گیاه سینگونیوم و نحوه ی نگهداری از آن

گیاه سینگونیوم

نگهداری از گیاه سینگونیوم

گیاه سینگونیوم احتمالا نام این گیاه همیشه سبز را شنیده باشید. این گیاه نیمه گرمسیری برگرفته از برزیل، بولیوی، اکوادور و مکزیک که با عنوان های دیگری از جمله: گیاه نوک پیکان، شگفت‌انگیز سه‌برگی، نفتیتیس، همیشه سبز آفریقایی، نفتیتیس طلایی سبز، گیاه پای غاز، پنج انگشت و پروانه نیز شناخته می شود.

گیاه نوک پیکان نیاز به نگهداری خاصی و زیادی ندارد. آنها جزو گیاهان هوازی به حساب می آید البته آنها رفتاری مانند انگل و یا دیگر گیاه های هوازی ندارد و فقط از دیگر گیاهان به عنوان تکیه گاه استفاده می­کنند. گیاه نوک پیکان در طیف رنگی مختلفی موجود هستند وانواع گونه های مختلف را شامل می‌شوند.

گیاه سینگونیوم یک گیاه آپارتمانی عالی است. این گیاه مکان روشن را دوست دارد اما در نیمه سایه بهتر رشد می کند. سینگونیوم برای مدت طولانی به شرایط کم نور داخلی اهمیتی نمی دهد. شاخ و برگ های درشت بافت جذاب آن با برگ ها و نقش های زینتی آن را برای دکوراسیون داخلی مناسب می کند.

همچنین بخوانید: 3 روش برای تکثیر گیاهان

گیاه سینگونیوم

 

این گیاه دوست داشتنی را می توان روی طاقچه ها، در اتاق نشیمن، اتاق خواب، راهروها در ظروف ترجیحا خودنمایی پرورش داد.

گل سینگونیوم گیاهی سریع رشد است که شباهت زیادی به فیلودندرون دارد. شکل برگ این گیاه نزدیک محل اتصال به دم برگ تغییر می کند و به دو قسمت تقسیم می شود که در انتها شبیه گوشه های خرگوش است.

به همین دلیل به آن برگ خرگوش نیز می گویند (برگ خرگوش در گونه های سبز، آبی، مینیاتوری، صورتی و قرمز دیده می شود).

ساقه های این گیاه بسیار نرم است و به دلیل رشد صعودی باید دارای تکیه گاه باشد تا نشکند.

در صورت تماس ساقه گیاه سینگونیوم با محل مرطوب، ریشه های نامناسبی در آن ایجاد می شود.

همچنین به دلیل وجود ریشه های هوایی نامناسب، سینگونیوم به محافظ خزه ای نیاز دارد تا بتواند آب و مواد غذایی را از طریق آن جذب کند.

همچنین بخوانید: نگهداری از گیاهان آپارتمانی

 

گونه های مختلف گیاه سینگونیوم

 

گیاه سینگونیوم

 

این گیاه حدود 36 گونه دارد. زیباترین گونه های این گیاه عبارتند از:

  1. گیاه انگشت پا (Sauritum): گیاه پنجه یک گیاه بالارونده با برگ های سبز روشن است.

این گونه در مرکز خود یک تنه اصلی دارد که حدود 20 سانتی متر رشد می کند. به این تنه دو ساقه متوسط در بالا و دو ساقه کوچک در پایین متصل شده است. گیاه پنجه در مجموع دارای 5 ساقه کوچک و بزرگ است.

  1. ولوزیانوم(vellozianum):این گیاه یک گیاه بالارونده با ساقه های برنزی و برگ های سبز است.

این گونه در ابتدای رشد شبیه Syngonium pedophilum است، اما به مرور زمان و با رشد، باریک تر و بلندتر از حالت اولیه خود می شود.

  1. پنجه غازی(S.wendlandi): این گونه گیاهی است بالارونده با برگ هایی که در جوانی و در 3 بلوغ نیزه ای شکل و به رنگ سبز روشن با رگبرگ های سفید است.
  2. پودوفیلوم (Syngonium podophyllum): مشهورترین گونه سینگونیوم است. این نوع گیاه سینگونیوم پودوفیلوم دارای برگ های سفید با رگه های سبز روشن است.

 

همچنین بخوانید: علت باز نشدن برگ فیلودندرون و شرایط نگهداری از آن

 

سینگونیوم برای باغبانی دیواری

همانطور که گفته شد آنها جزو دسته ی گیاهان هوازی هستند به همین دلیل، انواع مینیاتوری و متوسط سینگونیوم برای دیوارهای سبز، دیوارهای زیستی و باغبانی دیوار عمودی ایده آل هستند. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که گیاه سینگونیوم در شرایط بدون خاک، هیدروپونیک و سیستم های آبیاری قطره ای داخلی رشد می کند.

 

باغبانی دیواری

 

مراقبت از گیاه سینگونیوم

خاک: سینگونیوم ها کاملاً مقاوم هستند و در مورد خاک سخت گیر نیستند. می توان آن را در خاک معمولی نیز کشت کرد.

مخلوطی از ماسه درشت و کپک برگ یک محیط گلدان سنتی برای سینگونیوم است. امروزه از کوکوپیت با ورمی کمپوست های فراوان به عنوان مخلوط گلدانی برای پرورش این گیاهان استفاده می شود.

آبیاری: گیاه سینگونیوم، آب و هوای گرم و مرطوب را دوست دارند. گاهی در شرایط خشک گیاه را با سمپاش دستی مه پاش کنید.

سینگونیوم به آبیاری سبک متوسط نیاز دارد. سینگونیوم داخلی را می توان دو بار در هفته آبیاری کرد.

نور: آنها در نور غیر مستقیم روشن رشد می کند اما نور کم را نیز برای مدتی تحمل می کند. برای حفظ رنگ شاخ و برگ، هر چند وقت یکبار گیاه را زیر نور خورشید نگه دارید؛ توجه کنید که نور بیش از حد ممکن است برگ های آن را بسوزاند و از بین ببرد. البته گونه های مختلف آن ممکن است نیاز های متفاوتی داشته باشد.

کودهی: برای سلامت شاخ و برگ هر ماه از کودگاوی یا ورمی کمپوست استفاده کنید. همچنین می توانید سینگونیوم خود را با کود مایع متعادل در بهار و تابستان تغذیه کنید. البته این گیاه می­تواند بدون کود نیز رشد کافی را داشته باشد.

همچنین اگر علاقه به کودهی داشتید این کار را در فصل پاییز و زمستان انجام ندهید زیرا فصول سرد سال زمان خواب یا به اصطلاح خفگی گیاه است.

گیاه سینگونیوم که در گلدان های سرپوشیده رشد می کند را می توان اجازه داد تا روی چوب خزه ها بالا برود.

گلها: برای گیاه نوک پیکان تولید گل در داخل خانه غیر معمول است. هنگامی که گل ها ظاهر می شوند، شکوفه های سبز/سفید چیزی شبیه شکوفه های نیلوفر صلح با یک اسپادکس ضخیم تر (شفت مرکزی که گل ها و توت ها را به همراه دارد) به نظر می رسند. گل های ریز به توت های قهوه ای مایل به سیاه یا قرمز تبدیل می شوند.

برای خرید به صفحه خرید گیاه سانسوریا مراجعه کنید.

تکثیر سینگونیوم

 

 

قلمه زدن گیاه نوک پیکان

تکثیر سینگونیوم از طریق قلمه زدن آسان است. این گیاه را می توان با قلمه ساقه و قلمه گره برگ تکثیر کرد. گیاهان از هر جایی که گره ها با زمين تماس دارند ریشه می گیرند. بنابراین هر گره ریشه دار می تواند به طور جداگانه به عنوان یک گیاه جدید رشد کند.

بهترین زمان تکثیر گیاه سینگونیوم بهار و تابستان است. بهتر است برای قلمه زدن از یک چاقوی استریل شده استفاده کنید؛ و بخش های سالم گیاه را به اندازه ی 2 یا 3 سانتی متر جدا کرده و در یک ظرف آب قرار دهید. به زودی شاهد ریشه زدن آن خواهید بود و در نهایت می توانید بعد از ریشه دواندن، آن را در یک گلدان زیبا بکارید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با گیاه سینگونیوم آشنا کنیم و نکات مهمی را برای پرورش و نگهداری آنها در آپارتمان بیان کنیم. امیدواریم که مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد. ممنونیم که تا پایان مقاله همراه  ما بوده اید.

همچنین بخوانید: گیاهان هواز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *