گل داوودی کاشت، نگهداری و پرورش

گل داوودی

کاشت، نگهداری، پرورش گل داوودی

گل داوودی از محبوب‌ترین و زیباترین گل‌ها در جهان است که در رنگ‌ها و اشکال مختلف شکوفه باز می‌کند. این گل در صورت فراهم بودن شرایطی مثل برخورداری از نور خورشید، خاک غنی و هوای مناسب از رشد خوبی برخوردار است و کاشت و نگهداری آن بسیار آسان است. گل‌های داوودی در اشکال و رنگ ها و اندازه‌های مختلفی رشد می‌کنند و بیشترین رشدشان در فصل بهار و تابستان است. گل داودی دارای نمادهای مختلفی است. این گل در آسیا نماد تولدی دوباره، در اروپا نماد همدردی و همدلی و در امریکا نماد احترام و افتخار است.

گل داوودی به انگلیسی chrysanthemum می باشد و نام دیگر آن گل کرزنتیا میباشد.

گل‌های داوودی در طیف وسیعی از رنگ‌ها گل باز می‌کنند: سفید، زرد، نارنجی، بنفش، قرمز و حتی گاهی گل‌های دو رنگ. اما رایج‌ترین و محبوب ترین رنگ در بین گل‌های داوودی رنگ زرد آن است و به دلیل زیبایی منحصر به فرد این گل به آن گل طلایی گفته می‌شود. گل داودی از گل های پر استفاده در انواع دسته گل و سبد گل و تاج گل هاست.

محصولی از گندم وی ای پی استفاده شده از گل های کرزنتیا یا همان داوودی برای مشاهده نمونه محصولات دیگر بر روی تاج گل ترحیم کلیک کنید.

 

باکس گل چوبی همراه با بادکنک مجموعه گندم vip استفاده شده از گل های داوودی برای سفارش این محصول بر روی  خرید باکس گل چوبی کلیک کنید.

 

 

شرایط کاشت و نگهداری گل داوودی

  • برخورداری از نور کافی خورشید: گل‌های داوودی احتیاج دارند در طول روز چند ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند تا رشد کافی داشته‌باشند. بهتر است در طول روز گل داوودی را به مدت 6 ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید تا بتواند رشد خوبی داشته باشد. بعد از بازشدن شکوفه‌ها می‌توانید گل‌های داوودی را در سایه قرار دهید تا نور خورشید گلبرگ‌ها را نسوزاند و گل‌ها ماندگاری ببشتری داشته‌باشند. نور خورشید از مهمترین شرایط کاشت و نگهداری از گل داوودی است که برای رشد و شکوفایی آن الزامی است.
  • خاک غنی و زهکشی شده: گل‌های داوودی برای رشد بهتر و شکوفا شدن نیازمند خاک سبک و زهکشی شده هستند به این دلیل که در خاک سبک توانایی جذب آب بیشتری دارند. برای کاشت گل داوودی اطمینان حاصل کنید که خاک شما سبک باشد و در صورتی که از خاک رسی استفاده می‌کنید بهتر است برای سبک شدن مقداری شن به آن اضافه کنید. هرچند برای رشد بهتر گل‌های داوودی بهتر است از خاک رسی استفاده نشود.
  • آبیاری کافی: یکی از شرایط مهم کاشت و نگهداری از گل داوودی آبیاری منظم است. این گل‌ها به دلیل داشتن ریشه کم عمق نیاز به آبدهی مکرر دارند. به خصوص در بهار و تابستان که زمان اوج رشد این گل است نیاز به آبیاری بیشتری دارد و در اکثر اوقات باید خاک آن مرطوب باشد.
  • کوددهی مناسب: هنگام کاشت داوودی بهتر است از کودهای گیاهی و کمپوست استفاده کنید تا شاهد بازشدن گل‌های زیبای داوودی باشید. برای حفظ رطوبت و دمای مناسب خاک نیز می‌توانید از مالچ استفاده کنید. استفاده از مالچ به خصوص در زمستان به کنترل دمای مناسب خاک برای رشد مناسب گل‌ها کمک شایانی می‌کند.

همچنین بخوانید: گلهای مورد استفاده تاج گل

بهترین زمان کاشت گل‌های داوودی

بهترین زمان برای کاشت گل‌های داوودی در فصل پاییز و قبل از شروع سرما و یخبندان است اما این گل‌ها را در فصل بهار هم می‌توان کاشت. گل‌های داوودی بهار و تابستان شروع به باز کردن گل می‌کنند و تکثیر می‌شوند. برای گل‌دهی مناسب می‌توان داوودی را در گلخانه با کنترل مناسب نور و آبیاری کافی پرورش داد.

هرس کردن گل‌های داوودی

وقتی گل­های داوودی بلند و پر پشت می‌شوند ممکن است کمی نامظم به نظر برسند. برای زیباتر شدن و استحکام گل‌ها و ساقه‌ها بهتر است چندوقت یکبار گل‌ها را هرس کنید. وقتی طول ساقه‌ها بلند شد می‌توانید چند سانتی‌متر از شاخه‌ها برش دهید تا گیاهتان استحکام بیشتری برای رشد پیدا کند. برای هرس کردن اجازه دهید گل‌ها خشک شده و از بین بروند و سپس اقدام به هرس کردن کنید.

تکثیر گل داوودی

زمانیکه گل‌های داوودی به حداکثر رشد خود می‌رسند می‌توانید آنها را تکثیر کنید. برای این کار بهتر است ابتدا شاخ و برگ‌های پوسیده را از گیاه جدا کنید و دور بریزید. سپس شاخه‌هایی که تازه رشد کرده‌اند را با قلمه زنی جدا کنید و درون خاک بکارید. شاخه‌های تازه کاشته شده را بصورت منظم آبیاری کنید و مطمعن شوید که گل‌ها از نور خورشید بهره ببرند. اگر گل داوودی را در گلدان می‌کارید و در خانه نگهداری می‌کنید بهتر است گلدان آن را جلوی پنجره در مقابل نور خورشید قرار دهید تا بتواند رشد خوبی داشته‌باشد.

سبد گل داوودی یا گل کرزنتیا

استفاده شده از گل های داودی برای خرید این محصول به صفحه باکس گل چوبی ارزان مراجعه کنید.

آفات گل داوودی

داوودی نیز مانند بسیاری از گل‌ها از شر آفات و حشرات در امان نیستند. این گل ممکن است در معرض کنه، شته و عنکبوت قرار بگیرد. شلوغی بیش از حد و مکان‌های سایه دار و بیش از حد مرطوب می‌تواند آفات زیادی را دور این گیاه جمع کند. بنابراین بهتر است آن  را در جاهای شلوغ نکارید و هنگام کاشت آن را با فاصله نسبت به سایر گل‌ها بکارید. رطوبت زیاد هم یکی دیگر از دلایل آفت زدن گیاه است پس بهتر است از خاک سبک و زهکشی شده همراه با کودهای باکیفیت استفاده شود تا رطوبت خاک کنترل شود. برای جلوگیری از شلوغ شدن بیش از حد گل لازم است چند وقت یکبار گل را هرس کنید.

مزایای کاشت گل داوودی

  • این گل به دلیل ریشه کم عمقی که دارد مناسب کاشته شدن در گلدان است و حتما نیاز نیست آن را در باغچه های بزرگ بکارید. گل‌های داوودی را می‌توانید در گلدان کاشته و در خانه از آنها نگهداری کنید. اما در صورت نگهداری از آن‌ها در خانه باید گلدان را در معرض نور خورشید قرار دهید و هر از چندگاهی آن را در هوای آزاد قرار دهید.
  • برای داشتن یک باغچه زیبا در تابستان و بهار می‌توانید فصل پاییز اقدام به کاشت آن کنید تا در بهار و تابستان شاهد شکوفاشدن آنها باشید. همانطور که اشاره کردیم بهترین زمان کاشت این گل فصل پاییز است زیرا این گل‌ها در پاییز و زمستان خود را آماده رشد و باروری برای فصل بهار می‌کنند و با فرا رسیدن بهار و تابستان شکوفه‌های زیبا و رنگارنگی باز می‌کنند که زیبایی باغچه شما را چند برابر می‌کنند.

گل‌های داوودی به دلیل قیمت ارزان مقرون به صرفه هستند و به راحتی می‌توانید آنها را خریداری کنید و از طریق قلمه زنی آنها را تکثیر کنید تا با کمترین هزینه باغچه خود را زیبا و رنگارنگ کنید همچنین کاشت و نگهداری از گل داوودی آسان است و نیاز به زحمت زیادی ندارد. گل‌های داوودی با وجود قیمت کم در رنگ‌های متنوعی شکوفه می‌دهند و گاهی حتی روی یک شاخه گل‌هایی با رنگ های متضاد و چند رنگ رشد می‌کنند که زیبایی منحصر به فردی به باغچه شما می‌دهند.

همچنین بخوانید: اسم گل مناسب برای تاج گل ختم یا ترحیم، تسلیت، تبریک

انواع گل­ های داوودی

گل­های داوودی با شکوفه‌های تکی: این نوع از گل‌های داوودی به دلیل داشتن گلبرگ‌های سفید و مرکز زرد آن شباهت زیادی به گل مروارید دارد با این تفاوت که مرکز این نوع داوودی نسبت به گل مروارید بزرگتر است و گلبرگ‌های آن با فاصله مساوی در اطراف قرار گرفته اند. این نوع از گل‌های داوودی گاهی روی یک شاخه فقط یک گل باز می‌کنند و گاهی نیز بصورت خوشه‌ای رشد می‌کنند.

انواع گل داوودی

گل داوودی تیغی شکل

گل­های داوودی تیغی شکل: یکی از انواع دیگر داوودی شبیه گلبرگ‌هایی تیغی شکل است. گلبرگ‌های این گل بسیار باریک هستند و برخی از آن‌ها در انتها جمع می‌شوند و دارای کمی انحنا هستند.

گل داوودی تیغی شکل

گل داوودی عنکبوتی

گل­های داوودی عنکبوتی: این نوع از گل‌ها دارای گلبرگ‌هایی بلند و باریک هستند و شباهت زیادی به پای عنکبوت دارند به همین دلیل به آنها گل‌های عنکبوتی گفته می‌شود. گلبرگ‌های این نوع گل بلند و بسیار ظریف هستند و انتهای آن‌ها دارای خمیدگی قلاب شکل است.

گل داوودی عنکبوتی

گل داوودی آنمون

گل­های داوودی آنمون: این نوع از گل‌ها در قسمت مرکزی گل دارای برجستگی و برآمدگی می‌باشد و گلبرگ‌ها دور این برجستگی را احاطه کرده‌اند. گلبرگ‌های این نوع گل کمی بزرگتر از انواع دیگر گل داودی هستند.

گل داوودی عنکبوتی

گل داوودی پامپون

گل­های داوودی پامپون: این نوع گل‌ها کره‌ای شکل و مدور هستند و گلبرگ‌هایی کوتاه دارند. گل‌های پامپون در ابتدای رشد کمی مسطح و صاف هستند اما وقتی بالغ می‌شوند کاملا گرد و مدور می‌شوند. این نوع از داوودی دارای گلبرگ‌هایی با خمیدگی منظم و مرتب با مرکزی تو پر است و در اندازه‌های مختلفی رشد می‌کند.

گل داوودی پامپون
گل داوودی تزئینی

گل­های داوودی تزئینی: این نوع از گل‌های داوودی در اندازه‌های مختلفی رشد می‌کنند. گلبرگ‌های این نوع گل کوتاه هستند و در قسمت پایین دارای خمیدگی ملایم هستند. این نوع گل‌ها دارای ساقه‌ها و شاخه‌های بلند هستند و ارتفاعی بیشتر از 12سانتی متر دارند. به دلیل زیبایی انتخاب مناسبی برای کاشت در گلدان هستند.

گل داوودی تزئینی

گل داوودی رفلاکس

گل­های داوودی رفلاکس: گلبرگ‌های این نوع گل دارای منحنی هستند و اغلب به سمت عقب خم شده‌اند. قسمت بالای گل تو پر است و گلبرگ‌ها به شکل نامنظمی اطراف غنچه را احاطه کرده‌اند.

گل داوودی قلم مویی

گل­های داوودی قلم مویی: یکی از انواع داوودی است که شکلی شبیه به قلم هنرمندان نقاش دارد. این نوع گل دارای گلبرگ‌های لوله‌ای و مدور است که می‌توانند صاف، آویزان یا پیچ خورده باشند.

گل داوودی قلم مویی

گل داوودی طبقه بندی نشده

گل‌های داوودی طبقه بندی نشده: گل‌های داوودی به دلیل تنوع گسترده در شکل و رنگ به سختی دسته بندی می‌شوند. بسیاری از انواع داوودی دارای گلبرگ‌های عجیبی و غریبی هستند که از برخی جهات شبیه سایر گل‌های داوودی هستند اما به دلیل برخی تفاوت‌ها نمی‌توان آنها را در دسته بندی خاصی قرار داد.

گل کرزنتیا یا گل داوودی

گل داوودی برای سلامتی

در طب سنتی گفته می‌شود گل­های داوودی خواص زیادی برای سلامتی دارند و از این گل­ها محصولات زیادی مثل چای داوودی و انواع داروهای گیاهی تولید می‌شوند. گفته می‌شود چای داوودی برای سرماخوردگی، سردرد و فشار خون بالا بسیار تسکین دهنده است و دارای انواع ویتامین‌های ضروری برای بدن است. البته شواهد علمی محکمی برای خواص گل داوودی وجود ندارد و بهتر است از مصرف خودسرانه بدون دستور پزشک خودداری شود.

سوالات متداول درباره گل داوودی

گل‌های داوودی چقدر مقاوم هستند؟

گل‌های داوودی از مقاومت بالایی برخوردارند و در زمستان توانایی تحمل سرما را دارند اما همه انواع آن مقاومت یکسانی ندارند. اگر می‌خواهید گل داوودی را در فضای بازی مثل باغچه بکارید هنگام خرید گل دقت کنید که نوع مقاوم به سرمای آن را خریداری کنید تا در برابر سرمای زمستان بتواند مقاومت کند و آسیب نبیند.

گل­های داوودی چقدر به نور خورشید نیاز دارند؟

داوودی دوست‌دار آفتاب است و به روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد تا بتواند رشد خوبی داشته باشد. اما در روزهای گرم تابستان اندکی سایه می‌تواند برای جلوگیری از سوختن گلبرگ ها کمک کننده باشد.

آیا گل‌های داوودی را باید با فاصله از هم بکاریم؟

ممکن است فکر کاشتن تعداد زیادی داوودی در کنار هم برای زیباتر شدن باغچه تان وسوسه انگیز باشد اما بهترین کار این است که آنها را با فاصله از هم بکارید. داوودی گیاهی چندساله است و هر ساله در صورت داشتن شرایط مناسب رشد و تکثیر میابد. در اوایل کاشت این گل ممکن است کمی برهنه به نظر برسد ولی با مرور زمان پرتر و بزرگ‌تر می‌شود. فاصله مناسب بین گل‌ها برای حفظ سلامت گل ضروری است. گیاهانی که نزدیک هم کاشته می‌شوند بر سر تغذیه آب و نور باهم رقابت می‌کنند و نمی‌توانند رشد مناسبی داشته باشند. علاوه بر این کاشتن گل‌ها بدون فاصله مناسب باعث شلوغی بیش از حد باغچه می‌شود و موجب افزایش آفات و شته‌ها روی گل‌ها می‌شود و می‌تواند سلامت گل‌ها را به خطر بیندازد.

گل‌های داوودی به چه مقدار آبیاری نیاز دارند؟

گل داوودی برای رسیدن به حداکثر رشد خود نیاز به رطوبت و آب کافی دارد. آبیاری یکی از مهمترین شرایط کاشت و نگهداری از گل داوودی است که نقش مهمی در رشد و سلامت گل دارد. در فصل بهار و تابستان داوودی را بطور منظم آبیاری کنید اما در فصل زمستان می‌توانید آبیاری را تا گرمتر شدن هوا به تعویق بیندازید. روش درست آبیاری برای گل‌های داوودی این است که آب را مستقیم به پایه گیاه بریزید تا از گیر کردن آب در شاخ و برگ‌ها جلوگیری شود و آب مستقیما وارد ریشه‌ها شود. سطح زمین را یکنواخت آبیاری کنید تا تمام قسمت‌های ریشه بتوانند آب کافی دریافت کنند.

آیا کود دادن برای گل‌های داوودی ضروری است؟

همه گل‌ها و گیاهان برای رشد بهتر نیاز به کود و مواد مغذی دارند. کوددهی به گل داوودی باعث افزایش مواد مغذی ضروری برای گیاه می‌شود. رشد اولیه گل‌های داوودی در فصل بهار و تابستان صورت می‌گیرد و و استفاده از کود در این فصول باعث رشد بهتر و تولید شکوفه‌های بزرگ‌تر می‌شود. برای کوددهی به این گل‌ها می‌توانید از کودهای حاوی مواد آلی و کمپوست استفاده کنید تا سلامت و مقاومت گل‌ها را افزایش دهید.

چگونه از گل‌های داوودی در زمستان محافظت کنیم؟

تنها راه محافظت از گل‌ها در فصل زمستان حفظ ثبات دمای خاک است. در فصل زمستان به دلیل یخ زدگی و ذوب مکرر ممکن است ریشه‌ها دچار پوسیدگی شوند و از بین بروند. بهترین راه برای محافظت از گل‌های داوودی در زمستان استفاده از مالچ است. به محض رسیدن سرما و یخبندان به پای گل‌ها یک لایه مالچ اضافه کنید تا دمای خاک را تنظیم کند و از یخ زدگی و پوسیدگی ریشه گل‌ها جلوگیری کند.

شما عزیزان میتوانید با خرید گل اینترنتی در صفحات، جعبه گل، تاج گل، رز جاودان، دسته گل زیباترین گل ها را سفارش دهید.

 

 

1 دیدگاه برای “گل داوودی کاشت، نگهداری و پرورش

  1. ناهید گفته:

    سلام آیا کود سه 20 برای داوودی خوبه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *