معرفی گل یاس و شرایط نگهداری آن

گل یاس

نگهداری و پرورش گل یاس

گل یاس گل های زیبا و سفید که همیشه به خاطر خواص عالی خلق و خوی و خواص شفابخش خود شناخته می شود و از زمان های بسیار قدیم بخشی از سنت ما بوده است.

این گل بسیار خوشبو که با نام‌های رایج یاس معمولی، یاس شاعر یا یاس سفید پوشیده شده است، فواید سلامتی زیادی از جمله تقویت سیستم ایمنی، تقویت گردش خون، بهینه‌سازی سطوح هورمونی، تسکین استرس و کاهش دیابت دارد.

کلمه یاس از کلمه فارسی یاسمن گرفته شده است که در زبان های دیگر گاها هدیه خداوند ترجمه میشود. یاس معطر بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری استرالیا، اوراسیا و اقیانوسیه هستند، اما به صورت تجاری در نقاط مختلف جهان نیز کشت می شوند.

یاس که به عنوان “ملکه گل ها” ملقب شده، نه تنها به دلیل عطر آن، بلکه به دلیل فواید بی شماری که برای سلامتی دارد، بسیار محبوب شده است.

همچنین به طور گسترده در آشپزی مانند چای یاس و سایر دمنوش های گیاهی یاس برنج، شربت ها و همچنین برای تهیه عطر، لوسیون، شامپو و سایر محصولات پوست و مو استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم نحوه رشد و فواید گل یاس را مورد بررسی قرار دهیم با ما همراه باشید.

 

گل یاس

 

شرایط نگهداری گل یاس

آبیاری: نگهداری گل یاس نیاز زیادی به آبیاری زیاد و مداوم ندارد. بهترین زمان برای آبیاری  زمانی است که خاک آن شروع به خشک شدن کرده باشد.

همچنین در فصل های سرد نیاز یاس به آبیاری کم تر از فصل های بهار و تابستان است. اما توجه کنید که برای نگهداری یاسمن نیاز به یک محیط مرطوب دارید.

با توجه به آب و هوای متغییر در هر منطقه نمی توان سیکل دقیقی برای آبیاری مشخص کرد بنابراین لازم است که گل یاس را زیر نظر داشته باشید و خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید.

نور مناسب: یاسمن نسبت به نور بسیار حساس است و نیاز به نور زیادی برای رشد دارد.  توجه کنید که یاس نباید بیشتر از چهار ساعت در معرض تابش نور شدید باشد بنابراین لازم است که در فصل های مختلف گل دانتان را جا به جا کنید تا نور مناسب را به گل یاس برسانید.

خاک مناسب: یکی از عوامل مهم در رشد گلها خاک مناسب است و خاک مناسب برای گل یاس یک خاک سبک با زهکشی زیاد است. حتی می توانید برای غنی تر شدن خاک از تکه های نارگیل، خرده چوب استفاده کنید. علاوه بر اینها اضافه کردن پیت ماس باعث سبک تر شدن خاک خواهد شد.

همچنین بخوانید: رشد گیاه کوردیلینگل یاس

 

فواید گل یاس برای سلامتی

هضم غذا را تقویت می کند

سرشار از آنتی اکسیدان ها در گل یاس به تعامل با آنزیم های معده کمک می کند و در نتیجه هضم غذا را تقویت می کند، نفخ شکم، درد شکم، اسهال، سوء هاضمه و سندرم روده تحریک پذیر را تسکین می دهد.

همچنین برای تقویت رشد باکتری های خوب در روده عمل می کند و مشخص شده است که باکتری های مضر و سموم AMA را از بدن حذف می کند.

سلامت قلب را ارتقا می دهد

گل یاس به عنوان یک نیروگاه از آنتی اکسیدان ها برای تقویت عملکرد قلب و کاهش خطر بیماری های قلبی بسیار مفید است. وجود خواص ضد انعقادی و ضد فیبرینولیتیک باعث کاهش کلسترول بد (یعنی لیپوپروتئین های با چگالی کم) می شود.

یاس از انسداد و تشکیل لخته در شریان ها که می تواند منجر به ریتم غیر طبیعی قلب، حمله قلبی یا شرایطی مانند تصلب شرایین شود، جلوگیری می کند.

همچنین بخوانید: نگهداری و کاشت گل رز در پاییز

گل یاس

 

موهبت برای کاهش وزن

گل یاس برای افرادی که تحت رژیم کاهش وزن قرار می گیرند، یک موهبت بزرگ محسوب می شود. وجود EGCG یعنی اپی گالوکاتچین و اسید گالیک در برگ ها با افزایش سرعت متابولیسم از افزایش وزن جلوگیری می کند. سموم مضر بدن را می‌شوید و به سوزاندن سریع‌تر چربی‌های اضافی کمک می‌کند.

 

عملکرد شناختی را بهبود می بخشد

یاس یک داروی قدیمی و سنتی برای افزایش عملکرد مغز است. آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های قوی موجود در  گل یاس معطر فعالیت مغز را بهبود می بخشد و به ترشح انتقال دهنده های عصبی تقویت کننده خلق و خو مانند سروتونین و دوپامین کمک می کند. همچنین ظرفیت حافظه، تمرکز، تمرکز، آرامش، هوشیاری فرد را افزایش می دهد. از این رو، می توان آن را به عنوان یک تقویت کننده مغز در نظر گرفت و در درمان بیماری های روان پریشی مانند افسردگی، بی خوابی، و بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون بسیار مفید است.

دیابت را مدیریت می کند

خاصیت هیپوگلیسمی گل یاس در کاهش سطح قند خون بدن نقش بسزایی دارد. تولید انسولین از سلول‌های بتا پانکراس با مصرف چای یاس به دلیل وجود کاتچین‌های زیست فعال فعال می‌شود. مصرف منظم یاس به عنوان چای یا در غذاها تجزیه نشاسته به گلوکز را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد که به نوبه خود باعث کاهش قند خون ناشتا و سطح انسولین می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *