پرورش 3 گونه کاکتوس آپارتمانی

کاکتوس آپارتمانی

پرورش سه نوع کاکتوس در آپارتمان

کاکتوس آپارتمانی کدامند؟

اگر می خواهید کمی تنوع به مجموعه گیاهان خود اضافه کنید، کاکتوس ها را بهترین انتخاب هستند. از تیغ های تیز کاکتوس میترسید؟ نگران نباشید برخی از گونه های کاکتوس ها اصلا خار ندارند. علاوه بر این، بسیاری از کاکتوس ها ویژگی های سرگرم کننده و جذابی مانند موهای سفید، گل های زرد یا اشکال عجیب و غریب دارند.

 حتی بهتر از آن، کاکتوس ها به کندی رشد می کنند و نیاز به نگهداری خاصی ندارند. شما مجبور نخواهید بود که اغلب گیاهان کاکتوس را دوباره بکارید، هرس کنید، تغذیه یا آبیاری کنید.

کاکتوس ها ساکولنت هایی با ساقه های چوبی یا علفی هستند؛ که حاوی کلروفیل(کلروفیل مولکولی است که نور خورشید را جذب می‌کند و از انرژی آن برای سنتز کربوهیدرات از کربن دی اکسید و آب استفاده می کند) هستند. ساقه های گوشتی کاکتوس ها آب را ذخیره می کنند و فتوسنتز را برای تغذیه گیاه انجام می دهند.

بر خلاف ساکولنت های دیگر، گیاهان کاکتوس دارای آرئول های بالش مانند در سطح ساقه ها هستند. شاید بپرسید آرئول چیست؟

بر روی سطح تمام کاکتوس‌ها برآمدگی‌هایی وجود دارد که محل رویش تیغ‌ها، گل‌ها،جوانه‌ها و تن جوش‌های گیاه است، این برآمدگی‌ها که معمولاً دارای یک یا چند خار کاکتوس به همراه مقداری الیاف پشم مانند سفید در اطراف خود هستند که به یک مجموعه از برآمدگی‌ها به همراه تیغ‌های یک ارئول گفته می‌شود.

آرئول عامل تکثیر یک کاکتوس است که می‌توان آن را به صورت مفرد جدا کرد و با پیوند دادن برای یک کاکتوس یک گیاه مستقل به وجود آورد.

همچنین خارهای کاکتوس از گیاه کاکتوس در برابر خورده شدن توسط حیات وحش محافظت می کنند و به سایه انداختن سطح گیاه کمک می کنند.

کاکتوس‌ها در صورت رعایت چند مرحله مراقبتی ساده، منظره ای از گیاهان آپارتمانی استثنایی می‌سازند. حال که شما کمی با ساختار کلی گیاهان کاکتوس آشنا شده اید می­خواهیم در ادامه به معرفی کاکتوس آپارتمانی بپردازیم.

 

همچنین بخوانید: زمان گل دهی کاکتوس کی است؟

کاکتوس آپارتمانی

پرورش کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس: کاکتوس کریسمس (Schlumbergera spp) در روزهای تاریک زمستان رنگی خوشایند به خانه ی شما می دهد. نام دیگر این گونه کاکتوس میگو می­باشد.

 کاکتوس کریسمس بومی آمریکای جنوبی است و در جنگل های سایه دار جنوب شرقی برزیل نیزرشد می کند. این گیاه جزو گیاهان هوازی یا همان اپی فیتیک است که روی درختان ریشه می گیرد و از درخت به عنوان یک منبع مواد مغذی استفاده می کند. همچنین رطوبت و مواد مغذی را از هوا و باران دریافت میکند.

این کاکتوس آپارتمانی در محیط های پر نور و گرم رشد بهتری خواهد داشت اما رشد آن در فصل های سرد متوقف نخواهد شد. اما دقت کنید که نور بیش از اندازه ممکن است برگ های آن را خشک و زرد کند.

میزان آبیاری باید به گونه باشد که هرگز خاک آن خشک نشود و آب اضافی به ریشه آن وارد نشود. حتی هنگامی که این گیاه آپارتمانی گل نداده است نیز باید حواستان به میزان آب دریافتی آن باشد تا از پژمرده شدن آن جلوگیری کنید.

خاک ماسب برای این گیاه، خاک اسیدی که دارای مقادیر آلی (ارگانیک) بسیاری باشند است. در واقع بهترین خاک برای آنها، خاک با PH در محدوده ۵ تا ۶٫۵ هستند.

کاکتوس های کریسمس دو بار در سال به طور طبیعی شکوفا می شوند. چرخه گلدهی آنها گرما-فوتوپریودیک است، به این معنی که دما و طول روز باعث گلدهی این گونه می شود.

همچنین بخوانید: کاکتوس بلند برای پرورش در آپارتمان

کاکتوس آپارتمانی

 

پرورش کاکتوس ساگوارو

کاکتوس ساگوارو: بدون شک یکی از معروف ترین کاکتوس های جهان کاکتوس ساگوارو است که اغلب شکل آن را در جاهای گوناگون دیده اید و زمانی که میگویند کاکتوس به اولین شکلی که فکر میکنید همین کاکتوس است.

کاکتوس Carnegiea gigantean بومی آمریکا شمالی است و چیزی بالغ بر 250 سال عمر میکند همچنین این گیاه می تواند تا 12 متر رشد داشته باشد و ارتفاع بگیرد. شما میتوانید این گیاه را به عنوان یک کاکتوس آپارتمانی نگهداری کنید فقط کافیست به طور منظم ماهیانه به آن آب بدهید و اجازه دهید تا آبیاری بعدی خاک آن کاملا خشک شود.

قرار دادن آن را در مقابل نور خورشید باعث رشد وضخیم شدن بدنه آن می­شود. همچنین آنها به خاک ارگانیک با زهکشی بالا نیاز دارند که برای تعویض گلدان آن نیز می­توانید هر دو سال یکبار اقدام کنید.

 نام دیگر این کاکتوس، ساگوارطلایی یا  کارنژیا است. این کاکتوس بدن قطور با تیغ های بلند 5 سانتی متری دارد که معمولا سبز تیره هستند اما ممکن است با تابش نور شدید به رنگ قهوه ای نیز دیده شوند.

برخی فکر میکنند این گیاه مخصوص بیابان است اما باید گفت که این تصور کاملا اشتباه است و آنها در شرایط ۱۱۰۰ متر بالاتر از سطح دریا رشد میکنند و عموماً در دامنه‌های جنوبی به علت دمای پایین‌تر یافت می­شوند و توان رشد در بیابان های خشک را ندارند.

مشاهده دسته بندی گل رز جاودان

کاکتوس آپارتمانی

 

پرورش کاکتوس سنپدرو

کاکتوس سنپدرو: کاکتوس سن پدرو جزء گیاهانی سریع الرشد است که می توانند همانند یک درخت تا ارتفاع ۶ متر هم رشد کند، زیستگاه این کاکتوس آپارتمانی کوه های پرو، شیلی، بولیوی، و شمال آرژانتین است و به صورت خودرو در ارتفاعی بین 6600 تا 9800 فوت از سطح دریا رشد می کند، این کاکتوس در زیستگاه خود می تواند به صورت چند شاخه هم رشد کند.

زمانی که از بالا به گیاه آپارتمانی نگاه کنید شکل ستاره را خواهید دید که ممکن است بین 4 تا 7 ضلع داشته باشد. این گونه بسیار مقاوم دربرابر خشکی هستند و دارای تنه ای گوشتی و پرآب می­باشند که تیغ های آن به صورت دسته جمعی رشد میکنند ودرفصل تابستان دارایگلهایی به رنگ سفید میشوند.

کاکتوس سنپدرو با نام تریکوسرئوس و اچینوپسیس پاچانوی نیز شناخته می­شود. این گیاه آپارتمانی می تواند تا ارتفاع 3 متر رشد طولی داشته باشد و برای نگهداری آن در آپارتمان شما باید مکان پرنور و روشن را در نظر بگیرید.

اگر میخواهید رنگ سبز این گیاه تغییر نکند نباید آن را در معرض نور خورشید مخصوصا در فصل تابستان قرار دهید زیرا در این شرایط دچار آفتاب سوختگی می­شود و به رنگ قهوه ای نزدیک می­شود.

این گیاه مانند کاکتوس ساگوارو نیاز به آبیاری دارد و بین هر بار آبیاری باید یکبار خاک آن خشک شود و در فصول سرد نیاز به آب کمتری دارد.

نکته: این کاکتوس آپارتمانی حاوی ماده قلیایی مسکالین است. این ماده می‌تواند آثار توهم‌زایی را بروی مغز انسان داشته باشد. این به این معنی است که می‌تواند کمی سمی باشد و باید از دسترس اطفال و حیوانات خانگی دور نگهداری شود.

همچنین بخوانید: پیشگیری از آفت گیاهان آپارتمانی

 

کلام آخر

وجود گیاه درمنزل و یا آپارتمان شما زینتی چشمگیر و توصیف نشدنی است. در این مقاله سه کاکتوس آپارتمانی و شرایط نگهداری آن را برای شما شرح دادیم، به طور کل نگهداری از گونه کاکتوس کار بسیار سخت و حساسی نیست فقط نیاز به کمی آگاهی دارد که ما دتلاش کردیم آن را در اختیار شما قراردهیم. ممنونیم که تا پایان مقاه همراه گندمvip بوده اید.

اگر علاقه ای به نگهداری گیاهان خانگی مانند سرخس ها دارید کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *