آیا می دانید علت سوختن نوک برگ های گل چیست؟

علت سوختن نوک برگ های گل

سوختگی نوک برگ گیاهان

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به گل و گیاه و پرورش آن ها علاقه دارید این مقاله را از دست ندهید. حتما برایتان پیش آمده است که از تغییر رنگ ناگهانی برگ گیاهان ناراحت شده باشید، اما تاکنون به این فکر کرده اید که علت سوختن نوک برگ های گل چه چیزی می تواند باشد؟ در ادامه با سایت گندم وی آی پی همراه باشید تا به طور کامل به شرح این موضوع بپردازیم.

انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم

  • گیاه آگلونما کوچک
  • گیاه آگلونما بزرگ
  • کاکتوس صخره ای
  • گیاه سانسوریا
  • گیاه دراسنا
  • گیاه زاموفیلیا
  • گیاه اریکا
  • گیاه گازمانیا
  • گیاه موساریوم
  • گیاه کروتون
  • گیاه سینگونیوم
  • گیاه برگ قاشقی
  • گیاه کوکداما

همچنین بخوانید: دلیل زرد شدن برگ گیاه گوش گرگی چیست؟

گیاهان تولید کننده اکسیژن

از بین گل و گیاهان انواعی هستند که به گیاهان تصفیه کننده هوا معروف اند و می توانند اکسیژن منزل شما را تامین کنند، از این دسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

علت سوختن نوک برگ های گل آپارتمانی

علت سوختن نوک برگ های گل آپارتمانی

 

گیاه فیکوس آلاستیکا شرابی

از این گیاه تزیینی برای زیبایی محل کار یا اتاق خود می توانید استفاده کنید. ظاهر این گیاه شبیه به درختی با برگ های ابلق است و یکی از بهترین گزینه ها برای کسانی است که به گیاهان آپارتمانی شبیه به درخت علاقه دارند. فیکوس آلاستیکا از گیاهان مقاوم است برای همین در دسته گیاهان آپارتمانی نیز قرار می گیرد و فقط ممکن است نور، علت سوختن نوک برگ های گل آن باشد.

یکی از انواع آن که فیکوس آلاستیکا یاقوتی نام دارد، از زیباترین نمونه های موجود این نوع گیاه است که دارای برگ هایی براق و سبز رنگ است که خط های شرابی از میان آن رد شده است. برای حفظ ابلق بودن برگ ها باید شرایط محیطی خاصی را برای این گیاه فراهم کنید. مثلا نور زیاد و غیر مستقیم یکی از این شرایط است و نور مستقیم می تواند علت سوختن نوک برگ های گل باشد. همچنین وقتی می خواهید آن را آب دهید دقت کنید که سطح خاک گلدان کاملا خشک باشد و سپس آب دهید.

همچنین بخوانید: علت باز نشدن برگ فیلودندرون و شرایط نگهداری از آن

 

گیاه آگلونما

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به پرورش گل و گیاه خود اهمیت می دهید پس نکاتی که در ادامه به آن اشاره می کنیم را به خاطر بسپارید و به درستی انجام دهید تا شاهد رشد این گیاه باشید. یکی از نکاتی که باید رعایت شود این است که تا زمانی که سطح خاک این گیاه خشک نشده است نباید دوباره به آن آب دهید. این کار ممکن است علت سوختن نوک برگ های گل و ریشه گیاه باشد. همچنین باید بدانید که این گیاه گرما دوست می باشد، از قرار دادن آن در نزدیکی در و پنجره خودداری کنید. گیاه آگلونما با قرار گرفتن در معرض نور مستقیم، زیبایی برگ هایش را از دست می دهد و ممکن است نور باعث خشک شدن آن ها شود.

علت سوختن نوک برگ های گل

علت سوختن نوک برگ های گل چیست؟

 

Sweet Potato سیاه

این گیاه از جمله گیاهان رونده است و اگر نور کافی به آن برسد و به طور مرتب آب دهی شود در سرتاسر محل کار یا اتاق شما رشد می کند و فضای زیبایی را ایجاد می کند. این گیاه شرایط نگهداری خاصی ندارد و در همه دماها با محیط سازگار است و علاوه بر آن، حشره یا آفتی به خود نمی گیرد.

 

 

نشانه های کمبود رطوبت گیاهان و سوختگی نوک برگ

  • نیاز گیاه به آب افزایش می یابد.
  • گل برگ ها قبل از باز شدن پژمرده می شوند.
  • برگ و شاخه گیاه پژمرده می شوند.
  • برگ ها خشک و ترد می شوند.
  • جوانه ها پیش از باز شدن می ریزند.
  • جوانه ها حین رشد، عملکرد مناسبی ندارند.

 

گیاهان آپارتمانی

 

 

مشکلات اساسی در علت سوختن نوک برگ های گل

سوختن و قهوه ای شدن نوک گیاهان تنها مشکل موجود نیست، مشکل اصلی آن‌ جایی است که می دانیم این تغییر رنگ،‌ نشان دهنده وجود مشکلات بزرگ تر است. و ‌اما مشکل دیگری که با آن رو به رو هستیم این است که نمی دانیم‌‌ علت چیست؟ و دلایل زیادی می تواند وجود داشته باشد؛ لذا مجبوریم دلایل را جداگانه بررسی کرده و نتایج را مقایسه کنیم. مثلا اگر حس می کنید رطوبت کافی نیست، رطوبت آن را افزایش دهید. اگر مشکل از آب است آن را تنظیم کنید و پس از هر تغییری که ایجاد می کنید منتظر نتیجه بمانید تا علت سوختن نوک برگ های گل را متوجه شوید. اگر پس از آن گیاه سالم رشد کرد؛ به کار خود ادامه دهید. اگر دوباره گیاه قهوه ای رنگ شد، نتیجه می گیریم؛ تغییری که ایجاد کرده ایم کارآمد نبوده است و باید راه های دیگری را امتحان کنیم تا به نتیجه دلخواه برسیم.

 

پر فروش ترین گیاه آپارتمانی و علت سوختن نوک برگ های گل آن ها

 

همچنین بخوانید: معرفی گل هایی که در شب شکوفه می دهند

تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان در خانه و جلوگیری از سوختن نوک برگها

 

غبار پاشی

یکی از روش های موثر در تامین رطوبت گیاهان استفاده از بطری های اسپری است. به این صورت که آب را به صورت مستقیم روی بافت پوششی گیاه اسپری می کنید و سپس این آب بخار می شود و رطوبت به وجود می آید. پس از چند ساعت در صورت خشک بودن روی برگ ها دوباره این عمل را تکرار کنید. بهترین زمان برای انجام غبار پاشی اول صبح است تا قبل از فرا رسیدن شب، تمام رطوبت روی برگ گرفته شده باشد و از بروز بیماری های احتمالی جلوگیری شود و همچنین نتواند علت سوختن نوک برگ های گل باشد. زیرا همانطور که گفته شود در این روش، قطرات آب مستقیماً روی برگ پاشیده می شوند؛ لذا این عمل ممکن است باعث ایجاد بیماری گیاهان آپارتمانی شود.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز

این دستگاه، در ابعاد کوچک و قابل حمل موجود است و برای ایجاد رطوبت گیاهان بسیار کارآمد است. حتی در فصل پاییز و زمستان که پایین بودن دمای محیط باعث خشکی پوست می شود، از این دستگاه استفاده می شود. برخی از دستگاه ها دارای قابلیت تنظیم رطوبت و زمان هستند و  اگر رطوبت علت سوختن نوک برگ های گل باشد، طبق نیاز می توانید آن ها را تنظیم کنید، اما دستگاه هایی که تایمر ندارند را به صلاح دید خودتان خاموش و روشن کنید. قطعا استفاده از این دستگاه رضایت بخش است و رطوبت مورد نیاز را تامین می کند.

قرار دادن گیاهان در نزدیکی هم

آیا تا به حال به رطوبتی که هنگام ورود به گل فروشی ها و گلخانه ها روی دستتان می نشیند دقت کرده اید؟ این همان روشی است که قرار است توضیح دهیم. قرار گرفتن گیاهان کنار هم و آبیاری آن ها باعث ایجاد تعرق می شود و این تعرق گیاهان، رطوبت گیاهان اطراف را هم تامین می کند و علت سوختن نوک برگ های گل را از بین می برد. این روش از ساده ترین و کم هزینه ترین روش ها است و مشکلی که وجود دارد فضای مورد نیاز برای کنار هم قرار دادن چندین گیاه می باشد.

قرار دادن گیاهان در مرطوب ترین نقطه خانه

مرطوب ترین قسمت هر خانه ای حمام آن است، حال اگر حوله یا حوله های مرطوبی در آن قرار دهیم رطوبت آن چندین برابر می شود. هنگامی که گلدان هایی مثل گل ارکیده، گل اسپاتی فیلوم و گل آنتوریوم را در حمام می گذارید تا زمانی که حوله ها کاملا خشک شوند، این گل ها رطوبت آن ها را جذب می کنند.

همچنین بخوانید: بهترین شرایط رشد برای Aglaonema

علت سوختن نوک برگ های گل ارکیده

 

استفاده از تراریوم

شاید فکر کنید تراریوم فقط به خاطر زیبایی مورد توجه مردم قرار گرفته است، اما این نکته را باید بدانید که فضای تراریوم مثل فضای گلخانه است و مانع از خروج رطوبت از فضای خود می شود و آن را به دام می اندازد.

همچنین بخوانید: 3 روش برای تکثیر گیاهان

 

استفاده از پلاستیک

از روش های تامین رطوبت می توان به پیچاندن پلاستیک به دور گل و گیاه اشاره کرد. این روش باعث ایجاد تعرق و جذب رطوب توسط گیاه می شود. اما باید توجه داشت که این روش مثل روش گلخانه ای باعث افزایش دما نشود و گیاه از استرس دمایی دور باشد. اگر در اثر میعان داخل پلاستیک قطرات آب تشکیل شد می بایست مقداری از آن را سوراخ کنید تا راهی برای تبادل هوا وجود داشته باشد.

 

تاثیر نور خورشید بر سوختگی گیاه

 

علت سوختن نوک برگ های گل و روش حل آن ها

 

فلوراید

این مشکل معمولا در گیاهان خانواده درخت اژدها وجود دارد و اگر از آبی که دارای فلوراید است تغذیه کنند، ممکن است دچار تغییر رنگ شوند.

برای حل این مشکل اگر لکه قهوه ای رنگ روی آن دیده شد لازم است که از آب فاقد فلوراید برای آب دادن به آن ها استفاده کنیم.

آفتاب

اگر تغییرات گیاه خود را زیر نظر دارید و اکنون متوجه تغییر رنگ آن شده اید؛ گزارشی از وضعیت گیاه در چند روز اخیر و همچنین موقعیت مکانی آن تهیه کنید تا بتوانید علت سوختن نوک برگ های گل را پیدا کنید. اگر گیاهی که برگ های آن زرد شده است را به تازگی در معرض نور خورشید قرار داده اید، باید جای آن را تغییر دهید و اگر دیگر برگ به صورت زرد رشد نکرد، نتیجه می گیریم که مشکل از نور مستقیم آفتاب بوده است.

 

علت سوختن نوک برگ های گل

سرمازدگی گیاه

کمبود آب

مهم ترین و شایع ترین علت سوختن نوک برگ های گل کم آبی آن ها است؛ که نشان دهنده این است که مراتب آب دادن به گیاه را رعایت نکرده اید و یا رطوبت گیاه کاهش یافته است. راه حل این مشکل در بالا به طور مفصل بررسی شد؛ اما اگر pH گیاه شما بالاتر از 7 بود و سطح آن قلیایی شده بود باید به دنبال یک منبع آب خنثی برای گیاه خود باشید.

آسیب شیمیایی

ممکن است سوختن برگ گیاه ناشی از آسیب مواد شیمیایی باشد اما احتمال آن بالا نیست. پس باید به سموم و آفات گیاهی ای که به خاک گل و گیاه خود اضافه می کنید، توجه زیادی کنید تا گیاه شما را نسوزانند.

سرما

علت سوختن نوک برگ های گل می تواند پایین رفتن دمای هوا باشد. بعضی از گیاهان به حدی نسبت به تغییرات جوی حساس اند که در فصول سرد باید دمای محل نگهداری آن ها را افزایش دهید.

علت سوختن نوک برگ های گل

گیاهان در معرض آسیب شیمیایی

کود

گاهی پیش می آید که استفاده از کود جدید منجر به تغییر رنگ برگ شده باشد. مخصوصا اگر در ابتدا مقدار کمی از آن را امتحان نکرده باشید، ممکن است علت سوختن نوک برگ های گل این باشد که دوز بالایی از کود را داخل خاک ریخته اید. در این صورت راه حلی که پیش روی شما وجود دارد این است که خاک را به خوبی با آب بشویید تا کود کاملا از آن خارج شود.

همچنین بخوانید: مزایای کوددهی با شیر: نحوه استفاده از کود شیر در گیاهان

سخن پایانی

مطالبی که خدمت شما ارائه شد بسیار کاربردی هستند پس سعی کنید آن ها را به حافظه خود بسپارید و از آن ها در پرورش گیاهان استفاده کنید. بحث اصلی این مقاله علت سوختن نوک برگ های گل بود که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد. فروشگاه گندم وی آی پی در خدمت شما عزیزان است که با مراجعه به این سایت می توانید علاوه بر خرید آنلاین گل و گیاه مورد علاقه خود، از مشاوره رایگان آن ها نیز استفاده کنید. مناسبت های مختلف را با هدیه دادن گل به عزیزان خود جشن بگیرید. این فروشگاه با ارسال رایگان گیاه مورد نظر شما در عرض یک الی چهار ساعت به شما در این زمینه کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *