علت قرمز شدن کاکتوس ماری چیست؟

علت قرمز شدن کاکتوس ماری چیست؟

علت قرمز شدن کاکتوس ماری یا دم موشی می تواند عوامل متعدد و شرایط محیطی را در بر بگیرد که در ادامه در رابطه با آن گفت و گو خواهیم کرد. قبل از هر چیزی بپردازیم به ویژگی های این کاکتوس خاص و زیبا که قطعاً برای دوستداران گل و گیاه و کاکتوس مفید خواهد بود. کاکتوس ماری که به کاکتوس دم موشی نیز معروف است، اصالتاً گیاهی از بومی جنوب غربی مکزیک و بخش هایی از آمریکای مرکزی می باشد. کاکتوس ماری از ساقه های بسیار بلندی برخوردار می باشند که گاهاً او را به عقب متمایل می نمایند.

علت قرمز شدن کاکتوس ماری یا دم موشی

علت قرمز شدن کاکتوس ماری در حقیقت نشان دهنده یک بیماری نیست. این موضوع خود می تواند هشداری باشد که بیشتر مراقب گیاه باشید. زمانی که شما کاکتوس دم موشی خریداری نمایید و از آن مراقبت کنید، در اوایل بهار و تابستان، شاهد رویش گل های بسیار زیبا و خاصی خواهید بود که به زیبایی هر چه تمام تر رخ می نمایند. این گل ها گاهاً به رنگ صورتی، بنفش و قرمز هستند. کاکتوس ماری نیز همانند سایر گیاهان، انواع مختلفی را شامل می شود که هر کدام ویژگی های خاص خود را داشته و در شرایط خاصی نیز رویش می کنند.

این کاکتوس مکزیکی از ویژگی های بارزی برخوردار می باشد. علت قرمز شدن کاکتوس ماری در وهله اول، بستگی به شرایط نگهداری آن دارد. این کاکتوس یک گیاه مقاوم در محیط های خشک می باشد، به همین خاطر پیشنهاد می کنیم که اگر دوست دارید در محیط های اداری و یا خانه خود گل و گیاه داشته باشید، کاکتوس دم موشی انتخاب شایسته ای خواهد بود. حال بیایید در رابطه با این گیاه و نحوه نگهداری آن بیشتر گفت و گو نماییم. می توانید پاسخ سوالات خود را در میان این نوشته قطعا بیابید.

همچنین مطالعه کنید :  نگهداری از انواع گونه های کاکتوس  کلیک کنید >>کاکتوس

 

علت قرمز شدن کاکتوس ماری

 

 

علت قرمز شدن کاکتوس ماری و عوامل دخیل در آن؟

علت قرمز شدن کاکتوس ماری می تواند به دلایل استرس زا گوناگونی مربوط شود. گاهی اوقات کاکتوس به دلایلی شروع به تغییر رنگ می کند. این رنگ ها می تواند سیاه، قهوه ای، زرد و یا قرمز باشد. اما لازم است به عرضتان برسانیم که جای هیچ گونه نگرانی نبوده و گیاهان مقاوم شما، با کمی رسیدگی دوباره به رنگ سابق خود باز می گردند. حال به نظر شما چه عواملی می تواند در قرمز شدن کاکتوس دم موشی شما نقش داشته باشد؟

از مهم ترین آنان می توان به گرمای بیش از حد، کمبود آب و تابش مستقیم نور خورشید اشاره کرد. حال در ادامه در رابطه با شرایط نگهداری کاکتوس ماری بیشتر خواهیم پرداخت. علت قرمز شدن کاکتوس ماری گاهی اوقات نیز به دلیل واکنش نشان دادن آنتوسیانین ها می باشد که در مقابل آسیبات شدید به سرعت این رنگدانه ها تغییر می کنند. کمبود منیزیم یکی دیگر از علت قرمز شدن کاکتوس ماری می باشد. فراموش نکنید که گیاهان کاکتوس به تنهایی فقط با آب رشد نمی کنند. این گیاهان برای سالم ماندن به مواد مغذی که از طریق کود دریافت می نمایند، نیاز خواهند داشت.

علت قرمز شدن کاکتوس ماری با کمبود منیزیم

مطالب مرتبط : چگونه گیاه کاکتوس خانه را به شکوفایی تشویق کنم؟

نکته دیگری که در این رابطه باید به عرضتان برسانیم، نحوه قرار دادن گیاه در مقابل نور آفتاب می باشد. کاکتوس ماری به گرمای بیش از حد و آفتاب سوزان نیاز ندارد. حتی در چنین شرایطی ممکن است که بسوزد. از مهم ترین علت قرمز شدن کاکتوس ماری را می توان به دلیل تابش نامناسب آفتاب دانست. برخلاف تمام این گفته ها کاکتوس ها در کل، از شرایط نگهداری بسیار آسانی برخوردار هستند و تنها با کمی مراقبت و رسیدگی می توانید گیاهی سرزنده و زیبا وشاداب داشته باشید. حال بیایید، بپردازیم به این شرایط نگهداری کاکتوس ماری که کار چندان مشکلی نیز نمی باشد.

شرایط نگهداری و مراقبت از کاکتوس ماری

علت قرمز شدن کاکتوس ماری را دریافتیم که بخش عمده ای از آن به شرایط نگهداری بستگی دارد. حال بیایید نگاهی بر این شرایط محیطی بیندازیم تا یک گیاه خاص و منحصر به فرد پرورش دهیم.

  1. آب کافی

گیاه کاکتوس شما در فصل های رشد خود مرتباً به آبیاری نیاز دارد. در فصل تابستان این میزان آبیاری را مقداری کاهش داده و در فصل زمستان که گیاه در حال استراحت کردن می باشد، فقط زمانی می توانید آب دهید که خاک خشک باشد. بهار و تابستان فصل رشد گیاه ماری است.

شرایط نگهداری و مراقبت از کاکتوس ماری

 

  1. خاک گلدان

سبک بودن خاک از اهمیت بالایی برخوردار است. خاک کاکتوس باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد. در رابطه با اینکه چه نوع خاکی بهتر است؛ مخلوطی از ماسه به همراه خاک مخصوص کاکتوس که غنی و کاملا ارگانیک نیز باشد اهمیت دارد. علت قرمز شدن کاکتوس ماری به دلیل نبود منیزم در خاک است. بنابراین به این مورد نیز توجه ویژه ای داشته باشید.

  1. دما

در رابطه با دما باید بگوییم که همان دمای اتاقتان شرایط عالی را برای رشد کاکتوس ماری فراهم خواهد آورد. فقط در زمستان نباید در سرمای خیلی زیاد قرار بگیرد که دچار یخ زدگی گردد. علت قرمز شدن کاکتوس ماری به دما نیز مربوط می شود. حدوداً دمای زیر 5 درجه سلسیوس در زمستان می تواند موجب یخ زدگی گیاه باشد. کاکتوس ماری، گیاهی است که در کل می تواند دمای 10 تا 24 درجه سلسیوس را تحمل کند.

علت قرمز شدن کاکتوس ماری و مراقبت از آن

  1. رطوبت کافی

علت قرمز شدن کاکتوس ماری می تواند مربوط به میزان رطوبت گیاه باشد. میزان رطوبتی که در فضای هر خانه ای وجود دارد، شرایط مناسبی را برای رشد گیاه فراهم می آورد. توجه کنید که رطوبت بیش از حد، ساقه ها را به مرور از بین خواهد برد. علاوه بر آن، خشکی شدید نیز بیماری های کنه و … را ایجاد خواهد کرد.

  1. نحوه کود دهی

کمبود مواد معدنی و مغذی یکی از علت قرمز شدن کاکتوس ماری خواهد بود. در فصل بهار و تابستان که گیاه شما قصد رشد دارد، کود مایع کاکتوس را رقیق کرده و به خاک به آرامی اضافه نمایید. کود مخصوص کاکتوس را می توانید به راحتی از تمامی گل فروشان منطقه خود خریداری نمایید.

  1. نور کاکتوس

در رابطه با نور نیز قبلا به سمعتان رساندیم که تابش نور مستقیم خورشید می تواند یکی از علت قرمز شدن کاکتوس ماری باشد.

 

میزان نور کافی برای کاکتوس

میزان نور کافی برای کاکتوس

علت گل ندادن کاکتوس ماری

همانطور که در تصویر نیز مشاهده می نمایید، یکی از زیباترین تصویری که می توان از کاکتوس ماری مشاهده کرد، وجود گل های صورتی رنگ و بنفش و همچنین قرمزی است که به زیبایی هر چه تمام تر رخ نموده اند. حال به نظر شما اگر این گیاه گل ندهد، متاسف نخواهید شد؟ علت قرمز شدن کاکتوس ماری را با هم بررسی و رفع نمودیم. حال یکی دیگر از مشکلاتی که افراد ممکن است با آن رو به رو شوند، گل ندادن گیاه است.

  • در وهله اول، سن گل دهی را در نظر داشته باشید. هر کاکتوسی که توانایی گل دادن داشته باشد، نیاز است که به سن گل دهی برسد. برخی از کاکتوس ها به سرعت گل در آورده و برخی دیگر نیز باید به سنین بالاتر برسند.
  • دومین دلیل خواب زمستانی و زمان استراحت کردن گیاه است. یکی از مهم ترین دلایلی که مانع از گل دهی گیاه شما می گردد، عدم خواب زمستانی خواهد بود. علت قرمز شدن کاکتوس ماری به این موضوع نیز می تواند مربوط باشد. در زمستان باید کاکتوس خود را در جایی کمی سرد قرارداده و آب دادن را هم قطع کنید.
  • آبیاری مناسب و خاک مرغوب نیز به ویژه در سال های رشد، در میزان گل دهی تاثیر به سزایی دارد. طبق همان برنامه ای که در قسمت بالا به سمعتان رساندیم به گیاه، خاک و آب کافی و مناسب برسانید تا هم در فصل بهار و تابستان شاهد رویش گل ها باشید و هم علت قرمز شدن کاکتوس ماری را از بین ببرید.

علت قرمز شدن کاکتوس ماری و گل ندادن آن

روش تکثیر کاکتوس ماری و نحوه ازدیاد آن

دو روش برای تکثیر این گیاه وجود دارد که به صورت کاشت دانه و قلمه گیری انجام می شود. اگر می خواهید در خانه خود این کاکتوس های منحصر به فرد را پرورش دهید و نحوه تکثیر کردن آنان را فراگیرید در ادامه مطلب علت قرمز شدن کاکتوس ماری با ما همراه باشید.

یکی از بهترین و کارآمدترین روش ها برای تکثیر این گیاه، قلمه ساقه است که در این روش، ساقه ای از کاکتوس ماری خود را انتخاب می کنید و سپس به وسیله ی یک تیغ تیز و استریل شده  ساقه را از گیاه مادر جدا می کنید. سپس بگذارید محل بریده تقریبا یک هفته الی ده روز خشک شود و بعد در خاکی که از قبل آماده کرده اید و به صورت ارگانیک می باشد، بکارید.

اگر اجازه ندهید که محل بریده خشک شود و بلافاصله بعد از جدا کردن گیاه در خاک قرار دهید، انواع بیماری ها به گیاه حمله می کند و گیاه شما را از بین می برد. علت قرمز شدن کاکتوس ماری یکی از این عوامل می باشد. بعد از کاشت گیاه، در عرض چند هفته قلمه ها ریشه می زنند. بعد از مدتی می توانید کاکتوس زیبا در خانه خود به همراه گل های صورتی رنگ داشته باشید. تکثیر نمودن گیاهان کار بسیار آسانی است و شما می توانید هر ساله این کار را انجام دهید.

علت قرمز شدن کاکتوس ماری و نحوه تکثیر آن

کاکتوس ماری و تعویض گلدان آن در زمان مناسب

کاکتوس دم موشی گیاهی است که هر دو تا سه سال رشد می کند و گلدان مورد انتخاب ما برای این گیاه باید به گونه ای باشد که امکان زهکشی را برای ما فراهم سازد. زیستگاه طبیعی این گیاه بیابان بوده و نیاز به آب زیادی ندارند، بنابراین شما می توانید برای کاشت این گیاه از مخلوط گلدان تجاری استفاده نمایید. علت قرمز شدن کاکتوس ماری به زمان درست تعویض گلدان نیز مربوط می گردد. دقت داشته باشید، هنگامی که قصد دارید گلدان کاکتوس را عوض کنید، این کار باید به آرامی صورت بگیرد تا هیچ آسیبی به ریشه ها وارد نشود.

در تمامی مطالبی که درباره ی گل و گیاه گفته شده که زمان تعویض گلدان زمانی است که ریشه گیاه از گلدان خارج شده باشد، در غیر این صورت گیاه به کندی رشد خواهد کرد و هنگامی که مشاهده کردید که ریشه از گلدان بیرون زده و رشد کرده از گلدانی استفاده کنید که یک سایز بزرگتر از گلدان قبلی باشد. وقتی که گلدان را تعویض می کنید، حتما از دستکشی استفاده نمایید که خار گل دست شما زخم نکند. علت قرمز شدن کاکتوس ماری می تواند به خاک نیز مربوط باشد. عده ای از عاشقان گل و گیاه همواره این سوال را دارند که چه وقت زمان تعویض گلدان فرا می رسد؟

 

علت قرمز شدن کاکتوس ماری و زمان تعویض گلدان آن

 

متخصصان گندم وی آ پی به شما دوستان پیشنهاد می دهند که قبل از شروع فصل رشد، این کار را به انجام برسانید. بهترین زمان همان اسفند ماه است، اما اگر واقعا نمی توانید صبر کنید و خاک و گلدان گیاه شما در معرض آسیب قرار گرفته است، هر وقت که بخواهید می توانید انجام دهید. فقط سریعاً گلدان خود را تعویض کنید تا با علت قرمز شدن کاکتوس ماری مواجه نشوید.

 

مشکلاتی که کاکتوس دم موشی با آن رو به رو می شود

گیاه کاکتوس ماری که به آن از منظر علمی، آپوروکاکتوس هم می گویند، به دلیل نامساعد بودن شرایط محیطی، دچار آفت و بیماری هایی می شود که باعث از بین رفتن این گیاه می گردد. در ادامه، ما درباره این آفت ها و راه های مقابله با آن، به گفت و گو خواهیم پرداخت.

  • شپش و حشرات ریز موجود در گیاه

شپشک های آرد آلو، از آفت های رایجی می باشد که این گیاه را درگیر خود می کند و حتی می توان به دنبال آن از علت قرمز شدن کاکتوس ماری باشد. به همین خاطر برای جلوگیری از رشد این آفت در گیاه باید قسمت های آلوده گیاه را هرس کنید و همچنین گلدان را از سایر گلدان های دیگر جدا کنید، تا این آفت به گیاهان دیگر سرایت نکند. برای از بین بردن شپشک ها ابتدا با کمک قلمو آغشته به آب صابون به قسمت های که آفت زده بزنید و اجازه دهید این محلول به مدت سی دقیقه روی آفت بماند. بعد توسط قلمو آغشته به آب، اثرات این محلول را از بین ببرید تا آفت ها نابود شوند. همچنین برای نابود کردن این آفت ها می توانید از سموم سیستمیک که در بازار موجود هست، استفاده نمایید.

علت قرمز شدن کاکتوس ماری و بیماری های پیش رو

  • تغییر رنگ در رنگدانه های گیاه

این موضوع می تواند عوامل متعددی را در بر بگیرد. همان طور که در بخش های قبلی نیز به عرضتان رساندیم، علت قرمز شدن کاکتوس ماری به دلیل عوامل محیطی و رسیدگی های نامناسب می باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است در این گیاهان رنگ هایی همچون قهوه ای را مشاهده نماییم که به دلیل آفتاب سوختگی ایجاد می گردند. در چنین شرایطی باید به تغییر مکان کاکتوس پرداخته و بیشتر رسیدگی های لازمه را انجام دهید تا پوسیده نشود و از بین نرود.

  • پوسیدگی و سیاه شدن ریشه های گیاه

پوسیدگی ریشه یکی دیگر از مشکلاتی است که ما معمولا در هنگام آبیاری بیش از حد گیاهان ممکن است که با آن رو به رو شویم. یکی از علت قرمز شدن کاکتوس ماری آبیاری بیش از حد می باشد. حال این آبیاری می تواند قارچ را نیز با خود به همراه داشته باشد. در وجود چنین مشکلی دیگر به گیاه خود آب ندهید و گلدان را نیز در مکان خنکی قرار دهید.

بیماری های موجود در گیاه به علت قرمز شدن کاکتوس ماری

 

سوالات متداول در رابطه با شرایط کاکتوس دم موشی

حال در این بخش از مطلب به یک سری از سوالات شما کاربران عزیز در رابطه نگهداری و علت قرمز شدن کاکتوس ماری صحبت خواهیم کرد. در ادامه پاسخ سوالات خود را دریافت خواهید کرد.

  1. برای کاکتوس ماری چه نوع ماسه ای مناسب است؟

ما به شما عزیزان همان ماسه های رودخانه ای را پیشنهاد می دهیم که از املاح و مواد معدنی برخوردار هستند. فقط برای تمیزی بیشتر، بهتر است که یک دور ماسه ها را بشویید تا از هر گونه آلودگی احتمالی پاک گردد.

  1. چه زمان به کاکتوس کود دهیم؟

توجه داشته باشید که یکی از علت قرمز شدن کاکتوس ماری کود دهی نامناسب است. همان طور که اشاره نموده ایم گیاه شما برای سلامت و شادابی به املاح نیاز دارد. ولی پس از کاشت کاکتوس بهتر است که یک ماه بعد شروع به کود دهی نمایید.

 

  1. برای کاکتوس ماری چه نوع گلدانی انتخاب کنیم؟

شما می توانید برای رشد و تکثیر گیاه کاکتوس ماری از انواع گلدان ها اعم از پلاستیکی، سفالی، سنگی و دیگر جنس های موجود استفاده کنید و هیچ محدودیتی برای انتخاب ندارید. تنها نکته که بسیار حائز اهمیت این می باشد که گلدان انتخابی شما به گونه ای طراحی شده باشد تا آب به خوبی از آن عبور کند. علت قرمز شدن کاکتوس ماری نیز جمع آوری آب و زهکشی نامناسب خاک می باشد.

آموزش تعویض گلدان جهت آسیب نرسیدن به گیاه

شما می توانید از فروشگاه گندم وی آی پی، یک گل کاکتوس ماری با کیفیت بسیار عالی خریداری نمایید و برای تکثیر آن از گیاه مادر، کمی از خود گیاه را جدا کرده و به آرامی در گلدان قرار دهید. زمانی که شما خاک و گلدان مناسب را انتخاب کردید برای اطمینان بیشتر کمی به ریشه های گیاه ضد قارچ بزنید. در کف گلدان خود مقداری ماسه بریزید که به خوبی نیز زهکشی شده باشد. حالا گیاه را در وسط گلدان بگذارید و خاک ها را به آرامی اطراف آن بریزید.

کاکتوس هایی را که در خاک قرار داده اید را همان لحظه آبیاری نکنید. علت قرمز شدن کاکتوس ماری با رعایت نکردن این شرایط ها ایجاد می گردد. ریشه های جدید توانایی این را ندارند که آب را در خود به خوبی جذب کند و همین عامل می تواند به گیاه شما آسیب وارد کند. بعد از یک هفته، دیگر می توانید به میزان متوسطی گیاه خود را آبیاری نمایید. در رابطه با نور نیز بهتر است همین شرایط را رعایت فرمایید. در یک هفته اول گلدان خود را در مقابل نور قرار ندهید.

تعویض گلدان جهت آسیب نرسیدن به گیاه

تعویض گلدان جهت آسیب نرسیدن به گیاه

جمع بندی نهایی

ما در این نوشتار هر چه که در رابطه با علت قرمز شدن کاکتوس ماری وجود داشت را به عرض شما عزیزان رساندیم. معمولا خیلی کم پیش می آید که این گیاهان با مشکل رو به رو شوند. زیرا کاکتوس گیاه مقاومی می باشد. اگر شما نیز با تغییر رنگ گیاهان کاکتوستان رو به رو شدید، نگران نباشید و مراقبت هایی را که ما به عرضتان رساندیم را به عمل آورید. علت قرمز شدن کاکتوس ماری تنها می تواند شرایط محیطی را در بر گیرد. امیدوارم مطالب برایتان کاربردی باشد.

برای خرید گل و گیاه آپارتمانی میتوانید بر روی خرید گیاه آپارتمانی کلیک و محصولات ما را مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *