نحوه نگهداری از گیاه نخل مرداب

گیاه نخل مرداب

گیاه نخل مرداب

نحوه ی نگهداری از گیاه نخل مرداب را در این مقاله بخوانید!

اگر به دنبال افزودن فضای گرمسیری به خانه خود هستید، هیچ چیز بهتر از یک گیاه نخل نیست. اگرچه درختان نخل محدوده‌های رشدی متفاوتی دارند، اما وقتی به دنبال آن‌ها بگردید، در همه جا، از دفاتر گرفته تا مراکز خرید، متوجه حضور آنها در فضای مختلف خواهید شد. زیرا آنها به طور گسترده در دسترس هستند، به راحتی رشد می کنند، و شاخ و برگ سرسبز آنها حتی به حذف برخی از سموم از هوا کمک می کند. با این ویژگی ها جای تعجب نیست که آنها محبوب هستند!

اگر برای یادگیری نحوه ی نگهداری و رشد گیاه نخل مرداب خود آماده هستید، در اینجا اصول اولیه را شرح می دهیم با ما همراه باشید.

مشخصات گیاه نخل مرداب

گیاه نخل مرداب که با نام‌های دیگر نخل پروانه، نخل عصای طلایی، نخل بامبو یا نام لاتین آن Dypsus lutescens شناخته می‌شود، بومی ماداگاسکار است؛ و از خانواده جنگیان می باشد. همچنین این گیاه برای حیوانات سمی نیست و می توانید به راحتی آن را در آپارتمان یا محل کار خود پرورش دهید؛ اما همچنان ممکن در برخی از منابع بخوانید که این گیاه جزو گروه های گیاهی نیمه سمی دسته بندی می شود؛ به هر حال تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر این موضوع ثبت نشده است.

 

 

گیاه نخل مرداب

محل پرورش نخل مرداب

نخل پروانه به نور روشن و غیر مستقیم نیاز دارد، اما نور مستقیم خورشید ممکن است برگ ها را بسوزاند.

دمای خانه بین 60 درجه فارنهایت (16 درجه سانتیگراد) تا 75 درجه فارنهایت (24 درجه سانتیگراد) خوب است، اما افت ناگهانی دما یا بادهای سرد می تواند منجر به ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ها شود. در داخل خانه، انتظار داشته باشید که این گیاه 6 تا 10 فوت (2 تا 3 متر) قد داشته باشد.

این گیاهان می توانند در تمام طول سال در فضای باز در مناطق 10 تا 11 USDA زنده بمانند، جایی که پایین ترین سطح سرمای زمستانی را دارد و بالای صفر باقی می ماند. نخل پروانه در خارج از منزل ممکن است 12 تا 30 فوت (4 تا 9 متر) قد داشته باشند.

 

کاشت و مراقبت نخل مرداب

سریعترین راه برای از بین بردن تصادفی این گیاه آبیاری بیش از حد و/یا زهکشی نکردن خاک آن است، بنابراین مراقب این دام رایج باشید. بنابراین بهتر است، گیاه نخل مرداب را در خاک گلدانی با زهکشی خوب، در گلدانی با سوراخ های زهکشی بکارید. بین دو آبیاری اجازه دهید قسمت بالای خاک خشک شود و در ماه های زمستان گیاه را کمتر آبیاری کنید.

این گیاه زیبا رشد نسبتاً کندی دارد و ترجیح می دهد تا حدودی ریشه دار باشد، بنابراین هر دو یا سه سال یکبار نیاز به تعویض گلدان مجدد دارد. در طول بهار در گلدانی با عرض 5 تا 10 سانتی متر بیشتر از گلدان فعلی گلدهی کنید.

اگر می‌خواهید به رشد سریع‌تر گیاه نخل مرداب خود کمک کنید، می‌توانید ماهیانه در طول فصل رشد بهار و تابستان به آن کود محلول در آب رقیق شده بدهید.

 

روش تکثیر نخل مرداب

بهترین روش تکثیر این نخل، روش‌های کشت بذر، تقسیم ریشه یا قلمه زدن هستند.

 

مشکلات احتمالی نخل مرداب

پوسیدگی ریشه بزرگترین قاتل گیاه نخل مرداب است، اما می توان با آبیاری مناسب (به بالا مراجعه کنید) و مرطوب نگه داشتن خاک از آن جلوگیری کرد. اگر هوا خیلی خشک باشد ممکن است نوک برگ‌های قهوه‌ای ظاهر شود، که این گیاه را به آفاتی مانند کنه‌های عنکبوتی و شپشک‌های آرد آلود حساس‌تر می‌کند. اگر متوجه هجوم شدید آفات شدید، از صابون حشره کش برای از بین بردن هر یک از این آفات استفاده کنید و گیاه را به مکان مرطوب تر منتقل کنید یا در غیر این صورت رطوبت اطراف و خاک آن را افزایش دهید.

همچنین بخوانید: مراقبت از کراسولا پرفوراتا

 

گیاهان آپارتمانی

 

روش نگهداری از نخل مرداب

نخل پروانه گیاهی مقاوم و سخت است که شباهت های بسیاری به گیاهان علفی دارد. کمترین میزان رشد گیاه 40 و بشترین ارتفاع آن 120 سانتی متر است. برای نگهداری از این گیاه سبز پرپشت باید شرایط و اصولی را رعایت کرد که ما در ادامه به آن می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

 

نور مورد نیاز رشد نخل مرداب

ترجیحا گیاه نخل مرداب را در یک محیط پر نور قرار دهید اما توجه کنید که این گیاه از نور مستقیم خوشش نمی آید؛ و نور شدید غیر مستقیم را ترجیح میدهد همچنین تابش نور مستقیم و طولانی می تواند دلیل سوختن برگ ها شود.

اگر می خواهید نخل تان به خوبی رشد کند و پرپشت باشد، بهتر است نسبت به نور مورد نیاز آن توجه نشان دهید؛ زیرا اگر گیاه را در مکان کم نور نیز قرار دهید سرعت رشد و حجم  آن را کاهش خواهید داد.

 

دما و رطوبت مورد نیاز نخل مرداب

همان طور که در بالا تر اشاره کردیم این گیاه در محیط های مرطوب و گرم رشد بهتری خواهد داشت در واقع بهترین دما برای نگهداری گیاه نخل مرداب از 10 تا 22 درجه سانتی گراد است. همچنین این گیاه در دمای پایین مقاومت کمی دارد و ممکن است آسیب ببیند و از بین برود.

 

آبیاری نخل مرداب

همان‌طور که در مقدمه گفتیم نخل مرداب عاشق آبیاری است و آبیاری زیاد نه‌تنها به آن آسیبی نمی‌رساند بلکه گیاه از آن لذت نیز می‌برد؛ دلیل این موضوع این است که نخل مرداب گیاهی نمیه‌آبزی و در زیستگاه طبیعی خود کنار برکه‌ها و آبراه‌ها رشد می‌کند. پس چندان عجیب نیست که این گیاه برای رشد خود نیاز به آبیاری زیاد داشته باشد.

در مورد آبیاری گیاه نخل مرداب گفتنی است که می‌توانید گلدان گیاه را در سینی یا کاسه‌ای پر از آب قرار دهید و دیگر نگران آبیاری آن نباشید؛ چراکه این گیاه مشکلی با در آب ماندن و آبیاری زیاد ندارد و همین مساله، نگهداری از آن را بسیار راحت می‌کند.

 

خاک مناسب برای نگهداری نخل مرداب

یکی از مهم ترین معیار ها برای نگهداری گیاهان بستر خاک آن است، گیاه نخل مرداب برای نگهداری به یک خاکی با PH میانگین 5.5 تا 6.5  نیاز دارد؛ به همین جهت خاک معمولی گلدان یک بستر مناسب برای نگهداری از این گیاه پر پشت است.

اگر می خواهید مراقبت بیشتری از گیاه کنید؛ می توانید ترکیبی غنی از ماسه، پیت ماس و یک قسمت لوم را درست کنید که خیالتان از زهکشی آن آسوده باشد. این مخلوط به سادگی ررطوبت را در میان خود نگه می دارد و مورد پسند نخل پروانه است.

یکی دیگر از نکات جالب در مورد این گیاه مقاوم این است که اگر بخواهید می توانید آن را در آب نیز پرورش دهید و فقط محدود به کاشت آن در گلدان نخواهید بود.

همچنین بخوانید: چگونه بهترین خاک گلدان را برای گیاهان آپارتمانی انتخاب کنیم؟

 

کوددهی نخل مرداب

همانطور که قبل تر اشاره کردیم این گیاه یک گیاه با رشد کند است بنابراین اگر انتظار رشد سریع تر را دارید؛ می توانید در هفته یک محلول رقیق از کود مایع به آن بدهید؛ به‌این‌منظور کود استاندارد گیاهان خانگی انتخابی مناسب است.

 

هرس کردن  نخل مرداب

یکی از نکات مهم در نگهداری از نخل مرداب، هرس کردن درست و به‌موقع آن است؛ چراکه این گیاه سرعت رشد و گسترش زیادی ندارد و اما در صورتی که از آن غافل شوید ممکن است تمام فضای باغچه شما را اشغال کند. همچنین باقی ماندن برگ‌های ضعیف یا مرده روی گیاه می‌تواند باعث ضعیف شدن یا مرگ آن شود، بنابراین باید برگ‌های مرده یا تغییر رنگ یافته را نیز از روی گیاه هرس کنید.

 

کلام آخر 

در این مقاله تلاش کردیم شما را با نحوه نگهداری از گیاه نخل مرداب آشنا کنیم و نکات کلیدی را بازگو کنیم، امیدواریم که مطالب برای شما مفید بوده باشد.

جهت خرید گل و گیاهان آپارتمانی کافی است با کارشناسان مجموعه گندمvip در ارتباط باشید.

 

1 دیدگاه برای “نحوه نگهداری از گیاه نخل مرداب

  1. فاطمه گفته:

    سلام و خداقوت
    گلدان نخل مرداب من خیلی نا منظم و شلوغه ساقه های بلند و کوتاه درهم هستن با نخل بلندهارو بستم ولی این شلوغی رو دوست ندارم جایی دیدم گلدان نخل مردابسون وسط گلدان کوتاه هستن و دورتادور به ترتیب بلندتر میشن چطور این نظم رو میشه ایجاد کرد و همینطور حفظ کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *