چگونه برگ گیاهان را پهن کنیم ؟

چگونه برگ گیاهان را پهن کنیم

چگونه برگ گیاهان را پهن کنیم : اگر به گل و گیاه علاقمند هستید ولی توانایی صرف هزینه های گزاف برای خرید و نگهداری آن ها را ندارید، پیشنهاد ما به شما گیاهان آپارتمانی پهن برگ هستند. این گیاهان نمای زیادی دارند و می توانند دکوراسیون منزل شما را زیبا و چشم گیر کنند. بسیاری از افراد معتقدند که گیاهانی که برگ های بزرگ و پهن ‌دارند باعث می شوند آپارتمان بزرگ تر دیده شود. در این مقاله ما به پهن کردن برگ گیاهان آپارتمانی و شرایط نگهداری از آن ها می پردازیم.

 

چگونه برگ گیاهان را پهن کنیم؟

پرنده بهشتی یا استرلیتزیا

پرنده بهشتی جزء گیاهان آپارتمانی به شمار می رود. این گیاه ارتفاع زیادی دارد و برگ های آن پهن و براق هستند و به برگ های درخت موز شباهت دارند. این گیاه نیز مانند سایر گیاهان آپارتمانی با نور کم نیز می تواند خود را وفق دهد، اما بهترین مکان برای نگهداری آن، جایی است که آفتاب زیادی به آن بتابد تا شکوفا شود.

برای رشد کردن و پهن کردن برگ گیاهان پرنده بهشتی به شرایطی نیاز است که حتما باید از آن ها پیروی شود؛ برای مثال به نور زیادی نیاز دارد، در نور متوسط تا کم نیز می تواند رشد کند اما سرعت رشد آن خیلی کم است. آبیاری آن را زمانی انجام دهید که خاک آن خشک شده است و آب اضافی که در زیر گلدان جمع شده است را تخلیه کنید. پرنده بهشتی به کمی رطوبت نیاز دارد فقط برای اینکه گرد و غباری که روی برگ هایش جمع شده است از بین رود و به پهن کردن برگ گیاهان کمک شود.

در فصل رشد نیز ماهی یک بار از کود مایع برای آن استفاده کنید تا راحت تر شکوفا شود. اگر متوجه شدید که لبه های برگ های گیاه به رنگ قهوه ای در آمده اند، ممکن است به علت وجود مواد شیمیایی در آب لوله کشی باشد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی یا باید از آب تصفیه شده برای آبیاری گیاه استفاده کنید و یا باید آب را از شب قبل در ظرفی بریزید تا مواد شیمیایی موجود در آن ته نشین و یا تبخیر شوند. با این کار به پهن کردن برگ گیاهان کمک بزرگی خواهید کرد.

چگونه برگ گیاهان را پهن کنیم

چگونه برگ گیاهان را پهن کنیم

 

از مشکلات رایجی که ممکن است برای پرنده بهشتی اتفاق افتد، پیچ خوردگی برگ ها و از دست دادن پهنی است. این مشکل ممکن است علت زیادی داشته باشد که در این بخش به آن ها اشاره می کنیم:

کمبود رطوبت خاک:

شاید نتوان به طور دقیق گفت که پرنده بهشتی شما به چه میزان آبیاری نیاز دارد؛ چرا که میزان آبیاری آن بستگی به شرایط محیط دارد، اما نکته قابل توجه این است که همه پرنده های بهشتی دوست دارند خاکشان مرطوب باشد. با رعایت کردن این شرایط به پهن کردن برگ گیاهان کمک می کنید. مرطوب بودن به این معنا نیست که هر ساعت آن را آبیاری کنید و باعث خفگی گیاه شوید.

کیفیت آب:

همان طور که در بالا گفته شد، قهوه ای شدن لبه های برگ نشان دهنده کیفیت نامناسب آب است و گیاه به سرعت به آن واکنش نشان می دهد. آب لوله کشی شامل موادی از قبیل نمک، فلوراید، مواد معدنی و کلر می باشد که بسیاری از گیاهان به آن ها واکنش نشان نمی دهند، اما برای پرنده بهشتی این طور نیست، چرا که این مواد در آن جمع می شوند و به مرور به آن آسیب می رسانند و از پهن کردن برگ گیاهان پرنده بهشتی جلوگیری می کنند.

درجه حرارت:

گیاه شما نباید در نزدیکی سیستم های گرمایشی یا سرمایشی قرار بگیرد. اگر گیاه را در مسیر باد کولر قرار دهید، جریان هوا باعث پیچ خوردن برگ ها می شود.

 

پرنده بهشتی ، چگونه برگ گیاهان را پهن کنیم

 

فیکوس لیراتا یا فیکوس آفریقایی

فیکوس لیراتا گیاهی آپارتمانی با برگ های پهن و بزرگ و رگبرگ های واضح است. این گیاه می تواند تا سه متر نیز ارتفاع داشته باشد و اگر شرایط رشد آن فراهم شود باعث پهن کردن برگ گیاهان می شود. این گیاهان در شرایط گرم و مرطوب نیز می توانند به رشد خود ادامه دهند. معمولا گیاهان مقاوم و سازگاری هستند و شرایط نامناسب را تا حد زیادی تحمل می کنند. اگر می خواهید که رشد برگ های آن به میزان زیادی کاهش یابد، به طور مرتب آن را هرس کنید تا بتوانید در فضای کم خانه نیز از آن نگهداری کنید. فیکوس لیراتا علاقه ای به جابجایی زیاد ندارد؛ پس سعی کنید آن را در جایی نگهداری کنید که نیاز به جابجایی نداشته باشد، در این صورت پهن کردن برگ گیاهان راحت تر اتفاق می افتد. آن را در مکانی قرار دهید که به همه برگ های آن نور خورشید برسد؛ چرا که برگ هایی که در تاریکی هستند به مرور زمان خشک می شوند و می ریزند. با پارچه ای تمیز، گرد و غبار روی برگ هایش را تمیز کنید. نور تابیده شده به فیکوس لیراتا باید فیلتر شده و غیر مستقیم باشد. اگر گیاه در محلی تاریک قرار گیرد، از رشد آن به میزان قابل توجهی کاسته می شود و پهن کردن برگ گیاهان به خوبی انجام نمی شود.

سعی کنید که خاک گیاه را همیشه مرطوب نگه دارید، اما آب نباید بیش از حد در آن بماند چون باعث خشکی و پوسیدگی گیاه می شود. از خاکی با زهکشی بالا برای کاشت گل استفاده کنید. می توانید به صورت فصلی یا ماهانه نیز از کود مناسب گیاه استفاده کنید.

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای این گیاه پیش آید، ایجاد لکه هایی روی برگ های آن است که در زمان پهن کردن برگ گیاهان اتفاق می افتند. چنین لکه هایی ممکن است در اثر آسیب به برگ ها، حمله آفات و یا بیماری های قارچی به وجود آمده باشند. اگر متوجه بروز چنین لکه هایی شدید، به سرعت برگ های آسیب دیده را جدا کنید تا دیگر برگ ها را درگیر نکنند. اگر فیکوس لیراتای شما دچار ریزش برگ شد، احتمالا به دلیل کمبود رطوبت و خشکی آب و هوا است. سعی کنید رطوبت مورد نیاز گیاه را برایش فراهم کنید.

پهن کردن برگ گیاهان فیکوس لیراتا ، چگونه برگ گیاهان را پهن کنیم

کالادیوم یا فیل گوش

کالادیوم یکی از گیاهان رنگارنگ و زیبا است که می تواند به عنوان گیاه آپارتمانی نیز نگهداری شود. این گیاهان تحمل سرما را ندارند و در اثر سرمای شدید از بین می روند. حتی اگر در فصل بهار و تابستان، کالادیوم را در خارج از خانه نگهداری می کنید در فصول سرد باید حتما آن ها را به داخل خانه منتقل کنید تا سرما زده نشوند. شاید فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد کالادیوم کمی چالش برانگیز به نظر برسد، اما اگر به خوبی از این شرایط پیروی کنید، مشکل ساز نخواهد شد و پهن کردن برگ گیاهان به راحتی اتفاق خواهد افتاد. کالادیوم ها فقط در فصل بهار و تابستان به رشد و تولید برگ می پردازند و در بقیه فصول به خواب می روند و حتی ممکن است برگ های آن ها نیز بریزد.

این گیاهان به نور متوسط غیر مستقیم نیاز دارند تا زنده بمانند. نور مستقیم و تیز نه تنها برای گیاه مفید نیست؛ بلکه باعث سوختگی و از بین رفتن گیاه می شود و پهن کردن برگ گیاهان را با مشکل رو به رو می کند. این گیاهان به رطوبت زیادی نیاز دارند؛ چرا که بومی جنگل های گرمسیری هستند و در این جنگل ها رطوبت بالا است. برای اینکه بتوانید گیاه مقاوم و محکمی داشته باشید باید شرایط بومی آن را رعایت کنید. گیاه کالادیوم را در محلی قرار دهید که رطوبت بالایی دارد و اگر حس می کنید که رطوبت خانه شما مناسب نیست، از دستگاه های مرطوب کننده هوا کمک بگیرید تا پهن کردن برگ گیاهان بدون مشکل انجام شود. حتی می توانید در یک ظرف کمی سنگ ریزه و آب بریزید و آن را در زیر گلدان قرار دهید تا رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم کند.

گیاه را به طور مرتب آبیاری کنید و در فصول رشد از کود مناسب برای آن استفاده کنید. در فصل پاییز و زمستان فقط زمانی که خاک خشک است آن را آبیاری کنید و کود دهی را متوقف کنید. مناسب ترین دما برای فیل گوش، ۱۸ درجه سانتی گراد است. عدم رعایت هر یک از شرایط گفته شده باعث بروز مشکل در پهن کردن برگ گیاهان و عدم توازن در گیاه می شود.

اگر متوجه شدید که رشد کالادیوم شما کاهش یافته است و برگ ها پهن نیستند، به این معنا است که مواد مغذی در دسترس گیاه کم است و هر دو هفته یک بار باید کود دهی انجام شود. اگر برگ ها چروکیده و خشک به نظر می رسند نشان دهنده این است که گیاه گرمای زیادی را تحمل می کند و یا اینکه تشنه است. گیاه را به مکانی که خنک تر است و رطوبت بیشتری دارد منتقل کنید و برنامه دقیقی برای آبیاری آن در نظر بگیرید.

چگونه برگ گیاهان را پهن کنیم

پهن کردن برگ گیاهان کالادیوم ، چگونه برگ گیاهان را پهن کنیم

 

 

هوستا
هوستا ها زیبا و متنوع هستند و می توانند در سایه نیز دوام آورند. این گیاهان باید در فصل بهار یا پاییز کاشته شوند و شرایط نگهداری آن ها به طور کامل رعایت گردد. اندازه گلدانی که برای گیاه در نظر می گیرید باید متناسب با اندازه خود گیاه باشد. اگر گیاه کوچک است از گلدان کوچک استفاده کنید، اما برای گیاه های بزرگ از گلدان های کوچک استفاده نکنید؛ چون با این کار رشد و پهن کردن برگ گیاهان را محدود می کنید. گلدان انتخابی شما باید حتما سوراخ زهکشی داشته باشد تا آب اضافی از آن خارج شود.

نکته ای که هوستا ها را از دیگر گیاهان آپارتمانی متمایز می کند، سایه دوست بودن آن ها است. انواع هوستا ها به درجات مختلفی از سایه و نور خورشید نیاز دارند. برخی از آنان در سایه مطلق رشد می کنند، اما برخی دیگر به مقداری نور نیاز دارند تا پهن کردن برگ گیاهان به خوبی انجام شود.

اگر لبه برگ های گیاه به رنگ قهوه ای تغییر رنگ دادند به این معنا است که گیاه در معرض آفتاب زیادی قرار دارد. اگر از هوستا ها به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می کنید، باید مرتباً آبیاری را انجام دهید؛ مخصوصا در فصل تابستان که هوا بسیار گرم است گیاه ممکن است دچار خشکی شود.

 

چگونه برگ گیاهان را پهن کنیم

چگونه برگ گیاهان را پهن کنیم

 

هوستا ها به درجه حرارت خاصی نیاز ندارند و دمای عادی خانه برای رشد آن ها کافی است و باعث پهن کردن برگ گیاهان می شود. در فصل رشد بهتر است هر هفته کود دهی گیاه انجام شود؛ چون گیاهانی که در گلدان کاشته می شوند، بخش اعظم مواد مغذی خود را با آبیاری از دست می دهند. بنابراین باید به طور مداوم کود دهی انجام شود تا مواد مغذی از دست رفته جایگزین شوند.

 

چگونه برگ گیاهان را پهن کنیم

         گیاهان هوستا

سخن پایانی
ممکن است برگ برخی از گیاهان آپارتمانی دچار مشکل شود، در این صورت باید چه کاری انجام دهید؟ این مشکل معمولا بخاطر عدم رعایت شرایط نگهداری گیاه به وجود می آید و در صورت رعایت نکات گفته شده برطرف خواهد شد.

 

گیاهان آپارتمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *