پرلیت چیست و چه کاربردی دارد؟

پرلیت

پرلیت یا سنگریزه های سفید و سبک داخل خاک گلدان چیست؟

آشنایی کامل با پرلیت و کاربرد آن را در این مقاله بخوانید!

در برخی مواقع، همه باغبانان تازه وارد تعجب می کنند که مواد سفید در خاک گلدان چیست؟

اغلب، مواد سفید موجود در خاک گلدان پرلیت است، یک محصول دانه‌ای تولید شده که با گرم کردن تکه‌های شیشه طبیعی تا زمانی که مانند ذرت بوداده شود، ساخته می‌شود. به همین دلیل است که این توده های سفید کوچک به نام «پاپ کورن آتشفشانی» نیز شناخته می شوند!

این سنگ ریزه ها از سنگ های آتشفشانی ساخته شده است که به قطعات کوچک خرد شده و سپس حرارت داده می شود تا جایی که منبسط شود. برای اطلاعات با ما همراه باشید.

 

بهترین دوست باغبان کانتینری

در حالی که پرلیت ممکن است شبیه ذرات پاپ کورن یا فوم پلی اتیلن باشد، اما از سنگ ساخته شده است. هنگامی که گدازه های آتشفشان سرد می شود، سنگ مقدار کمی آب را به دام می اندازد. این سنگ بستر آتشفشانی استخراج می‌شود، خرد می‌شود و در کوره‌های بزرگ گرم می‌شود تا جایی که آب گرم در سنگ باعث انبساط دانه‌های سنگ می‌شود.

محتوای آب آن منبسط می شود و باعث شکل گیری این سنگ ها می شود. محصول نهایی پرلیت در هنگام پاره شدن حدود 40 درصد چگالی کمتری نسبت به شکل اولیه خود دارد.

همچنین بخوانید: نحوه رشد گیاهان در گلدان شیشه ای

موارد استفاده پرلیت در خاک گلدان

پرلیت

این سنگ ها کاربردهای زیادی در خارج از باغبانی دارد. آنها می توانند جای انواع مصالح ساختمانی سبک وزن مانند خاک رس، شیل، پوکه و ورمیکولیت را بگیرد. هر یک از این مواد مزایا و معایب خاص خود را دارند که اکثر آنها بازار خاص خود را دارند. وقتی صحبت از پرلیت به میان می آید، این ماده سبک وزنی است که برای انواع محصولات ساختمانی سبک وزن، پرکننده های محصول و فیلتراسیون ترجیح داده می شود.

 

آیا پرلیت ارگانیک است؟

یک شیمیدان می گوید که این سنگها از آتشفشان ساخته شده اند، پ بنابراین یک ترکیب آلی در نظر گرفته نمی شود. با این حال، از نظر باغبانی، پرلیت ساده در فهرست OMRI به عنوان مجاز برای استفاده در باغبانی ارگانیک است. از آنجایی که سنگ آتشفشانی ساخته شده از آن به طور طبیعی وجود دارد و خاک را آلوده نمی کند، پرلیت در روش های رشد آلی مجاز است.

 

انواع پرلیت

این سنگ خورده در انواع درشت، متوسط ​​و ریز موجود است. هر نوع پرلیت کاربردهای خاص خود را دارد. نسخه درشت دارای بیشترین تخلخل است که بیشترین قابلیت زهکشی را به آن می دهد. این در میان افرادی که ارکیده هایی را که نیاز به زهکشی زیادی دارند پرورش می دهند، محبوب است. نمرات ریزتر اغلب در مخلوط های شروع بذر و سایر محصولات خاک گلدان گنجانده می شود.

 

مطالب مرتبط » پرورش گل ارکیده را در این مقاله بیاموزید!

 

مواد سفید موجود در مخلوط گلدانی همیشه پرلیت نیست

همیشه مواد موجود در خاک گلدان خود را بررسی کنید. یک خاک باغبانی با کیفیت پایین می تواند به طور بالقوه حاوی استایروفوم یا سایر پرکننده های بدلی باشد. در مخلوط گلدانی به جای پرلیت نباید از استایروفوم استفاده کرد. فوم پلی استایرن باید برای بازیافت مناسب در بسته بندی های پلی استایرن جدید فرستاده شود نه اینکه خرد شود و به عنوان بستر مبتنی بر هیدروکربن به خاک اضافه شود.

این سنگ ها را نیز می توان با گچ اشتباه گرفت. هم از گچ و هم پرلیت در ساختمان سازی و به عنوان افزودنی خاک استفاده می شود. گچ به عنوان یک نوع کود به خاک اضافه می شود در حالی که آنها فقط به عنوان یک ماده اصلاحی اضافه می شود (نه کود – مواد مغذی اضافه نمی کند).

گچ یک ماده معدنی است در حالی که این سنگ ها یک شیشه آتشفشانی است. گچ و پرلیت هر دو استخراج می شوند، اما از مواد مختلفی ساخته شده اند و ساختار داخلی متفاوتی دارند.

مدام بپرسید ” مواد سفید موجود در این خاک گلدان چیست؟” و مطمئن شوید که واقعا پرلیت است و افزودنی ارزانتر نیست!

 

چرا از پرلیت در باغ استفاده کنیم؟

کاربرد اولیه این سنگ ها در خاک، تهویه خاک است. ريشه گياهان همان طور كه ​​به مواد غذايي و آب نياز دارد به اكسيژن نياز دارد. آنها امکان ایجاد حفره های هوا در خاک را فراهم می کند و به گیاهان زمینی دسترسی به اکسیژن مورد نیاز آنها را می دهد. این امر به ویژه در گیاهان کانتینری که دسترسی به خاک محدودی دارند و کرمی برای ساختن تونل وجود ندارد بسیار مهم است!

پرلیت کاربرد مشابهی با ورمیکولیت دارد، اگرچه این دو ماده ممکن است قابل تعویض نباشند. یکی از مزایای استفاده از آنها در خاک این است که یک ماده متخلخل است و باعث می شود آب به راحتی تخلیه شود. در مقابل، ورمیکولیت آب را نگه می دارد و ممکن است برای برخی از گیاهان مشکلاتی را با رطوبت بیش از حد ایجاد کند.

در نهایت، هنگام رشد گیاهان با سنگ ریزه ها در خاک، توجه داشته باشید که تعامل آن با محیط می تواند باعث سوختگی فلوراید در برخی از گیاهان آپارتمانی شود. این رایج نیست، اما ممکن است به صورت نوک قهوه ای روی برگ ها ظاهر شود.

همچنین بخوانید: نگهداری پوتوس در آپارتمان

آیا پرلیت به تنهایی قابل استفاده است؟

پرلیت
پرلیت چیست و چه کاربردی دارد؟

 

اگرچه استفاده از این سنگها به عنوان بخشی از مخلوط گلدانی رایج است، اما می توان آن را به طور جداگانه خریداری کرد. به تنهایی برای ریشه زایی قلمه ها خوب عمل می کند. همچنین می توان از آن به عنوان یک پانسمان بالا برای کاکتوس ها در ظروف استفاده کرد (زیبا و مدرن به نظر می رسد).

برای تکثیر قلمه ها، قلمه ها را بردارید و آنها را در کیسه زیپلاک پرلیت مرطوب شده قرار دهید که تقریباً 1/3 پر است. بقیه کیسه را با هوا پر کنید و سپس آن را محکم ببندید. کیسه را در نور غیرمستقیم خورشید در جایی قرار دهید که در طی دو یا سه هفته آینده ریشه خواهد داشت. زمانی که طول ریشه ها به حدود یک اینچ رسید، قلمه ها را می توان برداشت و به دلخواه در ظرف یا بیرون کاشت.

برخی از باغبانان نیز دوست دارند از این سنگ خورده ها در چمن خود و در بسترهای باغ در فضای باز استفاده کنند. نسخه خوب آنها را می توان به آرامی روی چمن یا باغ پاشید. با گذشت زمان، به داخل خاک می رود و زهکشی را بهبود می بخشد.

استفاده از پرلیت در خاک باغچه

اکنون که درک بیشتری از این سنگ های آتشفشانی و چیستی آن دارید، گنجاندن آن در باغچه های ظروف خود و حتی در فضای باز می تواند مفید باشد. خوب است که بالاخره بدانیم مواد سفید موجود در خاک گلدان چیست!

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم شما را کاربرد سنگ خورده های سفید و آتشفشانی آشنا کنیم و نکات مهمی را بازگو کنیم، امیدواریم که مطالب برای شما مفید بوده باشد.

جهت خرید گل و سفارش گیاهان آپارتمانی کافی است با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *