معرفی کاکتوس های گلدار

کاکتوس های گلدار

کاکتوس های گلدار کدامند؟

کاکتوس های گلدار : امروزه کاکتوس ها تنوع زیادی پیدا کرده اند که هر یک از آن ها شکل و نحوه مراقبت خاصی دارند. در این بین برخی از کاکتوس ها دارای گل های متنوع و رنگارنگی هستند که با تصویری که از عمده کاکتوس ها در ذهن افراد است تفاوت دارند. این کاکتوس ها علاوه بر خار هایی که دارند گل های زیبا و رنگارنگی نیز تولید می کنند که می توانند به عنوان گیاهان آپارتمانی نگهداری شوند و زیبایی خانه شما را دو چندان کنند. با ما همراه باشید تا به معرفی برخی از این کاکتوس های گلدار و شرایط نگهداری از آن ها بپردازیم.

    انواع کاکتوس های گلدار

کاکتوس اپونتیا
یکی از بزرگ ترین خانواده های کاکتوس ها، اپونتیا است که با نام انجیر تیغی نیز شناخته می شود. این کاکتوس ها می توانند خار های بزرگی داشته باشند و در صورت لمس کردن شما را آزار دهند. آن ها جزء کاکتوس های گلدار محسوب می شوند و گل آن ها فنجانی است و به رنگ های صورتی، سفید یا زرد دیده می شوند. این گل ها می توانند در نهایت به میوه هایی تبدیل شوند که رنگ آن ها سبز یا قرمز است‌. برخی از افراد این میوه ها را مصرف می کنند و از آن ها مربا یا محصولات دیگر تهیه می کنند.

  • خاک مناسب کاکتوس اپونتیا
    اگر می خواهید کاکتوس شما گل یا میوه دهد باید توجه کنید که این کاکتوس ها توانایی تحمل خاک های خیس را ندارند‌. خاک آن ها باید زهکشی بالایی داشته باشد و از مخلوط خاک های ریز و درشت تهیه شده باشد. مناسب ترین خاک برای اپونتیا، مخلوطی از شن و ماسه است. می توانید از خاک هایی که ترکیب عمده آن ها رس است نیز استفاده کنید، اما میزان رس نباید به گونه ای باشد که آب زیادی جذب کند و ریشه گیاه را دچار پوسیدگی کند. pH مناسب آن نیز باید در محدوده خنثی تا اسیدی می باشد و مناسب ترین pH  را برای آن، بین ۶ تا ۷.۵ می دانند.
  • نور مورد نیاز کاکتوس اپونتیا
    اگر کاکتوس اپونتیا را در خارج از خانه نگهداری می کنید مراقب باشید که در معرض باد سرد قرار نگیرد. محلی را برای نگهداری از آن ها انتخاب کنید که نور مناسبی دارد. برای این که گیاهتان بهترین رشد و عملکرد را داشته باشد، بهتر است روزانه ۸ ساعت در نور کامل قرار بگیرد. بسیاری از افراد معتقدند که اپونتیا می تواند سایه جزئی را هم تحمل کند، اما هر چه بیشتر در معرض نور قرار بگیرد، رشد بیشتری هم خواهد داشت و گل های بیشتری تولید خواهد کرد.

 

همچنین بخوانید : انواع کاکتوس های سایه دوست + شرایط نگهداری

علت قرمز شدن کاکتوس ماری چیست؟

 

نور مورد نیاز برای گلدهی کاکتوس اپونتیا

شرایط نگهداری از کاکتوس های گلدار

 

  • آبیاری کاکتوس اپونتیا
    اپونتیا ها در فصل زمستان به خواب می روند، در این زمان آبیاری را نصف کنید تا به گیاه لطمه ای وارد نشود. این کاکتوس ها مقاومت بالایی نسبت به کم آبی دارند و معمولا بارندگی می تواند آب مورد نیاز آن ها را تامین کند. اگر در مکانی بسیار گرم و خشک زندگی می کنید، فقط زمانی که خاک گیاه خشک شد آن را آبیاری کنید؛ این زمان می تواند بین دو الی چهار هفته باشد.
  • کود دهی کاکتوس اپونتیا
    اگر اپونتیا را در باغچه کاشته اید، خود گیاه می تواند نیاز های خود را برطرف کند؛ در نتیجه نیازی به کود ندارد. اگر آن را در گلدان کاشته اید می توانید هر از چند گاهی به آن کود های متعادل بدهید. خود کاکتوس با نشانه هایی مانند تغییر رنگ، کمبود مواد مغذی را به شما یاد آور می شود. اگر تمایل دارید که کاکتوستان گل یا میوه دهد، کودی برای آن تهیه کنید که ترکیب آن 0-10-10 باشد.
  • بیماری های کاکتوس اپونتیا
    معمولا رایج ترین مشکلی که در کاکتوس ها به وجود می آید، مربوط به آبیاری بیش از حد است که باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می شود. آفات و حشرات می توانند اپونتیا ها را مورد اذیت و آزار قرار دهند که البته درمان آن ها کار آسانی است.

کاکتوس گلدار اپونتیا

کاکتوس نئوبسیا
کاکتوس نئوبسیا یکی از مقاوم ترین گیاهانی است که می تواند در شرایط سرما و یخبندان نیز به خوبی به زندگی ادامه دهد. نئوبسیا را با نام های دیگری مانند کاکتوس خامه ای و توپی نیز می شناسند. خاک آن باید کمی سست باشد و از شن در آن استفاده شده باشد. این کاکتوس ها خار هایی به رنگ خاکستری و یا سفید دارند و شکوفه های آن ها در فصل بهار ایجاد می شوند و به رنگ های زرد تا سبز دیده می شوند. در فصل پاییز و زمستان نیز آبیاری آن ها را باید متوقف کرد.

 

رنگ خار های کاکتوس نئوبسیا

کاکتوس دم موشی
یکی از انواع کاکتوس های گلدار، کاکتوس دم موشی می باشد که ساقه های آن ضخیم و به حالت آویزان هستند. این کاکتوس عجیب و منحصر به فرد، گل هایی لوله ای به رنگ سرخابی دارد که معمولا طول آن ها حدود 7.5 سانتی متر و قطر آن ها 3.8 سانتی متر است. این گل ها در زمانی که تازه رشد کرده اند به رنگ سبز دیده می شوند و پس از رسیدن به بلوغ، به رنگ سرخابی تغییر می کنند. فصل رشد گل ها معمولا فصل بهار است و دو ماه به طول می انجامد.

در برخی مناطق، گل های کاکتوس دم موشی را خشک می کنند و برای مصارف دارویی از آن ها استفاده می کنند. رشد این کاکتوس تقریبا سریع است و نگهداری از آن آسان می باشد. از آنجایی که ساقه های آن به حالت آویزان قرار می گیرند، می توانند به صورت یک سبد گل زیبا در آیند و زیبایی خاصی را به خانه شما هدیه دهند. کاکتوس دم موشی را در جایی قرار دهید که دیگران، به خصوص کودکان با آن ها برخورد نداشته باشند؛ چرا که خار های آن می تواند تیز و آزار دهنده باشد. معمولا به عنوان گیاهان آپارتمانی در گلدان کاشته می شوند؛ اما در مناطق گرمسیری می توان آن ها را در باغچه کاشت.

  • خاک مناسب کاکتوس دم موشی
    بهترین خاک برای این کاکتوس های گلدار، خاکی است که زهکشی بالایی داشته باشد. می توانید خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت تهیه کنید و دم موشی را درون آن بکارید.
  • نور مورد نیاز برای کاکتوس دم موشی
    این کاکتوس برای رشد و گلدهی به نور کامل نیاز دارد. گلدان آن را در قسمتی از خانه که نور زیادی دارد قرار دهید. می توانید سبد آن ها را نزدیک به پنجره آویزان کنید تا به میزان لازم نور دریافت کنند. در فصل تابستان می توانید این کاکتوس ها را در بیرون از خانه قرار دهید تا کمی از هوای آزاد لذت ببرند.
  • آبیاری کاکتوس دم موشی
    زمانی که کاکتوس دم موشی در حال رشد است، باید رطوبت کافی داشته باشد. سعی کنید خاک گلدان آن را همواره مرطوب نگه دارید، اما نباید آب درون گلدان جمع شود و ریشه گیاه دچار خفگی شود. با این کار باعث می شوید که حشرات و آفات بتوانند به راحتی گیاه را درگیر کنند. در فصل زمستان که فصل استراحت آن است، آبیاری را فقط زمانی انجام دهید که متوجه خشکی خاک گیاه می شوید.
  • کود دهی کاکتوس دم موشی
    کود دهی فقط باید در فصل رشد انجام شود. از کود های مایعی که قدرت کمی دارند استفاده کنید و آن ها را به گیاه اسپری کنید.
  • بیماری های کاکتوس دم موشی
    کاکتوس دم موشی ممکن است به رنگ قهوه ای تغییر رنگ دهد. در این صورت نشان می دهد که محل نگهداری آن نامناسب است. اگر متوجه نرم شدن ساقه ها شدید، نشان دهنده پوسیدگی ریشه می باشد. گیاهی که دچار پوسیدگی ریشه می شود را به سختی می توان نجات داد؛ چون پوسیدگی از ریشه شروع می شود و به سایر بخش های گیاه کشیده می شود و اگر دیر متوجه آن شویم، کل گیاه را درگیر می کند و از بین می برد. برای متوقف کردن پوسیدگی، سریعا آبیاری را کاهش دهید و گیاه را در خاکی با زهکشی بالا قرار دهید. اگر متوجه پوسیدگی بخش هایی از گیاه شدید، فورا آن ها را جدا کنید تا دیگر بخش ها را درگیر نکند. برای قطع کردن بخش های پوسیده، از یک چاقوی تمیز استفاده کنید و بعد از هر برش، آن را با الکل ضد عفونی کنید. گیاهی که دچار آفات و بیماری شده است را در کنار دیگر گیاهان نگهداری نکنید. مرتبا آن را بررسی کنید و در صورت نیاز، خاک آن را عوض کنید و آبیاری آن را کاهش دهید.

نرم شدن ساقه های کاکتوس دم موشی نشان دهنده چیست؟

همچنین بخوانید : علت قرمز شدن کاکتوس ماری چیست؟

کاکتوس کوریفانتا

کاکتوس های کوریفانتا دسته ای از کاکتوس ها هستند که در اندازه متوسط تا بزرگ دیده می شوند. کوریفانتا را به عنوان کاکتوس کندویی نیز می شناسند. جزء کاکتوس های گلدار محسوب می شوند و در راسشان دارای فرو رفتگی و پشم هایی هستند. گل های آن ها به رنگ زرد، قرمز، سفید و ارغوانی دیده می شوند و قطری حدود 6 سانتی متر دارند. آن ها جزء زیبا ترین گل های آپارتمانی محسوب می شوند و می توانید آن ها را در داخل یا خارج از خانه نگهداری کنید.

  • خاک مناسب کاکتوس کوریفانتا
    اگر کاکتوس های کوریفانتا خاک مناسبی نداشته باشند دچار پوسیدگی می شوند. گیاه را در خاکی بکارید که زهکشی بالایی دارد. خاک های مخصوص کاکتوس و ساکولنت می توانند مناسب ترین گزینه باشند. می توانید به میزان مساوی، ماسه سیلیسی، شن و مالچ برگ را ترکیب کنید و گیاه را در آن بکارید.
  • نور مورد نیاز کاکتوس کوریفانتا
    اگر تا به حال از دیگر کاکتوس ها مراقبت کرده اید، نگهداری از این کاکتوس برایتان آسان خواهد بود. این کاکتوس، علاقه دارد که در معرض نور غیر مستقیم و یا سایه روشن قرار گیرد و به نور مستقیم خورشید علاقه ای ندارد. نور مستقیم می تواند آن ها را بسوزاند؛ به خصوص در روزهای گرم تابستانی. دمای محیطی که گیاه در آن نگهداری می شود نباید کمتر از ۵ درجه سانتی گراد شود. کوریفانتا های ۲ ساله می توانند به میزان کمی سرما را تحمل کنند؛ اما اگر این سرما ادامه دار شود باعث مرگ گیاه می شود.
  • آبیاری کاکتوس کوریفانتا
    زمانی که آبیاری را انجام می دهید، اجازه دهید تا خاک خشک شود؛ سپس آبیاری بعدی را انجام دهید. در فصل زمستان نیز آبیاری آن را متوقف کنید.
  • کود دهی کاکتوس کوریفانتا
    از آنجایی که کوریفانتا ها رشد کمی دارند، کود دهی مرتبا باید انجام شود. دقت کنید که فقط در فصل بهار و تابستان که زمان رشد هستند کود دهی باید انجام شود. می توانید از کود های مخصوص گیاهان آپارتمانی تهیه کنید و با توجه به دستورالعمل آن، به گیاه کود دهید.

  نور مناسب کاکتوس کوریفانتا

کاکتوس اچینوپسیس اکسیگونا
کاکتوس اچینوپسیس اکسیگونا نوعی کاکتوس گلدار است که ساقه های آن کروی شکل هستند. در زمان های گذشته فقط در جنگل ها و علفزار ها یافت می شد؛ سپس به منازل کشیده شد و به گیاهی آپارتمانی تبدیل شد. ارتفاع آن می تواند به ۳۰ سانتی متر برسد و قطر آن نیز می تواند ۲۵ سانتی متر باشد. ساقه های آن می توانند به صورت تکی یا چند تایی دیده شوند. در ابتدا به صورت تکی هستند، اما با گذشت زمان رشد می کنند و چند تایی می شوند. دارای خار هایی به رنگ قهوه ای روشن هستند که طول آن ها می تواند به ۲.۵ سانتی متر برسد. رنگ گل های اچینوپسیس اکسیگونا می تواند صورتی، قرمز، بنفش، نارنجی و سفید باشد و شبیه به قیف هستند. این گل ها فقط در فصل تابستان دیده می شوند و معمولا شب هنگام باز می شوند. این کاکتوس می تواند دارای میوه هم باشد که به رنگ سبز دیده می شوند و در داخل آن ها بذر گیاه وجود دارد.

  • خاک مناسب کاکتوس اچینوپسیس اکسیگونا
    خاک مناسب این کاکتوس نیز مانند گونه های گفته شده، خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت می باشد. خاکی که اچینوپسیس اکسیگونا در آن کاشته می شود باید ماسه و لوم داشته باشد. از خاک لومی استفاده کنید که حاوی سیلت، ماسه و خاک رس باشد تا رشد کاکتوس را بهبود بخشد. معمولا خاک هایی که pH پایینی دارند می توانند گزینه های مناسبی برای این گیاهان محسوب شوند.
  • نور مورد نیاز برای کاکتوس اچینوپسیس اکسیگونا
    بهترین نور برای چنین کاکتوسی، نور غیر مستقیم است؛ البته می تواند در نور مستقیم نیز به رشد و زندگی خود ادامه دهد. بهترین دما برای آن، دمای ۴ درجه سانتی گراد تا ۳۸ درجه سانتی گراد می باشد. این گیاهان سرما را نیز می توانند به خوبی تحمل کنند و حتی در دمای منفی ۱۲ درجه سانتی گراد، مشکلی برای آن ایجاد نمی شود. در فصل زمستان می توانید آن را در سایه قرار دهید؛ چون در زمان استراحت به نور زیادی نیاز ندارد.
  • رطوبت مورد نیاز کاکتوس اچینوپسیس اکسیگونا
    این کاکتوس رطوبت زیاد را دوست ندارد؛ چرا که کاکتوس ها معمولا بومی مناطق گرم و خشک هستند و چنین آب و هوایی را ترجیح می دهند. اگر در مناطق مرطوب زندگی می کنید، گیاه را به مقدار کافی آبیاری کنید تا بتواند رطوبت اضافه را تخلیه کند. حتی می توانید از دستگاه های رطوبت گیر برای آن ها استفاده کنید تا رطوبت مطلوبشان را به دست آورند.
  • کود دهی کاکتوس اچینوپسیس اکسیگونا
    توصیه می شود برای این نوع کاکتوس ها از کود مایع استفاده شود. در فصل رشد آن، حداکثر دو الی سه بار باید از کود استفاده شود. کود های NPK می توانند بهترین نوع کود برای اچینوپسیس اکسیگونا باشند و بهتر است درصد پتاسیم آن ها بیشتر باشد.

کاکتوس های گلدار

دمای مناسب برای نگهداری از کاکتوس اچینوپسیس اکسیگونا

 

کاکتوس سرئوس
کاکتوس های سرئوس دسته ای از کاکتوس های گلدار هستند که دارای ۳۰ گونه می باشند. آن ها جزء مقاوم ترین گیاهان هستند و حتی می توانند شرایط خشکسالی را به خوبی تحمل کنند. ارتفاع آن ها می تواند به ۷۰ سانتی متر هم برسد. یکی از اصلی ترین مشخصه های این کاکتوس ها این است که گل های آن ها فقط در شب باز می شوند. اگر تمایل دارید که از این کاکتوس نگهداری کنید، باید از مجموعه ای از دستورالعمل ها پیروی کنید تا کاکتوس های شما گل دهند.

  • خاک مناسب کاکتوس سرئوس
    خاک مناسب کاکتوس های سرئوس باید دارای کمپوست و زغال سنگ نارس باشد. حتی می توانید کمی ماسه نیز به این مخلوط اضافه کنید.
  • نور مورد نیاز برای کاکتوس سرئوس
    کاکتوس های سرئوس معمولا در نور مستقیم خورشید رشد بهتری از خود نشان می دهند؛ پس آن ها را در سایه یا مناطق کم نور قرار ندهید تا به رشد آن ها لطمه ای وارد نشود. در دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد رشد آن ها دچار اختلال می شود.
  • آبیاری کاکتوس سرئوس
    آبیاری این گیاهان نیز باید با فاصله انجام شود. بهتر است یکبار و با مقدار زیاد گیاه را آبیاری کنید، تا این که روزانه و اندک اندک به آن آب دهید. رطوبت محیط نیز باید برای گیاه مناسب باشد؛ چرا که رطوبت زیاد گیاه را از بین می برد. برای آبیاری، فقط خاک کاکتوس باید آبیاری شود؛ نه ساقه هایش.
  • تکثیر کاکتوس سرئوس
    اگر دوست دارید کاکتوس های سرئوس زیادی داشته باشید می توانید آن ها را تکثیر کنید. دو روش برای تکثیر این کاکتوس ها وجود دارد که یکی قلمه زدن است و دیگری با استفاده از بذر می باشد. برای قلمه زدن باید قسمتی از گیاه را برش بزنید و آن را در خاکی که نصف آن ماسه و نصف دیگر آن زغال سنگ نارس است بکارید. سپس تمامی شرایط نگهداری را برای آن فراهم کنید تا بتواند رشد کند.
  • مشکلات کاکتوس سرئوس
    معمولا شرایطی که کاکتوس ها در فصل زمستان در آن نگهداری می شوند، برای رشد کنه ها مناسب هستند. این آفات به کاکتوس حمله می کنند و توده هایی سفید شبیه به پنبه روی آن به وجود می آورند و گیاه را دچار مشکل می کنند.

کاکتوس های گلدار

آفات کاکتوس سرئوس

کاکتوس اچینوسرئوس پکتیناتوس
کاکتوس اچینوسرئوس پکتیناتوس نوعی کاکتوس گلدار است که ساقه های آن کروی یا استوانه ای هستند و گل ها روی این ساقه ها قرار می گیرند. معمولا منفرد هستند و کمتر دیده شده است که به صورت چند تایی باشند. ساقه های این کاکتوس طولی به اندازه ۳۵ سانتی متر و قطری به اندازه ۱۳ سانتی متر دارند. خار های آن معمولا به رنگ های زرد، قهوه ای یا صورتی می باشند. گل های آن نیز به رنگ های صورتی و قرمز هستند که در اطراف کاکتوس رشد می کنند‌. گل ها از نظر ظاهری شبیه به قیف هستند و طول و قطر آن ها چیزی حدود ۸ سانتی متر است‌.

  • آبیاری کاکتوس اچینوسرئوس پکتیناتوس
    این کاکتوس ها ریشه ضعیفی دارند و با کوچک ترین مشکلی، دچار پوسیدگی ریشه می شوند. معمولا آبیاری بیش از حد منجر به چنین اتفاقی می شود. بسیاری از افراد معتقدند که اگر به این کاکتوس آب ندهید خیلی بهتر از این است که بیش از حد به آن آب دهید؛ چرا که می تواند شرایط سختی مانند نور شدید، مواد غذایی محدود و آب کم را تحمل کند.
  • نور مورد نیاز برای کاکتوس اچینوسرئوس پکتیناتوس
    این کاکتوس ها نیز مانند بسیاری دیگر از کاکتوس ها به نور خورشید علاقمند هستند. سعی کنید آن ها را در محلی بگذارید که نور کامل دریافت کنند. این کاکتوس ها سرما را نیز می توانند برای مدت کوتاهی تحمل کنند.
  • مشکلات کاکتوس اچینوسرئوس پکتیناتوس
    این نوع از کاکتوس ها معمولا درگیر مشکلات و آفات زیادی نیستند. آفاتی که ممکن است آن ها را درگیر کند، شته ها، لارو و شپشک های آبدار هستند. بزرگ ترین و اصلی ترین مشکلی که می تواند برای این کاکتوس ها اتفاق افتد، همان پوسیدگی ریشه است که در بخش های قبل به آن اشاره کردیم.

 

کاکتوس های گلدار

رنگ گل کاکتوس اچینوسرئوس پکتیناتوس

سخن پایانی
کاکتوس های گلدار، دسته ای از کاکتوس ها هستند که به تازگی به محبوبیت رسیده اند و علت آن ظاهر متفاوت آن ها است. رویش گل در بین خار ها قطعا اتفاقی منحصر به فرد است و چشم هر شخص را به خود خیره می کند. این کاکتوس ها انواع مختلفی دارند که هر یک از آن ها نیز گل های متفاوتی دارند. برخی از آن ها در راس خود گل دارند و برخی دیگر در اطراف خود. چیزی که مهم است، رعایت شرایط نگهداری از آن ها است که اگر به درستی رعایت نشود گیاه دچار پوسیدگی و مرگ می شود. همه شرایط گفته شده را به دقت بخوانید و سعی کنید همه آن ها را انجام دهید تا گل هایی سالم و زیبا داشته باشید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *