نحوه کاشت گل در گلدان بدون سوراخ زهکشی

آموزش کاشتن گل در گلدان بدون سوراخ زهکشی

آیا کاشت گل و گیاه در گلدان بدون سوراخ زهکشی به گیاه آسیب می رساند؟ زهکشی یعنی چه؟

برخی از گلدان ها دارای زهکشی هستند. این یک تمایز کاملاً ساده است، با این حال آن سوراخ کوچک در پایین گلدان شما به معنای دنیایی از تفاوت از نظر گلدان، مراقبت از گیاه و نگهداری است.

ما سوالات زیادی در مورد نحوه کاشت در گلدان بدون سوراخ زهکشی مطرح می کنیم. برخی افراد می گویند که این کار را اصلا انجام ندهید، با این استدلال که سوراخ های زهکشی برای سلامت گیاه بسیار مهم هستند. آیا می توان گیاه خود را در گلدانی بدون سوراخ زهکشی گلدان نگهداری کرد؟ پاسخ ما بله است، اما با احتیاط.

سوراخ زهکشی چیست؟

سوراخ های زهکشی به دلیل زیادی این نام را دارند، زیرا برای تخلیه آب اضافی از گلدان وجود دارند. هنگامی که به گیاهان خود آبیاری می کنید، خاک تمام رطوبتی را که می تواند جذب می کند و بقیه آن به ته گلدان فرو می رود. این جایی است که سوراخ(های) زهکشی در ته گلدان وارد می شود: این رطوبت اضافی از گلدان خارج می شود.

این سوراخ زهکشی برای سلامت گیاه شما مهم است. هنگامی که رطوبت نتواند از گلدان خارج شود و در ته گلدان بماند، می تواند از راه های مختلفی به گیاه شما آسیب برساند. خاک قبلاً رطوبت مورد نیاز برای آبیاری مناسب گیاه شما را جذب کرده است،

وقتی گیاه آپارتمانی را بیش از حد آبیاری کرده باشید، ممکن است بدتر شود، زیرا اکنون گیاه شما در معرض خطر پوسیدگی ریشه است. سوراخ زهکشی ته گلدان شما از همه این موارد بد جلوگیری می کند و به گیاه شما کمک می کند.

بنابراین سوراخ های زهکشی برای سلامت گیاه شما ضروری هستند، پس چرا گلدان هایی بدون سوراخ زهکشی وجود دارد؟ بیایید به آن نگاه کنیم و همچنین به چگونگی استفاده از این گلدان ها برای رشد گیاهان خود بپردازیم.

همچنین بخوانید: درمان طبیعی آفات گیاهان آپارتمانی

هدف از سوراخ زهکشی چیست؟

 

 

گلدان بدون سوراخ زهکشی
گلدان بدون سوراخ زهکشی

 

همه گیاهان برای زنده ماندن به آب نیاز دارند. و با این حال، آبیاری بیش از حد رایج ترین (و شاید سریعترین) راه برای از بین بردن یک گیاه آپارتمانی است. سوراخ های زهکشی اجازه می دهد تا آب اضافی پس از آبیاری از گلدان ها خارج شود و اطمینان حاصل شود که آب در پایه گلدان جمع نمی شود و از ریشه های حساس در برابر پوسیدگی، قارچ و باکتری محافظت می کند.

در اینجا چند نکته در مورد نگهداری گیاهان در گلدان بدون زهکشی وجود دارد. با ما همراه باشید.

ما معمولاً توصیه می کنیم گیاه را کاملاً با آبیاری اشباع کنید و اجازه دهید آب اضافی از سوراخ زهکشی خارج شود، اما وقتی گیاه در گلدان بدون سوراخ زهکشی قرار دارد، باید اطمینان حاصل کنید که به آرامی و کم آبیاری می کنید. هر قطره آبی که به گلدان اضافه می کنید همانجا می ماند. و آبیاری آهسته کمک می کند تا آب به طور یکنواخت در خاک بدون جمع شدن در قسمت پایین پخش شود.

از افزودنی های خاک استفاده کنید؛ در واقع افزودنی های خاک از فشرده شدن و دفع آب خاک گیاهان آپارتمانی شما جلوگیری می کند. این اصلاحات نه تنها هوادهی را فراهم می کنند، بلکه به پخش یکنواخت آب در خاک کمک می کنند. افزودنی های متداول شامل پرلیت، پوکه، ورمیکولیت، پوست ارکیده و زغال چوب باغی است.

هنگامی که خاک گلدان بدون سوراخ زهکشی اصطلاحا خشک می شود، اغلب آب را دفع می کند و مراقبت از گیاهان آپارتمانی را دشوارتر می کند. تکه‌های کوچک سنگ متخلخل و پوست به آب راه‌های بیشتری برای آبرسانی به ریشه‌های گیاه شما کمک می‌کنند.

همچنین بخوانید: کود شیمیایی برای گیاهان آپارتمانی

 

از زغال فعال یا زغال چوب استفاده کنید

 

استفاده از ذغال برای گیاهان

 

 

زغال فعال در دماهای بالا گرم شده است که خاصیت جذب طبیعی آن را افزایش می دهد. این به این معنی است که یک لایه کم عمق از زغال چوب فعال در ته گلدان شما در واقع می تواند مقداری از آن آب اضافی را حذف کند که در صورت آبیاری بیش از حد گیاه شما را بسیار خوشحال می کند.

موضوع دیگری که از آبیاری گیاهان در گلدان بدون سوراخ زهکشی زیاد به وجود می آید بیماری قارچی و باکتریایی است. زغال چوب فعال دارای خواص میکروبی طبیعی است و می تواند به جلوگیری از این حشرات مضر کمک کند. یک جایزه اضافه شده!

فکر می کنید بیش از حد آبیاری کرده اید؟

در ای صورت خاک را با دست خود نگه دارید و به آرامی گلدان خود را به پهلو (یا در صورت امکان وارونه) بچرخانید تا آب اضافی بیرون بریزد. نگران بیرون ریختن خاک نباشید؛ بعداً هم می توانید خاک از دست رفته را جایگزین کنید.

اگر سوراخ زهکشی در گلدان خود ندارید، احتمالاً نباید از آن برای نگهداری در فضای باز استفاده کنید، مگر اینکه از گیاه در مقابل باران محافظت شود. شما باید میزان آبی که به گلدان می رود را مدیریت کنید. اگر گیاه در باران غرق شود، همه چیز ممکن است از بین برود و ریشه های آن دچار پوسیدگی و دیگر آفات و بیماری ها شود.

مطالب مرتبط » نکات مهمی که در هنگام آبیاری گیاهان آپارتمانی باید بدانید!

 

از اندازه مناسب استفاده کنید

خاک بیشتر به معنای رطوبت بیشتر برای مدت طولانی تر است. ما هرگز توصیه نمی کنیم گیاه را به گلدانی بزرگتر با قطر بیش از 1 یا 2 اینچ منتقل کنید. این امر به ویژه در صورت عدم وجود سوراخ زهکشی صادق است، زیرا بدون اینکه توده ریشه گلدان شما را پر کند، تمام آن خاک برای مدت طولانی تری خیس می ماند و منجر به آبیاری بیش از حد سهوی می شود.

ما ترجیح می‌دهیم گیاهانی را بکاریم که از ریشه‌بندی شدن در گلدان بدون سوراخ زهکشی لذت می‌برند: هویا، کاکتوس‌های جنگلی، ترادسکانتیا، اپیپرمنوم از این قبیل گیاهان هستند.

 

اگر همه چیز شکست خورد، دوباره گلکاری کنید

باید به صدای گیاه خود گوش دهید. بسته به فضای شما، و تمایل شما به آبیاری زیاد یا کم، ممکن است گیاه شما در گلدانی بدون زهکشی رشد کند یا بدبخت شود. اگر گیاه خوب نیست، آن را به آرامی از گلدان خارج کنید و به ریشه ها نگاه کنید. ریشه‌های سیاه یا قهوه‌ای رنگ، نشانه آبیاری بیش از حد است.

سعی کنید ریشه های آسیب دیده را جدا کنید و گیاه را دوباره در گلدانی با سوراخ های زهکشی قرار دهید و آن را تا زمانی که علائم بهبودی نشان دهد مرطوب نگه دارید.

کنید اگر در مورد کار اضافی مربوط به گلدان کردن گیاه در گلدان بدون زهکش کمی ترسیدید، در اینجا یک ترفند وجود دارد. یک گلدان پلاستیکی (با سوراخ های زهکشی) پیدا کنید که فقط کمی کوچکتر از گلدان شما باشد. گیاه خود را در گلدان پلاستیکی قرار دهید و سپس آن را داخل گلدان قرار دهید. اگر به درستی انجام شود، پلاستیک باید پنهان شود و به نظر می رسد که گیاه شما مستقیماً در گلدان قرار گرفته است! سپس می توانید آن را در آب قرار دهید و از سوراخ های زهکشی گلدان پلاستیکی استفاده کنید.

همچنین بخوانید: علت سوراخ شدن برگ ها چیست؟

 

کلام آخر 

در این مقاله تلاش کردیم شما را با نحوه ی نگهداری گیاهان در گلدان بدون سوراخ زهکشی آشنا کنیم و کاربرد این حفره را نیز شرح دههیم امیدواریم که مطالب برای شما مفید بوده باشد.

جهت سفارش و خرید گل از مجموعه گندمvip کافی است با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *