آموزش ساخت روف گاردن و باغ عمودی

ساخت روف گاردن

آموزش ساخت روف گاردن و بام سبز

ساخت روف گاردن یا بام های سبز به طور فزاینده ای محبوب هستند.

پوشاندن دیوارها و سقف ها با پوشش گیاهی نه تنها از نظر زیبایی شناسی دلپذیر است. اما می تواند کمک زیادی به حفظ یا حتی بهبود کیفیت هوا کند.

این امر به ویژه در مناطق شهری، صنعتی و تجاری، جایی که فضا اغلب در بالاترین حد از آلودگی است می‌تواند کمی مشکل ساز باشد، صادق است.

این مقاله فرصتی فوق العاده برای کشف احتمالاتی فراهم می کند که ممکن است قبلاً در نظر نگرفته باشید. با انجام این نکات می توانید بامی زیبا و همیشه سبز داشته باشید.

موضوعات مطرح شده در این مقاله:

  • محدوده و ماهیت روف گاردن و باغ های عمودی
  • ساخت روف گاردن و باغچه های عمودی و بام عملکردی و مناسب
  • گیاهان و سازه های کوهستانی
  • گیاهان مناسب برای پشت بام و باغ های عمودی
  • رشد کانتینری
  • نگهداری – آبیاری
  •  محوطه سازی و ایجاد روف گاردن

روف گاردن چیست؟

ساخت روف گاردن
روف گاردن

 

انواع روف گاردن

به نظر می رسد ساخت روف گاردن به سه نوع تقسیم می شود:

  1. آنهایی که برای پوشش یک سوله باغ یا مساحت نسبتاً کوچک سقف طراحی شده اند.
  2. باغ هایی که برای پوشش یک ساختمان کامل یا بیشتر سقف آن طراحی شده اند.
  3. باغ هایی کاربردی و کوچک که بر روی پشت بام قرار دارند؛ زیرا فضای قابل دسترسی و کاربردی دارد.

پوشش سقف در مقیاس کوچک

این باغ ها ممکن است برای جلوه های زیبایی شناسی، پنهان کردن یک ساختار زشت، ایجاد فضایی برای کمک به محیط زیست ایجاد شوند؛ یا شاید ترکیبی از هر سه. آنها به ندرت به عنوان مکانی برای بازدید و استفاده توسط مردم در نظر گرفته می شوند. پرندگان و سایر حیوانات (حتی گربه ها) ممکن است از این نوع بام های سبز یا همان روف گاردن دیدن کنند. این باغ ها ممکن است چیزی بیش از پوششی از سدوم یا برخی گیاهان آپارتمانی کم رشد دیگر نباشند که در سراسر پشت بام پخش شده اند.

برای ساخت روف گاردن های کوچک بیشتر نیاز به خلاقیت و دقت به روند رشد و آبیاری گیاهان است.

روف گاردن های کاربردی

 

ساخت روف گاردن
ساخت روف گاردن

 

 

اینگونه بام های سبز ممکن است در ساختمان‌های تجاری یا ساختمان‌های مسکونی مرتفع یافت شوند، جایی که دسترسی به فضای سبز باز سطح زمین محدود است. اما امکان ایجاد محوطه باغ روی پشت بام شناسایی و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

ساخت روف گاردن به این شیوه می تواند کوچک یا بزرگ باشد. حتی شبیه پارک روی پشت بام ممکن است دارای درختچه ها و حتی درختان کوچک، مسیرها، محل نشستن و هر ویژگی باغ دیگری باشد که ممکن است در یک باغ سطح زمین پیدا کنید.

تنها چیزی که متفاوت است این است که زیر گیاهان در حال رشد ساختمانی وجود دارد. و این واقعیت محدودیت هایی را برای کارهایی که ممکن است انجام شود و هزینه انجام آن ایجاد می کند.

 

سازه های ساختمان و بام را بررسی کنید

مراقبت از گیاهان کانتینری برای ساخت روف گاردن شبیه نگهداری گلدانها روی زمین است، قبل از اینکه گلدان های خود را به بیرون بکشید، باید چند ویژگی خاص روی پشت بام را در نظر بگیرید:

 

مجوز: ابتدا با صاحبخانه و یا مدیر ساختمان خود صحبت کنید. سؤالاتی مانند دسترسی، محدودیت های ارتفاع ساختمان و مقررات آتش سوزی می تواند هر نوع استفاده از سقف را ممنوع کند.

یکپارچگی سازه: برای ساخت روق گاردن مطمئن شوید که سقف می تواند بار را تحمل کند. خاک و گلدان ها در ابتدا سنگین هستند و با رشد گیاهان سنگین تر می شوند.

دسترسی: چگونه می خواهید مواد و لوازم خود را وارد و خارج کنید؟ اگر در آپارتمان زندگی می کنید، مطمئن شوید که اجازه استفاده از آسانسور را دارید. برخی از شهرداری ها به چندین دسترسی/خروج و احتمالاً روشنایی خروجی، اعلام حریق و روشنایی اضطراری نیاز دارند.

 

شرایط رشد گیاهان برای ایجاد بام سبز یا رووف گاردن را مهیا کنید

بعد از اینکه ویژگی های ساختمان را در نظر گرفتید به ارزیابی شرایط رشد گیاهان را ارزیابی کنید، آیا می خواهید گیاهان را در کف آن، در تخت های مرتفع یا در گلدان بکارید؟ آیا بامی بزرگ دارید یا کوچک؟ سایه است یا آفتابی؟

 

گلدان ماسب برای بام

 

گلدان مناسب روف گاردن

 

به طور کلی، بهتر است برای کاشت گیاهان برای باغچه های روی بام ها، ظروف بزرگ با جنس مناسب انتخاب کنید، زیرا در ظروف بزرگ، گیاهان راحت تر رشد می کنند: حفظ رطوبت و تامین مواد مغذی بهتر، فضای کافی برای رشد ریشه در گلدان های بزرگ آسان تر است.

گلدان هایی با اندازه مناسب، در نظر گرفتنمیزان نور آفتاب، آب، خاک کمی اسیدی و حاصلخیز و زهکشی کافی، این تمام چیزی است که برای داشتن باغ سبزی اختصاصی خود نیاز دارید.

آبیاری گیاهان روی بام سبز

آیا می توانید یک شلنگ را به پشت بام بکشید؟ قوطی های آبیاری نیز می توانند مزاحم شوند و ظروف به آب زیادی نیاز دارند. نصب بشکه باران و آبیاری قطره ای را در نظر بگیرید.

خاک مناسب برای گیاهان روف گاردن

 

خاک مناسب برای ساخت روف گاردن

در ساخت روف گاردن، خاک اغلب آخرین چیزی است که باغبان جدید را مورد توجه قرار می دهد، اما مهمترین بخش باغ شماست.

خاک خوب یعنی گیاهان سالم و کار کمتر برای شما. اگر گیاهان خود را در ظروف و بسترهای مرتفع بکارید، مزیت آوردن خاک را خواهید داشت.

چندین مخلوط خوب گلدانی در بازار وجود دارد یا می‌توانید با ترکیب 3 قسمت کمپوست یا کود کمپوست شده با 4/1 قسمت پیت، مخلوط خود را برای سبکی مخلوط کنید. برای زهکشی بهتر، یک مشت پرلیت در هر گلدان اضافه کنید.

خاک موجود در ظروف معمولاً هر بهار باید به طور دوره ای تعویض شود.

همچنین بخوانید: خاک باغچه و خاک مناسب باغچه

 

کود گیاهان روی بام

برای ساخت روف گاردن، گیاهان کانتینری به کود معمولی نیاز دارند. حتی یک ترکیب عالی گلدان نیز به مرور زمان تخلیه می‌شود، زیرا گیاهان مواد مغذی را جذب می‌کنند و آب آنها را بیرون می‌کشد.

هر چه گیاه بزرگتر رشد کند و آب بیشتری مصرف کند، خاک سریعتر تخلیه می شود. نوع کودی که استفاده می کنید تعیین می کند که چند وقت یکبار نیاز به کوددهی دارید، اما هر 2 تا 3 هفته کافی است.

کودهای خوب زیادی در بازار وجود دارد، از جمله انتخاب بیشتر ارگانیک. کود محلول در آب سریعترین راه برای رساندن مواد مغذی به گیاهان است، چه از طریق آبیاری خاک و رساندن مستقیم آن به ریشه ها و چه از طریق تغذیه شاخ و برگ.

نور و سایه برای گیاه روی بام

آیا ساختمان های مجاور یا تراس بالای سر شما سایه می اندازند؟ هنگامی که گیاهان روی بتن متورم می شوند، حتی آفتاب کامل نیز می تواند مشکل ساز باشد.

دما مناسب گیاهان بام سبز

علاوه بر تابش خورشید بر روی سقف، گرمای محیط نیز از سطح سقف، ساختمان‌های اطراف، خودروهای خیابانی و اگزوز فلزی و سازه‌های تاسیساتی منعکس می‌شود. اگر می توانید، برای خودتان سایه ایجاد کنید.

باد و وزش باد در روف گاردن

باد می تواند گیاهان را به ویژه در ارتفاعات بکشند و از بین ببرد. ممکن است بخواهید نوعی دیوار یا نرده را در نظر بگیرید. اگر چنین است، احتمالاً باید دوباره کد ساختمان خود را از نظر ارتفاعات مورد نیاز و پایداری سازه بررسی کنید. این امر به ویژه هنگام ایجاد موانع ایمنی برای کودکان و حیوانات خانگی نیز مهم است.

 

سیم کشی برق روف گاردن

 

 

بام سبز روف گاردن

برای ساخت روف گاردن برق کشی ضروری نیست، اما مطمئنا کار را آسان تر می کند. اگر قصد دارید در شب از باغ خود لذت ببرید، شمع ها بهترین روشنایی برای علف های هرز هستند.

گیاهان مناسب و مقاوم روی بام سبز

برای ساخت روف گاردن شما میتوانید از سبزی ها، گل ها و گیاهن استفاده کنید. از آنجایی که بیشتر باغ های پشت بام در طول روز بسیار گرم می شوند، گیاهان مقاوم به خشکی برای باغ های پشت بام شهری توصیه می شود.

همچنین باید نور خورشید و منطقه سختی خود را در نظر بگیرید. از آنجایی که پشت بام‌ها گرما را نگه می‌دارند، می‌توانند ریزاقلیم‌هایی را ایجاد کنند که در یک منطقه بالاتر از یک باغ روی زمین شناور باشند.

شما به گیاهانی نیاز دارید که بتوانند گرما را تحمل کنند، اما از آنجایی که آنها در ظروف قرار دارند، احتمالاً تحمل سرما را بهتر از باغ های کاشته شده در زمین نخواهند داشت.

در واقع هیچ لیستی از گیاهان مقاوم تایید شده  برای ساخت روف گاردن وجود ندارد. انتخاب گیاهان شما نیاز به آزمون و خطا دارد. راستش را بخواهید، به استثنای درختان بلند، چیز کمی وجود دارد که نتوانید روی پشت بام رشد کنید.

چند گیاه عالی برای ساخت روف گاردن

 

گیاهان مناسب برای روف گاردن یا بام سبز

 

بسته به ظاهر و عملکرد مورد نظر، لیست تقریباً نامحدودی از گیاهان برای باغ‌های پشت بام وجود دارد؛ که می‌خواهید از آن‌ها انتخاب کنید. در اینجا برخی از موارد مورد علاقه ما، طبقه بندی شده بر اساس دسته بندی آمده است:

گیاهان چند ساله و ساکولنت: مجموعه بی‌پایانی از گزینه‌های شما در اینجا شامل گیاهان چند ساله عالی مانند علف‌های مختلف، سرخس‌ها، و کامپوزیت‌هایی مانند گل‌های مروارید و آسترها، و همچنین ساکولنت‌های بسیار کم نگهداری در کاکتوس‌ها و آلوئه ورا می‌شود.

گیاهان: برخی از ساده ترین گیاهان گلدانی برای رشد، از جمله ریحان، پیازچه، جعفری، آویشن و نعناع. ایده آل برای اضافه کردن طعم اضافی به غذاهای شما!

درختان و درختچه های کوتوله: به سراغ درختان و درختچه های زینتی مانند افرا ژاپنی، خرچنگ یا درختان لیمو و همچنین مخروطیان کوتوله، ارس و کاج بروید. یک گلدان بزرگ برای اینها تهیه کنید. اما مطمئن شوید که سقف شما می تواند وزن اضافی را تحمل کند!

گل ها: سقف خود را با گل های رز، بگونیا، گل اطلسی یا پانسی ها به یک باغ گل رنگارنگ تبدیل کنید. در آب و هوای گرم، طیف وسیعی از گل های عجیب و غریب را نیز در اختیار خواهید داشت.

گیاهان کوهستانی: یک راه حل فوق العاده اگر می خواهید برای ساخت روف گاردن اقدام کنید، برخی از بهترین گزینه های خود از جمله کلماتیس، پیچ امین الدوله، پیچک و خزنده ویرجینیا، حریم خصوصی اضافه کنید.

سبزیجات: چرا سبزیجات خوراکی پرورش نمی دهید؟ گوجه فرنگی، تربچه، فلفل، خیار، کلم بروکلی، کدو سبز، کاهو… فقط برخی از گزینه های آسان رشد هستند!

 

چه گیاهی برای چه سقفی؟

انتخاب گیاه مناسب برای ساخت روف گاردن نهایی که دارای سقف هستند بسیار مهم است.

هر سقف دارای ویژگی های منحصر به فرد و متفاوتی است و انتخاب گیاه شما باید به درک نزدیک از محیط رشدی که در آن قرار است در آن رشد کند بستگی دارد. موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • عمق بستر رشد ممکن است یکی از محدود کننده ترین عوامل برای ساخت روف گاردن باشد.
  • پشت بام ها اغلب گرمتر از سطوح زمین اطراف هستند، زیرا ممکن است هیچ سایه ای نداشته باشند. حتی اگر سطح زمین در کنار ساختمان ممکن است در فضای باز باشد، باز هم اغلب بخشی از روز در سایه ساختمان قرار می گیرد.
  • درختان بلند می توانند بر دیوارهای ساختمان سایه بزنند اما ممکن است هیچ تاثیری بر سقف نداشته باشند.
  • قرار گرفتن در معرض باد، طوفان، تگرگ و غیره می تواند روی پشت بام قوی تر از روی زمین باشد و این می تواند گیاهان را ریشه کن کند و شاخ و برگ ها را پاره کند.
  • خشکی یک تهدید بزرگتر روی سقف است. باد و گرما هم می توانند بافت های گیاه و هم محیط رشد را خشک کنند.

باغ عمودی چیست؟

باغ عمودی باغی است که در آن گیاهان در سطح عمودی به جای افقی رشد می کنند. طیف وسیعی از تغییرات در این مفهوم وجود دارد.

به عنوان مثال، یک کوهنورد بر روی یک حصار یا دیوار یا مجموعه ای از ظروف که روی هم قرار می گیرند، گیاهان را رشد می دهند تا یک لایه عمودی یا دیوار یا پرده ای از پوشش گیاهی ایجاد کنند که ممکن است چندین متر ارتفاع داشته باشد.

از نظر تاریخی، اولین نمونه، اگر واقعا وجود داشت، باغ‌های معلق بابل بود که بنا بر گزارش‌ها، نبوکدنصر دوم برای همسرش آمیتیس در مکانی نزدیک الحله در عراق ساخته شد.

تصور می‌شد که آنها مجموعه‌ای از تراس‌های شیب‌دار هستند که کاخ خود را تزئین می‌کنند که دارای طیف گسترده‌ای از درختان و گیاهان است تا ظاهر دامنه کوهی با پوشش گیاهی طبیعی را تکرار کند.

اما این روزها ساخت روف گاردن  یا باغ عمودی به چه صورت انجام می­شود؟

نمونه هایی از باغ های عمودی عبارتند از:

  • مجموعه ای از سبدها و گلدان های آویز که برای تولید یک صفحه عمودی قرار گرفته اند. سیستم پیچیده ای از دیوارکشی و رشد مواد به طور هدفمند طراحی و ساخته شده با آبیاری خودکار.
  • باغ های پلکانی در شیب تند یا شیب جایی که تراس ها نزدیک به هم هستند، به طوری که گیاهان در هنگام کاشت، مانند یک دیوار رنگی یا شاخ و برگ رشد می کنند.
  • صفحه نمایش رشد در حال غلتیدن یا بالا رفتن از روی دیوار یا خاکریز، که در آن بیشتر محیط رشد و دستگاه تغذیه/آبیاری در بالای دیوار قرار دارد، یا در تراس هایی در قسمت پایینی که برای ناظر قابل مشاهده نیست.
  • یک دیوار حائل عمودی و یا با گیاهان تعبیه شده در سازه برای حمایت و جذابیت زیبایی شناختی.
  • یک سیستم هیدروپونیک دیواری، با استفاده از NFT تکنیک جریان مواد مغذی.
  • قاب سفارشی برای حمایت از گیاهان کانتینری در یک صفحه عمودی.

همچنین بخوانید: روف گاردن چیست؟ چه کاربردی دارد؟

 

کلام آخر

هزینه آخرین اما نه کم اهمیت، چقدر حاضرید هزینه کنید؟ می‌توانید از کوچک شروع کنید و به آن اضافه کنید، و هرچه می‌روید گلدان‌ها و گیاهان (و خاک) بیشتری بخرید.

هزینه واقعی زمانی به دست می آید که بخواهید ساختمان سازی و ساخت و ساز در پشت بام را شروع کنید. چیدن کاشی یا سنگ، ساختن تخت‌ها و جعبه‌های بلند، اضافه کردن نور و مبلمان، همگی می‌توانند شروع به افزایش کنند. به علاوه، ممکن است برای حمایت از آنها به کار ساختاری بیشتری نیاز داشته باشید.

در این مقاله تلاش کردیم نکات مهمی در مورد ساخت روف گاردن در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم که مطالب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *