نحوه کاشت و نگهداری میخک هندی یا دافنه زمستانی

میخک هندی

نحوه نگهداری میخک هندی

میخک هندی یا دافنه زمستانی که با نام علمی Daphne odora نیز شناخته میشود گیاهی مقاوم  است، که در شرایط سخت نیز می تواند رشد کند.

درختچه های دافنه گیاهان شگفت انگیزی با گل های معطر صورتی یا سفید هستند که در دسته های کوچک قرار گرفته اند. درختچه ها به ندرت از یک متر بلندتر می شوند و بزرگترین رقم به سختی بالای 1.5 متر می رسد.

این گیاهان عادت رشد آهسته دارند و معمولاً نیازی به هرس ندارند مگر اینکه در حال رشد به گیاه دیگری باشند. اگر این امر ضروری است، مهم است که بدانید چگونه دافنه را هرس کنید. همچنین، از آنجایی که گیاهان روی چوب‌های قدیمی شکوفا می‌شوند، همچنین زمان قطع کردن دافنه هندی مهم است تا شکوفه‌های فصل بعد را حذف نکنید.

مراقبت از گیاه برای میخک هندی که در زمستان تا اواخر بهار شکوفا می شوند در مناطق 7 تا 9 USDA مناسب هستند. آنها سرعت رشد بسیار آهسته ای دارند و در همه به جز خنک ترین آب و هواها نیز همیشه سبز هستند. آنها فرم تپه ای و برگ های چرمی ضخیم شمشیری شکل دارند.

اگر تصمیم به نگهداری آنها در منزل را دارید بهتر است بدانید؛ گیاهان تحمل حرکت را ندارند؛ بنابراین باید در هنگام کاشت از محل آنها مطمئن شوید. آنها را در امتداد یک مسیر یا نزدیک یک پنجره قرار دهید تا زمانی که خوشه های گل های ریز ظاهر می شوند، بتوانید از عطر آنها لذت ببرید.

میخک هندی به مکانی آفتابی تا نیمه آفتابی با خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد. درختچه‌ها ریشه‌های خشک را دوست ندارند، بنابراین باید هر دو هفته یک‌بار آنها را عمیقاً آبیاری کنید.

شما می توانید با کار در سه 7.5 سانتی متر کمپوست تا عمق 30 سانتی متردر هنگام کاشت، رطوبت را حفظ کنید. همچنین 2.5 سانتی متر مالچ را در اطراف پایه گیاه پخش کنید. در بهار پس از گلدهی گیاه با کود همه منظوره کوددهی کنید.

 

نحوه آزمایش زهکشی خاک میخک هندی یا دافنه زمستانی

اگر در مورد زهکشی خاک در منطقه ای که قصد دارید میخک هندی خود را بکارید مطمئن نیستید، که ارزش آن را دارد  قبل از کاشت زهکشی را آزمایش کنید.

برای آزمایش زهکشی خاک، سوراخی به عرض 30سانتی متر در عمق 30سانتی متر در منطقه کاشت حفر کنید. سوراخ را با آب پر کنید و بگذارید تخلیه شود. سپس بعد از تخلیه دوباره آن را با آب پر کنید، اما این زمان ساعت طول می کشد تا تخلیه شود.

در خاک با زهکشی خوب، سطح آب با سرعتی در حدود 2.5 سانتی متر در ساعت کاهش می یابد. نرخ سریعتر، مانند خاک سست و شنی، ممکن است شرایط بالقوه خشک محل و احتمالاً نیاز به افزودن مقداری ماده آلی نگهدارنده رطوبت را نشان دهد.

سرعت آهسته‌تر نشان‌دهنده زهکشی ضعیف خاک است و احتیاط لازم برای بهبود زهکشی، کاشت در تپه یا بستر مرتفع یا جستجوی گیاهانی است که در شرایط مرطوب یا باتلاقی تحمل بیشتری دارند.

چه زمانی دافنه زمستانی را قطع کنیم آیا دافنه نیاز به هرس دارد؟

 

میخک هندی

 میخک هندی برای ایجاد یک شکل فشرده و زیبا نیازی به برش ندارد و برای کنترل عادت رشد وحشی نیازی به هرس ندارد. به عبارت دیگر برای سلامتی یا هر دلیل دیگری نیازی به هرس ندارد.

 هرس این گیاه عموماً برای حذف شاخه های شکسته یا اشتباه است. کوتاه کردن درختچه بخشی از مراقبت سالانه گیاه برای دافنه زمستانی نیست. بهترین زمان برای انجام هر قلمه پس از گلدهی گیاه است، بنابراین از بریدن جوانه ها خودداری کنید. این امر اوایل بهار هنگام هرس دافنه زمستانی و اواخر بهار برای گونه های دیگر است.

نحوه هرس

برای هرس کردن دافنه زمستانی مانند هر پروژه هرس، از وسایل برش تمیز و تیز استفاده کنید. میخک هندی به ندرت دارای شاخه هایی با  اندازه‌ای بزرگ است که به اره نیاز داشته باشد، بنابراین دستگاه‌های قیچی و هرس‌کننده بای‌پس معمولاً می‌توانند این کار را انجام دهند.

 پس از گلدهی گیاه را هرس کنید و زیر هر گره یا جوانه رشدی برش بزنید. ساقه ها را با زاویه کمی برش دهید، که به خروج آب از لبه بریده کمک می کند و به جلوگیری از پوسیدگی کمک می کند. هرس دافنه زمستانه (Daphne odora) که معطرترین گونه است، به همین روش نیاز دارد. بعد از شکوفه هرس کنید تا گل های سپری شده از بین برود.

همچنین بخوانید: پرورش گل آکاسیا، اقاقیا یا صمغ عربی

 

خاک مناسب

میخک هندی  در خاک کمی اسیدی تا خنثی از 6.0 تا 7.0 در مقیاس pH بهترین رشد را دارد. اکثر خاک های متوسط باغ بین PH بین 6.0 تا 7.0 قرار دارند.

اگر در مورد PH خاک خود مطمئن نیستید و اینکه آیا برای کاشت دافنه زمستانی مناسب است یا خیر، بهتر است PH خاک را در منطقه کاشت آزمایش کنید.

شما می توانید به سرعت pH خاک را با یک پروب تستر PH ارزان قیمت آزمایش کنید. برای افزایش PH (قلیایی تر کردن) می توانید سنگ آهک پلت شده را به خاک اضافه کنید. برای کاهش pH اسید بیشتر، می توانید از گوگرد خاک، سولفات آلومینیوم یا آهن کلات استفاده کنید.

افزودن کمپوست آلی به خاک یا استفاده از کمپوست به عنوان مالچ نیز می تواند به افزایش اسیدیته و حفظ شرایط اسیدی خاک کمک کند.

نور مناسب

میخک هندی در سایه عمیق تا نیمه سایه رشد می کند. آفتاب صبحگاهی با سایه بعدازظهر یا سایه روشن تمام روز خوب است. از قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم بعد از ظهر خودداری کنید.

نحوه ی آبیاری

میخک هندی درختچه‌هایی بسیار مقاوم به خشکی هستند که در صورت استقرار به آب مکمل کمی نیاز دارند. مانند بسیاری از گیاهان زینتی دیگر، خاک دائماً خیس می تواند قاتل باشد.

نکته: هنگام آبیاری با سیستم آبیاری خودکار، بهتر است تایمر خود را روی آبیاری در ساعات اولیه صبح تنظیم کنید و نه در اواخر عصر یا شب، که می تواند منجر به شروع قارچ و سایر بیماری های برگی شود.

در چند هفته اول پس از کاشت، رطوبت خاک را مرتبا بررسی کنید و در صورت لزوم زمان آبیاری را تنظیم کنید تا خاک مرطوب بماند، نه خیس.

آبیاری در زمان کاشت

بلافاصله پس از کاشت میخک هندی، خاک را در محل کاشت، از جمله ساقه ریشه، به عمقی معادل ارتفاع ساقه ریشه خیس کنید. برای تقویت بیشتر، می توانید دافنه زمستانی تازه کاشته شده خود را با محلول Root Stimulator آبیاری کنید، که باعث تحریک زودهنگام ریشه و رشد قوی تر ریشه می شود. محرک ریشه شوک گیاه را کاهش می دهد؛ و گیاهان سبزتر و شاداب تر را تقویت می کند.

همچنین بخوانید: پرورش و نگهداری گیاهان هوازی در آپارتمان

نحوه کاشت میخک زمستانی در باغچه

 

دافنه زمستانی

لطفاً توجه داشته باشید: از آنجایی که گیاهان دافنه استقرار را دوست دارند و نمیخواهند جابجا شوند، برای انتخاب محل کاشت که دافنه شما به طور دائم در آن زندگی می کند و رشد می کند، زمان بگذارید.

مرحله 1

با حفر چاله کاشت خود حداقل دو تا سه برابر عرض و عمق یا نه خیلی بیشتر از ریشه گیاه میخک هندی خود شروع کنید. هرچه سوراخ بیشتر باشد بهتر است. خاک بومی را که از گودال کاشت برداشته شده است، در اطراف محیط سوراخ، در یک چرخ یا روی یک برزنت قرار دهید.

 

مرحله 2

بسته به نوع، حاصلخیزی و تخلخل خاک در منطقه کاشت، اصلاح خاک بومی ممکن است مفید باشد. هنگام کاشت در خاک رسی سنگین، خاک روی کیسه یا یک مخلوط کاشت خوب را با نسبت 50/50 با خاک مخلوط کنید تا تخلخل را افزایش داده و از زهکشی خوب اطمینان حاصل کنید.

هنگام کاشت میخک هندی در یک خاک شنی و با زهکشی سریع، اصلاح با خاک رویی یا پیت ماس به حفظ رطوبت کمک می کند و همچنین گیاهان را با مواد مغذی حیاتی تامین می کند. هنگام کاشت در خاک حاصلخیز، لومی و با زهکشی خوب ممکن است نیازی به اصلاح خاک نباشد.

 

مرحله 3

گیاهان دافنه دوست ندارند ریشه هایشان آشفته شود. بنابراین، برای خارج کردن گیاه دافنه زمستانی از ظرف کوچکی که در آن پرورش داده شده است، بهتر است از یک ابزار قیچی استفاده کنید تا ظرف را با دقت برش دهید.

 گفتنی است، اگر بتوانید با دقت زیاد توپ ریشه را بدون آسیب رساندن به ریشه ها بلند کرده و از ظرف خارج کنید، می توانید از این طریق این کار را انجام دهید.

احتیاط، لطفا توجه داشته باشید! قبل از کاشت میخک هندی نیازی به شل کردن ریشه های تغذیه کننده روی گیاه نیست. دافنه زمستانی دوست ندارد ریشه هایشان به هم بخورد یا آسیب ببیند زیرا می تواند باعث استرس و مرگ احتمالی گیاه شود.  

مرحله 4

نحوه کاشت دافنه ممکن است به زهکشی خاک بستگی داشته باشد. قبل از کاشت دافنه، اکیداً توصیه می کنیم زهکشی خاک را در منطقه کاشت آزمایش کنید. ببینید: چگونه زهکشی خاک را آزمایش کنیم.

 

مرحله 5

پس از قرار دادن دافنه زمستانی خود در حفره کاشت، از یک دست برای نگه داشتن گیاه مستقیم استفاده کنید و از دست دیگر خود برای شروع به پر کردن مخلوط خاک در اطراف گلوله ریشه استفاده کنید، و همانطور که می خواهید حفره های هوا را بردارید. مراقب باشید که در حین پر کردن مخلوط خاک در اطراف گلوله ریشه تا حد امکان کمتر ریشه های گیاه را مختل کنید. وقتی سوراخ را تا نیمه پر کردید، می توانید خاک را خیس کنید.

سپس پرکردن را تا لبه بالایی توپ ریشه ادامه دهید. برای جلوگیری از خفگی گیاه خود، از قرار دادن هرگونه خاک در بالای ساقه ریشه میخک هندی خودداری کنید.

توجه: اگر روی گلوله ریشه را بالاتر از سطح زمین می کارید، همانطور که در تصویر کاشت بالا نشان داده شده است، مخلوط خاک خود را به تدریج از لبه بالای ریشه به سطح زمین مخروطی کنید.

 

مرحله 6

در مرحله بعد، منطقه کاشت، از جمله گلوله ریشه، را به عمقی برابر با ارتفاع ساقه ریشه آبیاری کنید. برای تحریک ریشه‌زایی زودهنگام و رشد قوی‌تر ریشه، می‌توانید میخک هندی تازه کاشته شده خود را با محلول محرک ریشه آبیاری کنید، که شوک پیوند را کاهش می‌دهد و گیاهان سبزتر و بانشاط‌تر را تقویت می‌کند.

توجه: قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید خاک خشک شود.

 

مرحله 7

یک لایه نازک 3سانتی از مالچ یا پوست درخت خرد شده یا یک لایه 3 تا 6 سانتی، کاه کاج را در اطراف درختچه تازه کاشته شده خود بمالید. از استفاده از چوب تازه خرد شده یا خرد شده برای مالچ خودداری کنید تا زمانی که حداقل 6 ماه در یک توده خشک شود، البته یک سال بهتر است. از قرار دادن یا انباشتن مالچ مستقیماً روی پایه درختچه خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در پوست شود.

همچنین بخوانید: مزایا و فواید نگهداری گیاهان خانگی

 

نحوه کاشت دافنه زمستانی در گلدان

لطفا توجه داشته باشید:

برخی از گیاهان دوست ندارند در گلدان، گلدان و سایر ظروف رشد کنند و میخک هندی یکی از این گیاهان است. دافنه زمستانی خیلی ترجیح می دهد در زمین رشد کند.

صداقت تنها راه پیش روی ماست، پس باید بگوییم که اگر می خواهید آنها را در ظروف پرورش دهید این کار را با مسئولیت خود انجام دهید و نگویید ما به شما توصیه نکردیم که این کار را نکنید!

با این اوصاف، اگر باید سعی کنید دافنه را در ظروف پرورش دهید، در اینجا نکاتی وجود دارد که ممکن است موفقیت شما را افزایش دهد.

گیاهان میخک هندی که در گلدان رشد می کنند، از خاک مرطوب اما با زهکشی خوب استقبال می کنند. خاک دائماً خیس یا خیس مشکل ساز است.

بنابراین، هنگام کاشت دافنه زمستانی در ظرف یا گلدان، پیشنهاد می کنیم از خاک یا مخلوط گلدان با کیفیت یا ترکیب 50/50 آن استفاده کنید، مطمئن شوید که ظرف دارای سوراخ (ها) زهکشی است. برای اطمینان از زهکشی خوب، می توانید 20 درصد پرلیت یا پوکه را به مخلوط خاک اضافه کنید.

ظرفی را انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا گیاه بتواند 2 تا 3 سال رشد کند قبل از اینکه آن را به ظرف بزرگتر منتقل کنید. این ممکن است به این معنی باشد که قطر لبه گلدان شما 4 اینچ یا بیشتر از گلوله ریشه دافنه زمستانی شما خواهد بود.

برای کاشت میخک هندی در گلدان توصیه می کنیم ؛ قبل از پر کردن گلدان یا ظرف با خاک مخلوط، توصیه می کنیم کف آن را با پارچه سایه دار یا پارچه منظره متخلخل آستر کنید. این باعث می شود که سوراخ های زهکشی با خاک مسدود نشوند. اگر شن یا مواد دیگر را در کف ظرف بچینید، پارچه را روی آن قرار دهید.

مقدار کمی از مخلوط خاک خود را در کف ظرف بریزید. درختچه را در ظرف قرار دهید و با اضافه کردن یا برداشتن مقداری خاک، تنظیمات لازم را انجام دهید تا لبه بالایی گلوله ریشه 3 سانتی متر زیر لبه ظرف بنشیند.

بعد از قرار دادن میخک هندی در گلدان، آن را کاملاً آبیاری کنید تا آب از سوراخ های کف ظرف شروع به تخلیه کند. اگر در طول آبیاری ته نشین شد، مخلوط گلدان بیشتری اضافه کنید.

همچنان بخوانید: نگهداری و مراقبت کاکتوس در منزل

 

برای مشاهده و دریافت اطلاعات در خصوص خرید انواع گیاهان آپارتمانی حتما کلیک نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *