چگونه گل زنبق Siberian را پرورش دهیم

گل زنبق Siberian

گل زنبق Siberian با سهولت رشد و تحمل بیشتر به خشکی نسبت به زنبق های دیگر از برتری ویژه ای برخوردار است. زنبورها و پروانه ها به سمت آن کشیده می شوند اما گوزن تمایل به خوردن آن را ندارد و گیاه در برابر خرگوش نیز مقاوم است. بنابراین هنگام کاشت Siberian  مجبور نیستید زمان زیادی را صرف کنترل آفات کنید.

گل ها  رنگارنگ بوده و شکلی شکیل دارند. به عنوان مثال مزیتی که گل زنبق Siberian  نسبت به زنبق ریش دار (Iris germanica) دارد این است که شاخ و برگ آن که توده هایی به شکل گلدان را تشکیل می دهد ، پس از پایان دوره شکوفایی همچنان جذاب باقی می ماند. برگها باریک و مایل به آبی و مایل به سبز است.

گل زنبق Siberian  از ریزوم های زیرزمینی رشد می کند. ریزوم ها در زیر سطح خاک گسترش می یابند و شبکه ای را تشکیل می دهند که خاک را در هنگام طوفان های بارانی نگه می دارد. این ویژگی گیاه را در کنترل فرسایش مفید می کند.

از آنجا که گل زنبق Siberian  گسترش یافته است ، در انتخاب محلی برای پرورش آن مراقب باشید. شما نباید آن را در حاشیه گل یا اطراف آن پرورش دهید كه انتظار می رود با گیاهان همراه آن رفتار خوبی داشته باشد. این گل با دیگر گل ها میانه خوبی ندارد و  همانطور که گسترش می یابد ، دائماً آن را از جایی که متعلق به آن نیست حذف کنید.

 

نام گیاه شناسی  Iris siberica
نوع گیاه چند ساله علفی
اندازه بالغ 3 تا 4 فوت قد ، با گسترش 2.5 تا 3 فوت
نور خورشید  در معرض آفتاب کامل در برابر سایه جزئی
نوع خاک غنی زهکشی شده ، با رطوبت متوسط
PH خاک  خنثی تا کمی اسیدی است
زمان گلدهی می
رنگ گل  آبی ، بنفش ، سفید
مناطق مقاومت  3 تا 9
منطقه بومی  آسیای شمالی

 

نگهداری از زنبق Siberian

 

زنبق Siberian  در حالی که  سایه را تحمل می کند ، در سایه بیش از حد گل نمی دهد. زمین را در تمام بهار و اوایل تابستان به طور مداوم مرطوب نگه دارید. بیشتر باغبانان برای رشد بیشتر شکوفه ها ، گیاهان را از بین می برند اما برخی از آنها خودداری می کنند تا غلاف دانه ها را برای علاقه به زمستان حفظ کنند.

 

گل زنبق Siberian

 

نور
زنبق Siberian اگر در آفتاب کامل رشد کند (در شمال) بهترین گل را خواهد داد ، اما گیاه سایه جزئی را تحمل می کند. در جنوب ، سایه جزئی را ترجیح می دهد ، به خصوص اگر در تابستان قادر به آبیاری منظم آن نباشید.

خاک
نیاز اصلی گل زنبق Siberian از نظر خاک این است که باید به خوبی تخلیه شود. زهکشی ضعیف می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود. گفته می شود ، این گیاه به طور قابل توجهی نسبت به شرایط خاک تحمل می کند و معمولاً حتی می تواند خاک نسبتاً مرطوب را اداره کند.

اب
از آنجا که گل زنبق Siberian به پوسیدگی تاج حساس است ، خاک آن را عمداً اشباع نکنید. آبیاری منظم و سبک ترجیح داده می شود.

 

گل زنبق Siberian

کود
Siberian را هر بهار کود کنید.

انواع زنبق سیبری
از نظر اندازه و شکل ، انواع مختلف Siberian تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. اما مقاومت آن متفاوت است و شما می توانید از بین سه یا چهار رنگ گل انتخاب کنید.

‘برادر سزار’: گل بنفش ؛ مناطق 3 تا 8
‘Queen Queen’: گلهای سفید و زرد. مناطق 5 تا 8
‘کره و شکر’: گلهای سفید و زرد. مناطق 3 تا 8
نگهداری مربوط به رشد Siberian عمدتاً از این واقعیت ناشی می شود که گیاه از ریزوم رشد می کند و باعث گسترش آن می شود.

زنبق Siberian

 

ریزوم های این گیاه چند ساله را در بهار (یا در پاییز ، در جنوب) بکارید ، آنها را به عمق 1 تا 2 اینچ بکارید و با فاصله 1 تا 2 فوت فاصله دهید. گل زنبق Siberian به سرعت گسترش می یابد ، بنابراین مطمئن شوید که آن را در محلی که فضای رشد دارد می کارید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *