پرورش و نگهداری گل ارکیده چهار فصل

گل ارکیده

گل ارکیده پرورش و نگهداری

برای پرورش گل ارکیده، باید مانند گل ارکیده فکر کنید. گل ارکیده به انگلیسی orchid flower است، قانون طلایی موفقیت ارکیده این است که شرایط طبیعی گیاه را تا حد ممکن تکرار کنید. در طبیعت، اکثر ارکیده ها از نوع epiphytes هستند، به این معنی که روی اجسام دیگر رشد می‌کنند و به پوست خشن یا حتی سنگ می چسبند. ارکیده های نمایشی یا تزئینی مورد علاقه اکثر مردم معمولاً یا هیبریدهای فالانوپسیس (اصطلاحاً ارکیده پروانه) یا هیبریدهای دندروبیوم هستند.

 

شرایط  پرورش گل ارکیده برای رشد بهینه

این گیاهان در نور شدید رشد می کنند، اما منظور تابش مستقیم نور خورشید در ظهر نیست (دندروبیوم ها می توانند آفتاب بیشتری را تحمل کنند). آنها همچنین به رطوبت زیاد و جریان هوا در اطراف ریشه ها احتیاج دارند. آنها به دوره های خشک شدن منظم و متناوب با آبیاری شدید احتیاج دارند. ارکیده در دماهای بالاتر از 10 درجه سانتی گراد اما زیر 26 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد را دارد.

هرچه بتوانید به ایجاد این شرایط نزدیکتر شوید، موفقیت و شکوفه های بیشتری خواهید داشت.

اکثر گل ارکیده های فروشگاهی در گلدان های پلاستیکی ارزان قیمت، ریشه دارند که ریشه آن ها در خزه های خیس شده قرار دارد. بدیهی است که این دو قانون اصلی رشد موفقیت آمیز را نقض می کند. در اطراف ریشه ها جریان هوا وجود ندارد و هرگز به ریشه ها فرصت خشک شدن کامل داده نمی شود. بنابراین، گیاه نمی تواند نفس بکشد و پوسیدگی ریشه اجتناب ناپذیر است، در ادامه روش پرورش را بعد از خرید این گلدان پلاستیکی توضیح می‌دهیم.

ریشه ارکیده اندامی کاملاً تخصصی است که برای جذب سریع آب و تنفس طراحی شده است. آنها مواد مغذی را از خاک خارج نمی کنند.

 

 

خرید گل ارکیده

گلدان ارکیده با گل های ترکیبی آنتوریوم و.. برای خرید به صفحه گلدان ارکیده مراجعه کنید.

 

پس از اتمام شکوفه، پیش بروید و سنبله گل مرده را با خلال های استریل قطع کرده و گیاه را مجدداً تولید کنید. ارکیده ها باید در گلدان های مخصوص ارکیده در یک خاک مخلوط ارکیده گلدان شوند. گلدان های ارکیده دارای شکاف های زهکشی گسترده ای هستند بنابراین آب به معنای واقعی کلمه از گلدان عبور می کند. آنها به طور گسترده ای در دسترس هستند. مخلوط خاک گلدان ارکیده معمولاً از چندین ماده از جمله پوست کاج، زغال چوب و حتی پلی استر تشکیل شده است.

 

پرورش گل ارکیده
پرورش گل ارکیده

 

برای گلدان دیگر گل ارکیده خود، این مراحل را دنبال کنید:

آن را از گلدان پلاستیکی برداشته و با دقت تا آنجا که می توانید خزه ها را بردارید. ریشه های سالم باید سفید و محکم باشند ، با یک نقطه رشد سبز کوچک.

 

پرورش گل ارکیده
پرورش گل ارکیده

 

2- ریشه های خرد شده، پوسیده یا سیاه شده را برش دهید

3-گیاه را درون گلدان قرار دهید و اطراف آن را با مخلوط خاک گلدان پر کنید. گیاه باید محکم قرار داده شود، اما کاملاً لنگر نخواهد انداخت. در نهایت، ریشه های جدید از طریق مخلوط خاک گلدان رشد می کنند و به گلدان متصل می شوند، بنابراین گیاه شما را لنگر می اندازند.

پرورش گل ارکیده
پرورش گل ارکیده

 

پس از اینکه دوباره گلدان شد، مکان خوبی پیدا کنید. یک پنجره رو به شرق با چند ساعت آفتاب ملایم صبحگاهی عالی است.

 

 

نکاتی برای مراقبت از ارکیده خانگی

مراقبت از گل ارکیده بسیار ساده است. در ماه های تابستان، آن را هفتگی به شدت آبیاری کنید. بگذارید آب ریشه ها را خیس کند و سینی سنگریزه را پر کنید. قرار دادن گیاه در ظرفشویی آشپزخانه و خیساندن آن هر چند وقت یکبار ضرری ندارد. نگران نباشید، تا زمانی که اجازه دهید پس از این کار خشک شود اتفاقی نمی افتد و  آن را نمی کشید.

در طول فصل رشد، آن را هفتگی با محلول ضعیف یک پودر یا کود مایع تغذیه کنید.

در زمستان، گیاه خود را گرم نگه دارید و آب را ماهی یکبار یا همین حدود قطع کنید. برای اطمینان از هیدراته ماندن هر چند وقت یکبار آن را با اسپری  آب پاچ کنید. اما کود ندهید.

در صورت مشاهده علائم پریشانی ، مانند زردی برگ ها، برگ های چروکیده و یا عدم شکوفه، گیاه را جابجا کنید و شرایط خود را ادامه دهید. هنگامی که ارکیده نقطه شادی پیدا کرد و به روال عادی افتاد، گیاه باید به طور منظم ریشه ها و برگ های جدید یا ساقه را بیرون بیندازد و سالانه شما را با شکوفه ای زیبا پاداش دهد.

 

گل ارکیده در مدل‌های متفاوت ایستاده بالارونده و خمیده در طبیعت موجود است این گل بدون برگ و با ساقه هایی متورم و قطور می‌باشد و در سه یا دو رنگ مختلف پرورش داده می‌شود که به علت معطر بودن می‌توان از آن به عنوان خوشبو کننده فضا نیز استفاده کرد تا برای شما لحظات شیرین و بیاد ماندنی بسازد، جالب توجه است که این نوع گل در گونه های مختلف در نواحی شمال ایران و بیشتر در شهرهای آستارا و اردبیل کاشته می‌شود اما می‌توان آن را درون گلدان و در فضای خالی نیز ز به راحتی نگهداری کرد اما باید روش و شیوه‌های مراقبت از آن را به خوبی بلد باشید.

برای مشاهده گل های چهار فصل دیگر به مقاله گل های چهار فصل مراجعه کنید.

انواع گل ارکیده

اگر بخواهیم انواع و گونه های مختلف ارکیده را نام ببریم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم بنابراین برای آشنایی بیشتر با انواع این گل زیبا مطالب زیر را با دقت مطالعه کنید زیرا برخلاف عقیده برخی که فکر می‌کنند این گل فقط یک نوع است می‌توان انواع مختلف آن را به میزان تقریباً ۵۰ گونه متفاوت از آن را در طبیعت پیدا کرد.

 

خرید گل آنلاین

کدمحصول 287 محصولی ترکیبی از گل های متنوع و ارکیده برای خرید این محصول به صفحه باکس گل ارکیده مراجعه کنید.

 

  • ارکیده فالانوپسیس: این نوع ارکیده نام‌های دیگری مانند شاپرکی و یا ارکیده پروانه ای نیز دارد که در ایران بیشتر به نام ارکیده شاپرکی شناخته می‌شود و بیشتر در نواحی استان گلستان و در ماه دی گل می‌دهند همچنین این گونه توانایی گلدهی سه بار در سال را دارد و به رنگهای سفید ارغوانی و بنفش را دارند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این گل بر روی پرورش گل ارکیده Phalaenopsis  کلیک کنید.

  • ارکیده سیمبیدیوم: همانطور که گفتیم این گل یکی از گل های چهار فصل بسیار زیبا است به همین دلیل از آن می‌تواند در فصل تابستان و همچنین پاییز گل‌های زیبایی به رنگ قرمز صورتی سبز را به نمایش بگذارد بنابراین به خاطر همین ویژگی افراد زیادی تمایل به استفاده از از ارکیده های سیمبیدیوم برای زیباسازی آپارتمان خود پیدا کرده اند زیرا مراقبت از آنها کار دشواری نیست و می‌توان به راحتی از آنها نگهداری کرد.

برای نگهداری از این ارکیده بر روی لینک مقابل کلیک کنید >مشخصات گل ارکیده سیمبیدیوم (Cymbidium)

  • ارکیده دندروبیوم: ارکیده دندروبیوم یکی از گونه‌های بسیار پرطرفدار گل ارکیده به حساب می‌آید زیرا این گل نیاز به فصل خواب ندارد و بیشتر در مناطق گرم و مرطوب رشد می‌کند بنابراین اگر در شهرهای گرم و مرطوب زندگی می کنید بهترین گزینه برای خانه شما این نوع ارکیده می باشد‌.

برای اطلاعات بیشتر در مورد رشد و پرورش این گونه میتوانید به مقاله ارکیده دندروبیوم مراجعه کنید.

با توجه به انواع و شناخت این نوع گل اگر قصد پرورش آن را دارید موارد زیر می‌تواند به شما در این راه کمک کند.

 

 

گل ارکیده
گل ارکیده

 

شرایط نگهداری ارکیده در گلدان:

  • زمان کوددهی گل ارکیده: اگر می خواهید به گلدان ارکیده کود دهید باید این کار را در فواصل زمانی مشخص انجام دهید و برای آن از کود نیتروژن دار مانند پوست صنوبر استفاده کنید.
  • روش آبیاری گل ارکیده: برای آبیاری این گل حتماً از دمای آب اطلاع پیدا کنید زیرا آبی با دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد برای آن مضر و خطرناک می‌باشد علاوه بر آن بهتر است با فاصله زمانی یک یا دو روز به گلدان آب دهید تا گل بتواند میان این تایم ها استراحت کند.
  • میزان رطوبت مورد نیاز: میزان رطوبتی که گل ارکیده با نیاز دارد در فصل های تابستان و زمستان با یکدیگر متفاوت است به این صورت که بهتر است در بهار و تابستان با آب ولرم آن را غبارپاشی کنید و در فصل زمستان دو روز یکبار این کار را انجام دهید البته نباید دمای آب استفاده شده در غبار پاشی از ۳۰۰ درجه سانتی گراد کمتر باشد.
  • استفاده از اسپری آفت کش: برای جلوگیری نمودن از بیماری‌های مخصوص گل و همچنین خراب شدن آن پیشنهاد می‌شود معمولاً هر سه هفته یک بار اسپری خانگی با ترکیب موادی مانند آب روغن همیشه سبز و میزان بسیار کمی مایع شوینده یک اسپری آفت کش خانگی بسازید بر روی آن اسپری کنید تا به طور کامل تمام سطح گل را پوشش دهد.

 

گل ارکیده
گل ارکیده

 

سوالات متداول شما:

چه مدت می توانید ارکیده ها را در آب غرق کنید؟

حدود 15 دقیقه
اجازه دهید حدود 15 دقیقه در آب بماند. آن را خیلی طولانی خیس نکنید، زیرا ریشه ها نیز به اکسیژن نیاز دارند. مطمئن شوید که آب کاملاً از گلدان خارج می شود! اگر بخشی از گیاه به لک تبدیل شود یا سیاه شود، احتمالاً بیش از حد آبیاری کرده یا گلدان ارکیده را در آب رها کرده اید.

 

شرایط نگهداری گل ارکیده در آب

هر ارکیده نبست به بقیه متفاوت هستند
ارکیده واندا به مقدار زیادی آب نیاز دارد. آنها را همیشه مرطوب نگه دارید اما از آبیاری زیاد خودداری کنید. ارکیده های Phalaenopsis به طور کلی بین هر آبیاری نیاز به دوره های خشک شدن کوتاه دارند. گل ارکیده Cymbidium به خاک خود نیاز دارد تا همیشه و به طور یکنواخت مرطوب باشد.

 

انواع گل ارکیده در ایران چیست؟

 

1- گل ارکیده سفید بریستول (گلدانی)
2- سفید یورک
3-سفید مورسیا
4-سفید مرونا
5- سفید آمستردام
6 -سفید هنگ کنگ (شاخه بریده)
7 – سفید کوبه
9- صورتی ممفیس (گلدانی)
10-  صورتی بوستون
11- صورتی بوداپست
12- صورتی منهاتان
13- صورتی سورابایا (شاخه بریده)
15- بنفش بوش (گلدانی)
16-  بنفش فونتین
17-  بنفش بوفالو (شاخه بریده)
19-  ارکیده زرد ALBUFEIRA
20- ارکیده زرد FERLA
21-  نارنجی PIACENZA
22 -ارکیده قرمز MONTPELLIER

 

فصل گل ارکیده

بیشتر ارکیده ها، از جمله ارکیده Phalaenopsis، در طول ماه های تابستان رشد برگ های جدید را تجربه می کنند. سنبله ها و جوانه های گل در اواخر پاییز ظاهر می شوند و کمی بعد شکوفا می شوند. شکوفه تا بهار ادامه خواهد داشت. فصل شکوفه دهی معمولاً در اواسط فوریه(بهمن) به پایان می رسد.

 

بهترین زمان خرید گل ارکیده

ارکیده ها را در دوره گلدهی، به طور معمول از دسامبر تا آوریل (آذر تا اردیبهشت)، خریداری کنید. با این کار می توانید ساقه ها، برگ ها، جوانه ها و شکوفه های آنها را بررسی کنید تا از سالم بودن گیاهان اطمینان حاصل کنید. اگر می خواهید شکوفه زدن را بعد از خرید طولانی کنید، ارکیده  خود را در اوایل فصل شکوفایی، اواخر زمستان خریداری کنید.

 

گرانترین گل ارکیده

ارکیده Kinabalu
به راحتی می توان فهمید که چرا گل ارکیده Kinabalu  گرانترین است، با ساقه 6000 دلاری یکی از گرانترین گل های جهان است. ارکیده روتشیلد (Rothschild) نیز نامیده می شود، نه تنها بسیار زیبا است ، بلکه بسیار عجیب گل می زند، تا شش گل در ساقه دارد و رایحه ای دوست داشتنی دارد.

 

ارکیده Kinabalu

 

انواع گل ارکیده

ارکیده یک خانواده گیاهی متنوع (Orchidaceae) است که شامل بیش از 700 جنس و حدود 28000 گونه فردی است. این یکی از بزرگترین خانواده های گیاهان است و اعضای آن با تقارن دو طرفه مشخص گلها، با گلبرگهای رو به بالا مشخص می شوند. در حالی که ارکیده های بومی بسیاری در تمام مناطق کار وجود دارد، آنهایی که معمولاً توسط باغبانان خانگی پرورش می یابد، ارکیده های گرمسیری هستند که به عنوان گیاهان خانگی نگهداری می شوند. بسیاری از گونه های ارکیده گیاهان اپیفیتیک هستند. آنها در سطح گیاهان دیگر رشد می کنند و رطوبت و مواد مغذی هوا را جذب می کنند. گل ارکیده گلدان اغلب در ماه های مناسب به بیرون از منزل منتقل می شود و بسیاری از آنها در سایه روشن رشد می کنند تا زمان رسیدن آنها به داخل خانه. تقریباً 24 جنس ارکیده وجود دارد که معمولاً به عنوان گیاهان آپارتمانی و دهها گونه و صدها رقم در این گروهها استفاده می شود.

نکته برای رشد ارکیده ها

ارکیده ها تا حدودی نیازهای نور منحصر به فرد دارند. اگرچه اکثر آنها در محیط طبیعی خود به عنوان گیاهانی با “سایه جزئی” دسته بندی می شوند، ارکیده هایی که در داخل خانه به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کنند معمولاً به نور بسیار زیادی احتیاج دارند – این میتواند یا به صورت نور اضافی مصنوعی باشد یا با قرار گرفتن در مکانی که نور طبیعی زیادی پخش می شود. هنگام انتقال گلدان ارکیده به خارج از منزل – همانطور که به راحتی می توان در ماه های مناسب انجام داد – این گیاهان  به “قسمتی سایه” نیاز دارند اغلب حتی در برابر چند ساعت آفتاب مستقیم واکنش بد نشان می دهند. در فضای باز، گلدان ارکیده باید در مکانی ایده آل قرار گیرد که سایه دار است اما هنوز هم نسبتاً روشن است.

 

در اینجا 20 نوع ارکیده وجود دارد که ممکن است بخواهید به عنوان گیاهان آپارتمانی امتحان کنید در نظر داشته باشید کلیه گونه های زیر به طور معمول به عنوان یک گیاه خانگی رشد می کند.

 

گل ارکیده Phalaenopsis 

 

گونه های موجود در تیره Phalaenopsis که معمولاً به عنوان ارکیده شب پره شناخته می شوند ، ارکیده های ایده آل برای مبتدیان هستند، زیرا تلاش های ناشیانه برای تغییر مکان را تحمل می کنند و در طول سال شکوفا می شوند. این ارکیده ها شرایط نوری پراکنده را ترجیح می دهند و رشد آنها بسیار آسان است. حدود 75 گونه شناخته شده در این جنس وجود دارد و دهها رقم موجود در دسترس است.

منطقه بومی: هند ، چین ، آسیای جنوب شرقی، اندونزی و استرالیا
قد: بسته به نوع آن 1 تا 3 فوت است
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نور غیرمستقیم داخلی یا مکان سایه دار در فضای باز

 

 

گل ارکیده Phalaenopsis
گل ارکیده Phalaenopsis

 

گل ارکیده براساوولا Brassavola Orchids

گل ارکیده براساوولا دارای گلهای سفید یا مایل به سبز با گلبرگهای باریک است و در هنگام عصر عطر ویژه ای از آنها منتشر می شود ، بسیار معطر هستند. رنگ سفید نشان دهنده بسیاری از گلها است که برای گرده افشانی به پروانه ها مبوط است. حداقل 20 گونه در تیره Brassavola وجود دارد که B. nodosa یکی از ساده ترین گونه ها مخصوصاً برای مبتدیان است.

منطقه بومی: آمریکای مرکزی و جنوبی ، هند غربی
قد: به گونه ها بستگی دارد
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نور داخلی روشن یا سایه روشن در فضای باز

 

گل ارکیده Brassavola
گل ارکیده Brassavola

گل ارکیده Catasetum Orchid 

تعداد زیادی از گونه های موجود در تیره Catasetum به دلیل گلهای مومی غیرمعمول آنها شناخته شده است. اگر برگ های گل ارکیده Catasetum شما شروع به زرد شدن و ریزش می کنند، ناامید نشوید. این ارکیده برگریز در طول خواب زمستانی به طور طبیعی برگهای خود را از دست می دهد. از نظر ظاهری تنوع زیادی در بین گونه های Catasetum وجود دارد، اما یکی از ویژگی های مشترک همه آنها ویژگی تولید گل های نر یا ماده است که شباهت چندانی به یکدیگر ندارند. گلهای نر یک محرک تشریحی دارند که گرده را به زور زنبورهای عسل خارج می کنند.

منطقه بومی: آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی
قد: به گونه ها بستگی دارد
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نورپردازی داخلی و فضای روشن یا سایه ای روشن

گل ارکیده Catasetum Orchid
گل ارکیده Catasetum Orchid

 

گل ارکیده Cattleya Orchid

ارکیده های Cattleya به طور گسترده ای ترکیبی شده اند و منجر به تنوع زیادی در رنگ ها و فرم ها می شوند. بسیاری از ارکیده های Cattleya دارای کک و مک، رگه ها یا سایر ویژگی های دو رنگ جذاب هستند. برخی از انواع کاملاً معطر هستند و از محبوب ترین ارکیده های corsage هستند.

منطقه بومی: آمریکای مرکزی و جنوبی
قد: بسته به نوع آن 3 اینچ تا 2 فوت
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نور داخلی روشن، یا مکان بیرونی روشن اما سایه دار

همچنین مطالعه کنید: چگونه گل ارکیده کاتالیا Cattleya را پرورش دهیم

 

گل ارکیده Cattleya Orchid
گل ارکیده Cattleya Orchid

 

گل ارکیده Cycnoches Orchid 

این خویشاوند ارکیده Cattleya با نام ارکیده قو نیز شناخته می شود، زیرا گل آذین ظریف گلهای نر به گردن قو شباهت دارد. ممکن است 30 گل معطر ادویه دار روی یک ساقه با عمر طولانی رشد کنند. نزدیک به 40 گونه پذیرفته شده در این جنس وجود دارد. پس از اتمام گلدهی باید این گیاهان یک دوره خشک داشته باشند.

منطقه بومی: مکزیک، آمریکای جنوبی و جنوبی
قد: به گونه ها بستگی دارد
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نورپردازی روشن در محیط داخلی، یا فضای بیرونی سایه دار

 

گل ارکیده Cycnoches Orchid
گل ارکیده Cycnoches Orchid

گل ارکیده Cymbidium Orchid

گل ارکیده Cymbidium که معمولاً با نام ارکیده قایق شناخته می شود. ممکن است گل های کوچکی در مقایسه با برخی از انواع ارکیده داشته باشد، اما خوشه های گل چندگانه آنها نمایش رضایت بخشی را تضمین می کند. گزینه های خوب برای مبتدیان شامل “Chica” سبز آهکی، “Showoff” زرد و قرمز یا “Frae” صورتی روشن است که همه دریافت کنندگان گواهی بسیار تحسین شده انجمن ارکیده آمریکا هستند.

منطقه بومی: آسیای گرمسیری و نیمه گرمسیری و استرالیا
قد: 1 تا 4 فوت
قرار گرفتن در معرض آفتاب: روشنایی روشن محیط داخلی یا سایه روشن در فضای باز

 

گل ارکیده Cymbidium

 

گل ارکیده Dendrobium Orchids

شکوفه های سنگین ارکیده Dendrobium اغلب نیاز به لکه گیری دارند. با داشتن بیش از 1000 گونه در این تیره بزرگ ارکیده، ارکیده های Dendrobium از طبقه بندی آسان سرپیچی می کنند. رایج ترین Dendrobium که در تجارت مشاهده می کنید شکوفه های سفید، زرد یا بنفش کم رنگ است.

منطقه بومی: جزایر آسیا، استرالیا، اقیانوس آرام
قد: 6 اینچ تا 4 فوت (بسته به نوع آن)
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نورپردازی داخلی و فضای روشن یا سایه ای روشن

 

گل ارکیده Dendrobium

 

گل ارکیده Encyclia Orchids

ارکیده Encyclia، که ارکیده صدف خروس نیز نامیده می شود، هنگام کاشت در کوه ارکیده، برای شبیه سازی شرایط رشد اپی فیت در طبیعت، رشد می کند. برخی از باغداران می گویند این ارکیده به دلیل گلبرگهای آویزان و کاسبرگ هایش مانند هشت پا است. اگرچه معطر نیست، اما می تواند چندین ماه متوالی شکوفا شود.

منطقه بومی: فلوریدا، مکزیک، کارائیب
قد: بسته به نوع آن 3 اینچ تا 2 فوت
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نورپردازی داخلی روشن یا فضای بیرونی سایه روشن

گل ارکیده Encyclia

 

گل ارکیده Epidendrum Orchids 

جنس Epidendrum بزرگ است، شامل بیش از 1000 گونه خالص و تعداد زیادی هیبرید دیگر است. گلها ریز هستند و گیاهان برای شکوفایی و رشد به نور بسیار درخشان احتیاج دارند. پرورش دهندگان گل ارکیده Epidendrum معمولاً هنگام رشد این گیاهان در داخل منزل به چراغهای رشد اضافی نیاز دارند.

منطقه بومی: گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکای شمالی و جنوبی
قد: بسته به نوع آن 6 اینچ تا 6 فوت
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نورپردازی داخلی و فضای روشن یا سایه ای روشن

 

گل ارکیده Ludisia Orchids (Ludisia discolor)

پرورش ارکیده Ludisia، که معمولاً به عنوان ارکیده نگین شناخته می شود. از نظر شکوفا شدن گیاهان جذاب است، همچنین آنها پاداش آور هستند. این گیاهان در پاییز و زمستان ساقه های زیادی از گلهای سفید ریز دارند و برگهای سبز تیره مخملی آن نیز به همان اندازه جذاب هستند. این یک تیره نادر ارکیده است که فقط شامل یک گونه است و رشد آن بسیار آسان است.

منطقه بومی: جنوب و جنوب شرقی آسیا
قد: 3 تا 18 اینچ
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نورپردازی داخلی روشن یا فضای بیرونی سایه روشن

 

گل ارکیده Ludisia

 

گل ارکیده Lycaste Orchids 

ارکیده های Lycaste، مانند این رقم ‘Sandra Dayan’، یک ارکیده برگریز است که به طور طبیعی در خواب زمستانی برگ های خود را می ریزد. گلهای با اندازه متوسط و با ماندگاری طولانی معمولاً سفید، صورتی، قرمز یا بنفش کم رنگ هستند. حدود 30 گونه در این جنس وجود دارد.

منطقه بومی: گرمسیری آمریکای جنوبی و جنوبی
قد: بسته به نوع آن تا 18 اینچ
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نور محیط داخلی فیلتر شده قوی یا سایه روشن در فضای باز

گل ارکیده Lycaste

 

 

12- Masdevallia Orchids 

گل ارکیده Masdevallia شکوفه تابستان در مقایسه با سایر جنس های گل ارکیده دارای شکلی غیرمعمول در گل است. گلهای مثلثی هستند و در حالی که بعضی از آنها انسداد و جمع و جور است، برخی دیگر نازک و کشیده  است. این ارکیده در مورد شرایط دما و رطوبت بسیار خاص است و برای تولید کنندگان حرفه ای ارکیده مناسب است. تقریباً 500 گونه در این جنس وجود دارد، اگرچه فقط تعداد کمی از آنها به طور معمول به عنوان گیاهان خانگی رشد می کنند.

منطقه بومی: مناطق کوهستانی از مکزیک تا جنوب برزیل
قد: بسته به نوع آن 1 تا 12 اینچ
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نور محیط داخلی و یا سایه بخشی از فضای فیلتر شده در فضای باز

 

گل ارکیده Masdevallia

 

 

گل ارکیده Miltonia Orchids

به راحتی می توان فهمید که گل ارکیده پنسی چگونه نام مستعار خود را بدست آورده است. شکوفه ها از همان ویژگی های چهره خود برخوردارند که هوای سرد را دوست دارند. با این حال، برخلاف پنسیس، گل ارکیده میلتونیا از اواخر بهار تا تابستان شکوفا می شود. در این جنس 12 دوازده گونه epiphytic وجود دارد و همچنین چندین هیبرید طبیعی وجود دارد.

منطقه بومی: برزیل
قد: به گونه ها بستگی دارد
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نور در فضای داخلی یا سایه بخشی روشن در فضای باز منتشر شده است

 

گل ارکیده Miltonia

 

گل ارکیده Oncidium Orchids

اگر گل ارکیده شما شبیه یک بانوی رقصنده است، به احتمال زیاد شما یک گل ارکیده Oncidium را نگهداری می کنید. این ارکیده کم مراقبت محبوب شامل “Sharry Baby” است که رایحه ای شیرین از کاکائو منتشر می کند. این ارکیده ها به رطوبت و رطوبت سازگار نیاز دارند. عدم تأمین این نیاز منجر به تغییر شکل برگ می شود. بیش از 300 گونه در این جنس وجود دارد که بیشتر آنها از نوع مایع پوستی هستند، در سطح گیاهان دیگر رشد می کنند و رطوبت و مواد مغذی هوا را جذب می کنند.

منطقه بومی: مکزیک، آمریکای مرکزی و جنوبی، هند غربی
قد: بسته به نوع آن از 6 اینچ تا 10 فوت
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نور داخلی روشن یا مکانی بیرونی با سایه اما روشن

 

گل ارکیده

 

گل ارکیده Paphiopedlium Orchids 

این گیاه به عنوان ارکیده دمپایی بانو نیز شناخته می شود، یک گیاه آپارتمانی آسان برای علاقه مندان به ارکیده است. گلها از رنگ های شاد زرد ، صورتی یا سفید گرفته تا بورگوندی های بدخلق، قهوه ای و سایه های تقریباً سیاه متشکل هستند. کک و مک، راه راه و موهای موی سر از ویژگی های مشترک این گلهای غیرمعمول است. به عنوان یک جایزه، برخی از گیاهان نیز شاخ و برگ لکه دار دارند.

منطقه بومی: جنوب چین، جنوب شرقی آسیا، گینه نو
قد: بسته به نوع آن 3 تا 24 اینچ
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نور فضای داخلی یا فضای سایه دار در فضای باز

 

گل ارکیده Paphiopedlium

 

 

گل ارکیده Phaius Orchids

اگر یک گل ارکیده Phaius در مجموعه خود داشته باشید، به سرعت متوجه می شوید که این نمونه با 4 فوت قد متعلق به طاقچه نیست. برگها بزرگ و بند دار هستند و تعداد زیادی سنبله گل ممکن است گلهایی بنفش، سفید یا زرد تولید کند. این شکوفه زنانه زمستانی نیز با نام مشترک orchid cap nun است. در این جنس حدود 45 گونه وجود دارد. یکی از آنهایی که بیشتر پرورش می یابد Phaius tancarvilleae (ارکیده راهبه) است.

منطقه بومی: جزایر گرمسیری آفریقا، آسیا، استرالیا و اقیانوس آرام
قد: بسته به نوع آن 1 تا 4 فوت است
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نور در فضای داخلی روشن یا سایه بخشی در فضای باز

 

گل ارکیده

 

 

گل ارکیده Phragmipedium Orchids

اگر نمی توانید جلوی آبیاری ارکیده های خود را بگیرید (تا مرگ)، Phragmipedium برای شما مناسب است. از این نظر با سایر ارکیده ها متفاوت است که در شرایط مرطوب رشد می کند، حتی ترجیح می دهد پای آن خیس باشد. این گلها را می توانید با کیسه کوچکی که با گلبرگهای سبیل Fu Manchu کنار آن قرار دارد تشخیص دهید. در این جنس حدود 20 گونه شناخته شده وجود دارد.

منطقه بومی: جنوب غربی مکزیک، گرمسیری آمریکای جنوبی و جنوبی
قد: بسته به نوع تا 3 فوت
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نور داخلی روشن یا سایه روشن در فضای باز

 

گل ارکیده Phragmipedium Orchids
گل ارکیده Phragmipedium Orchids

 

گل ارکیده Psychopsis Orchids

Psychopsis (ارکیده پروانه) باید محبوبیت بیشتری نسبت به قبلی ها داشته باشد. رشد آنها آسان است و دارای گلهای جذاب و شاخ و برگ خال خال و سبز است. اینها را برای شکوفایی، ماه ها در نور متوسط رشد دهید. آنها تحمل خوبی برای طیف وسیعی از دما دارند. این یک گونه نسبتاً کوچک است و فقط پنج گونه شناخته شده دارد.

منطقه بومی: آمریکای مرکزی و جنوبی، ترینیداد
قد: به گونه ها بستگی دارد
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نور فضای داخلی یا فضای سایه دار در فضای باز

 

گل ارکیده
گل ارکیده Psychopsis Orchids

 

گل ارکیده Vanda Orchids

جنس واندا شامل حدود 80 گونه شناخته شده است که به دلیل گلهای نمایان، معطر و ماندگار شناخته می شوند. اغلب شاهد رشد آنها در سبدهای مخصوص ارکیده خواهید بود. در غیر این صورت، شما باید برای این گیاهان از یک محیط رشد بسیار ریز استفاده کنید این ارکیده ها در مورد محیط خود بسیار جذاب هستند و نور و رطوبت زیادی را می طلبند.

منطقه بومی: آسیای شرقی و جنوب شرقی، گینه نو،
قد: بسته به نوع آن 3 اینچ تا 3 فوت
قرار گرفتن در معرض آفتاب: بسته به نوع آن متفاوت است.

 

گل ارکیده Vanda Orchids

 

گل ارکیده Zygopetalum Orchids

ارکیده خوشبخت Zygopetalum شکوفه های معطر را  دائماً از پاییز تا بهار تولید می کند، این گلها غالباً دارای رگه های زیبا و لکه بینی از گیاهان چوبی، بنفش و مارون هستند. در حال حاضر 14 گونه شناخته شده در این جنس وجود دارد.

منطقه بومی: آمریکای جنوبی (بیشتر برزیل)
قد: تا 2 فوت
قرار گرفتن در معرض آفتاب: نور منتشر شده در محیط داخلی یا سایه روشن در فضای باز

 

گل ارکیده

 

خواص گل ارکیده

ارکیده ها به خاطر ویژگی های زیبایی خود شناخته شده اند و اغلب از آنها به عنوان وسایل تزئینی در خانه ها، ادارات و مکان های عمومی استفاده می شوند. در حالی که بیشتر مردم آنها را به دلیل شیک بودن تحسین می کنند، دیگران کاربردهای عملی آنها را یافته اند. از مدت ها قبل، مردم از مناطق مختلف جهان از ارکیده برای اهداف دارویی استفاده می کردند. با این حال، استفاده از ارکیده در دارو طی سالهای اخیر کاهش یافته است، زیرا تحقیقات کافی برای تعیین اثر بخشی و اثرات سو آنها انجام نشده است.

ارکیده در طب چینی

اولین بار خواص دارویی ارکیده توسط چینی ها کشف شد. امپراطور شن نونگ، “پدر طب چینی”، در قرن 28th قبل از میلاد در نوشته های پزشکی خود از یک گونه دندروبیوم و bletilla striata نام برد. چینی ها تا به امروز به استفاده از ارکیده برای مصارف دارویی ادامه می دهند که معمولاً به صورت چای دارویی است. اعتقاد بر این است که دندروبیوم خشک دارای خواص دارویی است که می تواند به درمان سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود بینایی کمک کند.

نوشیدنی ارکیده در ترکیه

در ترکیه از ارکیده برای تهیه یک نوشیدنی سنتی به نام Salep استفاده می شود. سالپ نوعی آرد است که از آسیاب کردن غده های ارکیده militaris ،mascula و انواع دیگر ارکیده ها با غده های بیضوی تولید می شود. این نوشیدنی در عربستان سعودی، سوریه و ایران نیز مصرف می شود و در زمان امپراطوری عثمانی محبوب بوده است. گفته می شود که در بهبود گلو درد، مشکلات گوارشی، اسهال و بیماری های لثه موثر است.

ارکیده با خواص دارویی

انواع دیگر ارکیده که ممکن است دارای خواص دارویی باشند عبارتند از: ارکیده های  latifolia, eulophia campestris, vanda tessellate,  و vanda roxburghii. اعتقاد بر این است که این ارکیده ها دارای مواد ضد باکتریایی و مواد شیمیایی شیمیایی گیاهی هستند که می توانند در درمان برخی بیماری ها کمک کنند.

 

برای سفارش و خرید گل ارکیده از گل فروشی آنلاین گندم VIP کافی است به صفحات مربوطه مراجعه و در کمتر از 2 ساعت سفارش خود را در محل کار، خانه و… تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *