انواع گل های سیکلامن

انواع گل های سیکلامن

گل سیکلامن

با انواع گل های سیکلامن آشنا شوید  تا بتوانید با شناخت ویژگی های متمایز این گیاه آپارتمانی خوش بو، گونه های مختلف آن را به راحتی تشخیص دهید.

نام علمی این گیاه زیبا Cyclamen persicum است. این گیاه بومی  دریای مدیترانه، اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا است.

ویژگی های گل سیکلامن

این گیاه جزو گیاهان علفی دائمی دسته بندی می شود که دارای جوانه های گل بلند و نوک تیز هستند که با گل هایی به رنگ های صورتی کم رنگ، سفید یا قرمز خانه شما را مزین میکند.

معمولا دارای شاخ و برگ به رنگ سبز روشن با رنگ های نقره ای در طرفین بالایی هستند. این گیاهان محبوب در ماه های میانی زمستان رشد خوبی دارند و در اوایل بهار شکوفه میدهند. ارتفاع انواع گل های سیکلامن اغلب بین 15 تا 25 سانتی متر است. زمانی که از این گیاه به خوبی مراقبت شود می تواند برای هفته ها به طور مداوم شکوفا شود.

این گیاه گونه مختلفی دارد که ما قصد داریم در این مقاله شما را با برخی از محبوب ترین گونه از آنها آشنا کنیم؛ اگر می خواهید شرایط نگهداری گل سیکلامن را به طور دقیق یاد بگیرید کلیک کنید.

انواع گل های سیکلامن

سیکلامن آلپینیوم: این نوع قبلاً با نام trochopteranthum  شناخته می شد. از خانواده Primulaceae است. این گیاه مقاوم با گل های صورتی یا گل های بنفش  مشخص می شود.

این گونه رایحه خوش که تقریبا شبیه عطر گل پامچال است دارند. برگ های این گونه سیکلامن گرد یا زاویه دار هستند. ارتفاع آن تا 8 سانتی متر و عرض آن 1.5 سانتی متر است. آنها را در مقابل نور خورشید قرار ندهید و از سایه ها برای نگهداری آن استفادکنید.

خاک مناسب برای گل سیکلامن آلپینیوم، خاک ی است که به خوبی زهکشی شده باشد و همچنین کمی اسیدی باشد. تقریباً 2 تا 5 سال طول می کشد تا این گیاه به حداکثر ارتفاع خود برسد. ایده آل است که این گیاه را در یک گلخانه خنک پرورش دهید.

زمانی که این گیاه در مرحله رشد است باید مقدار متوسطی آب در اختیارش قرار داد. یک کود مایع کم نیتروژن نیز باید تقریباً هر دو ماه یک بار برای این گیاه استفاده شود تا بتواند رشد سالمی داشته باشد. این گیاه برای پاسیو و کانتینر مناسب است.

سیکلامن کوم: یکی دیگر از انواع گل های سیکلامن، گیاه سیکلامن کوم است که بسیار مقاوم است و در شرایط آب و هوای نامناسب نیز قادر به رشد است. نام دیگر این گیاه سیکلامن شرقی است و با نام علمی Cyclamen Coum نیز مشهور است.

سیکلامن کوم به خانواده پامچال ها تعلق دارد. برگهای آن به رنگ سبز تیره و گرد و قلبی شکل هستند. رنگ های نقره ای و خاکستری نیز دارند.

 گل ها به رنگ سفید، صورتی یا سرخابی هستند و از میان شاخ و برگ های متراکم فرو می روند. گل های این گونه دارای گلبرگ های پیچ خورده و رنگ تیره تری دارند.

این گیاه می تواند شرایط بسیار خشک را نیز تحمل کند. به طور متوسط ​​تا 10 سانتی متر ارتفاع و 2 سانتی متر عرض رشد می کند. خاک با زهکشی خوب، که اسیدی، قلیایی یا خنثی است، رشد سالم سیکلامن کوم را تضمین می کند.

 به طور متوسط ​​حدود 2 تا 5 سال طول می کشد تا این گیاه به حداکثر ارتفاع خود برسد. موش ها و سنجاب ها به دلیل گل های رنگارنگش جذب این گیاه می شوند.

اگر این گیاه در فضای باز باشد، بیشتر از بیماری در امان است. این گیاه چند ساله مقاوم بی بو است و در فصل گلدهی یعنی اسفند و فروردین شکوفا می شود.

همچنین بخوانید: نگهداری از گل رز سگ

این گیاه بیشتر در ترکیه، شمال ایران و قفقاز یافت می شود. باغبان ها معمولاً برای سادگی این گیاه را Coum می نامند.

غده های این گیاه باید در عمق حدود 1 سانتی متری زیر سطح خاک کاشته شوند تا رطوبت و نور کافی را جذب کند. اصولاً برای رشد سالم این گیاه نیازی به کود دهی نیست.

همچنین بخوانید: خواص اسماج و سوزاندن اسماج

سیکلامن کرتیکوم

این گونه نیز یکی دیگر از انواع گل های سیکلامن است؛ که با گل های سفید مشخص می شود. البته  گاهی اوقات گلبرگ های آن در سایه های صورتی نیز دیده می­شوند.

این گل ها رایحه زنبق دارند که بسیار مطبوع است. شاخ و برگ در فصل زمستان ظاهر می شود. به شکل قلب یا مثلثی و دارای حاشیه های سبز مایل به خاکستری است.

 طول برگها تقریباً 4 تا 12 سانتی متر و عرض آن 3.5 تا 12 سانتی متر است. فصل گلدهی این گونه از اسفند تا اردیبهشت است. سیکلامن کرتیکوم در مکان هایی که کمی مرطوب هستند بهترین رشد را دارد.

 این گیاه بومی کرت و کارپاتوس است و در بسیاری از زیستگاه های مختلف از جمله دیواره های قدیمی تا مراتع و سواحل رودخانه ها یافت می شود.

همچنین آن با نام  Cretan Sowbread نیز شناخته می شود. این گونه از نظر سرعت رشد با بقیه متفاوت است. مدت زمان زیادی طول می کشد تا این گیاه آپارتمانی رشد حداقلی را داشته باشد.

خاک زهکشی شده با کمپوست می تواند رشد سالم این گیاه را تضمین کند. غده ها باید به طور منظم آبیاری شوند. استفاده از کود دانه ای برای این گیاه در فصل زمستان که شروع به ظاهر شدن برگ ها می کند، توصیه می شود. این گیاهان می توانند یخبندان یک شبه را تحمل کنند اما دوره های طولانی یخ زدگی را تحمل نمی کنند زیرا می تواند به برگ ها آسیب برساند.

همچنین بخوانید: نگهداری گیاه شفلرا

انواع گل های سیکلامن

سیکلامن پرسیکوم: این گونه از خانواده Primulaceae است. این گیاه در میان انواع گل های سیکلامن محبوب ترین است. سیکلامن پرسیکوم، بومی الجزایر، قبرس و یونان است.

معمول ارتفاع آن بین 15 تا 30 سانتی متر میرسد می رسد و همینطور گسترش می یابد. این گونه در رنگ گل های صورتی، قرمز، بنفش یا سفید دیده شده است.

 قسمت سایه برای رشد سالم این گیاه ایده آل است. این گیاه به دلیل آب کمی که برای رشد و نمو نیاز دارد به نگهداری نسبتا کمی نیاز دارد.

از دیگر ویژگی های ان گیاه آپارتمانی می توان به برگ ها رنگارنگ آن اشاره کرد. علاوه بر این، این گیاه در برابر آب و هوا مقاوم است و در خاک غنی و با زهکشی خوب و pH زیر 7 بهترین رشد را دارد.

فصل گلدهی این گونه در زمستان است. در پایان فصل تابستان این گیاهان خوابیده هستند و نیازی به آبیاری زیادی ندارند.

 کنه ها در این گیاه مشکل ساز می شوند. بنابراین آن می تواند برای سگ ها و گربه ها مضر باشد.

 برای این گیاه باید هر دو هفته یک بار از کود مایع استفاده کرد تا از رشد خوب آن اطمینان حاصل شود. همچنین در مناطق خشک ممکن است گلهای این گیاه عمر کوتاهی داشته باشند.

همچنین بخوانید: پرورش میخک در خانه

 

کلام آخر 

 از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم امیدوار هستیم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. ما در مجموعه گل فروشی اینترنتی گندم vip با ارائه انواع گل و گیاه آپارتمانی، دسته گل، تاج گل ترحیم و تبریک، باکس و سبد گل در خدمت شما عزیزان هستیم. ارسال گل در تهران رایگان انجام میشود. برای مشاهده دسته بندی و صفحه اول سایت بر روی خرید گل کلیک نمایید.

همچنین بخوانید: گل آرایی اصول و سبک‌ گل آرایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *