علت سیاه شدن گیاه و برگ سانسوریا (راه حل)

علت سیاه شدن برگ سانسوریا

علت سیاه شدن برگ سانسوریا

علت سیاه شدن برگ سانسوریا  : گیاهان سانسوریا به دلیل پوسیدگی ریشه ناشی از خاک مرطوب در اطراف ریشه ، آبیاری یا رطوبت زیاد سیاه می شوند. گیاهان سانسوریا برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه که برگها را سیاه می کند ، نیاز به خاک خوب زهکشی و گلدان هایی با سوراخ زهکشی دارند.اگر برگ گیاه سانسوریا شما سیاه شده است ، نحوه استفاده از بهترین شیوه های مراقبت برای جلوگیری از این اتفاق و نحوه احیای گیاه سانسوریا را بخوانید.…

آبیاری بیش از حد باعث سیاه شدن گیاهان سانسوریا می شود
شایع ترین علت سیاه شدن گیاهان سانسوریا ، آبیاری بیش از حد است.

گیاهان سانسوریا بومی آفریقا هستند و در شرایط خشکسالی مانند شرایط بارندگی نادر رشد می کنند.

 

علت سیاه شدن برگ سانسوریا

علت سیاه شدن برگ سانسوریا

 

اگر بیشتر از هفته ای یکبار به گیاه سانسوریا خود  آب میدهید ، بیش از حد به گیاه مار یا سانسوریا خود آب می دهید.

این امر به ویژه در فصل زمستان هنگامی که گیاهان مار به طور فصلی خوابیده و رشد خود را متوقف می کنند صادق است ، که این امر تقاضای رطوبت را کاهش می دهد ، بنابراین در ماه های زمستان آبیاری یک بار در ماه (با خیساندن خوب برای تشویق ریشه های سالم) برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه ضروری است.

(اگر گیاه مار یا سانسوریا  شما رشد نمی کند مقاله علت رشد نکردن سانسوریا را مطالعه نمایید.

آب زیاد در اطراف ریشه ها از آبیاری مکرر ، شرایط را برای بیماری قارچی ،  پوسیدگی ریشه که برگ مار را سیاه می کند ، ایجاد میشود.

گیاهان سانسوریا اغلب زرد و افتاده می شوند ، به عنوان اولین نشانه آبیاری بیش از حد با برگ های سیاه که نشان می دهد پوسیدگی ریشه رخ داده است.

آبیاری را کاهش دهید گیاهان سانسوریا باید با چرخه ای از خاک خیس شوند و سپس اجازه دهید تا کاملاً خشک شود زیرا این امر شرایط محیط بومی خود را تکرار می کند.

معمولاً گیاهان سانسوریا آبیاری هر دو هفته یکبار را ترجیح می دهند ، اما بهترین راه برای تعیین دفعات آبیاری مناسب آب و هوای شما است.

 

(مقاله من را در مورد نحوه نگهداری گیاهان سانسوریا را بخوانید)

اگر خشک است این زمان مناسب برای آبیاری است ، اگر هنوز مرطوب است ، قبل از آبیاری صبر کنید تا خشک شود.

هنگامی که پوسیدگی آن را تنظیم کرد ، احیای یک گیاه مار بسیار دشوار است.

بنابراین بهترین گزینه این است که هر قسمت سیاه از گیاه مار خود را قطع کرده و فقط بافت سالم را نگه دارید زیرا پوسیدگی سیاه گسترش می یابد و در صورت عدم درمان گیاه را در نهایت می کشد.

هنگامی که قسمت آلوده سیاه گیاه از بین می رود و روش آبیاری خود را اصلاح می کنید ، این گیاه شانس رشد مجدد را دارد.

اگر بخش قابل توجهی از گیاه مار شما سیاه شده باشد ، احیای آن بسیار دشوار است و احتمالاً گیاه از بین می رود.

 

 

اگر بافت سالم روی گیاه وجود دارد ، توصیه می کنم برای تکثیر از قلمه استفاده کنید.

تکثیر گیاه سانسوریا از طریق قلمه بسیار آسان است و میزان موفقیت بالایی دارد.

خاک علت سیاه شدن برگ های سانسوریا

گیاهان سانسوریا با رشد در خاک های شنی که به طور طبیعی رطوبت زیادی ندارند و خیلی سریع تخلیه می شوند ، سازگار شده اند.

اگر گیاه سانسوریا در خاک معمولی گلدان قرار دارد ، احتمالاً این رطوبت بیش از حد در اطراف ریشه گیاه سانسوریا شما حفظ شده و باعث سیاه شدن برگ ها می شود.

مهم است که گیاهان سانسوریا در خاک هایی کاشته شوند که از ویژگیهای تخلیه خوب خاک در محیط بومی خود تقلید کنند.

گیاهان سانسوریا هنگامی رشد می کنند که در خاک مخصوص آبدار و کاکتوس مخلوط که در مراکز فروشگا های گل و گیاه ، موجود است کاشته شوند.

مخلوط های مخصوص گلدان های آبدار دارای ویژگی های زهکشی مناسب برای گیاهان سانسوریا  هستند به طوری که آب به طور موثر نفوذ می کند تا به ریشه ها برسد اما برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه به سرعت تخلیه می شود.

اگر مخلوطی از خاک گلدان دارید که پس از آبیاری برای مدت طولانی مرطوب می ماند ، خاک را با خاک ساکولنت و کاکتوس جایگزین کنید تا از فشار بیشتر به گیاه جلوگیری شود.

علت سیاه شدن برگ سانسوریا

علت سیاه شدن برگ سانسوریا

زهشکی نامناسب علت سیاه شدن برگ های سانسوریا

با این حال ، اگر گیاه سیاه شده است ، لازم است قلمه هایی را از برگهای سبز باقی مانده برای تکثیر تهیه کنید.

گلدان های بدون سوراخ زهکشی در پایه باعث ایجاد تنش در آب می شوند
برگ گیاه سانسوریا به دلیل تنش آبی می تواند سیاه شود زیرا در گلدان بدون سوراخ زهکشی در پایه گلدان کاشته می شود که باعث جمع شدن آب در اطراف ریشه می شود.

اگر گیاه سانسوریا در گلدان بدون سوراخ زهکشی قرار دارد ، بلافاصله آن را مجدداً در گلدانی با زهشکی مناسب قرار دهید.

 

گلدان های بدون سوراخ زهکشی در پایه تنها دلیل سیاه شدن برگهای گیاه سانسوریا  نیست.

 

نعلبکی و سینی علت سیاه شدن برگ های سانسوریا

 

استفاده از نعلبکی و سینی : اگر زیر گلدان خود نعلبکی یا سینی دارید تا از ریختن آب جلوگیری شود ، باید آن را مرتباً تخلیه کنید تا آب اضافی خارج شود ،  زیرا این امر باعث مرطوب نگه داشتن خاک و پوسیدگی ریشه می شود.

 

به وجو آمدن مشکل در زهکشی یا خاک فشرده از علت های سیاه شدن برگ های سانسوریا است

سوراخ زهکشی توسط ریشه ها یا خاک فشرده مسدود شده است :  اگر متوجه شدید که خاک به آرامی تخلیه می شود ، پایه گلدان خود را بررسی کنید. گاهی اوقات سوراخ های زهکشی با ریشه های ضخیم یا خاک فشرده مسدود می شوند. با خاک ساکولنت و کاکتوس ، خاک گلدان کمتر فشرده می شود و بیشتر متخلخل و دارای زهکشی خوب باقی می ماند.
گیاهان سانسوریا اغلب در فروشگاه به عنوان هدیه با گلدان بیرونی تزئینی به فروش می رسند. این گلدان می تواند از خروج آب اضافی جلوگیری کرده و باعث مرطوب ماندن خاک شود و باعث تنش آبی و سیاه شدن برگ های گیاه سانسوریا شما شود.

 

 

 

گلدان های تزئینی بدون سوراخ زهکشی در پایه

گیاهان سانسوریا برای جلوگیری از پوسیدگی و سیاه شدن برگها نیاز به خشک شدن خاک بین دو دوره آبیاری دارند ، بنابراین مهم است که گیاه سانسوریا خود را در گلدان مناسب بکارید و اطمینان حاصل کنید که آب اضافی پس از آبیاری خارج می شود.

همین امر در مورد گیاهان سانسوریا که به هر دلیل دیگر تحت فشار آب هستند ، صدق می کند ، زیرا شما باید برگهای سیاه را به بافت سالم برش داده و در صورت لزوم با قلمه ها تکثیر کنید.

 

 

رطوبت باعث از دست رفتن آب از برگها و باعث ایجاد برگ های سیاه می شود

گیاهان سانسوریا بومی محیطهای گرم و خشک هستند و ترجیح می دهند در اتاقهایی با رطوبت کم باشند.

رطوبت می تواند میزان تعرق (از دست دادن آب) از برگ گیاهان سانسوریا را کاهش دهد  که اصلی ترین راه برای تنظیم سطح رطوبت گیاهان سانسوریا است.

تعرق کمتر به دلیل رطوبت زیاد می تواند به تنش آبی کمک کند که باعث سیاه شدن گیاهان مار می شود.

سطوح بالای رطوبت ممکن است نه تنها به دلیل آب و هوا ، بلکه به دلایل زیر باشد:

آبیاری روی برگها یا غبارپاشی برگها(اسپری کردن برگ ها) : برخلاف گیاهان دیگر  سانسوریا ، شرایط خشک را ترجیح می دهد . برای جلوگیری از ایجاد یک آب و هوای مرطوب ، گیاهان سانسوریا را در پایه گیاه و نه در بالای سر گیاهان قرار دهید.
اتاقهای مرطوب خانه : گیاهان سانسوریا به طور کلی دوست ندارند در اتاقهای بخار مانند حمام یا آشپزخانه با رطوبت زیادی در هوا رشد کنند. گیاه سانسوریا خود را در اتاق های خشک کن قرار دهید.
آب و هوای مرطوب : گیاهان سانسوریا می توانند در شرایط آب و هوایی با رطوبت بالا رشد کنند ، بنابراین در صورت امکان مکانی مناسب برای گیاه سانسوریا خود پیدا کنید.
اطمینان از اینکه گیاه سانسوریا شما در اتاقی با رطوبت کمتر قرار دارد می تواند به بهبود گیاه از پوسیدگی و جلوگیری از آسیب بیشتر به برگها کمک کند.

 

نکات مهم :
هنگامی که رطوبت بیش از حد در اطراف ریشه ها ناشی از آبیاری بیش از حد ، زهکشی کند  ، خاک یا گلدان بدون سوراخ زهکشی ،  در پایه وجود داشته باشد، گیاهان سانسوریا سیاه می شوند. رطوبت زیاد نیز می تواند به سیاه شدن برگها کمک کند.
آبیاری را کم کنید ، خاک ساکولنت و کاکتوس را جایگزین خاک کنید و مطمئن شوید که گیاه سانسوریا در گلدانی با زهکشی خوب قرار دارد.
گیاه سانسوریا  را در اتاقی با رطوبت کمتر قرار دهید و از حمام بخار یا آشپزخانه اجتناب کنید.
برای جلوگیری از گسترش پوسیدگی ، هرگونه پوسیدگی سیاه را از ساکولنت خود بردارید و در صورت لزوم از قلمه های سالم تکثیر کنید.

 

برای مشاهده و خرید گیاهان ما به صفحه گیاهان آپارتمانی و برای مشاهده و خرید گیاهان سانسوریا به صفحه خرید سانسوریا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *