نحوه پرورش گل شیپوری فرشته (Pricklyburr)

گل شیپوری فرشته

گل شیپوری فرشته به انگلیسی (Datura inoxia) که با نام عمومی pricklyburr نیز شناخته می شود ، یک گل چند ساله است که بومی مناطق آب و هوایی گرم است. در آب و هوای خنک تر ، اغلب به صورت سالانه رشد می کند. این گیاه ظاهری کوچک و درختچه مانند دارد . از برگهای بیضی شکل به رنگ سبز تیره برخوردار است که می تواند تا 8 اینچ طول داشته و دارای بافتی نرم باشد. و به صورت پراکنده با گلهایی معطر ، رو به بالا و شیپوری شکل در تابستان و پاییز شکوفا می شود که می توانند تا 7 اینچ طول و 4 اینچ در وسیع ترین قسمت خود رشد کنند.

همچنین مطالعه کنید : معطرترین گل ها 

این گیاه با گونه Brugmansia ارتباط نزدیکی دارد که دارای گلهایی به شکل شیپور است و از نام مشترک شیپور فرشته استفاده می شود. با این حال ، گلهای Brugmansia به طور کلی بزرگتر و ماندگارتر از گلهای Datura هستند. پس از عبور از خطر یخ زدگی و گرم شدن زمین ، گل شیپوری فرشته باید در بهار کاشته شود. این گیاه سرعت رشد نسبتاً سریعی دارد. علی رغم زیبایی ، هنگام کاشت باید دقت شود زیرا Datura inoxia بسیار سمی هم برای افراد و هم برای حیوانات است.

 

 

نام گیاهی  Datura inoxia
نامهای رایج شیپور فرشته ، خاردار ، سیب خار داغونی ، سیب خار کویر ، سیب هندی ، گل ماه ، داتورای مقدس
نوع گیاه علفی ، چند ساله
اندازه بالغ  2–3 فوت قد ، 3–6 فوت عرض
قرار گرفتن در معرض آفتاب کامل
نوع خاک لومی ، خوب تخلیه شده باشد
pH خاک  خنثی ، قلیایی
زمان شکوفایی  تابستان ، پاییز
رنگ گل  صورتی ، بنفش کم رنگ
مناطق مقاومتی  9–10 (USDA)
منطقه بومی  آمریکای شمالی ، آمریکای مرکزی ، آمریکای جنوبی
سمیت  برای افراد و حیوانات سمی است

 

مراقبت از گل شیپوری فرشته

مراقبت از گیاهان شیپوری Angel بسیار آسان است. شما می توانید گیاهان  را از فروشگاه در بهار خریداری کنید یا تقریباً هفت هفته قبل از آخرین سرمازدگی پیش بینی شده بذرها را شروع کنید. گیاهان جوان  به محض گرم شدن در بهار ، به باغ پیوند دهید.

نیازی به هرس (از بین بردن شکوفه های خرج شده) گیاه شیپوری فرشته شما نیست ،هرس به طور معمول ضروری نیست ، اما می توانید در هر مرحله در فصل رشد گیاه آن را به آرامی اصلاح کنید تا شکل آن مرتب و رشد کند. هرگونه ساقه مرده ، آسیب دیده یا بیمار را هنگام مشاهده یا بروز هرس کنید. معمولاً شیپور Angel هیچ مشکلی با آفات یا بیماری ندارد. اما می تواند توسط برخی از آفات گیاهی رایج ، از جمله مگس سفید ، باقلا ، و کنه های عنکبوت مبتلا شود. به محض مشاهده حشره کش یا داروی طبیعی ، هر مسئله ای را درمان کنید.

گل شیپوری فرشته بهترین رشد را در آفتاب کامل دارد ، یعنی حداقل در اکثر روزها حداقل شش ساعت از تابش مستقیم نور خورشید برخوردار است. این گیاه می تواند در سایه جزئی رشد کند ، اما این امر اغلب باعث بازدهی کم گیاه و تولید گل کمتری می شود.

خاک
این گیاه می تواند در انواع مختلف خاک زنده بماند. اما خاک غنی و لومی را با زهکشی شدید ترجیح می دهد. PH خاک خنثی یا کمی قلیایی بهترین است و حتی می تواند خاک بسیار قلیایی را تحمل کند. برای گیاهان کانتینر دار ، مخلوط گلدان همه کاره شل معمولاً خوب است.

اب
این گل نیاز متوسطی به رطوبت دارد. در اولین فصل رشد خود ، به طور منظم آبیاری کنید تا خاک به طور یکنواخت مرطوب باشد اما خیس نباشد. آب ایستاده می تواند منجر به پوسیدگی ریشه روی گیاه شود. گیاهان بالغ مقداری تحمل به خشکی دارند اما هنوز آبیاری هفتگی را در طول در گرمترین قسمتهای سال ترجیح می دهند. هر زمان که خاک حدود یک اینچ پایین خشک شد ، آبیاری کنید. آبیاری را در زمستان کاهش دهید. فقط آب برای جلوگیری از خشک شدن کامل خاک است.

دما و رطوبت
گل شیپوری فرشته درجه حرارت گرم را ترجیح می دهد. تا زمانی که نیاز رطوبت آن برآورده شود ، از تحمل گرما خوبی برخوردار است. اما بسیار سرد نیست و یخ زدگی و دمای انجماد می تواند به آن آسیب برساند یا آن را از بین ببرد. در حالت ایده آل باید در دمای بالاتر از 50 درجه فارنهایت نگهداری شود. رطوبت معمولاً با آبیاری مناسب مسئله ای برای گیاه نیست. گل شیپوری فرشته رای زمستان در خانه در مناطقی خارج از مناطق رشد آن امکان پذیر است. آن را کنار پنجره ای روشن قرار دهید و از آن  محافظت کنید. اما بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می دهند گیاهان جدید را در بهار شروع کنند.

کود
اگر خاک غنی دارید ، کود دهی اضافی ممکن است لازم نباشد. اما اگر لازم است گیاه خود را تقویت کنید ، به دنبال دستورالعمل های برچسب ، آن را در بهار با کودی که برای گیاهان گلدار ساخته شده تغذیه کنید. کمپوست مخلوط شده در خاک در بهار نیز می تواند مفید باشد.

آیا گل شیپوری فرشته سمی است؟

تمام قسمت های گیاهان داتورا حاوی آلکالوئیدهای خطرناکی هستند ، به ویژه دانه ها و گل ها ، که هنگام بلع برای افراد و حیوانات سمی است. فقط مقدار کمی برای کشتن یک فرد یا حیوان بزرگ کافی است.

علائم مسمومیت
برخی از علائم مسمومیت در افراد و حیوانات شامل گیجی، بزرگ شدن مردمک چشم ، ضربان قلب غیر طبیعی ، ضربان تنفسی غیرطبیعی ، هایپرترمی ، مشکلات دستگاه گوارش ، بی حالی ، تشنج و فلج است. اگر مشکوک به مسمومیت هستید ، بلافاصله با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید.

انواع گل شیپوری

چندین گونه دیگر از Datura وجود دارد که از نام مشترک شیپور فرشته نیز استفاده می کنند ، از جمله:

Datura metel: این گونه نسبت به قبلی کمی تحمل سرما دارد اما در غیر این صورت شباهت زیادی به گیاه دارد.
Datura ferox: این گونه همچنین به عنوان سیب خار خار بلند شناخته می شود ، به طور ترسناکی از خارهای بزرگ روی غلافهای بذر خود استفاده می کند.
Datura stramonium: این گیاه که معمولاً سیب خار یا گیاه جیمسون نامیده می شود ، به دلیل داشتن کپسول های کوچک دانه ای و خاردار و همچنین گل های شیپوری قابل توجه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *