چگونه بهترین خاک گلدان را برای گیاهان آپارتمانی انتخاب کنیم؟

خاک گلدان برای گیاهان آپارتمانی

چگونه بهترین خاک گلدان را برای گیاهان آپارتمانی انتخاب کنیم؟

خاک گلدان و ظرفی که در آن قرار دارد به معنای واقعی کلمه پایه و اساس گیاه آپارتمانی شماست. بدون آنها، گیاه شما نمی تواند به مواد مغذی دسترسی پیدا کند، پایه حمایتی ندارد و نمی تواند رشد کند.

گرفتن هر گلدان و خاکی که فروشگاه محلی شما در دسترس است آسان است، اما اگر واقعاً می خواهید گیاهان بزرگ و زیبا را پرورش دهید، باید کمی در انتخاب خود توجه بیشتری داشته باشید.

می‌توانید انتخاب‌هایی انجام دهید که هم به نفع گیاه و هم برای محیط‌زیست باشد؛البته به کیف پولتان هم اشاره نکنیم.

برای انتخاب خاک گلدان مناسب تحت تأثیر همه گزینه های مختلف قرار نگیرید. هنگامی که به اصول اولیه رسیدگی کنید، تصمیم گیری چندان دشوار نیست.

 

چه چیزی رسانه کامل را می سازد؟

هر گیاهی دارای نیازهای متفاوت است. برای مثال کاکتوسی که برای زنده ماندن در خاک خشک و شنی تکامل یافته است، اگر آن را در محیطی قرار دهید که مخصوص سرخس است که در خاک مرطوب و غنی از هوموس تکامل یافته است، رشد نمی کند.

به همین دلیل، هیچ محیط کاشت کاملی وجود ندارد.

همانطور که گفته شد، چند عنصر وجود دارد که اکثر گیاهان آپارتمانی با آنها خوب عمل می کنند. تقریباً هر گیاه آپارتمانی خاکی را ترجیح می دهد که شل و هوا باشد.

این نوع بستر اجازه می دهد تا اکسیژن به راحتی به ریشه ها برسد. اما بیشتر گیاهان همچنین به محیطی نیاز دارند که آب را به خوبی در خود نگه دارد تا ریشه ها بتوانند در صورت نیاز به آب دسترسی پیدا کنند.

یک محیط خوب همچنین مقداری مواد مغذی را فراهم می کند، که هر بار که بارور می کنید، آن را دوباره پر می کنید، و پایه حمایتی را نیز فراهم می کند.

همچنین بخوانید: بهترین شرایط رشد برای Aglaonema

مواد ضروری

خاک گلدان

 

 

در ابتدایی ترین حالت، محیط های گلدانی را می توان به چند ماده ضروری تقسیم کرد.

این باید شامل یک خاک باشد که به محیط کمک می کند آب را حفظ کند، و زهکشی را بهبود ببخشد. باید ماده ای وجود داشته باشد که تغذیه را اضافه کند و ماده ای که فضایی را در محیط ایجاد کند تا هوا در سراسر آن حرکت کند.

سپس، به چیزی نیاز دارید که گیاه را لنگر بیاورد و ساختار را فراهم کند.

اغلب، ما از موادی استفاده می کنیم که بیش از یک هدف را دنبال می کنند. به عنوان مثال، ورمیکولیت هم زهکشی و هم احتباس آب را بهبود می بخشد.

موارد زیر رایج ترین اجزای بیشتر مخلوط های خاک گلدان هستند:

کوکو کوکو: محصول زائدی است که از پوسته های خرد شده نارگیل ساخته می شود. هوا، زهکشی و احتباس آب را فراهم می کند.

کمپوست: معمولاً یک محصول زائد است که مواد آلی را تجزیه می کند. مواد مغذی، مقداری حمایت و احتباس آب را فراهم می کند.

کود: محصولات طبیعی یا مصنوعی که مواد مغذی را به محیط اضافه می کند.

پیت ماس: نوعی خزه که از باتلاق های عرض های جغرافیایی شمالی برداشت می شود. هوا، زهکشی و احتباس آب را فراهم می کند.

پرلیت: یک ماده معدنی آتشفشانی که زهکشی را بهبود می بخشد.

پوست خرد شده: رایج خاک گلدان در مخلوط های ارکیده، یک محصول زائد از صنعت جنگلداری. هوادهی و پشتیبانی را فراهم می کند.

خزه اسفاگنوم: همان گونه پیت ماس ​​است اما از لایه فوقانی جوان تر باتلاق ها می آید. همچنین زهکشی، حفظ آب و هوادهی را فراهم می کند.

ورمیکولیت: یک ماده معدنی استخراج شده برای بهبود زهکشی.

علاوه بر این مواد، اغلب پوسته برنج، کرم ریخته گری، ماسه، خاک سطحی، الیاف کناف، سنگ های آتشفشانی مانند آکادما، شن، زغال چوب و پوکه را می بینید که به طور جداگانه برای ایجاد خاک گلدان خود فروخته می شوند یا برای اصلاح استفاده می شوند. خاک گلدان از قبل مخلوط شده

همچنین بخوانید: پرورش و نگهداری گل برگ انجیری یا گیاه فیلودندرون

درک برچسب زدن

ممکن است خاک گلدان را با برچسب ارگانیک، طبیعی یا ممتاز ببینید و احتمالاً از خود می‌پرسید که تفاوت بین آنها چیست.

مسئله اینجاست که وزارت کشاورزی برچسب گذاری محصولات باغی را تنظیم نمی کند. بنابراین، اصطلاح ارگانیک هیچ ارتباطی با آنچه که گواهی ارگانیک در هنگام اشاره به غذا یا تولید آن مستلزم آن است، ندارد.

این می تواند به سادگی به این معنی باشد که مواد تشکیل دهنده معدنی نیستند؛ به عبارت دیگر آنها بر پایه کربن هستند، یا اصلاً معنایی ندارد.

پیت ماس ​​قرن ها طول می کشد تا شکل بگیرد و سریعتر از آن که بتوان آن را جایگزین کرد، برداشت می شود. علاوه بر این، باتلاق های ذغال سنگ نارس در نبرد با تغییرات آب و هوایی مهم هستند زیرا مقدار زیادی دی اکسید کربن را ذخیره می کنند.

نارگیل جایگزین خوبی برای ذغال سنگ نارس است، اما معمولاً مسافت های طولانی را قبل از رسیدن به خانه شما طی می کند، زیرا بیشتر آن در جنوب شرقی آسیا و برخی در آمریکای مرکزی تولید می شوند.

بسیاری از محصولات حاوی ورمیکولیت هستند.

ممکن است محصولات قدیمی‌تری که در قفسه‌های فروشگاه‌های باغبانی قرار دارند، حاوی ورمیکولیت باشند که به آزبست سمی آلوده است.

هیچ یک از اینها نگرانی اضافی در مورد استفاده از محصولات استخراج شده را با هزینه برای محیط زیست و کارگران در نظر نمی گیرد.

اگر تصمیم به استفاده از ورمیکولیت در خاک گلدان دارید، حتما بررسی کنید که آیا منبع آن در یک شرکت معتبر است یا خیر.

پرلیت در چاله های روباز استخراج می شود که برای محیط زیست نیز چندان مفید نیست.

بهترین راه این است که تامین کنندگانی را انتخاب کنید که توسط اشخاص ثالث بررسی شده اند و محصولاتی با موادی که پایدارتر هستند انتخاب کنید.

 

گزینه های پایدار

اگر به دنبال گزینه های پایدار هستید، بسیاری از محصولات جدید در بازار وجود دارند که جایگزین هایی برای چیزهایی مانند ورمیکولیت و پیت ماس ​​ارائه می دهند.

به عنوان مثال، پوست برنج، به خصوص اگر در نزدیکی محل زندگی شما تولید شده باشد، جایگزینی پایدار برای پیت ماس، ورمیکولیت و پرلیت است

پوست خرد شده در خاک گلدان یک راه خوب برای بهبود هوادهی ارائه می دهد، به خصوص اگر بتوانید آن را در محلی پیدا کنید.

بسیاری از مهدکودک ها یا مراکز مدیریت زباله، کمپوستی را می فروشند که در محل تولید می شود. شما به سختی می توانید پایدارتر از آن به دست آورید – مگر اینکه تصمیم بگیرید یک توده کمپوست در حیاط خود ایجاد کنید .

خاک اره پوسیده را می توان به جای ورمیکولیت استفاده کرد و ماسه مخلوط با برگ های پوسیده می تواند جایگزین پرلیت شود.

انتخاب مخلوط گلدانی

 

خاک گلدان

 

 

بیشتر بدانید» مزایای کوددهی با شیر

مخلوط خاک گلدان که انتخاب می کنید باید بر اساس گیاهی که از آن حمایت می کند انتخاب شود. به یاد داشته باشید، هیچ ترکیب گلدانی یک اندازه برای همه وجود ندارد. با این حال، بسیاری از گزینه های عالی وجود دارد که برای طیف گسترده ای از گیاهان آپارتمانی مناسب است.

همچنین، از فکر کردن به یک مخلوط خاک به عنوان نقطه شروع نترسید. از آن به عنوان پایه استفاده کنید و سپس آن را به شدت اصلاح کنید تا برای گیاه شما عالی شود. در اینجا رایج ترین انواعی که مشاهده خواهید کرد آورده شده است:

مخلوط کاکتوس

مخلوط کاکتوس به گونه ای ساخته شده است که زهکشی بسیار خوبی داشته باشد و خیلی در خود نگهدارنده آب نیست.

در صورت وجود، مواد آلی زیادی نخواهد داشت. مواد تشکیل دهنده معمولاً شامل ماسه، سنگ گدازه، پرلیت، پوکه، سنگ ریزه و شن است. برای گیاهانی که به آب کمی نیاز دارند و ریشه های کم عمقی دارند بهتر است.

خاک گلدان کاکتوس برای ساکولنت ها، کاکتوس ها و حتی گیاهان مدیترانه ای مانند پونه کوهی، مریم گلی و آویشن ایده آل هستند. همچنین یک انتخاب عالی برای شروع رشد بیشتر دانه ها است.

مخلوط ارکیده

مخلوط خاک گلدان ارکیده به گونه ای ساخته شده اند که به تن ها هوا اجازه می دهد تا در اطراف ریشه های گیاه شما گردش کند.

آنها معمولاً شامل بسیاری از مواد درشت مانند پوست، خزه و کوکو می شوند. علاوه بر استفاده از آن برای گلدان های ارکیده، یک محیط عالی برای رشد بیشتر انواع اپی فیت ها است.

همچنین بخوانید: زمان و نحوه ی کودهی گیاهان آپارتمانی

 

مخلوط استاندارد

مخلوط های گلدان استاندارد برای جا دادن بیشتر گیاهان آپارتمانی ساخته می شوند. آنها معمولا کمپوست، پرلیت، ورمیکولیت و خزه را ترکیب می کنند.

این مخلوط ها تقریباً برای هر نوع گیاهی به جز کاکتوس ها و ساکولنت ها قابل استفاده است.

درواقع هر گونه گیاهی نیازهای منحصر به فردی دارد، بنابراین شما باید تحقیقاتی را انجام دهید تا دقیقا مشخص کنید چه نوع خاک گلدان برای گیاه تان مناسب است.

اما به طور کلی، خوب است که پوسته های پوست و برنج زیادی را به همراه تعدادی کرم ریخته گری برای هر گونه اپی فیت به جز ارکیده مخلوط کنید.

این به معنی پوتوس، هویا، هیولا، گونه فیکوس و فیلودندرون است. به طور معمول، من دو قسمت پوست، دو قسمت خاک گلدان و یک قسمت پوسته برنج را با مقداری کرم ریخته گری مخلوط می کنم.

برای سرخس ها، کالاتیاها و آلوکازیاها، دو قسمت کمپوست را به دو قسمت خاک گلدان، یک دانه کرم ریخته گری و یک قسمت خزه اضافه می کنم. من فقط از چیزهایی استفاده می‌کنم که روی درخت‌های حیاط خانه‌ام رشد می‌کنند تا آن را فوق‌العاده پایدار نگه دارم، اما شما می‌توانید غیر پیت ماس ​​را نیز بخرید.

همچنین بخوانید: 3 روش برای تکثیر گیاهان

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کریدم شما را با خاک گلدان و ترکیبات و و فواید آن آشنا کنیم، امیدواریم که مطالب برای شما مفید بوده باشد.

جهت سفارش و خرید گل و انواع گیاهان آپارتمانی کافی است با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *