هر روز آب آن را عوض کنید و گل را در کنار بخاری یا مقابل کولر قرار ندهید. هر روز ۲ سانت از پایین ساقه را به شکل مورب ببرید. می توانید برای تغذیه گل از ترکیب ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب و ۲ قاشق شکر یا غذای گل موجود در گلفروشی ها استفاده کنید.

دلیل محبوبیت گل اسرارآمیز نرگس

افراد زیادی هستند که به انواع گل نرگس علاقمند هستند. علاقمندی به این گیاه اسرار آمیز، فقط به دلیل بوی خوش و ظاهر آن نیست، بلکه خواص درمانی این گیاه و همچنین نمادین بودن آن از جمله دلایل محبوبیت این گیاه دوست داشتنی و زیبا می باشند. هم چنین از این گل در تاج گل تبریک نیز استفاده می شود.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این گل، مقاومت آن در برابر حشرات و آفات است. این گل، در رنگ ها و انواع مختلف پرورش داده می شود و زیبایی خیره کننده خود را تقدیم طرفداران خود می کند.

خواص درمانی و شگفت انگیز گل نرگس

نرگس دارای خواص دارویی فراوانی است. بو و رایحه این گل محیط را ضدعفونی می کند. این گیاه در طب سنتی نیز دارای جایگاه خاصی است؛ مثلاً از روغن نرگس و عسل برای رفع مشکل اعصاب استفاده می شود. ترکیب پیاز له شده نرگس با زرد چوبه برای رفع ضرب دیدگی، در رفتگی و کوفتگی اعضای بدن مفید است. بوئیدن نرگس موجب آرامش اعصاب می شود. همچنین از نرگس برای تقویت و رشد مو استفاده می شود و برای رفع لکه های پوستی مفید است. دم کرده انواع گل نرگس یکی از دمنوش های گیاهی مفید با طبع گرم و خشک و دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد.

اگر شما هم تمایل دارید این گل زیبا را به صورت آنلاین سفارش دهید و از زیبایی و عطر و بوی مسحور کننده آن لذت ببرید، با ما در «گندم vip» تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *