نکاتی در مورد گیاه خرفه

گیاه خرفه

گیاه خرفه معمول ، Portulaca oleracea ، گیاهی بسیار متغیر در خانواده خرفه (Portulacaceae) با پراکندگی گسترده است. اگرچه به احتمال زیاد بومی آفریقای شمالی ، خاورمیانه و شبه قاره هند است ، اما در زمان های قبل از کلمبیا به آمریکای شمالی رسیده بود و در اواخر قرن شانزدهم در اروپا بود. اکنون در اکثر مناطق جهان ، چه گرمسیری و چه معتدل ، طبیعی شده است – به همان اندازه در خانه در ، مزارع زیر کشت ، و کنار جاده ها یا سایر مکان ها وجود دارد. این گیاه بیش از 4000 سال به عنوان گیاه خوراکی و دارویی رشد کرده است و امروزه نیز در بسیاری از مناطق کشت می شود ، گیاه خرفه رایج گیاهی است کم رشد و دارای برگهای آبدار.

 

این گیاه کاملاً مغذی در نظر گرفته می شود زیرا به طور غیرمعمولی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است (که بیشتر در ماهی و دانه های بذرک یافت می شود) و حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A و C و همچنین کلسیم ، آهن ، منیزیم و پتاسیم و آنتی اکسیدان است. همچنین حاوی مقادیر زیادی اگزالات است (درست مانند اسفناج) بنابراین افرادی که مستعد تشکیل سنگ کلیه هستند نباید بیش از حد مصرف کنند. این ماده بعضاً به عنوان علوفه استفاده می شود و برای کاهش کلسترول تخم مرغ به مرغها خورانده می شود و همچنین به طور سنتی به عنوان مرهمی برای سوختگی استفاده می شد. برخی از نام های رایج دیگر شامل خرفه باغ ، گیاه گیاهان کوچک گل گیاه ، گل ماسوره و خرفه وحشی است. در فرانسه به پورپیر و در مکزیک به گل verdolaga شناخته می شود.

گیاه خرفه

برگهای گوشتی روی ساقه های مایل به قرمز ایجاد می شوند.

 

مطالب مرتبط : راهنمای نگهداری از گیاه سانسوریا

Purslane یک گیاه علفی با رشد سریع و دارای برگها و ساقه های آبدار است. حتی لپه های مستطیلی (برگ دانه) نیز شاداب هستند. ساقه های صاف و مایل به قرمز متعدد منشأ گرفته از یک پایه ، اکثراً سجده شده و حصیری تشکیل می دهند که قطر آن تا 3 فوت است. بسته به میزان رطوبت موجود ، گیاه ممکن است کاملا کم رشد یا بلندتر تا 16 ″ قد باشد.

گیاه خرفه

یک نهال خرفه معمولی (L) و گیاهان کوچک ، تازه شروع به شاخه زدن (C و R) می کند.

 

 

برگ های متناوب در مفاصل ساقه به صورت خوشه ای قرار می گیرند. برگهای جداگانه کاملاً گوشتی هستند و  آب زیادی ذخیره می کنند. هر برگ سبز تخت به شکل بیضی تا قاشق است ، گسترده تر از قسمت انتهایی آن است و بدون هیچ گونه تورفتگی در امتداد حاشیه اغلب قرمز رنگ است. آنها بندرت دمبرگ دارند و مستقیماً به ساقه ها متصل می شوند.

گیاه خرفه

خرفه کامل با گل

گیاهان هر زمان رطوبت کافی باشد گل می دهند. گلهای زرد پهنای ½ – اینچ دارای پنج گلبرگ شاخه دار ، پرچمهای زرد متعدد و چند عدد مادگی هستند که در مرکز قرار گرفته اند. آنها معمولاً فقط در روزهای گرم و آفتابی از صبح تا اوایل بعدازظهر باز می شوند. گلها در زیر بغل برگها در مفاصل ساقه یا به صورت انتهایی ظاهر می شوند ، در هر بار فقط یک باز در هر خوشه برگ.

گیاه خرفه

هر گل زرد نامحسوس فقط برای مدت کوتاهی شکوفا می شود.

 

گرچه گرده افشان از گلها دیدن می کنند ، اما این گیاهان خود بارور هستند ، بنابراین تقریباً همه گلها تعداد زیادی دانه قهوه ای تا سیاه در غلاف کوچک تولید می کنند. هنگامی که دانه ها بالغ می شوند ، کپسول تخمک در امتداد یک شیار عرضی باز می شود تا محتوای آن آزاد شود.

 

غلافهای بذر حاوی بذرهای کوچک و بیشماری است.

 

گیاه خرفه در آفتاب کامل تقریباً در هر خاکی رشد می کند ، از خاک غنی از مواد آلی گرفته تا خاک رس سنگین.در هوای گرم بهترین عملکرد را دارد و در صورت خنک شدن گیاهان جوان ، ریز و کم رشد خواهند ماند. اگرچه آب منظم را ترجیح می دهد اما می تواند خشکی را تحمل کند. این گیاهان در جاهای ناخواسته به راحتی کنده می شوند یا از بین می روند اما باید این گیاهان را از باغچه خارج کرد زیرا ساقه های بریده شده از گیاهان بزرگتر به راحتی در گره ها ریشه می زنند تا دوباره احیا شوند  این گیاه در اولین یخ زدگی در پاییز از بین می رود.

همچنین بخوانید : گیاه آپارتمانی قاشقی 

 

مراقبت از گلدان خرفه

آب منظم به ایجاد شکوفه های فراوان کمک می کند ، اما به طور منظم برای این گیاه ، منظور فقط یک هفته در میان یا حتی کمتر است. شاخ و برگ شاداب ، آب را به خوبی ذخیره می کند و دارای یک منطقه ریشه ای کوچک است. خاک را خوب زهکشی کنید و اجازه دهید قبل از آبیاری مجدد خشک شود.

گلدان خرفه محصولی از گندم vip برای خرید این محصول به صفحه گلدان خرفه مراجعه کنید.

 

گیاه خرفه به راحتی در باغ سبزیجات از بذر کاشته می شود ، آماده برداشت برای 6-8 هفته است. در خاک حاصلخیز ، زهکشی شده و نازک با فاصله 4 تا 6 اینچ بکارید. کل گیاه را می توان برداشت یا ساقه ها را تا فاصله دو اینچ از تاج قطع کرد و گیاه دوباره رشد می کند و برگهای خوراکی را برای بیشتر تابستان فراهم می کند (اگرچه کاشت های پی در پی ممکن است برای برگهای جوان تر و لطیف ترجیح داده شود).
خرفه در بسیاری از نقاط خارج از آمریکای شمالی به عنوان یک سبزی تازه یا پخته خورده می شود. در ایالات متحده گاهی اوقات می توان آن را در فروشگاه های ویژه یا Farmer’s Markets یافت.

خرفه برای فروش به عنوان سبزیجات در بازار کشاورزان.

 

ساقه ها ، برگ ها و جوانه های گل کمی مزه ترش یا ترش و شور دارند. شدت عطر و طعم تحت تأثیر فیزیولوژی گیاه است. در شرایط خشک و گرم ، خرفه با استفاده از متابولیسم اسید کراسولاسین (C4) به عنوان وسیله ای برای حفظ رطوبت ، به فتوسنتز می رود. در این سیستم شبها برگها دی اکسیدکربن را به دام می اندازند (به جای اینکه در روز مانند فرآیند فتوسنتز طبیعی باشد ، وقتی روزنه معده باز باعث خروج آب با ارزش از طریق تعرق می شود) و آن را به اسید مالیک تبدیل می کند. سپس اسید مالیک ، که طعم ترش دارد ، برای ذخیره در طول روز به گلوکز تبدیل می شود. بنابراین برگ هایی که در اوایل روز که غلظت اسید مالیک بیشتر است ، برداشت می شوند ، دارای طعم  هستند. ارقام مختلفی وجود دارد که به عنوان محصول کشت می شوند ، اما تعداد کمی از آنها در ایالات متحده موجود است.
از خرفه در بسیاری از آشپزی های دنیا بخصوص در سالادها ، سوپ ها ، خورشت ها و سس های گوجه فرنگی استفاده می شود. خرفه وقتی پخته شود ، خاصیت انعطاف پذیری پیدا می کند و به عنوان ماده غلیظ کننده در سوپ ها یا خورشت ها عمل می کند. دانه ها نیز خوراکی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *