راهنمای جامع نگهداری گل حسن یوسف

گل حسن یوسف

پرورش گل حسن یوسف

گل حسن یوسف با نام علمی Solenostemon یک گیاه علفی دو لپه ای در خانواده ی گیاهان نعنائیان قرار دارد. این گیاه زیبا و جذاب، بومی مناطق گرمسیری در آسیا، آفریقا و استرالیا می­باشد.

این گیاه دو مدل ریشه میدواند که یک ریشه آن به صورت عمودی، ضخیم تر و بلند تر است و توسط ریشه های ریز و نازک احاطه شده است.

این گیاه در سرتا سر جهان دارای شهرت و محبوبیت بسیاری است زیرا شرایط نگهداری آن ساده است بنابراین می­توان آن را در محیط های آپارتمانی نیز پرورش داد.

با خرید این گیاه منحصر به فرد یک گل همیشگی را به مجموعه گیاهان آپارتمانی خود اضافه کرده اید که زینت بخش تمام گل و گیاه های شما خواهد شد. زیرا این گیاه با نگهداری مناسب جزو گیاهان پایا با عمر طولانی زیاد قرار میگیرد.

یکی از دلایل جذابیت حسن یوسف وجود رنگهای ترکیبی در برگ های آن است که معمولا در رنگ های، قرمز، زرد، قهوه ای، نارنجی، سبز و سفید دیده می­شود. همچنین برخلاف گیاهان دیگر هر ساقه آن تنها یک گل ندارد بلکه هر ساقه شامل چندین گل خواهد شد.

اگر قصد خرید گل حسن یوسف را دارید و نحوه ی پرورش آن را نمی دانید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: نحوه نگهداری گیاه حسن یوسف

گل حسن یوسف

روش نگهداری گیاه حسن یوسف

آبیاری: این گیاه به آب فراوان احتیاج ندارد و فقط در زمان خشک شدن خاک باید آن را آبیاری کنید. به طور دقیق می توان گفت حسن یوسف به رطوبت علاقه دارد و خیس بودن بیش از حد باعث ازبین رفتن و پوسیدگی ریشه های آن می­شود.

البته آبیاری بیش از حد برای بیشتر گیاهان خطر پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه را به همراه دارد و یک خطای رایج است که اغلب دوستا داران گل و گیاه به آن توجه نمی­کنند.

مورد مهم دیگر این است که شما گل حسن یوسف را در باغچه کاشته اید یا در یک گلدان، زیرا حسن یوسف کاشته شده در گلدان به آب بیشتر نیاز دارد.

نکته: توجه کنید فقط و فقط زمانی که برای اولین بارحسن یوسف را میکارید باید مقدار زیادی به آن آب دهید؛ و همچنین در نوبت های بعدی هر چند وقت یکبار انگشتان خود را در میان خاک قرار دهید تا از رطوبت کافی مطمئن شوید تا گیاه تشنه نماند.

نور: حسن یوسف به محیط ها روشن علاقه دارد و در زیستگاه طبیعی خود همیشه در معرض نور غیرمستقیم و در سایه رشد می­کند. در واقع اگر قصد پرورش گل حسن یوسف را دارید باید آن را در سایه قرار دهید و از تابش مسقیم نور به گیاه جلوگیری کنید.

تابش نور مستقیم به گیاه حسن یوسف باعث سوختن و از بین رفتن برگ ها و محوشدن رنگهای ترکیبی و جذاب آنها می­شود. مخصوصا آفتاب بعدظهر که قوی تر از آفتاب صبحگاهی است نیاز به فیلتر بیشتری دارد.

دمای: همانطور که در بالا اشاره کردیم حسن یوسف در مناطق گرمسیی رشد میکند بنابراین می توان به سادگی حدس زد که نسبت به سرما حساس است و گرما را ترجیح می­دهد.

دمای مناسب برای نگهداری و رشد گل حسن یوسف دمای حدود 20 تا 37 درجه سانتی گراد است. و زمانی که دمای هوا به زیر 15 درجه برسد رشد گیاه متوقف و کم طاقت خواهد شد.

رشد این گیاه در فصل های گرم سریع تر است و همچنین طراوت و شادابی آن در فصل تابستان بیشتر نمایان خواهد شد. پس اگر گلدانتان را در بخشی که گردش هوا زیادی دارد نگهداری می­کنید توجه کنید که در زمستان جای آن را تغییر دهید و در یک محیط گرم آن را نگهداری کنید.

خاک: یک خاک سبک با زهکشی مناسب بهترین انتخاب برای نگهداری گل حسن یوسف است. می توانید با یک آزمایش ساده از میزان زهکشی مطمئن شوید کافی است یک لیوان آب روی خاک بریزید اگر آب با سرعت به سمت لایه های پایین تر حرکت کرد یکی خاک زهکشی مناسبی دارد اما اگر سرعت فرو رفتن آب کم بود یعنی خاک نیاز به زهکشی دارد.

برای این امر کافی است مقداری شن و ماسه، سنگ ریزه و یا پرلیت به ترکیبات خاک فعلی اضافه کنید تا به یک ترکیب مناسب برسید.

همچنین بخوانید: دلیل و راه حل پژمرده شدن حسن یوسف

گل حسن یوسف

کود دهی: همانطور که میدانید تمامی گیاهان برای تغذیه و رشد مناسب هر چند وقت یکبار نیاز به کود دهی دارند، گل حسن یوسف نیز در فصل های بهار و تابستان نیاز به حداقل ماهی یکبار کوددهی دارد اما در فصل های سرد سال به طور کلی نیاز به کود ندارد زیرا در این بازه این گیاه در حال استراحت میباشد.

سمی بودن: تا کنون موردی مبنی بر سمی یا خطرناک بودن حسن یوسف برای انسان ها نبوده است البته اگر گوارش حساسی دارید ممکن است کمی شما را دردسر کند اما خوردن گل حسن یوسف برای حیواناتی مانند سگ و گربه باعث اسهال، افسردگی، تهوع یا از دست دادن اشتها خواهد شد.

بنابراین اگر پت در خانه نگهداری می­کنید بهتر است از خطرات این گیاه برای آنها آگاه باشید و مطمئن شوید که گلدان حسن یوسف را دور از دسترس آنها نگهداری می­کنید.

همچنین بخوانید: گل نرگس

 

کلام آخر

نگهداری از گل حسن یوسف کار دشوار و سختی نیست به همین علت اگر جزو دسته کسانی هستید که علاقه به نگهداری گیاهان در منزل خود دارید اما خیلی امکان نگهداری از گیاهان حساس را ندارید پیشنهاد می­کنیم این گیاه را تهیه کنید و خانه خود زینت ببخشید.

 در این مقاله تلاش کردیم گیاه حسن یوسف را به شما معرفی و نحوه ی نگهداری و رشد آن را برای شما عزیزان شرح دهیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید و مورد استفاده قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *