راهنمای مبتدیان برای باغبانی کانتینری

راهنمای مبتدی برای باغبانی کانتینری

باغبانی کانتینری روشی فوق العاده برای پرورش سبزیجات است، به خصوص زمانی که حیاط ندارید! اگر منطقه باغبانی کوچکی دارید یا فقط به پاسیو، بالکن، راه ورودی یا پشت بام دسترسی دارید، راهنمای ما در مورد راهنمای باغبانی ظروف سبزیجات برای مبتدیان را ببینید!

 

باغبانی کانتینری چیست؟

باغبانی کانتینری در گلدان در حال پیشرفت است. این به آن دسته از ما که فضایی برای تخت های مرتفع یا زمین باغ بزرگ نداریم، اجازه می دهد تا غذای خود را نیز پرورش دهیم.

 

مزایای باغبانی کانتینری

نکته مهم در مورد رشد گیاهان در گلدان این است که بتوانید گلدان ها را بردارید و آنها را به جایی منتقل کنید که می دانید گیاهان رشد می کنند. حتی اگر فقط یک یا دو گلدان در کنار مسیر یا در گوشه بالکن شما باشد، باغبانی در ظروف به شما این امکان را می دهد که از تمام فضای موجود خود به حداکثر برسانید.

باغبانی کانتینری همچنین به شما کنترل بسیار بیشتری بر روی رشد خود می دهد. شما می توانید محیط رشد ایده آلی با مقدار مناسب مواد مغذی داشته باشید. مطمئناً علف های هرز کمتری خواهید داشت یا حتی هیچ وجین نخواهید داشت و می توانید وظایف باغبانی خود را ساده کنید. برداشت نیز بسیار تمیزتر و راحت تر است.

 

 

راهنمای مبتدیان برای باغبانی کانتینری

درست مانند یک تخت باغ استاندارد، هنگام تصمیم گیری برای قرار دادن ظروف خود، مواردی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، دسترسی به آب و محافظت در برابر باد را در نظر بگیرید.

برای به حداکثر رساندن برداشت سبزیجات خود، باید گلدان های خود را در محلی قرار دهید که آفتاب کامل داشته باشد (یعنی 6 تا 8 ساعت نور خورشید در روز). کاهو، اسفناج و سایر سبزی ها می توانند در زیر نور خورشید کمتر رشد کنند (3 تا 5 ساعت در روز)، اما برای گیاهان میوه ای مانند گوجه فرنگی، فلفل، کدو حلوایی یا بادمجان، آفتاب کامل باید هدف باشد. نوردهی های جنوبی و غربی بیشترین نور و گرما را فراهم می کنند، در حالی که نوردهی های شمالی و شرقی سایه و خنک تر خواهند بود.

همچنین بهتر است گلدان های خود را در جایی قرار دهید که بتوانید با شلنگ آبیاری به آن برسید. به خاطر داشته باشید که باغچه‌های کانتینری نسبت به باغ‌های معمولی در زمین به آب بیشتری نیاز دارند، و هیچ چیز بدتر از این نیست که هر روز صبح یک دوجین بار یک قوطی باغبانی را در حیاط خود بچسبانید. سپس مجبور شوید دوباره این کار را در عصر انجام دهید! داشتن یک منبع آب به راحتی در دسترس شما در زمان و تلاش شما صرفه جویی می کند.

محافظت از ظروف ئر باغبانی کانتینری در برابر باد مستقیم از خشک شدن آن ها جلوگیری می کند و از واژگونی تصادفی جلوگیری می کند. بسته به اندازه ظروف و گیاهانی که در حال رشد هستید، ممکن است در طول فصل سنگین تر شوند، که باعث می شود در برابر بادهای شدید آسیب پذیرتر شوند. ظروف را در مکان های سرپوشیده قرار دهید یا برنامه ریزی کنید که آنها را محکم کنید (مثلاً با سنگ، سنگ یا طناب).

در نهایت، به اقلیمی کوچکی که در ملک شما وجود دارد فکر کنید. ریزاقلیم ها فضاهای کوچکی هستند که در آن آب و هوای منطقه نزدیک با آب و هوای بزرگ محل شما مطابقت ندارد. به عنوان مثال، یک راهروی آسفالتی گرما را بیشتر از یک تکه چمن نگه می دارد، بنابراین هر گلدانی که در مسیر ورودی قرار می گیرد در معرض آن گرمای اضافی قرار می گیرد. از یک طرف، این می تواند به این معنی باشد که گلدان ها سریعتر خشک می شوند، اما از طرف دیگر، به لطف خاک گرمتر، گیاهان ممکن است بهتر رشد کنند.

 

 

گلدان چه اندازه برای باغبانی کانتینری

اساسی ترین بخش باغبانی کانتینر، انتخاب کانتینر مناسب غافلگیرکننده است! به طور کلی، هر چه فضای بیشتری بتوانید به ریشه گیاهان خود بدهید، رشد بهتری خواهند داشت. بیشتر سبزیجات برای رشد خوب به حداقل 12 اینچ خاک نیاز دارند، اما سبزیجات بزرگتر به فضای بیشتری نیاز دارند. یک ظرف 5 گالن برای رشد چیزی مانند یک گیاه گوجه فرنگی یا کدو حلوایی اندازه خوبی است، در حالی که ظرف کوچکتر برای گیاهان با ریشه کم عمق مانند کاهو یا سبزی های دیگر کاملاً مناسب است.

به خاطر داشته باشید که ظروف بزرگ‌تر برای باغبانی کانتینری سنگین‌تر و سخت‌تر حرکت می‌کنند و ممکن است برای جایی مانند بالکن خیلی سنگین باشند. ظروف کوچک، از طرف دیگر، متحرک تر و همه کاره تر هستند، اما سریعتر خشک می شوند و در روزهای گرم نیاز به توجه بیشتری دارند.

 

 

گلدان چه اندازه برای باغبانی کانتینری

 

سوراخ های زهکشی چقدر باید بزرگ باشد؟

یک ظرف باید دارای سوراخ زهکشی یا راه دیگری باشد تا آب از آن عبور کند. خاک غرق در آب باعث رشد باکتری ها و قارچ ها می شود که باعث کاهش بهره وری گیاهان می شود یا آنها را کاملاً از بین می برد. عوامل اقلیمی شما نیز در این امر نقش دارد. باغبانان در مناطق خشک‌تر ممکن است بخواهند ظروفی را انتخاب کنند که رطوبت بیشتری را حفظ کند، در حالی که باغبانانی که در محیط‌های مرطوب‌تر هستند، ظروفی را می‌خواهند که جریان هوای بیشتری را فراهم کنند.

اگر ظرفی به قطر 4 تا 6 اینچ دارید، فقط به 3 تا 6 سوراخ زهکشی نیاز دارید که اندازه هر کدام 1/4 اینچ است. ظروف بزرگتر به 6 تا 8 سوراخ زهکشی نیاز دارند و اندازه آنها 1/4 خواهد بود. سوراخ هایی با قطر بزرگتر از 1/4 اینچ اجازه می دهد تا خاک بیش از حد از آن خارج شود.

همچنین بخوانید: زمان و نحوه ی کودهی گیاهان آپارتمانی

 

چه نوع گلدانی مناسب باغبانی کانتینری است؟

از گلدان‌های پلاستیکی و بلوک‌های خاکستر گرفته تا بشکه‌های پلاستیکی و چرخ دستی‌ها، تقریباً هر چیزی که خاک را در خود نگه می‌دارد را می‌توان در باغبانی کانتینری استفاده کرد. آخرین عامل مهمی که باید در نظر گرفت این است که ظرف از چه چیزی ساخته شده است. این روزها ظروف انواع مختلفی دارند که هر کدام جنبه های مثبت و منفی خود را دارند. در اینجا چند مورد از محبوب ترین مواد ظرف وجود دارد:

گلدان پلاستیکی: گلدان های پلاستیکی در انواع شکل ها، رنگ ها و اندازه ها وجود دارند که آنها را به یکی از محبوب ترین انتخاب ها برای باغبانی ظروف تبدیل می کند. گلدان های پلاستیکی نیز ارزان ترین گزینه هستند. آنها نسبتا سبک وزن هستند، رطوبت را به خوبی حفظ می کنند، و به راحتی تمیز می شوند و برای بسیاری از فصول باغبانی استفاده مجدد می شوند. اگر در حال رشد مواد خوراکی هستید، حتما گلدان هایی را انتخاب کنید که از پلاستیک مناسب مواد غذایی ساخته شده اند تا مواد شیمیایی در خاک نفوذ نکنند.

گلدان سرامیک (سفالی): گلدان های سرامیکی یکی دیگر از گزینه های محبوب برای باغبانی کانتینری هستند. آن‌ها نسبت به گلدان‌های پلاستیکی تزئینی‌تر هستند، اما همچنین کمی سنگین‌تر هستند، به‌ویژه زمانی که با خاک پر شوند. گلدان های سرامیکی در سبک های لعاب دار یا بدون لعاب هستند. تفاوت اصلی این است که گلدان های لعاب دار رطوبت بیشتری نسبت به گلدان های بدون لعاب دارند. نکته مهم در مورد گلدان های سرامیکی این است که خاک رس متخلخل است که اجازه می دهد مقداری از هوا و آب در آن جریان یابد. این تضمین می کند که خاک بیش از حد خیس نمی شود، اما همچنین به این معنی است که خاک در گلدان های سفالی (بدون لعاب) سریعتر از گلدان های پلاستیکی خشک می شود. علاوه بر این، گلدان‌های سرامیکی در هوای سرد مستعد ترک خوردن هستند، بنابراین باید در طول زمستان آن‌ها را خالی کرده و در یک منطقه سرپوشیده نگهداری کرد.

گلدان پارچه ایی: گلدان های پارچه ای در سال های اخیر به دلیل ماهیت سبک وزن و قابلیت تنفسی که ارائه می دهند محبوبیت بیشتری برای باغبانی کانتینری پیدا کرده اند. آنها اغلب دارای دسته نیز هستند که جابجایی آنها را بسیار آسان می کند. بعلاوه، آنها را می توان به راحتی شسته و دوباره استفاده کرد. این پارچه به هوا و آب اجازه می دهد تا به راحتی از طریق آن جریان یابد، که برای ریشه گیاهان مفید است، زیرا آنها تشویق می شوند تا فیبری شوند و بنابراین در جذب آب و مواد مغذی کارآمدتر می شوند. یکی از نکات منفی گلدان های پارچه ای این است که به سرعت خشک می شوند، بنابراین آبیاری مداوم مورد نیاز است.

باز هم، تقریباً از هر چیزی می توان به عنوان ظرف استفاده کرد، پس خلاق باشید! سبدهای آویزان به خوبی از فضای اضافی استفاده می کنند و گیاهان ، گوجه فرنگی گیلاسی و توت فرنگی که در سطح چشم رشد می کنند به راحتی قابل نگهداری و برداشت هستند. از بشکه‌های ویسکی (یک نیم بشکه چوبی می‌تواند مقدار شگفت‌انگیزی غذا تولید کند)، سطل، سبد، جعبه، وان حمام و سایر موارد، جعبه‌های پنجره، و فرورفتگی‌ها – هر چیزی که خاک را نگه دارد، استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که سوراخ های زهکشی در قسمت پایین دارد و اندازه ای است که بتوانید مدیریت کنید.

 

 

خاک مناسب برای باغبانی کانتینری

 

بهترین خاک برای باغبانی کانتینری

برای رشد گیاهان سالم به خاک سالم نیاز دارید. گیاهان در باغبانی کانتینری به بهترین مواد مغذی ممکن، هوادهی و زهکشی نیاز دارند تا رشد ریشه سالم را تشویق کنند و برداشت خوبی داشته باشند.

از خاک باغچه استفاده نکنید!  بیشتر خاک های باغ خیلی سنگین هستند، می توانند به راحتی غرقاب شوند و فشرده شوند و بیماری و حشرات را در خود جای دهند. در عوض، از مخلوط گلدانی “بدون خاک” استفاده کنید که به طور خاص برای استفاده در ظروف فرموله شده است. تخلیه سریع و سبک خواهد بود و نباید حاوی هیچ گونه بیماری یا آفت باشد.

مخلوط‌های گلدانی بدون خاک معمولاً از ترکیبی از ذغال سنگ نارس (یا نارگیل)، پرلیت و ورمیکولیت و همچنین سایر مواد افزودنی مانند سنگ آهک آسیاب شده و کودهای دانه‌بندی شده برای تأمین مواد مغذی تشکیل شده‌اند. در اینجا نحوه درست کردن مخلوط بدون خاک خود در خانه آورده شده است.

کمپوست دارید؟ هوموس یک ماده فوق‌العاده برای افزودن به مخلوط ظرف شماست، زیرا حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است و محیط را شل می‌کند. همه چیز درباره ساخت کمپوست بخوانید!

 

نحوه آب دادن در باغبانی کانتینری

از آنجایی که ظروف بیشتر در معرض آفتاب و باد هستند، نسبت به باغ‌های سنتی یا تخت‌های مرتفع زودتر خشک می‌شوند. به خصوص در گرم ترین روزهای تابستان، بسیاری از گیاهانی که در گلدان رشد می کنند باید دو بار در روز آبیاری شوند!

ظروف را می توان به روش های مختلفی آبیاری کرد؛ شلنگ ها، قوطی های آبیاری، آبیاری قطره ای . روشی را انتخاب کنید که برای شما و اندازه باغ شما منطقی ترین باشد.

 

چند نکته آبیاری گیاه در باغبانی کانتینری

در باغبانی کانتینری صبح ها (یا هر چه زودتر) گیاهان را آبیاری کنید. در حالت ایده آل، گیاهان کانتینری باید هرچه زودتر در روز آبیاری شوند. آبیاری در اوایل روز رطوبت کافی را برای گیاهان فراهم می کند تا آنها را در ساعات ظهر گرمتر بگذرانند. همچنین تضمین می کند که برگ های آنها تا زمانی که شب می رسد، خشک می شوند. وجود رطوبت روی برگ ها در شب می تواند باعث گسترش بیماری شود.

آبیاری عمیق گیاهان در ریشه خود به آب نیاز دارند، بنابراین به سادگی اسپری کردن سطح خاک با شلنگ کافی نیست. به گیاهان – به ویژه آنهایی که در ظروف هستند – به طور عمیق و کامل آبیاری کنید تا مطمئن شوید که آب به ریشه آنها می رسد. پس از آبیاری، خاک باید اشباع شده و آب از کف گلدان خارج شود.

یک سینی زیر گلدان قرار دهید و آن را با آب پر کنید. خاک از طریق سوراخ های زهکشی آب را جذب می کند. این کار را تا زمانی تکرار کنید که دیگر آب جذب نشود، سپس آب اضافی را از سینی بریزید.

همچنین بخوانید: ساخت روف گاردن و بام سبز

باغبانی کانتینری

 

در باغبانی کانتینری گیاهان را زیاد آبیاری نکنید! ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما آبیاری یک گیاه با مقدار کمی آب به طور مکرر بدتر از آبیاری کمیاب با مقدار زیاد است. آبیاری های مکرر و کم عمق، گیاهان را تشویق می کند تا ریشه های ضعیف و کم عمقی داشته باشند، در حالی که آبیاری های نادر و عمیق آنها را تشویق می کند تا ریشه های عمیق تر و سالم تر بگذارند. اکثر گیاهان می توانند کمی استراحت بین آبیاری های عمیق را تحمل کنند. در واقع از آن سود ببرند، بنابراین نترسید که بین دو آبیاری کمی خاک خشک شود.

چیزهای کلیدی دیگری که باید در نظر داشته باشید اندازه گلدان و آب و هوا است. گلدان های کوچکتر خیلی سریعتر از گلدان های بزرگتر خشک می شوند و به آبیاری های مکرر نیاز دارند. روزهای گرم و آفتابی به طور طبیعی خشک تر از روزهای سرد و ابری هستند، بنابراین انتظار داشته باشید که در طول موج گرما آب بیشتری داشته باشید. به طور کلی، به سرعت خشک شدن خاک ظرف و همچنین واکنش گیاهان خود توجه کنید. به زودی متوجه خواهید شد که چند بار نیاز به آبیاری دارید!

یکی از راه‌های خنک نگه داشتن گیاهان ظرف به اندازه کافی در روزهای گرم تابستان این است که آنها را دوبار در گلدان قرار دهید: یک گلدان کوچک را در گلدان بزرگ‌تر قرار دهید و فضای بین آنها را با خزه اسفاگنوم یا روزنامه مچاله شده پر کنید. هنگام آبیاری گیاه، فیلر را نیز بین گلدان ها خیس کنید. احتیاط: حتماً گیاهان دوگلدانی خود را اغلب بررسی کنید، زیرا لایه اضافی نیز می تواند مکان خوبی برای پنهان شدن آفات باشد!

 

ظروف کوددهی

آب به سرعت از ظروف عبور می کند و مواد مغذی را با آن خارج می کند. این می تواند نکته خوبی در باغبانی کانتینری باشد، زیرا هرگونه تجمع نمک در خاک را از بین می برد. با این حال، این همچنین به این معنی است که باید آن مواد مغذی را با تغذیه منظم‌تر از گیاهانی که در زمین رشد می‌کنند، دوباره پر کرد.

به طور کلی، توصیه می کنیم در شروع فصل باغبانی یک کود آهسته رهش به مخلوط گلدان خود اضافه کنید . این کار را می توان با مخلوط کردن آن در مخلوط گلدان خود در هنگام کاشت یا با پاشیدن کود در بالای مخلوط گلدان (به عنوان مثال، “پوشش بالا”) درست پس از کاشت انجام داد. این به گیاهان شما شروع خوبی برای رشد می دهد.

در حالی که آنها به طور فعال در حال رشد، گلدهی و باردهی هستند، از کود مایع برای تغذیه گیاهان ظرف حداقل دو بار در ماه استفاده کنید، طبق دستورالعمل های روی برچسب. همیشه ایده خوبی است که در صورت امکان ابتدا خاک خود را آزمایش کنید تا بسنجید که آیا کود اضافی لازم است یا خیر. استفاده گهگاهی از امولسیون ماهی یا کمپوست، عناصر کمیاب را نیز به خاک ظرف اضافه می کند.

برای حفظ رشد گیاهان در باغبانی کانتینری، به آنها مواد غذایی ارگانیک خاک مانند جلبک دریایی مایع، امولسیون ماهی یا چای کود دامی بدهید. اطلاعات بیشتر در مورد کود دهی به گیاهان کانتینری را اینجا بخوانید!

همچنین بخوانید: اصول اولیه کوددهی گیاهان آپارتمانی

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با باغبانی کانتینری آشنا کنیم و نکات مهمی را شرح دهیم امیدواریم که مطالب برای شما مفید بوده باشد.

جهت سفارش گل و خرید گل و گیاهان آپارتمانی از مجموعه گندم vip کافی است با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

ترجمه شده از  www.almanac.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *